De laatste tijd worden de (mini)-atx/itx peeceetjes steeds populairder. Waarom? Omdat het voor velen de ideale muziek of film pc is in de huiskamer. Kwa design doen ze niet onder voor een hifi/home cinema set en je kunt ze stil genoeg voor de huiskamer maken. Veel van deze pc's zijn kant er klaar mobo's met alles erop en eraan, dus ook multipele monitor aansluitingen of een tv-out aan sluiting. (rgb/S-video). Nu heb ik de search van GoT eens doorgespit en blijkt dat dit onderwerp het laatste jaar nauwelijks aan bod is gekomen, idem voor google en enkele tijdschriften. Iedereen wil graag zo'n filmpc'tje hebben, maar over de tv-out kwaliteit hoor je niets. Zouden we wel zo'n handig pc'tje nemen? Of is de tv out van de divx speler beter? Aan dit laatste kleeft het nadeel dat je met firmware updates niet altijd alle nieuwere formaten ondersteunt? Nieuw zijn ook de kastjes van pinnacle en hauppauge, die in je netwerk worden gekoppeld en aangesloten op de tv. Kortom een heleboel mogelijkheden. Maar welke is de betere?
Ik zal het nog eens op een rijtje zetten:
pc met Ati/Nvidia/Matrox/(Volari?) kaart en tv out
pc met ingebakken tv out
pinnacle showcenter/hauppauge media mvp (pas in december verkrijgbaar, dus nu nog moeilijk te beoordelen)
divX speler
Indien er in jullie ogen nog meer mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.
Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat Matrox en Ati de betere tv outs hadden (afgaand op eerdere verhalen). Maar aangezien ik dat zelf niet kan beoordelen, zou dat een flame zijn en dat wil ik ook niet met dit topic. Ik wil horen waarom jij een bepaalde optie beter vind en dit goed onderbouwt. Op den duur kunnen we aan de hand van deze discussie misschien een lijst opmaken met alle voor- en nadelen.
Als voorbeeld zal ik mijn eigen ervaring vertellen. Zelf gebruik ik een normale pc met een Ati 9700 pro kaart. Als tv-out gebruik een rgb coax kabel naar een standaard Sony televisie (geen breedbeeld). De beeldkwaliteit vind ik goed. De kleurintensiteit vind ik standaard een beetje zwakjes, maar dat kan ik zowel op de tv als op de pc ietjes bijregelen. Er blijven wel altijd 2 zwarte balkjes van ongeveer een 0,5 tot 1 cm in het beeld, welke voor mij niet storend zijn. Bij een dergelijke standaard tv zie ik ook geen verschil in kwaliteit met een rgb kabel of een S video kabel.
Ik zal het nog eens op een rijtje zetten:
pc met Ati/Nvidia/Matrox/(Volari?) kaart en tv out
pc met ingebakken tv out
pinnacle showcenter/hauppauge media mvp (pas in december verkrijgbaar, dus nu nog moeilijk te beoordelen)
divX speler
Indien er in jullie ogen nog meer mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.
Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat Matrox en Ati de betere tv outs hadden (afgaand op eerdere verhalen). Maar aangezien ik dat zelf niet kan beoordelen, zou dat een flame zijn en dat wil ik ook niet met dit topic. Ik wil horen waarom jij een bepaalde optie beter vind en dit goed onderbouwt. Op den duur kunnen we aan de hand van deze discussie misschien een lijst opmaken met alle voor- en nadelen.
Als voorbeeld zal ik mijn eigen ervaring vertellen. Zelf gebruik ik een normale pc met een Ati 9700 pro kaart. Als tv-out gebruik een rgb coax kabel naar een standaard Sony televisie (geen breedbeeld). De beeldkwaliteit vind ik goed. De kleurintensiteit vind ik standaard een beetje zwakjes, maar dat kan ik zowel op de tv als op de pc ietjes bijregelen. Er blijven wel altijd 2 zwarte balkjes van ongeveer een 0,5 tot 1 cm in het beeld, welke voor mij niet storend zijn. Bij een dergelijke standaard tv zie ik ook geen verschil in kwaliteit met een rgb kabel of een S video kabel.