TV-out kwaliteit, discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
De laatste tijd worden de (mini)-atx/itx peeceetjes steeds populairder. Waarom? Omdat het voor velen de ideale muziek of film pc is in de huiskamer. Kwa design doen ze niet onder voor een hifi/home cinema set en je kunt ze stil genoeg voor de huiskamer maken. Veel van deze pc's zijn kant er klaar mobo's met alles erop en eraan, dus ook multipele monitor aansluitingen of een tv-out aan sluiting. (rgb/S-video). Nu heb ik de search van GoT eens doorgespit en blijkt dat dit onderwerp het laatste jaar nauwelijks aan bod is gekomen, idem voor google en enkele tijdschriften. Iedereen wil graag zo'n filmpc'tje hebben, maar over de tv-out kwaliteit hoor je niets. Zouden we wel zo'n handig pc'tje nemen? Of is de tv out van de divx speler beter? Aan dit laatste kleeft het nadeel dat je met firmware updates niet altijd alle nieuwere formaten ondersteunt? Nieuw zijn ook de kastjes van pinnacle en hauppauge, die in je netwerk worden gekoppeld en aangesloten op de tv. Kortom een heleboel mogelijkheden. Maar welke is de betere?
Ik zal het nog eens op een rijtje zetten:

pc met Ati/Nvidia/Matrox/(Volari?) kaart en tv out
pc met ingebakken tv out
pinnacle showcenter/hauppauge media mvp (pas in december verkrijgbaar, dus nu nog moeilijk te beoordelen)
divX speler
Indien er in jullie ogen nog meer mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat Matrox en Ati de betere tv outs hadden (afgaand op eerdere verhalen). Maar aangezien ik dat zelf niet kan beoordelen, zou dat een flame zijn en dat wil ik ook niet met dit topic. Ik wil horen waarom jij een bepaalde optie beter vind en dit goed onderbouwt. Op den duur kunnen we aan de hand van deze discussie misschien een lijst opmaken met alle voor- en nadelen.

Als voorbeeld zal ik mijn eigen ervaring vertellen. Zelf gebruik ik een normale pc met een Ati 9700 pro kaart. Als tv-out gebruik een rgb coax kabel naar een standaard Sony televisie (geen breedbeeld). De beeldkwaliteit vind ik goed. De kleurintensiteit vind ik standaard een beetje zwakjes, maar dat kan ik zowel op de tv als op de pc ietjes bijregelen. Er blijven wel altijd 2 zwarte balkjes van ongeveer een 0,5 tot 1 cm in het beeld, welke voor mij niet storend zijn. Bij een dergelijke standaard tv zie ik ook geen verschil in kwaliteit met een rgb kabel of een S video kabel.

Verwijderd

Ik heb de Sapphire Radeon 9600PRO, geen DVD stand alone speler ofzo. Dus ik sluit voor de eerste keer in men leven, gewoon 1 kabel aan--> S-Video, en dan nog 2 van geluid. Ik verschoot eerst van de kwaliteit van men bureaublad enzo, en surfen op internet--> onleesbaar. Maar dan starte ik een game, breedbeeld tv trouwens, en ik verschoot!! Wat een prachtig beeld! ik dacht zelf iets mooier als men Pc-scherm :S en veeeel groter. Was dus formidabel. Dan DivX filmpje, grote van het scherm, geen zwarte randen, nergens, breedbeeld, en super mooi beeld. Ik dacht niet dat TV-OUT zoo krachtig was!

• Trunksmd
Een bureaublad is meestal iets slechter leesbaarder op een tv. De enige oplossing hiervoor is de resolutie van je tv out enorm omlaag te halen (max 800x600 en dat is nog teveel). De radeons kunnen natuurlijk een 1024x768 resolutie doorsturen, maar daar heb je in de praktijk weinig aan op een normale tv (hdtv en beamers is een andere zaak).
De reden, dat het op je tv scherm beter uitziet, is omdat de lichintensiteit van je tv veel hoger is. Je krijgt dan niet zulke donkere films. Nu is dit wel met de komst van nieuwere tft's stukken vooruit gegaan.

