Logitech Z-640 + SB Live geeft geen (DolbyDigital)5.1 geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rasta87
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 23:26
Ik heb vanmiddag de Sound Blaster Live! 5.1 met een Logitech Z-640 gekocht bij Computerland Amsterdam

Maar het probleem is nu dat als ik een 5.1 test doe dat ik de middenspeaker niet te horen krijg.
De andere 4 speakers doen het wel gewoon.
Alleen als ik de Matrix functie aan zet krijg ik bij muziek enzo 5.1 geluid en anders maar 4.1
Ik heb de drivers van CD en die zijn up-to-date.
Ook bij windows staat de configuratie op 5.1

Ik heb ook nog PowerDVD gebruikt en als ik instel 6 speakers bij configuratie krijg ik geen geluid te horen.
Bij geen enkel muziekje of film.
Maar als ik em op Stereo zet krijg ik wel geluid maarja dan heb je weer eens geen Dolby Digital geluid.

Eerst dacht ik dat de verkoper gewoon een oude 4.1 geluidskaart me heeft verkocht, maar toen ik de geluidskaart eruit haalde zag ik op de print dat er stond "Soundblaster Live! 5.1 Digital".
Dus lijkt het erop dat het wel een 5.1 kaart is.
Voor zover ik weet is alles goed aangesloten.

Ik heb nu de drivers erafgehaald en het geluidskaart eruitgehaald om het terug te brengen maar toen zag ik dus dat er op de print 5.1... stond.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
En hoe is het op te lossen.

P.S. Ik gebruik Windows XP

B.V.D.

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde soundkaart en ook een z-640 :) ,en XP :P

Ik heb gewoon alles aangesloten en bij de audio settings van XP 5.1 ingesteld,uit alle speakers komt geluid.Check anders ff de drivers van 5.1,ik gebruik in iedere geval de standaard van XP

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Stel inderdaad in control panel, sounds & multimedia ook even in dat je een 5.1 set hebt... anders werkt het niet goed :(

[ Voor 4% gewijzigd door Nvidiot op 06-11-2003 21:56 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• rasta87
Nvidiot,

Ik heb het bij allebei op 5.1 ingesteld maar nog steeds niks :(

Verwijderd

Heb je de z-640 alleens op een andere pc getest,zodat je zeker weet dat het niet aan de pc ligt?

Verwijderd

Nu ik nog eens goed naar men z-640 kijk merk ik op dat de matrix altijd aan moet staan om 5.1 sound te krijgen :+

Verwijderd

Moet je in die Surround Mixer nog niet iets aanvinden als MCS3D of iets dergelijks ( :? ) ziets kan ik me nog herinneren uit mijn Creative tijd.
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 22:28:
Nu ik nog eens goed naar men z-640 kijk merk ik op dat de matrix altijd aan moet staan om 5.1 sound te krijgen :+
Die Matrix button moet je alleen indrukken als je een 4.1 kaart hebt die dus geen 5.1 kan weergeven.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 22:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 22:34:

Die Matrix button moet je alleen indrukken als je een 4.1 kaart hebt die dus geen 5.1 kan weergeven.
Dat is raar want ik heb ook een 5.1 kaart en de uit de middelste speaker van men z-640 komt ook alleenmaar geluid als de matrix button ingedrukt is.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-10 18:43

Sick Nick

Drop the top!

Met mp3 enzo stuurt je pc ook geen 5.1 signaal uit. De center zal het alleen zonder die matrix knop doen als je een echt 5.1 signaal uit stuurt. Die heb je dus met een dvd die 5.1 erop heeft, divx/xvid met een 5.1 ac3 stream, sommige games die het ondersteunen en that's it eigenlijk :D

Verwijderd

Ja wij weten ook wel dat een stereo mp3 geen 5.1 is maar de topicstarter krijgt er bij 5.1 DVD (dus echte 5.1) ook geen geluid uit.

