Toon posts:

hoe "heet" de swap partitie bij mandrake?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
het is mij eindelijk gelukt om mandrake 9.2 te bemachtigen en wil het installeren naast windows xp. Ik heb gezocht naar een partitioneringshandleiding voor een dualboot, maar vond er alleen eentje voor een dualboot met redhat, waarin stond dat ik een swappartitie (2 maal de grootte van het werkgeheugen) moet aanmaken en een rootpartitie.

Echter, bij het handmatig partitioneren in mandrake staat de optie om de swappartitie te maken er niet bij.

Mijn vraag nu is: hoe maak ik de swappartitie aan in mandrake (of hoe wordt "swap" genoemd in mandrake) en klopt het dat de rootpartitie ext3 moet zijn?

Verwijderd

Ext3 is een journalized opvolger van Ext2, kijkt dit nog eens na op Google als je daar zin/tijd voor hebt. Betreffende de swap partitie denk ik dat je gewoon extra partitie ter grootte van twee maal je werkgeheugen zal moeten aanmaken en deze later tot swap moet benoemen. Dus niet direct een swap aanmaken, maar eerst de partitie en deze later tot swap benoemen..

Aangezien dit een redelijk simpele vraag is, denk ik dat deze op slot gaat. Volgende keer beter zoeken....

Verwijderd

Topicstarter
geloof me, ik heb gezocht en besef ook dat het vast een simpele vraag is en twijfelde of ik het topic moest openen. Omdat ik er echter al de hele avond mee bezig ben, leek het me geoorloofd.

Alle begin is moeilijk. :)

edit: als je me zou kunnen helpen aan een echte newbie site voor linux zou ik al erg dankbaar zijn. Met googlen kwam ik niet veel verder en ook in de search hier is het niveau hoog.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 23:45 ]

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mandrake 9.2 is heel makkelijk met installeren naast een ander OS. Je hoeft je helemaal niet druk te maken over filesystems (ext2, ext3, reiser, ...) of swappartities.

Zorg gewoon dat je op de schijf waarop je Mandrake wilt zetten een brok vrije ruimte hebt (7 GB ofzo) en begin dan met installeren. Mandrake maakt zelf de benodigde partities aan en installeert "GRUB" (bootlader) zodat je bij het booten kunt kiezen tussen Windows of Linux

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
als het niet in de mdk handleiding vermeld staat, dan kan je het zo oplossen:

volg de handleiding van mdk, maar houd 2x je geheugencapiciteit vrij
na het installeren van mdk maak je een swappartitie aan met fdisk of een ander partitioneringsprogramma, dit doe je wel onder linux, dus niet onder dos.
Hoe dat werkt kun je op Internet vinden of in de man file van fdisk. Het enige wat je dan nog moet doen is de swap partitie mounten (ook dit staat wel ergens in FAQ's hier of op Internet)
jellebelle schreef op 06 november 2003 @ 23:48:
Mandrake 9.2 is heel makkelijk met installeren naast een ander OS. Je hoeft je helemaal niet druk te maken over filesystems (ext2, ext3, reiser, ...) of swappartities.

Zorg gewoon dat je op de schijf waarop je Mandrake wilt zetten een brok vrije ruimte hebt (7 GB ofzo) en begin dan met installeren. Mandrake maakt zelf de benodigde partities aan en installeert "GRUB" (bootlader) zodat je bij het booten kunt kiezen tussen Windows of Linux
ik ken zelf mdk niet, maar als die dus _geen_ swap aanmaakt kan je het op mijn manier doen... doet die dat wel, dan hoef je dus nix meer te doen

[ Voor 42% gewijzigd door Zwerver op 06-11-2003 23:52 . Reden: is traaaag ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
@jellebelle: dan moet ik dus kiezen voor de optie "gebruik de vrije ruimte op bestaande windowspartitie"? Kan ik dan de installatie nog wel ongedaan maken, zonder mijn windows-installatie te verliezen/beschadigen?

• jellebelle
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 00:05:
@jellebelle: dan moet ik dus kiezen voor de optie "gebruik de vrije ruimte op bestaande windowspartitie"? Kan ik dan de installatie nog wel ongedaan maken, zonder mijn windows-installatie te verliezen/beschadigen?
Dat kun je doen.
Maar wat ik meer bedoel is dat je zelf onder Windows een stuk vrije ruimte aanmaakt. Dit doe je bijvoorbeeld met "Partition Magic". Op die manier heb je zelf in de hand hoeveel schijfruimte Mandrake mag gebruiken.

Hoe dan ook, Mandrake zal zelf zorgen dat er ook een swap wordt aangemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Sorrie voor de miscommunicatie, maar ik had inderdaad al een fat32 partitie gecreëerd van 10 GB voor deze excercitie. Ik ga morgen direct aan de slag en nu even dromen over een fully working dualboot! :z

• jellebelle
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 00:20:
Sorrie voor de miscommunicatie, maar ik had inderdaad al een fat32 partitie gecreëerd van 10 GB voor deze excercitie. Ik ga morgen direct aan de slag en nu even dromen over een fully working dualboot! :z
10 GB is perfect, maar maak er echt "vrije ruimte" van. Verwijder die FAT32 partitie dus en zorg voor 10GB ongepartitioneerde ruimte op je HD, dat zal het makkelijkst werken.

Welterusten en suc6 morgen :)

P.s. mooi leesvoer!

Verwijderd

Topicstarter
@jellebelle: _/-\o_

Het is gelukt!! Ik heb je tips (en je enorm handige leesvoer) opgevolgd en inderdaad ook de 10 GB fat32 verwijderd en gewoon "vrij" gelaten en bij de installatie gekozen voor " gebruik vrije ruimte". De rest wees zich allemaal vanzelf en ik typ dit nu vanuit mozilla in GNOME omgeving, werkelijk fantastisch!

Het allermooiste vind ik dat Mandrake 9.2 mijn onboard promisecontroller volledig ondersteund en ik dus niet mijn harde schijf heb moeten verhangen!

Dit wordt een lange, lange dag....

Thanks again!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Kortom, de handleiding lezen en het lukt allemaal prima :)

Dit topic gaat dicht, omdat dit ook gewoon in de handleiding te lezen is. Maar toch mooi dat het allemaal gelukt is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.