Danger Den - RBX Waterblock vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TeazNutz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06-2008
Ik heb een vraag over dit onder staande cpu-koelblok.

Afbeeldingslocatie: http://www.themodfathers.com/Reviews/dd_rbx/4a.jpg

Kan iemand mij uitleggen wat er zo speciaal en/of de voordelen zijn van een single input channel en een dual output channel die na een cm of 6 d.m.v een y-stukje weer op een slang verder gaat.

Zoals dit

Afbeeldingslocatie: http://www.themodfathers.com/Reviews/dd_rbx/22a.jpg

Het ziet er wel link uit, maar ik zou niet weten wat voor een winst je hiermee zou kunnen boeken. Ik snap wel dat je meer afvoer van water hebt omdat je 2 outpust hebt, maar deze komen na een paar centimeter weer samen, dus lijkt het mij dat je winst weer verdwijnt.

Iemand. :?

Oh ja de volledige review is te vinden op de onderstaande link
http://www.themodfathers.com/reviews/dd_rbx.php

http://specs.tweak.to/7903

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat je het water gelijkmatiger verdeeld.. Koud water komt binnen, en splitst zich 2 kanten op. Daarmee krijg je meer contact-oppervlak van het aangevoerde water.

Winst zal niet enorm zijn.

Overigens, meer afvoer heb je niet.. Je aanvoer is nog steeds enkel en meer water afvoeren dan aanvoeren is nog steeds niet mogelijk :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk omdat het er mooier uitziet. verder inderdaad de reden die Twynn geeft... het water wordt gelijkmatiger verdeeld maar als je meer als een graad of 5 wint dan is dat veel...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Het blokje ziet er enorm gejat uit van WhiteWater, maar 't is opzich logisch dat de fabrikanten goede ideeen kopieren. Het voordeel van het blokje zit 'm voornamelijk in de wateringang recht boven de core. Wanneer je de binnenkant van 't blokje ziet dan zie je ook dat alleen daar koelribben zijn geplaatst, zodat daar de warmte optimaal wordt afgenomen.

De waterafvoer blijft natuurlijk net zo groot als de aanvoer. Het zou wel kunnen dat door de twee uitgangen de stroomsnelheid wordt verbeterd, doordat de weerstand die het water weer ondervind naar buiten toe verminderd wordt.

Met dit zo'n blokje ben je denk ik in staat om goede prestaties neer te zetten, net zoals van het white water blokje ook al gebleken is, doordat de hetzelfde principe gebruiken

Die twee uitgangen zitten er volgens mij alleen maar op zodat het water gemakkelijk weer naar buiten kan stromen. Zou 't water maar aan 1 kant worden afgevoerd, dan zal er ook wat warm water binnen het blok gehouden worden.

Verwijderd

De WW presteert uitzonderlijk goed, en DangerDen heeft dat dus gekopieerd. Wat er zo bijzonder aan is, is dus een betere prestatie :)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De basis van dit ontwerp (en de whitewater) is het inspuiten van het water direct boven de core. De uitgang moet dan dus aan de zijkant zitten.

En waarom dan 2 uitgangen? Heel simpel: Symmetrie! Mensen vinden symmetrische dingen mooier.

Als je op het forum van pro/cooling gaat kijken, vind je wel een topic waar een vergelijkbaar ontwerp wordt behandeld. De maker heeft ook een versie met 1 uitgang gemaakt en het temperatuurverschil was ongeveer 1/10 graad. Daarom is het dus niet gedaan.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
Als ze dit maar niet bij alle blokken gaan doen. Das niet prettig voor de TEC'ers onder ons. Bij dit ontwerp wordt namelijk alleen de core gekoelt.. En dus niet een grote genoeg vlak om ook een peltier kunnen te koelen

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Is er ook een review van dit blokje waarmee ie met de Maze4 wordt vergeleken?
(aangezien ik de Maze4 heb)
Ik heb er zelf nog geen 1 kunnen vinden, iemand anders wellicht?

En arnoman... dat klopt dat het niet prettig is als je een TEC gebruikt, echter zullen de meesten alleen een wc-blokje hebben, en geen TEC... zoiets is aardig die-hard imho...
Plus dat je dan rondom je socket moet gaan isoleren i.v.m. condensvorming (correct me if I'm wrong)

I love watercooling

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
de reden dat er 2 uitgangen opzitten is vrij simple, en heeft nix met looks te maken (de maker van de white water vond het Y stukje dat erbij moest zelfs lelijk, en eigenlijk best wel lastig met aansluiten)
als het water van links naar recht zou gaan zou het een doorgang hebben van zeg, 0.7 vierkante centimeter op het smalste punt (ik zeg hier zomaar wat dus pin me er niet op vast) , maar de doorgang van de slang is breeder dan dat.
door het water er midden in in the spuiten en het dan 2 kanten op te laten stroomen vergroot je de doorgang die het water heeft naar 1.4 vierkante CM.

ook los je zo een probleem op dat veel blokjes hebben die het water boven de CPU erin spuiten, namelijk dat je stilstaand water hebt boven de CPU. dat is bij deze een veel minder groot probleem.

ze kunnen de doorgang wel makelijk gewoon groter maken, maar dan zit je met je contact oppervlakte, die komt dan verder van de CPU af te zitten, en daar will je eigenlijk je contact oppervlakte minimalizeren (je wil de CPU koelen, niet het block)

edit : garret
http://www.watercoolplanet.de/index.php?open=4&show=1
staat deze niet spesifiek in, maar wel de white water, die er erg veel op lijkt (op plaats 6)
de maze 4 staat op plaats 25.