Verwijderd

Trunksmd schreef op 07 november 2003 @ 09:19:
pc met Ati/Nvidia/Matrox/(Volari?) kaart en tv out
Mijn ervaring is dat de TV-out van ATI kaarten kwalitatief vele malen beter was dan NVidia. Is dat nog steeds zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 09:56 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Geloof het wel ja, maar hangt af van je toepassing. Als je de commentaren op de site van TVTool er op na leest, is de TV-Out op nVidia kaarten toch echt niet zo slecht meer. Zeker voor overlay van Films op je TV. Spreek hierbij uit ervaring. Heb een GF2MX400 gekocht voor PCtje beneden naast de breedbeeld tv . Was goedkooptste kaartje in de shop met TV-out en de beeldkwaliteit is werkelijk subliem. Zeker in combinatie met TVTool (aanrader om eens gewoon te reggen, kost geen drol).................

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Ik had ook een GF2Mx400 voorheen van Pine,
maar de TVOut was werkelijk slecht en het beeld flikkerde heel eng toen ik hem op tv zette.

nu ben ik stukken blijer met m'n ati Radeon 9500Pro :) deze tv out is gwoon goed ik zou niet weten hoe het beter kan. voor een videokaart,

het licht misschien aan filters oid. maar ik was verbaasd toen ik me tv aansloot ;) en gebruik hem heel vaak :Y)

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb tot nu toe alleen ervaringen met de TV-Out van een Gf2MX400 en sinds kort een Matrox G550 :9

Toen ik die GF2MX400 had, vond ik het al supermooi beeld, maar dat is nu helemaal geweldig bij mn Matrox. De kwaliteit van mn Matrox ziet er toch beter uit dan die GF2.

Over de andere mogelijkheden kan ik niet oordelen, dus daar zal ik me verder niet over uitlaten. Ik weet alleen wel dat ik niet meer zonder TV-Out kan. Voor mensen die amper gamen maar wel veel divx kijken kan ik dan de G550 ook aanraden. Je kunt best veel opties instellen, een hele handige is dat als je een film start, hij automatisch ook meteen fullscreen op je TV staat (ik weet, TV-Tool is handig, maar gemakkelijker dan dit kan haast niet :P).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

LuNaTiC schreef op 07 november 2003 @ 10:08:
Je kunt best veel opties instellen, een hele handige is dat als je een film start, hij automatisch ook meteen fullscreen op je TV staat (ik weet, TV-Tool is handig, maar gemakkelijker dan dit kan haast niet :P).
Dit doet TV-Tool dus al vrij lang in "Overlay Mode". Dus film in venstertje op je desktop en Full-screen op je buis............

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Trunksmd
De huidige radeons kunnen ook een volledige beeld geven op tv als een film begint. dit heet theater mode. Overigens voor de geinteresseerden: Digitlife heeft ooit een mooie review gemaakt over de tv out mogelijkheden van de radeons: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/index.html Ik zal het komend weekend ook eens zoeken naar soortgelijke artikels voor Nvidia, Matrox en andere merken en opties. Ik moet nu nog een beetje werken 8)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ben ik nou de enige die zich TOTAAL GEEN zorgen maakt over de TV-out-kwaliteit van m'n huiskamer pc?

Ik heb een TV-kaart in die pc, en kijk dus via een doodnormale monitor (en films vaak op een beamer). Binnenkort stap ik zelfs over op een SAT-kaart, en dan is alles volledig digitaal geworden. Waarom zou ik zo'n lompje TV neerzetten die nog enorm piept ook (als je een 50Hz model hebt), terwijl je een superslick plat TFT-tje neer kunt zetten van 19"? En voor het 'echte' werk heb ik dan nog steeds die beamer natuurlijk.

Siditamentis astuentis pactum.

• Trunksmd
Niet iedereen kan een beamer of supergroot plasma scherm (of tft scherm) betalen ;(

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
ik heb een GF4 ti 4200 en als ik m'n tv aansluit op de tv-out krijg ik echt bagger beeld. Resolutie naar beneden halen (800x600 of zelfs 640x480), tulp stekkertje of s-video het mag allemaal niet baten...... 8)7 maar dat ligt dus gewoon aan het feit dat het een nvidia is?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Trunksmd schreef op 07 november 2003 @ 09:51:
Een bureaublad is meestal iets slechter leesbaarder op een tv. De enige oplossing hiervoor is de resolutie van je tv out enorm omlaag te halen (max 800x600 en dat is nog teveel).
Native PAL is 720x576, dus je kunt het beste dat gebruiken. Dat TV-out niet ideaal voor je bureaublad is logisch: voor tekst moet je flikker-filter gebruiken (daar wordt je beeld een beetje blurry van) en voor films (en games) juist niet. En 1024x768 is gewoon te veel voor een (niet HDTV) tv. Sowieso moet je bij HDTV (en/of beamer) gewoon je 2e VGA aansluiting gebruiken (die je dan wel moet hebben :P).

