Martin Sturm schreef op 07 november 2003 @ 14:00:
[...]
Ik kan het niet laten om even op deze volstrek onzinnige opmerkingen in te gaan. Het lijkt me vrij duidelijk dat de hoeveelheid patches iets zegt over de veiligheid van een bepaald product. Apache heeft zeer zelden wel eens een beveiligingslek, mar aanzienlijk minder dan IIS. Uiteraard zijn voor de meeste gaten in IIS patches verschenen, maar dat maakt het product niet opeens veilig, getuige de hoeveelheid exploits die er bestaan voor voorgenoemde server. Ik weet zeker dat er bedrijven in de problemen zijn gekomen door de gaten in IIS, aangezien ik dit zelf heb meegemaakt binnen een bedrijf.
Het heeft met opensource te maken in de zin dat veel open-source cq. Apache gebruikers van mening zijn dat IIS aanzienlijk minder veilig is dan Apache. Dat is een standpunt van hun, net als dat jou standpunt is dat dit niet het geval zou zijn. Tweakers.net probeert zoveelmogelijk standpunten te behandelen in de diverse posts (kijk bevoorbeeld naar de uitlatingen van Gates/Ballmer over open-source, en de hier tegen in gaande uitspraken van Open-source guru's).
Mocht T.net een onredelijke opmerking hebben gemaakt, dan stond dat in iedergeval in geen verhouding met de wijze waarop raptorix zijn meningen ventileerd.
WMB gaat hier gewoon een slotje op.
Het feit dat apache minder patches heeft, kan allerlei redenen hebben, zal er een paar noemen:
-Er worden misschien simpelweg minder bugs ontdekt
-Het product bevat minder functionaliteit
-Het product bevat minder code, dus zowiezo minder kans op bugs
Daarnaast is apache een los staant product, en is veel minder afhankelijk van zijn omgeving.
Dit terwijl IIS veel meer verweven is in het besturingssysteem, waardoor de kans op onderliggende bugs groter is, nu kan je beweren dat dat een zwakheid is, maar dat zegt niets over de kwaliteiten van IIS opzich, maar over de manier waarop security geimplementeerd is onder windows.
Dan op je 2e alinea, het gaat niet om het eens zijn met een bepaald standpunt, iedereen heeft het recht om zijn mening te ventileren, het gaat er alleen wel om dat dit ontopic dient te zijn, poster heeft tot op heden niet duidelijk gemaakt waarom hij verwijst naar het bewuste SANS artikel, nergens wordt namelijk door Netcraft beweert dat de onveiligheid van IIS een reden is van de daling van het aantal webservers dat hier gebruik van maakt. IMO ben je op dat moment als poster alleen maar voeding voor flames aan het geven.
Daarnaast is het weer typisch dat je Balmer er bij haalt, heb je wel eens de letterlijke citaten gelezen?
En wat is er dan zo onredelijk aan mijn verhaal? At least beargumenteer ik mijn verhaal nog, iets wat poster tot op heden niet gedaan heeft.
Edit:
nieuws: Top-20 van veiligheidslekken onder Windows en Unix
Kortom poster had net zo goed kunnen refereren naar Apache, want die blijkt dus ook niet zo veilig te zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
raptorix op 07-11-2003 16:52
]