Toon posts:

Cluster Exchange 2000 SP3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Volgens een document van Microsoft moet je eerst SP3 voor Exchange 2000 instaleren op de node die niet in gebruik is. Dan een fail over doen en dan de andere node. Deze methode ben ik aan het volgen. Echter, na het updaten van de eerste node kan ik geen fail over doen naar de geupgrade server.

De SA begint te miepen met de volgende meldingen 2146, 2065.

Het enige wat ik kan vinden via verschillende search engines is iets wat alleen betrekking heeft op het instaleren van SP1 voor Exchange 2000 op een cluster. En de situatie komt niet echt overeen.

Heeft iemand wel eens een SP3 upgrade gedaan op een cluster? Kent iemand de meldingen? Iemand enig idee?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;277991

en onderstaande

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;316708
applies to
Microsoft Exchange 2000 Server SP1
Microsoft Exchange 2000 Server SP2
Microsoft Exchange 2000 Server SP3

Hopelijk heb je er wat aan, dit heb ik trouwens op de technet cd's gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Mutsje voor je links...

Helaas, de eerste had ik al gevonden maar die lost niets op. De tweede heb ik geprobeerd. Meta Edit gedownload en geprobeerd. Echter de ClusterEnabled propertie staat op 1, zoals het hoort.

Man, wat een raar probleem is dit en er is nergens iets over te vinden wat er op lijkt. De vraag is dus nu, wat gaat er gebeuren als ik de actieve node nu ga upgraden?

Ik kan de nu niet actieve node pauzeren en dan de actieve node upgraden.

Pauzeren om een fail over te stoppen want de installatie stopt de services van Exchange. En ik verwacht dat de cluster dan wil gaan "fail overen".

Buiten het cluster om heb ik al aardig wat Exchange server geupgrade naar SP3 en die gingen allemaal goed.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Misschiens dat het tijd wordt Microsoft zelf in te schakelen met dit probleem geval? Ik weet niet of je support krijgt maar nee heb je en ja kun je krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Support is altijd te krijgen. Kwestie van bellen en de rekening betalen. ;)

Het is en blijft lastig. Microsoft en upgraden!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vertel mij wat als je de lijst gaat bekijken die je allemaal moet controleren om Exchange 2000 te upgraden naar Exchange 2003 welke in de WOS howto's en guides staan.. Deze moet ook weer geupdate worden.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij gaan wij samen de zelfde kant op... Ik ben met SP3 voor Exchange 2000 bezig om de Forest Prep en dergelijke te kunnen draaien voor Windows 2003. Na Windows 2003 is Exchange 2003 aan de beurt.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je moet eerst Exchange 2000 updaten naar Exchange 2003 en daarna pas Windows 2000 naar Windows 2003. met dank aan brahiewahiewa. Exchange2000 kan namelijk niet omgaan met IIS6.

Verwijderd

Topicstarter
Ik waardeer de waarschuwing maar gaat dit niet tegen de "gedocumenteerde manier" van werken in van Microsoft?

Of te wel, wat ik gelezen heb is Exchange 2000 naar SP3 level en Windows 2000 upgraden naar SP4. Dan Windows 2000 naar Windows 2003 en dan Exchange erachter aan! Maar goed, dat is de theorie!

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 16:29 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vraag Brahiewahie maar. Ik zel hem op deze thread wijzen en hij kan jou advies geven omtrent het upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
thanks...

Brahiewahie? Talk to me!!! ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet inderdaad eerst Exchange upgraden naar 2003 en daarna pas Windows upgraden naar 2003. Lees bevobbeld You Cannot Install Exchange 2000 on a Computer That Is Running Windows Server 2003 en Considerations When You Upgrade to Exchange Server 2003, waaruit
Although Exchange 2000 Server Service Pack 2 (SP2) or later is supported in an environment with Windows Server 2003 domain controllers and global catalog servers, Exchange 2003 is the first version of Exchange that is supported on computers that are run Windows Server 2003. Exchange 2000 is not supported on Windows Server 2003. In a situation where you run Exchange 2000 on a Windows 2000-based computer and you want to upgrade the operating system to Windows Server 2003, you must first upgrade Exchange 2000 to Exchange 2003. You can then upgrade Windows 2000 to Windows Server 2003.
Ben ook wel benieuwd waar jij documentatie vindt die het tegenovergestelde beweert.