Ik heb zowel een GF4MX440 als een Radeon 8500 (BBA), beide hebben goed beeld maar ook probleempjes. De belangrijkste problemen zijn:
edit:
Een GF4MX heeft dus een interne TV-out, die vaak beter beeld geeft dan externe TV-outs op (andere) GF2-GF4 kaarten).

GF4 problemen (is dus òf-òf, scheelt per driver):
- films van 720 of meer breed worden (fout) gecropped op resolutie 720x576 (bug in drivers tot 4x.xx, gefixed in 5x.xx).
- nieuwe bug in 5x.xx: beeld van 720x576 is beetje (~3%?) te breed (te omzeilen met bijv Zoom Player, maar niet ideaal).

ATi problemen:
- TV-out in Theather-mode is 'altijd' 640x480 (met veel gekloot ook bijv 800x600 van te maken, maar 720x576 vertikt ie terwijl ie de resolutie wel kan).
(- Ik kon/kan geen composite gebruiken, alleen S-video; dat is dus niet selecteerbaar met de drivers, kan als het goed is wel met de juiste kabels)

Voordeel van ATi is wel dat je bij Theather mode een andere res. hebt dan bij het weergeven van je desktop (en je die mode dus voor tekst aan kunt passen). De beeldkwaliteit (op S-Video en 720x576*) is bij beide (ongeveer) gelijk: gewoon goed.
* Is bij ATi wel gewoon handmatig te selecteren (maar dat vind ik een beetje zuigen).

(bijna) Alle problemen die ik ervaren heb zijn gerelateerd aan de 720x576 resolutie, en juist die resolutie geeft het beste beeld met PAL. En laten ze nou net in de landen waar ATi/NVIDIA (en Matrox) vandaan komen geen PAL hebben...

De kans dat NVIDIA de (overgebleven) bug fixed lijkt mij groter dan de kans dat ATi Theather mode op 720x576 zet. Lees ik denk dat NVIDIA het igg eerder fixed, ook omdat ATi nog nooit op die 640x480 is ingegaan en NVIDIA juist wèl met 720x576 voor TV-out bezig is. Maar je weet het nooit.
Ik gebruik de NVIDIA voor TV-out, puur omdat ik die gewoon beter vind (totaal plaatje).

Het probleem bij het gebruik van een andere resolutie dan 720x576 is dat je beeld 2x keer wordt omgerekend: eerst naar de resolutie die je kiest en dan naar 720x576 (omdat ie dat toch echt naar je TV moet sturen).

Of matrox wel gewoon 720x576 naar je TV stuurd weet ik niet, ik weet wel dat Matrox problemen heeft (gehad?) met NTSC films naar een PAL TV sturen (ging beeld van schokken). Ik heb geen Matrox, maar ik dacht dat het gefixed was (al dan niet 3th party).
Varienaja schreef op 07 november 2003 @ 10:34:
Ben ik nou de enige die zich TOTAAL GEEN zorgen maakt over de TV-out-kwaliteit van m'n huiskamer pc?

Ik heb een TV-kaart in die pc, en kijk dus via een doodnormale monitor (en films vaak op een beamer).
Laat een film er op TV nou (veel) beter uitzien dan op een Monitor (ondanks eventuele problemen met TV-out): veel betere kleuren/contrasten.

(en een beamer is inderdaad gewoon wat duur voor de meesten, aanschaf van dat ding is maar een deel van de kosten)

[ Voor 13% gewijzigd door Jake op 07-11-2003 11:26 ]

• Jake
  • Niet online
oops verkeerde :o

[ Voor 100% gewijzigd door Jake op 07-11-2003 11:24 ]

• amontillado
  • Laatst online: 03:13
Ik heb zelf een aantal verschillende kaarten getest, en heb mijn keuze uiteindelijk laten vallen op een matrox 550.

De reden hiervoor is eigenlijk enkel en alleen maar vanwege de weergave van interlaced beelden. Matrox lijkt de enige te zijn waarmee je interlaced beelden goed kunt weergeven op je tv, met alle ander kaarten is het nodig te deinterlacen.
Om de een of andere reden lijkt het hun niet te lukken die scanlines fatsoenlijk af te stemmen.
Dit hoeft geen probleem te zijn, omdat een heel groot deel van de films die je download toch progressive zijn, en aangezien het bronmateriaal van vrijwel alle dvd's ook progressive is heb je daar normaal ook geen last van.

