Toon posts:

Storage server in NT netwerk voor Mac clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende vraag:

In een bestaand NT4 netwerk wil ik graag een soort van storage server plaatsen.
Deze moet +/- 1TB aan diskspace hebben in een raid 5 config.

Ook moeten de 5 Mac clients die ons netwerk rijk is acces kunnen hebben op deze server. Verder alleen de beheerder er zijn dus hooguit 5 a 6 clients die op de server bezig zijn.
Er komen voornamelijk foto's en photoshop materiaal op te staan dus geen databases enzovoort.

Nu heb ik een beetje zitten kijken naar wat er zoal aangeboden wordt en ik moet zeggen bomen... bos.... ik zie helemaal niks meer.
De voorkeur gaat eigenlijk uit naar HP vanwege bestaande apparatuur en goede ervaringen met service contracten.

Maar een goede zelfbouw voor een fractie van de prijs kan zeer zeker worden gewaardeerd.

Ik vraag dus eigenlijk naar ervaringen tips en goede ideeen voor bovenstaand vraagstuk.
NE1

Verwijderd

Is geen antwoord op je vraag, maar ik neem aan dat je de NT file services voor de mac gaat gebruiken. Die hbben een vreselijk trage throughput. Aangezien je met grote bestanden gaat werken, kijk dan eens hier, als het resultaat wat tegenvalt: http://www.cyansoftware.com/MacServerIP.htm

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk zo dat we van de Macs afwillen.

Gaat ook wel gebeuren aangezien ze nu al ruim 3 jaar oud zijn en we ze waarschijnlijk binnenkort gaan vervangen door opteron werkstations met XP.
Zoals ik al zei wordt er voornamelijk op gephotoshopt.

Dus dat het wat trager gaat is niet zo'n probleem })

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een linux server misschien een optie?
Samba erop voor de Win32 mensen, en netatalk voor de oude macs?
Is wel supersnel, iedere instapdoos tegenwoordig haalt echt topsnelheden...
Ze verkopen ook kant-en-klaren NAS dozen, dat is heel makkelijk configuren, zelfs voor de noob's :)
En natuurlijk draaien die ook linux maar dat staat er niet op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tja een linux server is wel leuk maar niet voor ons. Zo als ik al zei is het de bedoeling van ons dat de Macs er ooit uitgaan.

En dan willen we gewoon een windows fileserver hebben.

Het nare van al die NAS oplossingen is dat ze ongelofelijk duur zijn wil je richting de 1 TB.

Ik zat dus te denken aan een simpele oplossing met IDE schijven 6 x 200 Gb in raid 5. Volgens mij moet dit snel genoeg zijn voor 5 users.
+ 2 kleintjes in raid 1 voor het OS

Er komt een extra switch voor deze gebruikers om het bestaande netwerk wat te ontlasten.

Als iemand denkt nee moet je niet doen is slecht want ....

Ik hoor het graag ook eventuele alternatieven!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja een linux server is wel leuk maar niet voor ons. Zo als ik al zei is het de bedoeling van ons dat de Macs er ooit uitgaan.

En dan willen we gewoon een windows fileserver hebben.
Dan denk ik toch dat je de verkeerde keus maakt. Linux is inderdaad wel leuk maar vaak wordt er gedacht dat ie wel eventje een Windows server kan vervangen. Dat is dus niet zo, omdat er heel vaak een partij applicaties op draaien (die niet onder linux werken).
In jouw geval is het alleen een fileserver. Die is juist heel goed te vervangen door een linux server. Een inkoppertje zou ik zeggen...
Een linux server die alleen fileserven doet is behalve snel, stabiel, goedkoop etc etc, ook nog eens super eenvoudig.
Ik wou dat mijn klanten met dit soort easy vragen kwamen :o

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 12 november 2003 @ 16:11:
[...]

Dan denk ik toch dat je de verkeerde keus maakt. Linux is inderdaad wel leuk maar vaak wordt er gedacht dat ie wel eventje een Windows server kan vervangen. Dat is dus niet zo, omdat er heel vaak een partij applicaties op draaien (die niet onder linux werken).
In jouw geval is het alleen een fileserver. Die is juist heel goed te vervangen door een linux server. Een inkoppertje zou ik zeggen...
Een linux server die alleen fileserven doet is behalve snel, stabiel, goedkoop etc etc, ook nog eens super eenvoudig.
Ik wou dat mijn klanten met dit soort easy vragen kwamen :o
Ik ben het met je eens hoor dat het snel stabiel en goedkoop etc etc is, alleen heb ik ook nog te maken met bedrijfsvoering en overdraagbaarheid.

Ik vind het geen verstandige zet om een fileserver onder linux te hebben draaien terwijl de rest van je server park (+ de meeste kennis) onder windows zit.

Maar dit topic vernadert nu in een "Wat te nemen Linux of windows voor mijn server" topic en dat was niet de bedoeling.

Het gaat mij om ervaringen hints en tips wat betreft storage servers danwel van HP of iets anders dergelijks.
Pagina: 1