Voor wat betreft je foutmeldingen: begrijp ik goed dat je You Cannot Fail Over System Attendant After You Install Exchange 2000 Service Pack 1 al gevonden had en al minstens één van beide oplo's geprobeerd hebt? (òf de ADC opnieuw installeren òf de ADC container handmatig aanmaken). BTW was er überhaupt een ADC geïnstalleerd in je organisatie?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa,

Dank je voor je info. Wij hebben hier Exchange 2000 draaien op Windows 2000. De bedoeling is alleen de DC's upgraden naar Windows 2003, om mee te beginnen. Later komt Exchange 2003. Hoe dat traject gedaan word is nog niet helemaal uitgekristaliseerd. Het blijft dus Windows 2000 voor de Exchange server in ieder geval tot Exchange 2003 is geintroduceerd.

Ik denk dat hier ook meteen de verwarring was omtrend de tegenstrijdige documentatie.

Wat betreft de ADC Container moet ik zeggen dat ik het document wel gevonden heb maar nog niet de oplossing heb geprobeerd. Dit omdat mijn 1 van de twee meldingen in mijn geval klopt in het document. De eerste. In mijn Exchange Server Setup Log file kom ik de foutmeldingen niet tegen die gemeld worden in dit document.

SP1 opnieuw draaien is geen optie. Handmatig maken wel, maar alleen als ik er meer van overtuigd bent dat dit een goede kans van slagen heeft. Ik ben niet zo happig om 'even iets met de hand te doen' op een cluster.

Het ziet er wel naar uit dat ik dit ga doen want iets anders, wat meer in de buurt komt, kan ik nergens vinden.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kijk ook eens naar:
  • de Exchange Enterprise Servers group; zit die nog in de Users container (OU)?
  • Idem voor de Exchange Domain Servers group?
  • Heb je de MSSearch resource in de Exchange group op je cluster ooit ge-rebuild?
  • Staat er nog een Exchange 5.5 service account vermeld op de properties van je Administrative group?
  • Heeft de cluster service account nog steeds "Full Admin" permissies op het Exchange Organisatie object?
  • Heb je aan de "Inheritable Permissions" op je Exchange Organisatie object gesleuteld?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
In de Users OU staan nog steeds beide groepen. Deze zijn nooit verplaatst geweest.

Nee, de MSSearch is nog nooit gerebuild geweest.

Op de Admin group staat nog steeds een Exchange 5.5 Service Account vermeld. Dit is tevens hetzelfde account wat gebruikt word door de "Cluster Service" service.

Het enige wat gedaan is, wat betreft de permissions op Exchange Organizational level, is het toevoegen van een groep met "Exchange View Only".

Ik heb met de hand de ADC Container gecontroleerd en die is aanwezig en de permissions zien er uit alsof het zo hoort te zijn. De groepen waar de cluster lid van is staan er bij met volledige rechten.

Nog meer ideeen? Ik sta helemaal open!

Thanks

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist weer een poging gedaan. Alle services op de niet actieve node als "log on" het Exchange Service account meegegeven. Daarna een fail over doen. Ook dit keer geen succes. Nog steeds de zelfde foutmelding. 2164 en 2065. 4x en dan draait alles weer terug op de node die nog niet is ge-upgrade.

Ik heb nu opnieuw SP3 gedraaid op de niet aktieve node en ga vanavond weer een fail over doen. Misschien dat het verschil maakt.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 14:06:
Zojuist weer een poging gedaan. Alle services op de niet actieve node als "log on" het Exchange Service account meegegeven...
:? Lijkt me niet zo slim; Exchange services draaien normaal gesproken onder het LocalSystem account

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Je word af en toe wel eens wanhopig... *)7

Verwijderd

Topicstarter
Goed, voor de mensen die het nog willen weten... De cluster deed geen fail over meer naar het upgraden met SP3 omdat er in de naamgeving van de stores in de storage group comma's waren gebruikt.

Mailbox Store 1 200, 250, 300 (HOSTNAME)

Dit was de naam van de group. Tijdens het upgraden worden de comma's tussen de getallen omgezet naar een / en dus is de naam ineens.

Mailbox Store 1 200/ 250/ 300 (HOSTNAME)

En gaf dus een foutmelding.

Nadat we de comma's hadden vervangen voor een - ging alles prima...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

dat is inderdaad handige informatie om te weten voor als we ooit een cluster moeten upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb Microsoft nog gevraagd waarom ik wel comma's mag aangeven in de naam, Exchange vind het prima, en dat het goed gaat op een cluster inclusief de fail overs maar niet met een SP upgrade.

Een antwoord anders dan, het zijn speciale karakters had die niet. Maar goed... Doe er je voordeel mee...
Pagina: 1