Het verhaal wordt alleen anders als je bv het een en ander opneemt met bv een tv kaart. Het beste is om dan het beeld gewoon interlaced te laten. Aangezien ik veel opneem vond ik dit de voornaamste reden.

De beeldkwaliteit vind ik uitstekend van de matrox, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook de radeons die ik heb getest (een 7000 en 9500pro) verder prima vond. Mijn oudere GF MX met chronotel was wel duidelijk minder.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• wimke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05-2008
-krekel- schreef op 07 november 2003 @ 10:43:
ik heb een GF4 ti 4200 en als ik m'n tv aansluit op de tv-out krijg ik echt bagger beeld. Resolutie naar beneden halen (800x600 of zelfs 640x480), tulp stekkertje of s-video het mag allemaal niet baten...... 8)7 maar dat ligt dus gewoon aan het feit dat het een nvidia is?
Welke TV-chip zit er op uw kaartje??

Ik gebruik hier zelf 2 nVidia-kaarten (GF4 Ti4200 64MB met Connexant-chip en GF4 MX440 128MB). Over die Ti4200 ben ik supercontent: goed gamekaartje en de TV-out presteert (met behulp van TVTool) prima wat mij betreft. Die MX440 had ik eigenlijk gekocht zuiver voor de TV-out daar het toch geen echte gamekaart is. Maar die TV-out presteert zeer zwak. Het beeld is veel te rood!! Heb al wat geprobeerd met kleurencorrectie, maar veel beterschap komt er niet in. Ik wil ze dan ook zo snel mogelijk proberen te verkopen.

Ik had gedacht van een occasie GF FX5600-kaartje te kopen, maar ben bang dat de TV-out-kwaliteit weer te wensen zal overlaten. Zowel de GF4 MX als de GF FX beschikken beide niet over een aparte TV-chip hé? Of is de kwalitiet bij een FX5600 stukken beter? Iemand ervaring??

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Jake schreef op 07 november 2003 @ 11:20:
[...]Dat TV-out niet ideaal voor je bureaublad is logisch: voor tekst moet je flikker-filter gebruiken (daar wordt je beeld een beetje blurry van) en voor films (en games) juist niet.[...]
Hey! dat wist ik dus niet.
Ik gebruik mijn TV-out (GF2MX) speciaal voor films, maar ook voor foto-slideshows op de TV. Omdat de boel zo flikkert (alleen in verkenner etc.) heb ik de flikkerfilter op maximaal gezet.

Mijn vraag is nu: wat is het nadeel van het maximaal zetten van de flikkerfilter voor films? Dan kan ik er speciaal op letten of ik het nadeel zie en if so dan zet ik de filter terug naar het minimum...

[ Voor 3% gewijzigd door The_Sukkel op 07-12-2003 15:42 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Jake
  • Niet online
The_Sukkel schreef op 07 december 2003 @ 15:41:
wat is het nadeel van het maximaal zetten van de flikkerfilter voor films?
Daar wordt het (veel) minder scherp van. Een film heeft (als het goed is*) geen last van flikkeringen, zeker een DVD niet. Maar het kan zijn dat het bij jou minder blurry is (of dat jij daar minder last van hebt). Ik gebruik die TV-out eigenlijk alleen voor films e.d. (DVD, avi, mpeg etc).

Je hebt overigens niet voor niets een slider: je kunt een balans kiezen die voor jou het beste werkt (dus en goed film en goed foto).
Als je mazzel hebt dan kan je 2 nview profielen aan maken: één met filkker-filter aan (voor foto e.d.) en één met flikker-filter uit (voor films).

* Als het wel flikkert, is er in mijn ervaring vaak wat anders 'fout'.

