groot verschil downloadsnelheden thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
Hai,
ik heb iets frappants ontdekt bij ons thuisnetwerkje waarover we @home breedband delen met twee pc's. Ik gebruik sinds kort een E-tech router en toen een kennis van mij als derde pc zijn laptop aansloot, bleek hij een 2x zo hoge downloadsnelheid te behalen dan beide oude pc's, nl. 300KB/s vs 150KB/s ongeveer (gemeten met speedtest, vlak na elkaar). De upload was wel ongeveer gelijk nl. 8kb/s.

Specs:
laptop: centrino met WinXP en broadcom 100Mbit NIC
pc's: W98se met intel en realtek 10Mbit NIC's (XP2000 en celeron 366)

Kan dit door de 10mbit nic's komen?

(m.a.w. hebben we drie jaar met halve snelheid gedownload??????!!!! (sinds de router is de snelheid wel ongeveer gelijk gebleven, voorheen was internet wel sneller tot 300K/s over 1 connectie zeg maar)

[ Voor 18% gewijzigd door Initial G op 06-11-2003 15:57 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
het lijkt me sterk dat het aan de netwerkkaartjes ligt > want die moeten die snelheid met gemak halen.

• Initial G
datkanveelbeter schreef op 06 november 2003 @ 16:09:
het lijkt me sterk dat het aan de netwerkkaartjes ligt > want die moeten die snelheid met gemak halen.
klopt, ze halen onderling +/- 850K/s en met de 100mbit van de laptop 950K/s.

maar toch, het is RAAR, we gaan toch maar over op 100Mbit nic's denk ik, omdat die toch maar €5,50 kosten, dan zullen we wel zien.

nog andere ideeen?

• datkanveelbeter
Initial G schreef op 06 november 2003 @ 16:20:
[...]

klopt, ze halen onderling +/- 850K/s en met de 100mbit van de laptop 950K/s.

maar toch, het is RAAR, we gaan toch maar over op 100Mbit nic's denk ik, omdat die toch maar €5,50 kosten, dan zullen we wel zien.

nog andere ideeen?
Dat is ook niks (950k/s) als ik hier wat overzet van pc naar pc dan gebruik ik toch wel zo'n 9mByte/s. Dat = dus wel 10 keer sneller dus > maarja > da is dan wel tussen 2 100mbit kaarten(met router er tussen)

[ Voor 19% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-11-2003 17:47 ]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
datkanveelbeter schreef op 06 november 2003 @ 17:45:
[...]

Dat is ook niks (950k/s) als ik hier wat overzet van pc naar pc dan gebruik ik toch wel zo'n 9mByte/s. Dat = dus wel 10 keer sneller dus > maarja > da is dan wel tussen 2 100mbit kaarten(met router er tussen)
Like, duh... 10mbit kaartjes... 100mbit kaartjes... :P Jouw routertje doet in jouw geval ook probably niks met de packets, maar draaien die alleen door t interne switchje...

Overigens zie ik zo snel geen oplossing voor je probleem, wel is het zo dat NT based os'en vaak efficienter zijn dan de 9x varianten kwa networking. Dit zou je dan alleen ook terug moeten zien in je lokale transfers. Probeer eens te downloaden met iets anders dan explorer, een andere browser, of iets als DAP, als dat wel goed draait heb je je probleem dus gevonden ;)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ken het probleem ongeveer. Met realtek 10/100 kaartjes, haalde ik intern niet veel hoger dan 600kb/s (10mbit hub) Nu er overal 3Com's inzitten, ga ik regelmatig over de 1MB/s heen. Het zou dus idd aan je netwerkkaarten kunnen liggen!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Volgens mij verwachten sommige mense ook echt prestaties van die realtek dingen :)

Ook wens ik je veel succes om dikke speeds te halen met een rltk nic in een celeron 366. Een goedkope netwerk kaart zoals hierboven genoemd heeft geen |Onboard CPU ofsow, moet dus alles van je CPU hebben. Terwijl een echte NIC allah 3com , intel ed. het wel zelf heeft en laat je cpu mooi met rust :)

Zoek eens wat 2ehandse 3coms , ze zijn e rop de beurzen voor 5!! dingen zijnmeestal nog in uitstekende conditie :)

ik haal van mijn laptop ( onboard zooi ) naar me PC (onboard nForce 2) 9mb/sec

Ik haal van mijn laptop ( 3com erin) naar me pc ( 3com TX905-m) 11mb/sec :)

dit allemaal met een 300mb file :)

