Monitor zorgt voor brom in microfoon, opstelling probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zend dus regelmatig uit op internet. Ik heb mijn tafel als volgt ingericht:
- Computer B) Daar komt de muziek vandaan
- Monitor. Daar lees ik de meel en nieuws op, en zie ik de besturing van het programma wat ik gebruik om muziek mee te spelen.
- Mengpaneeltje
- Microfoon hangt dmv lamp constructie (lamp is altijd uit:P) voor mengpaneeltje

Ik heb er dus al voor gezorgd dat de microfoon zo ver mogenlijk van de monitor afstaat, maar omdat ik tijdens het praten in staat moet zijn om dingen van het scherm te lezen, kan dit natuurlijk niet te ver van elkaar afstaan....en aan het eind van dit jaar komt er misschien nog een monitor bij -> meer storing :)

Dus ik zoek een manier om te zorgen dat mijn microfoon niet meer zo bromt (er zit een lichte brom is, die uiteraard erger wordt als de microfoon dichter bij het beeldscherm komt). Het is een goedkope microfoon (ben student, dus heb geen groot budget ofzo :'( ), dus ik heb een manier nodig om de microfoon af te schermen ofzoiets.

Kan iemand mij helpen?

PS : Heb uiteraard op GoT en op google gezocht, maar op Got kwam ik het probleem wel tegen, maar de oplossing (mic verder van monitor af), gaat bij mij dus niet op :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

CRT monitor?? het is bekend dat dat gebeurd..
ehmz.. TFT monitor s een oplossing

wat je ook kan doen is je kabels van betere kwaliteit nemen (mits je nu mindere hebt uiteraard)
pobeer dan afgeschermd en of getwiste kabels te nemen..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gitaarwerk schreef op 06 november 2003 @ 16:14:
CRT monitor?? het is bekend dat dat gebeurd..
ehmz.. TFT monitor s een oplossing

wat je ook kan doen is je kabels van betere kwaliteit nemen (mits je nu mindere hebt uiteraard)
pobeer dan afgeschermd en of getwiste kabels te nemen..
Getwiste kabel heeft alleen zin als de ingang van de mixer gebalanceerd is.
Zoals ik het lees van de topicstarter is het een simpel dingetje en die heeft geen gebalanceerde ingang.

Enige goede remedie tegen storing van buitenaf: Goede kabel gebruiken.
Nog niet goed: goede microfoon gebruiken.
Weer niet goed: mixer met gebalanceerde mic input aanschaffen of TFT neerzetten.

Tip: trek de stekker van die lampen hengel eens los, wellicht dat je mic daar last van heeft.

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 06 november 2003 @ 18:51:
Enige goede remedie tegen storing van buitenaf: Goede kabel gebruiken.
Ik heb nu gewoon standaard kabel met tulp stekkertjes, wat voor kabel moet ik dan gebruiken? Hoe heet dat en hoe herken ik dat? :P
Tip: trek de stekker van die lampen hengel eens los, wellicht dat je mic daar last van heeft.
OK, dat zal ik ff proberen ook :)

• remco_k

remco_k

Glacier schreef op 06 november 2003 @ 19:08:
[...]

Ik heb nu gewoon standaard kabel met tulp stekkertjes, wat voor kabel moet ik dan gebruiken? Hoe heet dat en hoe herken ik dat? :P

[...]

OK, dat zal ik ff proberen ook :)
Microfoonkabel met tulp stekkertjes????
Op welke planeet leef je? ...
Op wat voor ingang zit die dan op je mixer? Line-in? geen wonder dat je storing hebt... Moet gewoon op een daarvoor bestemde microfoon ingang.

Een microfoon word minstens met een 3,5 mm Jack aangesloten (maar is waardeloos in mijn ogen),
beter is al de grote jackplug en top of the bill: XLR (3 polige stekker in een driehoek)

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 06 november 2003 @ 19:18:
[...]

Microfoonkabel met tulp stekkertjes????
Op welke planeet leef je? ...
Op wat voor ingang zit die dan op je mixer? Line-in? geen wonder dat je storing hebt... Moet gewoon op een daarvoor bestemde microfoon ingang.