• Dr C
  • Laatst online: 02-08 05:49

Dr C

met C en CK

ik vroeg me af of er nou inmiddels kaarten zijn die de kwaliteit van de Matrox G400 halen. Het was altijd zo dat de kwaliteit van TV-out zo was: Matrox - ATi - nVidea. Nu weet ik dat nvidea de laatste tijd veel heeft verbetert aan 2d kwaliteit, maar of het afdoende is? Daabij had ik ook begrepen dat het merk (die de kaart zelf maakt dus) ook nog uitmaakt. Sapphire schijnt goede componenten gebruiken en built by ATi schijnt ook goed te zijn (dacht zelfs dat sapphire die kaarten ook maakt). Verder zijn er de AIW's van ATi. Misschien dat deze een wat betere TV-out hebben omdat dat relatief belangrijker is voor zo'n kaart. nVidea heeft nu ook zo'n tegenhanger: die cinema kaarten, maar ik weet niet of dat nou precies hetzelfde is als de Vivo kaarten. Je merkt wel dat ik nogal vaak de bel heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt... :) ik hoop iig dat dit weer wat stof geeft om verder te discussieren.

edit: Net nog rond zitten surfen en ik zag dat iig de AIW 9800Pro en 9700pro een 7-pins Svideo plug hebben. Hieraan kan je een YPbCr plug zetten die wel RGB signaal doorgeeft, maar ze hebben het de hele tijd over HDTV toepassingen terwijl ik 480i (normaal NTSC) er ook bij zie staan. Mischien dat zo'n ding wel strak beeld geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Dr C op 11-01-2004 15:17 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Verwijderd

kleine bescheiden bijdrage van mij

ik had een geforce MMX kaartje. Ik had niet eens TV out. Wel de aansluiting maar geen beeld. Van alles geprobeerd.

Nu een ati radion 9600 XT en wat een beeld!!!!!!!!.

Op mijn monitor was het beeld met de vorige kaart vooral bij snelle scenes beetje schokkerig. Nu met de nieuwe situatie is het allemaal heerlijk smooth.

alleen al hiervoor is de kaart het dubbel en dwars waard.

vanavond lekker : the last samurai , op groot beeld bij de buurman (PCtje meeslepen) en lekker lui onderuit.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat het merk van de kaart ook nogal wat uitmaakt. Ik heb een Asus GF4, en die heeft (icm tvtool) echt een lekker beeld op mn 72cm tvtje :P. Ik heb ook nog een Club3d Radeon 9600 gezien, en die vind ik er toch minder uitzien, ook omdat de drivers van ati minder mogelijkheden bieden dan tvtool (voorzover ik dat heb kunnen beoordelen).

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik ben ook altijd bezig geweest met de kwaliteit van TV-out's... Dat begon met een Viper 550 (compleet hopeloze TV-out), daarna een Asus V3400TNT-TV (was al beter, kon monitor en TV tegelijk aansturen, alleen had je geen cursor op de TV). Daarna had ik een Matrox G400Max kaart, die ik via een zelfgemaakte RGB kabel aan m'n 100 Hz Sony breedbeeld had aangesloten. Dit was het moment dat ik voor het eerst echt tevreden was over een TV-out. RGB is in vergelijking met S-VHS ongeveer even scherp, alleen het contrast is nog iets hoger. Ik heb daarnaast ook een Geforce 4 kaart met conexant CX25871 chip (wordt ook in x-box gebruikt), aangesloten via S-VHS, maar die haalt het absoluut niet bij de maven encoder van Matrox. Alles lijkt wat wolliger en er zitten altijd zwarte randen omheen. Met de Matrox kaart zijn er geen randen te bekennen, en als die er toch zijn dan kan je het beeld met de software vullend maken (en in m'n TV kan ik nog RGB center en RGB size instellen). Bijkomend voordeel van de Matrox kaart is dat je vanaf de BIOS beeld hebt op je TV (kan ook met andere kaarten, echter moet je de monitor daarvoor afkoppelen), en de Matrox kaart kan elke resolutie naar je TV kan sturen. Dus als je de monitor op 1280 x 960 x 32 hebt draaien zie je gewoon het gehele beeld op je TV (clone) zonder dat het beeld achter je cursor aan panned (dit heb je met nview), of dat de refreshrate van je monitor op 50 Hz moet. Ook DVDMax is erg handig, zij het dat ik dit niet meer kan gebruiken aangezien ik geen monitor meer aan m'n G400Max heb zitten. Ik heb eens met een vriend het beeld zitten vergelijken van een DVD via een stand-alone DVD (RGB aangesloten) en het beeld via DVDMax (ook RGB), en wij konden geen verschil zien. Blijft natuurlijk dat een stand-alone DVD een eigen decoding processor heeft wat altijd beter is. Maargoed, voor internetten, DVD en Divx kan ik dus zeker de G400 aanraden, hoogstwaarschijnlijk hebben alle opvolgers van deze kaart dezelfde functies ook wel.
cramwinckel schreef op 11 januari 2004 @ 14:36:edit: Net nog rond zitten surfen en ik zag dat iig de AIW 9800Pro en 9700pro een 7-pins Svideo plug hebben. Hieraan kan je een YPbCr plug zetten die wel RGB signaal doorgeeft, maar ze hebben het de hele tijd over HDTV toepassingen terwijl ik 480i (normaal NTSC) er ook bij zie staan. Mischien dat zo'n ding wel strak beeld geeft.
Die 7-polige aansluitingen zitten op bijna alle videokaarten, alleen waar vind je die "YPbCr" pluggen ? De middelste 3 pinnen zijn namelijk bij bijna alle kaarten R, G en B, en zo kan je dus zelf een universele RGB kabel maken, wat mij erg interessant lijkt in combinatie met een 9600/9800 pro/xt kaart ...