• datkanveelbeter
Een goedkope netwerk kaart zoals hierboven genoemd heeft geen |Onboard CPU ofsow, moet dus alles van je CPU hebben. Terwijl een echte NIC allah 3com , intel ed. het wel zelf heeft en laat je cpu mooi met rust :)
Zover ik weet zitten er geen CPU op een normale 3com kaart hoor :X

[ Voor 50% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-11-2003 18:40 ]

• Initial G
ok bedankt voor de replies, maar ik wil benadrukken dat het om de downloadsnelheid gaat van 150k/s, deze ligt veel lager dan het "bewezen maximum" van het netwerk! (nl 950K/s)

En als mijn intel NIC op een XP2000+ hetzelfde doet als een realtek op een cellie 366, dan ligt het blijkbaar ook niet aan de "cpu's" op de nics.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 18:30:
Volgens mij verwachten sommige mense ook echt prestaties van die realtek dingen :)

Ook wens ik je veel succes om dikke speeds te halen met een rltk nic in een celeron 366. Een goedkope netwerk kaart zoals hierboven genoemd heeft geen |Onboard CPU ofsow, moet dus alles van je CPU hebben. Terwijl een echte NIC allah 3com , intel ed. het wel zelf heeft en laat je cpu mooi met rust :)

Zoek eens wat 2ehandse 3coms , ze zijn e rop de beurzen voor 5!! dingen zijnmeestal nog in uitstekende conditie :)

ik haal van mijn laptop ( onboard zooi ) naar me PC (onboard nForce 2) 9mb/sec

Ik haal van mijn laptop ( 3com erin) naar me pc ( 3com TX905-m) 11mb/sec :)

dit allemaal met een 300mb file :)
Da's mooi... Maar 10Mbit is 10Mbit, 100Mbit is 100Mbit net zo goed bij 3Com als bij Realtek, ze mogen misschien een beetje afwijken en inderdaad: Realtek gebruik vaak meer processor. Maar de snelheid mag niet zóveel afwijken want daar zijn ;t standaarden voor. Voor een simpel netwerkje met internetdeling heb je er dan ook bijster weinig aan om 3Com te kopen (hoewel ik daar zelf ook zeker fan van ben).

En of 't nu een celeron366 is of een P20.000 of noem maar iets, 10Mbit is 10Mbit, en dat kan het PCI-slot van 't moederbord van die Celeron net zo goed aan als die van de Pentium. CPU-gebruik is een ander verhaal tho.

I see dead pixels...

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Denk eerder dat je het moet zoeken in TCP/IP optimalisaties, receive windows etc.
Zijn wek tooltjes voor om die te tunen. Moet effe zoeken maar dacht dat er op www.speedguide.net wel iets te vinden was als TCP optimizer of zo......

[ Voor 7% gewijzigd door BN op 07-11-2003 00:47 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Controleer of de "linkspeed/duplex mode" van je NIC op "auto negotiation" staat, zo niet, verander dit dan en draai de test dan nog eens. (In het advanded tabblad van de NIC eigenschappen in het configuratiescherm) Ik heb eerder meegemaakt dat dit een wereld van verschil maakt.

• Initial G
ik zal eens even gaan tweaken dan maar. Ik betwijfel of het daardoor 100% sneller zal gaan trouwens, ik koop vanmiddag eerst wel nieuwe NIC's.

• Initial G
nou ik heb nu 2 100Mbit kaartjes, maar de downloadsnelheid is nog ongeveer hetzelfde. Ook heb ik geprobeerd de registry settings als MTU en TTL te optimaliseren met een progje, maar daardoor halveerde de snelheid :/

verder zoeken....

• Initial G
Ik ben erachter!!!

De "receive window" stond veel te kort (default w98se)!! :( Het schijnt dat je deze waarde hoger moet zetten naarmate je een hogere latency hebt.
Ik heb hem op 64K gezet en nu haal ik weer 400K/s!!! FOKKING 2 jaar te traag gedownload, leuk dat @home deze tip niet even meegeeft aan de gebruikers.

met dit progje gedaan:
http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe
Pagina: 1