Toon posts:

[Winsrv2003) Rare bug in netwerksnelheid...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem... sinds kort heb ik thuis via Windows 2003 Server (Enterprise) een domein, DNS, DHCP, NAT etc. draaien. In de server zitten 2 netwerkkaarten.. 1 voor ADSL en 1 voor et netwerk. Er ligt ook een 100mbit switch tussen voor de verdeling van het netwerk. (allemaal standaard dus). Alles werkt prima maar het enige gekke is dat de snelheid, tijdens bijvoorbeeld het kopieren van files naar de server toe, te laag ligt. Zo kan ik dus als ik data naar de server kopieer maar maximaal 2/3 mb p/sec kopieren. Kopieer ik nou data van mijn pc naar een andere pc in het netwerk dan gaat gaat het gewoon met 9/10MB p/sec. Ik heb al geprobeerd alle netwerkkaarten in het netwerk op 100Mbit/Full Duplex te zetten maar geen resultaat. Daarna maar weer alle netwerkkaarten op automatische detectie gezet.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? Is het een optie in win2k3 die ik misschien uit moet zetten ofzow? PLZ help!

Alvast Thx voor de hulp!

Greetz, Wishjuh

p.s.
Als er meer specs nodig zijn van de server/netwerk dan hoor ik dat wel. Ik neem aan dat jullie hier genoeg aan hebben. De zoekmachine op GOT gaf trouwens geen resultaat waar ik wat aan had.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Je hebt sowieso al een multihomed machine. Staan je netwerkbindings wel goed. Staat het TCP/IP protocol bovenaan. Controleer die even.

Verwijderd

Topicstarter
Ehmm... waar dan? Je bedoeld bij de configuratie van de netwerkkaart? Ik begin pas net he... met Win2k3.. en heb de AD, NAT, DHCP, DNS via de standaard wizard automatisch laten instellen... wat helemaal goed werkt... ik heb zelf dus nergens aan gezeten... en na de install gewioon dei wizard gedaan... of die wizard moet et meteen al verkeerd zetten.... maar dat lijkt me toch niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 14:09 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wisjuh1 - als je een bepaalde term niet begrijpt, probeer deze dan even te vinden met google. Multihomed betekent in principe dat je PC lid is van 2 subnetten.

Zie bv. http://www.webopedia.com/TERM/M/multihomed.html:
(adj.) Typically used to describe a host connected to two or more networks or having two or more network addresses. For example, a network server may be connected to a serial line and a LAN or to multiple LANs.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 07 november 2003 @ 14:22:
Wisjuh1 - als je een bepaalde term niet begrijpt, probeer deze dan even te vinden met google. Multihomed betekent in principe dat je PC lid is van 2 subnetten.

Zie bv. http://www.webopedia.com/TERM/M/multihomed.html:

[...]
Sorry hoor maar et gaat me niet om dat begrip... maar om m'n vraag... ik vraag dus of ie wat beter kan uitleggen wat ie bedoeld... je hoort mij toch niet over een begrip?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat mutsje probeert te zeggen, is dus dat je PC op 2 netwerken hangt. Een multi-homed machine is gewoon een extra laag complexiteit als je met DNS/WINS werkt.

Wat gebeurt er namelijk als jij een PC benadert - de naam van de PC wordt geresolved naar een IP address (bij een multi-homed machine kunnen dat er dus 2 zijn), en via dat ip address wordt hij aangesproken. Het zou kunnen zijn dat je client PC's op het verkeerde IP address binnenkomen bijvoorbeeld (test dit eens uit door ipv op naam op beide ip addressen te werken).

Ook moet je rekening houden met het feit dat een domain controller de write-back cache van de disken uitzetten waarop ook de domain databases staan (zie bv. http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q321543) waardoor de writeperformance van een domaincontroller sowieso veel lager is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok man thx voor et advies.. ik ga de site ff doorlezen enzo... en ff klooien :)

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit is misschien een beetje offtopic maar je hebt toch geen 2 netwerkkaarten nodig? Gewoon de ADSL modem in de uplink van je switch/hub steken en de rest in de normale poorten en het werkt lijkt mij.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:33

Johnny E

Dôh !!

Bij 2003 servers kan je zelf aan geven of Write caching aanstaat:
Selecteer de properties van je Diskdrive in de devicemanager.
Onder het policies tabje kan je write caching en advanced performance aanzetten.

Specs!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
had dit niet te maken met een of andere iets te enthousiase QoS? Kan zijn dat ik me vreselijk vergis hoor....

ach...in een volgend leven lach je er om!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Azer schreef op 08 november 2003 @ 14:50:
Dit is misschien een beetje offtopic maar je hebt toch geen 2 netwerkkaarten nodig? Gewoon de ADSL modem in de uplink van je switch/hub steken en de rest in de normale poorten en het werkt lijkt mij.
Dat is ook een correcte manier ja maar sommige mensen doen het nou eenmaal anders en activeren internet connection sharing op een windows 2003 server. Wat ook goed mogelijk is alleen is het OS daar niet echt voor gebouwd.

Verwijderd

Dit zou ook wel eens een hardware probleem kunnen zijn. Zijn alle netwerkkaarten van hetzelfde merk?
Soms communiceert het ene (goedkope) merk niet goed met het andere (goedkope) merk.

Wissel de twee netwerkkabeltjes in de server eens om (en config natuurlijk). Of probeer eens een netwerkkaartje van een van je pc's in de server.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 08 november 2003 @ 21:13:
[...]

Dat is ook een correcte manier ja maar sommige mensen doen het nou eenmaal anders en activeren internet connection sharing op een windows 2003 server. Wat ook goed mogelijk is alleen is het OS daar niet echt voor gebouwd.
Nee ik heb geen normale Internet Sharing aan staan... ik heb het via NAT gedaan... gewoon Internet Connection Sharing werkte niet namelijk.. toen maar Routering, RAS, NAT wizard gedaan.. die deelde internet perfect...de adsl-kabel in de switch steken werkte niet... (waarschijnlijk een kapotte Up-link poort) vandaar dus die 2e netwerkkaart..

De OS past met NAT dus prima bij de manier van werken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 21:48:
Dit zou ook wel eens een hardware probleem kunnen zijn. Zijn alle netwerkkaarten van hetzelfde merk?
Soms communiceert het ene (goedkope) merk niet goed met het andere (goedkope) merk.

Wissel de twee netwerkkabeltjes in de server eens om (en config natuurlijk). Of probeer eens een netwerkkaartje van een van je pc's in de server.
Hij doet met andere netwerkkaarten hetzelfde... ik heb de hele bende geformatteerd... en andere netwrekkaarten erin gezet... ook bij die doet ie et niet... de kaarten die erin zitten zijn verschillende modellen... Realtek, 3COM, Intel... maar ik heb me hele leven al veraschillende modellen kaarten in netwerken zitten en nooit problemen gehad... lijkt me dat het daar niet aan kan liggen...
Pagina: 1