Concrete Loop Watercooling

• Dr C
  • Laatst online: 02-08 05:49

Dr C

met C en CK

Die 7-polige aansluitingen zitten op bijna alle videokaarten, alleen waar vind je die "YPbCr" pluggen ? De middelste 3 pinnen zijn namelijk bij bijna alle kaarten R, G en B, en zo kan je dus zelf een universele RGB kabel maken, wat mij erg interessant lijkt in combinatie met een 9600/9800 pro/xt kaart ...
volgens mij is 7polig niet standaard hoor, maar zitten er normaal 4pinnetjes in, anders krijg je er ook geen reguliere svideo plug in. Die YPbCr pluggen kan je bestellen bij ATi.com, alleen doen ze moeilijk over het feit dat wij in Europa wonen. Het wordt nl. alleen geleverd in Amerika.

Ik heb zelf ook een MAtrox G400 gehad. En sindsdien alleen kritischer geworden naar andere kaarten omdat je weet hoe het ook kan. Kaart helaas verkocht omdat ik probs had met DivX afspelen (driver probleem aan het begin ivm divxjes). Verder istie kaart tergend langzaam nu. Dus dan wordt het kiezen of delen. Eigenlijk zou Matrox kaarten moeten maken met een ATi chippie erop :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dr C op 11-01-2004 18:41 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik ben het met je eens : voor 3D is het tegenwoordig een kaart van niks, maar daar gebruik ik hem ook niet voor. Verder heb ik geen problemen met het afdraaien van Divxjes, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dvdmax niet gebruik.. Die plugjes zijn trouwens wel volgens een bepaalde standaard, want op de S-VHS plug van de TV-outkabel van Matrox zit ook zo'n 7-polige connector. Als Ati die verkoopt dan ben ik er wel uit voor m'n volgende kaart denk ik :)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Is het mogelijk om 2 videokaarten tegelijk in je computer te hebben, 1 voor TV-out en 1 voor de monitor?

Ik heb nu een Gforce 2 MX 400 (BT 869 chip), en die gebruik ik vaak voor TV-out, via S-VHS kabel. Kwaliteit bevalt goed. Gebruik sinds kort de 61.11 driver, daarvan kan je de resolutie custom instellen - op 720x576 krijg je het beste beeld, en zonder randen.

Nu overweeg ik een fx5900xt te kopen, om beter te kunnen gamen (op mijn monitor). Ik begrijp nu (oa. uit deze thread), dat de tv-out daarvan ondanks zijn hogere prijs, misschien slechter is.

Kan ik als de tvout tegenvalt, mijn oude kaart (of evt. een Matrox) er naast blijven gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 16:20 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als de ene PCI is en de andere AGP: Ja :P
Anders niet :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Pollewob
  • Niet online
Een PCI videokaart naast een AGP videokaart is mogelijk ja, 2 AGP kaarten in 1 systeem niet. Let daar dus op :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 16:17:
Kan ik als de tvout tegenvalt, mijn oude kaart er naast blijven gebruiken?
Dit kan alleen mits je beschikt over één van de volgende:

[list]
• 2 PCI videokaarten
• 1 AGP videokaart en 1 PCI videokaart

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm.... Ik heb dit topic even aandachtig doorgelezen, ik wil mijn tv-out voor iets heel anders gaan gebruiken. Voor een projectje bij een vereniging wil ik een soort kabelkrant maken. De software ervoor heb ik al gemaakt en ik heb het getest met mijn eigen pc (GeForce 4 ti4200). Dit gaan op zich perfect, hij heeft alleen heel iets een zwart randje langs de zijkant, maar het mag voor zich spreken dat ik mijn eigen pc daar niet neer ga zetten. Wat zou hiervoor een geschikte kaart zijn? Ik zat zelf te kijken naar een el-cheapo Radeon kaartje, maar ik heb geen idee wat het resultaat hiervan is.

