Toon posts:

PC's vervangen binnen bedrijf. Wanneer wel, wanneer niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen ons bedrijf hebben we +/- 7 werkstations. Varierende van pII 400mhz tot 2GHZ PIIII of CELERON. Dit alles met bijbehorende RAM, HD e.d. wat standaard was op het moment dat zo'n PC is aangeschaft.

Nu zijn er verschillende soorten mensen die gebruik maken van deze werkstations. Je hebt de ontwerpers, deze hebben de snelste machines omdat ze bijv. veel photoshoppen. Je hebt de programmeurs deze hebben de op 1 na snelste PC's en als laatste groep hebben we de administratieve mensen deze hebben de oudste PC's.

Deze PC's worden afgeschreven zoals dat standaard gebeurd binnen de meeste bedrijven, in 3 jaar. Dit betekend dat een aantal PC's inmiddels vervangen mogen worden. Deze zijn afgeschreven.

Alleen.... is dat nou echt nodig vraag ik me af. Die p450mhz met 128MB RAM en windows 2000 pro werkt echt prima voor onze accountmanager die vrijwel alleen met outlook, word en excel werkt.

Op dit moment laten we de PC's doorschuiven van ontwerper->programmeur->administratief->vuilnisbelt

Wat is de policy die andere bedrijven hebben. Wat werkt en wat werkt niet?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

Als je bedrijf +/- 7 werkstations heeft is het denk ik niet zo'n heel groot bedrijf en is het denk ik raadzaam om de investering van een pc over een zo lang mogelijke periode uit te spreiden.

Als je denkt dat de productiviteit omhoog kan gaan door nieuwe pc's aan te schaffen moet je dat doen, maar zolang als het antwoord op die vraag nee is heb ik zoiets van lekker laten werken.

Mocht er nou iets kapot gaan kun je altijd nog zeggen we zetten er een nieuwe pc neer.

weet iemand nog een leuke signature?

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hebben de amdministratie ook niet steeds stevigere programma's die ze gebruiken.

ps: vuilnisbelt > waarom niet scholen of projecten die ze hergebruiken voor in het buitenland ofzo. of noodgedwongen naar mij :P

Verwijderd

Topicstarter
gp500 schreef op 06 november 2003 @ 13:21:
hebben de amdministratie ook niet steeds stevigere programma's die ze gebruiken.
Nee, die administratiepaketten zijn zeker niet zwaar. Werkt prima. Verwacht ook geen update de komende 1,5 - 2 jaar.

Verwijderd

Binnen een bedrijf moet je constant de afweging tussen kosten en baten maken. Als een investering in een pc een productiviteitsverhoging (dus meer baten) met zich mee brengt, dan kan deze investering verstandig zijn. Als de investering een kostenreductie teweeg brengt idem dito.

Je moet jezelf dus afvragen; waarom wil ik upgraden? Is het nodig, kan men zijn/haar werk niet meer doen? Mins inziens is de enige noodzakelijke upgrade die van de snelste pc's (de dtp'ers). Door deze pc's steeds door te schuiven maak je langer gebruik van je investering en dat scheelt dus in de kosten; heel verstandig.

Mijn advies; laat upgrades alleen van de high-end gebruikers afhangen (binnen redelijke afschrijvings termijnen natuurlijk). De mid en lo-end users kunnen prima uit de voeten met wat ze kriijgen en hebben simpelweg geen nieuwe pc nodig. Waarom zou je hier dan geld aan uitgeven?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 13:28 . Reden: tiepfaut ]