Ellow mede-tweakers
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een scripje gemaakt wat ervoor zorgt dat er elke nacht een backup wordt gemaakt met afio. Het script ziet er als volgt uit:
(btw geen php maar gwoon bash script .sh)
Nu heb ik in de cron gezet dat hij dit script elke nacht om 2 uur moet uitvoeren naar de tapedrive /dev/nht0. Het werkt opzich perfect. Ik wil alleen wat meer informatie terug vinden in de log zoals welke mappen/bestanden ge-backupped zijn.
Ik heb op google en GoT gezocht en overal kom ik hetvolgende tegen:
-t [filename] achter het afio commando te zetten, maar dan moet ik de filename van het afiopakketje opgeven.
Is er niet een mogelijkheid om de mappen die geback-upped worden te laten mailen naar de systeembeheerder mbv mail mail@mailbox.nl en in de log ook te laten zien?
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een scripje gemaakt wat ervoor zorgt dat er elke nacht een backup wordt gemaakt met afio. Het script ziet er als volgt uit:
(btw geen php maar gwoon bash script .sh)
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| # Thebecom Backup Script voor Slox versie 4.x LOGFILE="afio-log" DATE=$(date +%Y%m%d%H%M%S) # 1 -> Testen of het een SLOX 4 systeem betreft if ! grep "VERSION = 4" /etc/SLOX-release >/dev/null; then echo "determine version by /etc/SLOX-release" echo "this seems not to be a SLOX4! Exiting!" exit 1 fi # 2 -> Uitschakelen van de services op de server echo echo "stopping services..." rcfetchd stop rcpostfix stop rccyrus stop rcldap stop echo "...services stopped" # 3 -> kopieeren van bestanden naar een locale directory die worden gebruikt door de server (de bij nr 2 gestopte services) find /etc/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/lib/imap/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/spool/imap -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/spool/postfix/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/lib/sieve/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/opt/comfire/filespool/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ find /var/named/ -print | afio -p -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /tempdirectory/ # 4 -> opnieuw opstarten van de services echo echo "starting services..." rcldap start rcfetchd start rcpostfix start rccyrus start echo "...services started. Server is up again" # 5 -> Het backuppen naar tape. # Geef hieronder directorys op die naar tape worden geschreven date find /tempdirectory/ -print | afio -ovZ -b 32k -L /etc/backup/log/afiobackuplog.`date +%y-%m-%d`. /dev/nht0 |
Nu heb ik in de cron gezet dat hij dit script elke nacht om 2 uur moet uitvoeren naar de tapedrive /dev/nht0. Het werkt opzich perfect. Ik wil alleen wat meer informatie terug vinden in de log zoals welke mappen/bestanden ge-backupped zijn.
Ik heb op google en GoT gezocht en overal kom ik hetvolgende tegen:
-t [filename] achter het afio commando te zetten, maar dan moet ik de filename van het afiopakketje opgeven.
Is er niet een mogelijkheid om de mappen die geback-upped worden te laten mailen naar de systeembeheerder mbv mail mail@mailbox.nl en in de log ook te laten zien?
[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 06-11-2003 12:08 ]
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.