Verwijderd

dan kan je het beste een goedkope (evt. 2e hands) geforce 2 of 4 kaart nemen

die hebben een goede tv-out (een aparte chip) - net zo goed of zelfs beter als de dure, nieuwere kaarten; als je er geen games mee wil spelen is dat de beste keus, ben je voor een paar tientjes klaar

om de zwarte randen weg te krijgen moet je de 61.11 driver (nvidea) hebben, daarmee kan je de resoultie custom instellen - zet deze dan op 720x576 (4:3 tv) of op 720x480 (breedbeeld tv). Je krijgt dan ook nog eens beter beeld!

Iets anders, meer ontopic: ik ben net overgestapt van een gf 2 mx 400 naar een sapphire 9800pro vanwege games (van 150 naar 5300 3dmark gegaan :P). De tvout is even goed.. misschien zelfs iets beter want iets helderdere kleuren (minder flets). Geen zwarte randen, na bijstellen van mijn breedbeeld tv (kan breedte+hoogte beeld aanpassen).

Het enige wat ik me afvraag is of er misschien een betere driver is. Ik heb nu de catalyst 4.5, en daarmee is het volgens mij niet mogelijk om de resolutie custom in te stellen zoals met de nieuwste nvidea drivers wel kan. Hij staat nu op 800x600, ik wil hem op 576x480 hebben, dan krijg je (nog) beter beeld. Heeft iemand een idee of er zo'n ati driver bestaat?

Verwijderd

Omdat hier alle kenners zitten toch maar ff mijn vraagje hier proberen. Al is het wel erg lastig uit te leggen.

Ten eerste heb ik echt perfecte beeldkwaliteit met mijn radeon 9600XT. Deze heb ik via s-video aangesloten op mijn tv.

Nou zit het zo. Zeer vaak heb ik een soort lichte waas door mijn beeld lopen. Geen strepen of storing ofzo, maar gewoon een lichte strook, veroorzaakt denk ik door de tv, die gewoon van boven naar onder (of andersom) loopt en dan weer opnieuw begint.

Als je bv een 16:9 film kijkt (waarbij je dus zwarte balken hebt), zijn die zwarte balken opeens niet meer diepzwart, maar als de 'lichtstrook' voorbij is wel gewoon dus.

Ik hoop dat iemand hier iets van begrijpt en ook weet waardoor het komt.

Verwijderd

Hare, je ziet een bromsignaal.
Probeer eens opnieuw als je de stekkers van de kabel TV los hebt getrokken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 10:55:
Hare, je ziet een bromsignaal.
Probeer eens opnieuw als je de stekkers van de kabel TV los hebt getrokken.
Wooheee!!!

Je bent helemaal geweldig!!!!! _/-\o_

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 14:16

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

De topic-starter gaf aan zijn beeld via het RGB-signaal door te geven. Dit RGB-signaal komt volgens mij niet uit de TV-uitgang van de videokaart maar uit de monitor-uit. Heb je een losse VGA-stekker gekocht, stukje coax en dan op een scart-stekker ?

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37
Jake schreef op 07 november 2003 @ 11:20:
Native PAL is 720x576, dus je kunt het beste dat gebruiken.

ATi problemen:
- TV-out in Theather-mode is 'altijd' 640x480 (met veel gekloot ook bijv 800x600 van te maken, maar 720x576 vertikt ie terwijl ie de resolutie wel kan).
(- Ik kon/kan geen composite gebruiken, alleen S-video; dat is dus niet selecteerbaar met de drivers, kan als het goed is wel met de juiste kabels)

Is bij ATi wel gewoon handmatig te selecteren (maar dat vind ik een beetje zuigen).
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 14:15:
Ik heb nu de catalyst 4.5, en daarmee is het volgens mij niet mogelijk om de resolutie custom in te stellen zoals met de nieuwste nvidea drivers wel kan. Hij staat nu op 800x600, ik wil hem op 576x480 hebben, dan krijg je (nog) beter beeld. Heeft iemand een idee of er zo'n ati driver bestaat?
hoe weten jullie op welke reso je TV staat?
ik heb Omega's op basis van Cat 4.5 (en vele oudere tot 3.7 geprobeerd)
maar ik ben nooit een optie tegen gekomen waarbij je de reso van de TV (al dan niet in theater-mode) kan aanpassen? :?
het enige wat ie zegt is: "max supported reso is 1024x768"
maar ik wil em het liefst op 720x576 vast zetten, iig voor als ie in theater mode is (films)

hoe stel ik dat in?

