Ongevraagd foto op het net publiceren

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24
Ik heb een vraagje en hoop dat ik hier bij de juiste "afdeling" ben.

Tot hoever is het toegestaan om ongevraagd foto's te publiceren van mensen op het internet?

Dus stel je loopt met je camera over straat, schiet een paar foto's van mensen en plaats deze op het net. Is daar niet een wet tegen, soort van privacy bescherming oid?

Of met de opkomende cameratjes in de telefoons... ook zo'n geval.

Mocht iemand het weten (graag met links of zelf art. nummer van wetboeken etc.) dan hoor ik het graag...

Thx!

wijze woorden

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Zoek eens op RM-rf en portretrecht ;)

Verwijderd

Is geen probleem, tenzij mensen hier over gaan klagen..!!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24
Ok, dan neem ik het een stapje verder.

Ongevraagd foto's maken van vrouwlijk schoon op bijvoorbeeld het strand en dat publiceren. De mensen in kwestie hebben het vaak zelf niet eens in de gaten....

wijze woorden

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op zich een goeie ja...
Want dat vraag ik mezelf ook weleens af in de zomer.
Wanneer het weer 1 dag warm is dan gaan ze van het journaal ook weer naar de stranden toe om te filmen.
Daarbij lopen dan ook vrouwen topless of in badpak/bikini rond die (volgens mij?) niet weten dat ze 's avonds prime-time op tv te zien zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dat eerst aan iedereen op het strand gaan vragen?

Het zal wel aan de context liggen denk...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Officieel hoor je toestemming aan iemand te vragen voordat je het online zet, het 'uit de losse pols' fotograferen mag weer wèl, dat heeft voor zover ik weet met vrije nieuwsgaring te maken. Zie ook deze op Fok forum hierover.

Dus Zosas, pas ermee op ;) Foto maken mag, maar op het web zetten niet zomaar zonder toestemming. Hier zijn overigens al meer topics op GoT over geweest, moet je even naar zoeken.

edit: topics hierover:

Camera GSM verboden!?
Vrijheid van meningsuiting <--> Portretrecht / privacy
privacy?

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 06-11-2003 11:25 ]

LinkedIn
Instagram

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
ReemF heeft het antwoord alwel gegeven, en bovendien hoort het niet echt in W&L thuis. Ik sluit dit topic dus maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.