Een microfoon word minstens met een 3,5 mm Jack aangesloten (maar is waardeloos in mijn ogen),
beter is al de grote jackplug en top of the bill: XLR (3 polige stekker in een driehoek)
sorry, ik zit niet helemaal na te denken :X
Dat van die tulp slaat natuurlijk nergens op :X
De mic zit in het mengpaneeltje via de mic kabel (met zo'n grote leuter als stekker)..op de mic ingang natuurlijk :P
De bekabeling van mengpaneeltje naar computer is natuurlijk tulp :P

* Glacier doet |:( :X

[ Voor 4% gewijzigd door Glacier op 06-11-2003 20:08 ]

• Glacier
  • Niet online
subtiele kick :)

• remco_k

remco_k

Nou... De Behringer shark kan je misschien wel van dienst zijn.

Kost 99 euro dacht ik.
Hij kan in feite alle kanten op. mic in of line (gebalanceerd of ongebalanceerd) , mic uit of line uit (bal of onbal), phantoom, gate, compressor, feedback destroyer, high pass filter.

Allemaal mooie functies die van tijd tot tijd rete handig kunnen zijn. Zeker voor zijn geld. Wij hebben er 1...

Misschien dus wel een oplossing voor je:
gebalanceerd in voor de mic, ongebalanceerd uit voor de mixer.
Tenminste,als de mic inderdaad gebalanceerd kan leveren natuurlijk.

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
ff een subtiele kick :P
Ik heb een nieuwe mic nu, maar die mic heeft een 3 polige XLR aansluiting, en mijn mengpaneeltje een jack plug geval (zo'n dikke :P )...
Zijn hier convertors voor en gaat dit het probleem oplossen?
huidige mic heeft het zo goed als begeven, vandaar de andere mic :)

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou dat kun je zo maken of kopen inderdaad, maar zou wel zonde zijn. XLR kan een gebalanceerd signaal dragen en dat helpt enorm goed tegen interferentie van o.a. monitoren.
Kun je checken of die jack-ingang op je mixer wel gebalanceerd is? Zo ja, dan kun je wel een gebalanceerd (3-aderig) verloopje prutsen.

• Glacier
  • Niet online
TheLemon schreef op 14 november 2003 @ 12:31:
Nou dat kun je zo maken of kopen inderdaad, maar zou wel zonde zijn. XLR kan een gebalanceerd signaal dragen en dat helpt enorm goed tegen interferentie van o.a. monitoren.
Kun je checken of die jack-ingang op je mixer wel gebalanceerd is? Zo ja, dan kun je wel een gebalanceerd (3-aderig) verloopje prutsen.
Ik geloof het niet, het is echt maar een heel simpel mixertje :)
En ik ben geen soldeerder, daar bak ik dus nix van, dus het wordt zowieso kopen :)
Ik neem aan dat de mediamarkt zulke verloopjes wel heeft?

En mocht ik over een tijdje een nieuw mengpaneel kopen, dan zorg ik er natuurlijk voor dat daar wel een xlr aansluiting op zit :)

Nog ff een vraagje trouwens : waarom zorgt zo'n verloopstuk ervoor dat het gelijk niet meer gebalanceerd is? Want uit jouw verhaal begrijp ik dat er wel gebalanceerde jack dingen zijn...

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Media markt betwijfel ik, maar je kan kijken. Er zijn inderdaad ook gebalanceerde verbindingen mogelijk met een stereo jackplug. Maar de meeste verloopjes die je kant-en-klaar koopt zijn met een mono jackplug en verbinden dus de "cold" draad met de nul, zodat je geen gebalanceerd signaal meer hebt. Is verder geen probleem als je mixer het toch niet ondersteunt.