[ Voor 17% gewijzigd door Countess op 07-11-2003 10:59 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52
Countess schreef op 07 november 2003 @ 10:53:
de reden dat er 2 uitgangen opzitten is vrij simple, en heeft nix met looks te maken (de maker van de white water vond het Y stukje dat erbij moest zelfs lelijk, en eigenlijk best wel lastig met aansluiten)
als het water van links naar recht zou gaan zou het een doorgang hebben van zeg, 0.7 vierkante centimeter op het smalste punt (ik zeg hier zomaar wat dus pin me er niet op vast) , maar de doorgang van de slang is breeder dan dat.
door het water er midden in in the spuiten en het dan 2 kanten op te laten stroomen vergroot je de doorgang die het water heeft naar 1.4 vierkante CM.

ook los je zo een probleem op dat veel blokjes hebben die het water boven de CPU erin spuiten, namelijk dat je stilstaand water hebt boven de CPU. dat is bij deze een veel minder groot probleem.

ze kunnen de doorgang wel makelijk gewoon groter maken, maar dan zit je met je contact oppervlakte, die komt dan verder van de CPU af te zitten, en daar will je eigenlijk je contact oppervlakte minimalizeren (je wil de CPU koelen, niet het block)

edit : garret
http://www.watercoolplanet.de/index.php?open=4&show=1
staat deze niet spesifiek in, maar wel de white water, die er erg veel op lijkt (op plaats 6)
Tijd dat je je natuurkundeboek nog eens tevoorschijn haalt :P

Je verplaatst de bottleneck van de uitgang nu alleen naar de Y-splitsing, maar uiteindelijk heb je gewoon weer een enkele slangdikte en dat zal je flowsnelheid dus bepalen. Echter, de 'nozzle' in dit blok zal waarschijnlijk eerder restricties met zich meebrengen dan de in- of outlets.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Countess schreef op 07 november 2003 @ 10:53:http://www.watercoolplanet.de/index.php?open=4&show=1
Aan deze vergelijking wordt nogal getwijfeld op de verschillende koelings-websites en -fora.
Zo zijn niet alle blokjes op de zelfde manier getest en is halverwege de verwarmingsunit vervangen door een andere. daarom zijn de verschillende uitkomsten al niet meer objectief te vergelijken.

Verder wordt er (voor zover ik me kan herinneren) maar 1 keer getest per blokje en zijn fouten in de montage er dus niet uit te halen.

Algemeen is het natuurlijk erg vreemd, dat blokjes die overal erg hoog scoren, het in deze ene test opeens een stuk slechter doen.

Dus hecht niet al te veel waarde aan dit overzicht.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
P5ycho schreef op 07 november 2003 @ 11:19:Tijd dat je je natuurkundeboek nog eens tevoorschijn haalt :P

Je verplaatst de bottleneck van de uitgang nu alleen naar de Y-splitsing, maar uiteindelijk heb je gewoon weer een enkele slangdikte en dat zal je flowsnelheid dus bepalen. Echter, de 'nozzle' in dit blok zal waarschijnlijk eerder restricties met zich meebrengen dan de in- of outlets.
lol, of ik heb het verkeert uitgelegt of je snapt er gewoon niks van.
omdat er zowizo maar 1 slang in gaat, komt er helemaal geen bottle nek bij het y stuk. lijkt me vrij logisch.

maar wat ik bedoel is dat de bottle nek IN het blok zit.
als ze het water van links naar recht zouden laten stromen zou het blok zelf een waterdoorgang hebben van 0.7 vierkante CM (ik zeg maar wat)
maar dat is minder is als het doorstroom oppervlakte van 1 slang, dus daar zit dan een bottle nek.
door het water er in het midden in te spuiten en het dan 2 kanten op te laten stromen vergroot je het doorstroom oppervlak, (2x0.7 =1.4cm) en dus hef je de bottlenek in zijn geheel op.

ze hadden ook best 1 uitgang kunnen nemen, maar dan hadden ze die 2 stroom in het blok zelf weer bij elkaar moeten laten stroom, en daar hebben ze de ruimte gewoon niet voor, vandaar dat er 2 uitgangen op zitten.

als je het nu nog niet snapt haal ik mijn 1337 paint skillz uit de kast... en dat will je niet ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Countess op 07-11-2003 13:13 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Countess schreef op 07 november 2003 @ 13:06:
[...]

lol, of ik heb het verkeert uitgelegt of je snapt er gewoon niks van.
omdat er zowizo maar 1 slang in gaat, komt er helemaal geen bottle nek bij het y stuk. lijkt me vrij logisch.

[...]

als je het nu nog niet snapt haal ik mijn 1337 paint skillz uit de kast... en dat will je niet ;)
Laat maar eens zien dan
ik geloof je wel maar kan het me nog helemaal voorstellen

[edit]

wat ik jammer vind is dat veel blokjes alleen maar gebruik maken van de gaten rondom de socket.
Dangerdan maze 3/4 en dergelijke.
Ik heb deze gaten niet. dis zal ik altijd uitkomen op een grote contructie op mijn socket.
of een blokje dat er niet mooi uitzien in mijn case mod (_vind ik_)

[ Voor 24% gewijzigd door SimplyMe op 07-11-2003 13:17 ]

Verwijderd

getest...... en zeer goed bevonden...... >:)

http://www.liquidninjas.c...=showcontent&id=50&page=1
Pagina: 1