Ik denk, want die matrix knop doet 't wel, dat het probleem bij je geluidskaart zit, ik meende vaker topics te hebben gelezen met live/audigy waarvan de center en/of sub het niet deed.

• rasta87
Ja dat bedoelde ik.
En in mijn configuratie scherm heb ik een icoontje erbij gekregen van SB Live!
Daar kan je de speakers testen.
Dan zegt ie bijv bij links voor "links voor" met een of adnere stem.
Maar als ie de middelste speaker bereikt hoor je gewoon niks.
En dat is juist het probleem

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

Uit de faq:
Dat kan soms kloppen, centerspeakers zijn niet bedoeld om muziek over weer te geven en ook EAX of A3D effecten in spelletjes worden meestal niet via de centerspeaker weergegeven, dit zijn namelijk 4 kanaals effecten. Alleen met films hoort een centerspeaker mee te doen met de weergave. Ook gelden hier dezelfde 'oplossingen' als bij dit punt.
Als je toch perse een centerspeaker wil hebben, dan kan je dat forceren door je SBaudigy of Live op "movie mode" te zetten bij "CMMS" (zie dit topic [rml][ FAQ + 5.1] Krijg het niet voor elkaar[/rml]), of de KX-drivers te downloaden, waarmee je het wat meer zelf kan instellen.
Ik heb vandaag na 5 jaar maar eens een echt 5.1 setje bij mn sblive5.1 en kwam met ongeveer hetzelfde probleem te zitten. Na wat expirimenteren met de nieuwste versie van creative's drivers kwam ik tot de conclusie dat ik niet voor elkaar kon krijgen wat ik wilde (4.1 surround geluid --evt met aparte dsp's in mijn player, foobar) en begon aan de kX drivers (zie faq). Deze zien er in eerste instantie wat chaotisch uit, maar tegen de tijd dat je de bijbehorende helpfile hebt doorgelezen en wat ge-expirimenteerd ben je er wel.

Je moet met de kX drivers in de gaten houden dat ze bij non AC3/EAX geluid mbv de 'surround' optie dubbele kanalen dupliceren. Als je dat (zoals ik :/ ) ook al deed mbv van de 'convert stereo to 4 channels' en 'simple surround' in Foobar, werkt de subwoofer niet meer (:?). Dit is wat vreemd aangezien Foobar niets naar de sw stuurt. kX stuurt een vantevoren ingestelde range (bv tot 200 Hz) naar de subwoofer als deze stream niet al bestaat. Echter, zelfs met de test functie is er onder deze omstandigheden niets te horen.

Anyway, voor zover ik weet kun je er niet voor zorgen dat ie de 5e speaker niet gebruikt tijdens het afdraaien van mp3 en wel tijdens AC3 streams of EAX. Mijn eigen oplossing was de center box wat zachter te zetten. Netto zou je trouwens kunnen zeggen dat je met kX even ver komt als met de creative drivers, maar met de eerste kun je wel veel meer zelf doen en instellen.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Niet echt een oplossing, maar het scheelt je weer een uur of wat prutsen.

edit: wat betreft de center speaker die niets zegt: [controle]je hebt op dit moment zowel bij het menutje van creative als bij je control panel>audio opties/geavanceerd ingesteld dat je een 5.1 boxenset hebt, volume staat hiervoor zowel software als hardwarematig aan en je hebt je centerspeaker kabeltje in de meest rechtse (oranje) uitgang gestopt?.

[ Voor 9% gewijzigd door SilentStorm op 07-11-2003 00:56 ]

Localhost is where the heart is

• rasta87
Silentstorm,

Precies wat jij helemaal onderaan de tekst zij was dus de oorzaak.

Ik had de oranje kabel in de rode gezet.
Dat had ik dus gister veranderd en nu heb ik wel aan alle spekers geluid en doet PowerDVD het ook weer met 6 speakers.

Dus alsnog bedankt!
Pagina: 1