(ook al is het moeilijk/lastig, maakt niet uit ;) )

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Puppetmaster schreef op 19 juni 2004 @ 18:43:
ik heb Omega's op basis van Cat 4.5 (en vele oudere tot 3.7 geprobeerd)
maar ik ben nooit een optie tegen gekomen waarbij je de reso van de TV (al dan niet in theater-mode) kan aanpassen? :?
het enige wat ie zegt is: "max supported reso is 1024x768"
maar ik wil em het liefst op 720x576 vast zetten, iig voor als ie in theater mode is (films)

hoe stel ik dat in?

(ook al is het moeilijk/lastig, maakt niet uit ;) )
Kun je bijvoorbeeld doen met powerstrip :)

Verwijderd

gewoon met display prop/settings: TV is hetzelfde als monitor
Kun je bijvoorbeeld doen met powerstrip
wtf is powerstrip en wat kan je ermee? :)
quote: ikzelf
Hij staat nu op 800x600, ik wil hem op 576x480 hebben, dan krijg je (nog) beter beeld. Heeft iemand een idee of er zo'n ati driver bestaat?
ik bedoel 720x480

heb ondertussen omega driver geprobeerd, daar kan je wel meer resoluties dan catalyst instellen
nadeel: beeld is niet vullend --> zwarte rand van 1 a 2 cm links van tv

zo, nu ff voetbal kijken, de wedstrijd is al bijna afgelopen

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 21:57 ]

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Oud topic maar toch vind ik dit zelf ook een belangrijke discussie.

Wat doen jullie als je over stapt op Pci Express ? ATI Of Nvidia? M.b.t. Tvout.

Wat misschien kan is een Matrox nog ergens op de kop tikken.. en dan pci. die kan in 1 van de pci sloten op een nieuw bord. (meestal 3 zitten daar op)

Dan 1 Pci express voor games.

Maar goed, ik vind het heel moeilijk te beslissen. Ik ben best happy met Nvidia maar als je op ATI net zo goed beeld kan krijgen op tv en dat tvtool overbodig maakt (weet dat de productie is gestopt van tvtool) dan zou dat beter zijn.

Alleen iemand hier met goeie ogen hehehe en een ervaring met bijv MX400 (die heb ik) die kan vergelijken met een TI nieuwere versie

Dus iemand die me kan vertellen dat 6600 6800 het geld waard is voor tvout (gaming is duidelijk goed)

En iemand die het verschil heeft gezien tussen ATI (Welk merk ik dan ook moet kopen in pci-e vorm als dat beter is) en Nvidia bijv. 6600 (Is tenminste betaalbaar)

Tvtool is wel prima hoor.. de oude versie werkt beter met mijn tvchip Chrontel 7007. Prima over te spreken. Conex is beter, i know.

Maar als je dat beeld zonder tvtool kan krijgen wat zo strak is (heb het over contrast vooral.. dus kleuren zijn wel redelijk maar als ik tvtool aan doe op mijn kaart.. zie ik net als dvd wat zwart moet zijn ook ECHT zwart is en de kleuren zijn nog mooier natuurlijk) Zonder tvtool is het niet aan te zien.. veel te licht beeld.. plus dat afstellen zoals gamme gaat niet goed genoeg werken.. maakt het beeld meer grijs en waziger als je begrijpt wat ik bedoel : )

Maar 6600 is iets wat ik wel wil kopen in pci-e vorm.. mitsssssss het beeld al zonder tvtool beter is dan mijn MX kaart./ (Reden waarom ik dit zeg is omdat ik niet weet of TVTOOL samen wil werken met de nieuwe GeForce 6 series) En dan heb je idd nog ATI.

Matrox is leuk maar omdat ik ook wel es wil gamen weer zonde.. ik zoek net als veel HTPC makers een goede gulden middenweg.
Pagina: 1