[Director 8.5] Ander formaat als Quicktime gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:41

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Ik zit met het volgende. Er wordt hier een commercieel product ontwikkeld met onder andere Director en 3DStudio (beiden legaal) dat enkele QuickTime MOV's bevat. Nu werkt Director native met QuickTime. Om alle deelproblemen van mijn vraag uit de doeken te doen, zal ik zal even de gedachtenstroom reproduceren die ondertussen heeft plaatsgevonden :)

QuickTime licenties: hier heb ik op GoT en Google niet echt iets verhelderends kunnen vinden.

Vraag 1
Rust de licentie voor QuickTime enkel op de software die het genereert, op het genereren van een filmpje zelf of op het afspelen ervan?

Uit mijn zoektocht meen ik vaag op te maken dat het om het eerste gaat. Dat zou betekenen dat we met onze 3DStudio licentie zoveel QuickTimes mogen produceren als we zelf willen. Maar de vraag ligt in principe dus nog open.

Vraag 2
Kan ik andere videoformaten afspelen zonder dat Director QuickTime object? En gerelateerd aan vraag 1: of maakt dat qua licentie niet uit dat het filmpje intern de QuickTime player gebruikt?

Nu is het zo dat die QuickTime's nogal traag en hakkelig spelen, en we vermoeden dat het met andere videoformaten een mindere issue is. Daarom heb ik geprobeerd het Windows Media Player ActiveX component in te voegen. Van het moment dat ik echter een filmpje in de FileName property duw, maakt hij daar in de cast weer een QuickTime object van (wat overigens wel perfect MPEG's ea kan afspelen). Overigens, ik zou trouwens graag de aankoop van een Xtra voor speciale video-formaten vermijden.

Vraag 3
Lijken de licenties voor andere videoformaten (MPEGx, DivX) op die van QuickTime? Maw: moeten we voor elk gedistribueerd videobestand gaan betalen?

Zoals jullie begrijpen gaat het er eigenlijk om dat het ons zo min mogelijk gaat kosten. Gerelateerde tips zijn dus ook altijd welkom ;)

edit:
Misschien nog even vermelden dat het product straks per stuk verkocht gaat worden. Dus elke klant heeft straks al onze filmpjes op zijn HD.

[ Voor 5% gewijzigd door GrimaceODespair op 06-11-2003 13:12 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:19
Antwoord 1:

Ik denk dat je even op deze site moet kijken, daar kan je waarschijnlijk je antwoord wel vinden. Als dat niet het geval is staat er onderaan de pagina altijd nog een contact-emailadres van de juiste afdeling bij apple.

Antwoord 2:

Director zal een videofragment altijd openen als quicktimemedia object, het afspelen zal standaard ook hiermee gebeuren. Als je het via een andere manier wil afspelen zul je toch gebruik moeten maken van een andere xtra. Er zit in director nog een andere avi-player, maar daar heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt.

Als je er een xtra voor moet aanschaffen zou ik zelf gaan voor de mpegXtra advance, daar heb je volledige controle en kost 'maar' 199 dollar.

Antwoord 2:

Naar mijn weten zijn deze formaten gratis te verspreiden, alle inkomsten van die bedrijven komen namelijk uit de verkoop van encoders en decoders.

Als ik op google zoek naar divx+license of mpeg+license dan krijg ik genoeg bruikbare links, lijkt me dat als jij dat zelf had geprobeerd, je deze toch ook wel op je scherm had gekregen.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Natuurlijk krijg ik ook al die links op mijn scherm en, toegegeven, ik heb niet alles doorgenomen. Maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer, ook al omdat de license agreements alles moeten dekken en daarvoor meestal complexe taal gebruiken. vandaar:
GrimaceODespair schreef op 06 november 2003 @ 13:08:
hier heb ik op GoT en Google niet echt iets verhelderends kunnen vinden
Misschien lijk ik lui of van slechte wil, maar ik zal een voorbeeld geven:
If you use all or part of any Apple software in a program that will be distributed to other people, you need to license the use of that software from Apple Computer
De eerste vraag die bij mij rijst: en als ik nu iets distribueer, gemaakt met software waar ik een licentie op heb? Het kan wederom aan mij liggen, maar bijvoorbeeld op Macromedia en Discreet vind ik niet terug wat ik precies wil weten. Wel dat je de QuickTime player moet licenseren om de player te mogen distribueren, maar niet of er, indien je de player niet zelf verdeeld, er licensing aan vasthangt. Ik ga er dan uit van niet, maar zoek maar eens naar iets dat er niet is.

Of dus samengevat: door mijn gebrek aan ervaring met licenses heb ik moeite met die teksten te interpreteren. Ik wil er best wel een paar dagen aan spenderen, maar misschien moet ik de vraag hier hier op GoT anders stellen:

Vraag 4
Hoe doen jullie dat met filmmateriaal in Director-authored-filmpjes die gedistribueerd moeten worden?

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:19
Hoe het precies zit weet ik ook niet, bij mijn vorige baan werkte ik hoofdzakelijk met director, maar alle filmpjes die we daar gebruikten waren zelf gefilmt en omgezet naar mpeg. Naar mijn weten hoefden we daar geen extra licenties voor af te nemen om de cd's te distributeren.

Ik zou als ik jou was gewoon een mailtje sturen naar apple, dat is toch wel de meest directe manier om antwoord te krijgen.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Ok, mailtje teruggehad van Apple.

QuickTime 6 voor CD-ROM's met QuickTime content kan gewoon gedistribueerd worden na het (kosteloos) aangaan van de license agreement. Dit gaat ook op voor de stand alone QuickTime 6 Basic Installer. Da's lekker makkelijk :)

offtopic:
Ik blijft dit soort dingen grappig vinden: "The Apple Software is not intended for use in operation of nuclear facilities, aircraft facilities, aircraft navigation [...]". Zou die clausule ook bij Windows zitten? :P

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 18:56

alienfruit

the alien you never expected

Cool. Bedankt voor het melden, kunnen we met een gerust hard Quicktime meeleveren bij de cd-rom productie van school :)

offtopic:
Hoop het wel voor Microsoft, want om het moment dat je zoiets er niet in zet en ze gebruiken Windows voor zoiets belangrijks (windows zou maar hangen, waardoor de reactor te warm wordt, en alles ontplofd... ben je volgens mij nog best wel de l**l als Microsoft zijnde, omdat je dan troep geleverd hebt :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Met de opmerking erbij dat het dus gaat over CD-ROM's met QuicktTime content. Het gaat dus niet op voor shareware CD-ROM's met de player erop. Zo'n praktijk is overigens helemaal niet licensable.

Verwijderd

Die quicktime installer moet zowiezo op de cd-rom staan, en via director zelf
kan je checken welke versie quicktime mensen hebben geinstalleerd.
Zodoende kan je de optie aanbieden om de laatste quicktime te installeren.

Als mensen geen quicktime hebben, laat de projector een rood kruis zien ipv
je filmpje.

Kwa formaten, ik heb ook goede ervaring met mpg(1) 320*240 | 352*288 | 640*480
hoewel hij soms de eerste paar seconde stottert, aangezien hij het filmpje in z`n buffer moet laden. Truc dan is de eerste paar seconden een mooie titel/plaatje te laten zien (dat niet beweegt), zodat de kijker dit niet opvalt.
Pagina: 1