Verwijderd

feedback heeft xlr - jack kabels.. ze zijn btw niet goedkoop hoor.., 20 25 euro ofzoow geloof ik

• Glacier
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 08:49:
feedback heeft xlr - jack kabels.. ze zijn btw niet goedkoop hoor.., 20 25 euro ofzoow geloof ik
hmmm...op 2 andere sites online kosten ze 2.50 :P alleen dat zijn internet shops, met 7 euro verzendkosten :)
Daarom vond ik het een beetje zonde om voor iets van 2.40 (ik zie nu dat het 2.40 is :P ) 7 of 9 euro verzendkosten erbij te dokken, 3 of 4 keer zo veel als de prijs van het produkt :D

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03
xlr naar jack maak je zelf toch is niet moeilijk pin2=hot dan mantel met pin1en3 verbinden en je bent klaar.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• remco_k

remco_k

Als je een gewoon verloop van XLR naar Jack neemt (zonder impedantie aanpassing) dan ben je meteen het voordeel van een gebalanceerde mic kwijt. Ik zou het niet doen aangezien de kans van storing dan meteen groter word.

Je kan beter een omzetter of converter aanschaffen, die wel gebruik maakt van de gebalanceerde mic.

Ik had 'm al eerder genoemd, de Behringer shark. Die kan XLR in en Jack uit.

Of je kan misschien beter (is ook goedkoper) een XLR male -> jack verloop nemen met een ingebouwde impedantie aanpassing. (zit er een klein trafotje in) Deze maakt dan ook (net als de shark) gebruik van de gebalanceerde mic, waardoor de kans op storing heel klein is.

Of je koopt een mengtafel met gebalanceerde ingang... 8)

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 17 november 2003 @ 13:24:
Als je een gewoon verloop van XLR naar Jack neemt (zonder impedantie aanpassing) dan ben je meteen het voordeel van een gebalanceerde mic kwijt. Ik zou het niet doen aangezien de kans van storing dan meteen groter word.

Je kan beter een omzetter of converter aanschaffen, die wel gebruik maakt van de gebalanceerde mic.

Ik had 'm al eerder genoemd, de Behringer shark. Die kan XLR in en Jack uit.

Of je kan misschien beter (is ook goedkoper) een XLR male -> jack verloop nemen met een ingebouwde impedantie aanpassing. (zit er een klein trafotje in) Deze maakt dan ook (net als de shark) gebruik van de gebalanceerde mic, waardoor de kans op storing heel klein is.
Of je koopt een mengtafel met gebalanceerde ingang... 8)
Hoe duur is zo'n XLR female -> Jack met ingebouwde impedantie aanpassing? En waar haal ik die? :)

Ben van plan om over een tijdje de Behringer DX 1000 te gaan aanschaffe, maar ik
ben nu alleen even op zoek naar gedetailleerde informatie van deze mixer :P
Edit: Detailled specs gevonden via de officiele website :P

[ Voor 10% gewijzigd door Glacier op 17-11-2003 17:32 ]

Verwijderd

het kan zijn dat de kabel en de stekker goed zijn: met een XLR stekker op een gebalanceerde ingang, zo hoort het. Maar als je een dynamische microfoon hebt, kan die ook brom oppikken. Electret- of condensatormicrofoons hebben daar minder of geen last van, omdat daar geen spoel in zit.
Welke microfoon heb je trouwens, en wat wil je daar mee opnemen ?

groeten

• Glacier
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 15:22:
het kan zijn dat de kabel en de stekker goed zijn: met een XLR stekker op een gebalanceerde ingang, zo hoort het. Maar als je een dynamische microfoon hebt, kan die ook brom oppikken. Electret- of condensatormicrofoons hebben daar minder of geen last van, omdat daar geen spoel in zit.

groeten
dynamische mic, en het gaat om mijn stem :P

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 15:22:

groeten
Je hebt wel gelijk, een dynamische mic zou inderdaad zelf ook storing op kunnen pikken.
Echter, in de grote hoeveelheid mics en situaties waarin ik dynamische mics gebruik heb ik nog nooit een storing gehad die bij de mic al werd veroorzaakt.
Kans daarop is dus wel erg klein denk ik.

Wel even opletten trouwens, niet alle mics met een XLR aansluiting zijn per definitie ook echt gebalanceerd!

Laat daarom inderdaad even weten wat voor mic je hebt.

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
de hyperfantastische (en goedkope) tenlux DM-938 :)
:P

• Glacier
  • Niet online
beuk :)
Pagina: 1