Toon posts:

tft scherm kapot na schoonmaken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel geeft het al weer, een vriend van me heeft z'n tft scherm schoongemaakt met water, en dan nog met veel water ook. Nu werkt het tft schermpje nog wel, alleen hij ziet een wazige plek rechts onderin.

Ik had hem al verteld dat dit niet slim is om te doen, zo je tft schermpje schoon maken, maar hij deed het toch. Ik denk nu zelf dat er water in de monitor is gelopen.

Ik denk om dit te verhelpen kun je het beste monitor open schroeven en droog laten worden, maar hij ziet nu al dat de wazige plek langzaam weg trekt.

Wat is het slimste om te doen ?

Het gaat om een :

Ag neovo f-15

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uit dat ding!

Alhoewel hij daar eigenlijk al veel te laat mee is, maar zeker dat ding paar dagen laten staan en als het beetje mogelijk is open schroeven :)

Op zijn manier _kan_ het ook goed gaan, maar de kans dat het fout gaat is veel groter dan met bovenstaande manier.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

In eerste instantie met je klauwen vanaf blijven als het langzaam wegtrekt. Met een beetje mazzel trekt het helemaal weg, dus waarom zou je dan een schermpje opentrekken.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij open schroeven is de kans groot dat je je garantie kwijt bent ..

Lijkt me dus niet zo handig.

Gewoon lekker laten drogen, anders naar de winkel ..

suc6!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 21:02

vehpol

Go Go Gadget!

WFvN schreef op 06 november 2003 @ 20:49:
In eerste instantie met je klauwen vanaf blijven als het langzaam wegtrekt. Met een beetje mazzel trekt het helemaal weg, dus waarom zou je dan een schermpje opentrekken.
Vooral dat stuk "beetje mazzel" zou ik maar herschrijven naar "met heel veel mazzel". Water laat zo goed als zeker wel zijn sporen na. Waarschijnlijk door aanslag. Deze hoek van het scherm zal niet snel meer zo goed worden als ie ooit was. Openschroeven , als je daarmee niets forceert dan is het het proberen waard. Maar je komt toch niet bij je scherm waarschijnlijk. Het zou wel kunnen dat het daardoor sneller wegtrekt.

Ceci n'est pas une signature!

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Een tft scherm bestaat uit verschillende lagen, ik denk dat er water onder zijn beschermlaag is gekomen,
mischien kan je het met een zacht doek langzaam het de hoek uitdrijven

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

djexplo schreef op 06 november 2003 @ 20:55:
Een tft scherm bestaat uit verschillende lagen, ik denk dat er water onder zijn beschermlaag is gekomen,
mischien kan je het met een zacht doek langzaam het de hoek uitdrijven
Ben ik het mee eens. Laatst gooide ik een borrel over mijn Logitech cordless, woeps. . . . . problemen! :(
Bord uit elkaar, lagen van elkaar, alles reinigen met spiritus, drogen, in elkaar en . . . . . . :?

YES, hij doet het weer! O-)

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik denk anders dat druk uitoefenen op het beeldscherm een TFT niet goed bekomt.
Het kan zijn dat bij opdrogend water kalk of andere aanslag achterblijft, het kan ook zijn dat dat met het water tot onderin wegzakt.
Ik denk dat het beste advies is: afblijven !
Open schroeven is traceerbaar (net als het water).
Nu weet ik niet of dat water op electronica kwaad kan (oxydatie ?, kortsluiting ?) , maar misschien dat aan laten staan - en de daarmee gepaard gaande warmte-ontwikkeling, en dus verdamping - de oplossing is.
(No offence, maar een toetsenbord wil ik niet vergelijken met een TFT).
En terug naar de winkel ? Ik denk niet dat ze dat zomaar repareren, of er überhaupt iets aan willen/kunnen doen.

Hoe is het beeld trouwens ? Vervormd ? Of zie je alleen wat water zitten (aftekening van de rand) ?

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 07-11-2003 00:09 ]

eagle

Verwijderd

Blasterxp schreef op 06 november 2003 @ 20:50:
Bij open schroeven is de kans groot dat je je garantie kwijt bent ..

Lijkt me dus niet zo handig.

Gewoon lekker laten drogen, anders naar de winkel ..

suc6!
die is ie sowieso toch al kwijt :P

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 21:02

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 23:54:
[...]

Ben ik het mee eens. Laatst gooide ik een borrel over mijn Logitech cordless, woeps. . . . . problemen! :(
Bord uit elkaar, lagen van elkaar, alles reinigen met spiritus, drogen, in elkaar en . . . . . . :?

YES, hij doet het weer! O-)
Een Toetsenbord is echt heel wat anders dan een Tft-monitor hoor. Over de meeste toetsenborden kan je zonder al te veel problemen wel een borrel laten vallen (als je daar ook een borrel-hoeveelheid mee bedoeld). Natuurlijk heb je gelijk, TFT en Toetsenborden bestaan beide uit lagen, maar wel van heel verschillende typen!

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Mits ie makkelijk open te schroeven is zou ik dat toch maar doen, en hem vooral de eerste week niet gebruiken en laten drogen.

Over het algemeen kan electronica al slecht tegen water , maar als er spanning opstaat is het risico op defecten nog veel groter. Defecten hoef je trouwens zeker niet altijd gelijk te merken. Goede kans dat dat scherm er over een paar maanden alsnog plotseling mee ophoudt, ook al trekt de vlek helemaal weg.

Als ie geluk heeft is het trouwens alleen maar wat condens wat op de verkeerde plek is terecht gekomen, en is er verder niets aan de hand, maar dan nog steeds zou ik hem eerst maar eens goed laten drogen voordat ie 'm weer aanzet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 10:21 ]

Pagina: 1