Netwerk-aanleg-tools - wat is slim?

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 19:33
Voor de herbekabeling van het netwerk in onze studenten / jongerenflat moet ik 200 kabels met een totale lengte van zo'n 8,6 kilometer gaan trekken.

Dit gaat in kabelparen van 6 of 8 kabels, afhankelijk van het aantal kamers in een woning.
De kabelgoten hangen inmiddels al aan het plafond en de kabel is ook al binnen. 30 dozen met 305 meter CAT5e :P

Helaas is deze kabel een stuk dikker dan gehoopt, en krullen ze vreselijk als je ze uit de doos trekt.

Mijn vraag is nu: Zijn er, en zo ja welke, tools om met zo weinig mogelijk mensen zo mooi en strak mogelijke kabelbundels te maken? Zoals gezegd moet ik bundels maken van 6 en 8 kabels. Dus de kabel wordt uit 6 of 8 dozen tegelijkertijd getrokken en dan bij elkaar gebonden. Momenteel klooien we met 2 man aan die de boel strakhouden (in bundels van 4 kabels, meer is niet te handlen) en een 3e persoon die dan om de meter een ty-wrap er omheen strak trekt.

Volgens mij kan dit slimmer... Welke tools kan ik hiervoor gebruiken?

Verder - kan het kwaad dat netwerkkabels met z'n 60'en super strak tegen elkaar aan komen te liggen (en dan bedoel ik echt mateloos propwerk, dat er echt geen milimeter ruimte meer over is en deksel er maar met moeite op gaat) in een kabelgoot? Dit in verband met eventuele overspraak e.d. Of hoef ik me hier geen zorgen om te maken?

Your advice would be *much* appreciated B)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 22:44
Heb als vakantiebaantje ooit een keer een project voor de KPN gedaan: kabels trekken :P

Daar gingen ze ook gewoon met 40 of meer bijelkaar naar 1 afdeling, enige waar ze van gescheiden moesten blijven was stroom.

En wat we daar voor gebruikten waren alleen (grote dikke) ty-wraps en van die plakkertjes waar je de ty doorheen kunt doen en zo bevestigen op de muur (of in een goot).

Succes, tis best klote werk :P

//

• iGadget
klotewerk - no shit :7
Maar andere hulpmaterialen, om de kabels mooi te begeleiden tot ze bij elkaar ge-tied zijn... bestaat zoiets?

Verwijderd

Ik neem aan dat de kabels naar het samenvoegen nog doorgetrokken worden?. Op het punt waar de tie-rips afgeknipt worden heb je toch "scherpe" uitstekels. Ik kan me voorstellen dat de andere kabelparen dit niet fijn vinden als je zo'n bundel door de goot/muur heen trekt.....

Verwijderd

De enige optie is klitte band (een soort ty-rap) er omheen en dan de kabels trekken.
Wat ik niet begrijp is dat je dozen van 305mtr hebt genomen i.p.v. haspels van 500mtr, deze (als je het goed doet) krullen een heel stuk minder omdat de slag waarin ze opgerold zijn groter is

Verwijderd

storing van andere kabels zal je niet snel krijgen bij goed gemaakte CAT5(e) kabels. Je moet (natuurlijk) wel rekening houden dat je ze goed "knijpt". Dus dat je het twisted pair effect niet teniet doet door ze gewoon maar een beetje te in de connectors te prikken.

• iGadget
martijntje: waarschijnlijk knippen we de ty-wraps er weer af zodra de kabels goed en wel in de goot liggen (als dat nog lukt dan :/ )

cock1: mjah achteraf was dat wel slimmer geweest. Helaas zitten we nu met deze partij kabels en zullen we het ermee moeten doen :|

barend: alle kabels worden afgemonteerd op patchpanels aan de ene kant, en op UTP females aan de andere kant. Dus dat moet goed gaan :)

Misschien moet ik maar eens een kijkje gaan nemen in een kabel- of touwfabriek ofzo, om daar wat inspiratie op te doen. Kennelijk bestaan de tools die ik zoek niet :?

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:02

melvie

Retro Icon

Op me werk doe ik er _altijd_ tape omheen, zo rond de 1.5 meter weer een stukje tape er strak omheen, die is beter dan trekbandjes want de druk word beter verdeelt en het blijft zeker minder steken als je het er netjes omheen doet.. dit werk serieus perfect, gewoon van dat isolatie tape, wat je in verschillende kleuren kan krijgen..

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:00

sko

Cat 5(e) kabels en tieraps is zowiezo een nono..:) je zult geen professioneel bedrijf tegenkomen die cat5 kabels bijelkaar houdt met tieraps, omdat tieraps de interne structuur (plaatsing van de aders) van de kabels verstoord, zelfs trekken aan cat5 tijdens het leggen is uit den boze..:) het komt allemaal de kwaliteit van de kabel niet ten goede.. ik zou persoonlijk dubbelzijdig klittenband gebruiken om de boel bijelkaar te houden.. bijvoorbeeld Afbeeldingslocatie: http://www.fastenation.com/images-products/cabling-solutions.jpg
of http://www.nedelko.nl/0701.html

[ Voor 24% gewijzigd door sko op 06-11-2003 21:30 ]

Verwijderd

sko schreef op 06 november 2003 @ 21:19:
zelfs trekken aan cat5 tijdens het leggen is uit den boze..:) hert komt allemaal de kwaliteit van de kabel niet ten goede..
Dit is niet onontkombaar denk ik. Kabels zullen toch op plaatsen moeten komen waar je niet zo bij kan komen.

• sko

sko

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 21:26:
[...]

Dit is niet onontkombaar denk ik. Kabels zullen toch op plaatsen moeten komen waar je niet zo bij kan komen.
met goede begeleiding kun je de trekkracht tot een minimum beperken, ik heb veel mensen gezien die cat 5e of 6 als een stuk 2,5 mm2 220 Volt kabel behandelen.. flink hard trekken.. scherpe bochten.. you name it.. zelfs knopen :)

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:02

melvie

Retro Icon

sko schreef op 06 november 2003 @ 21:19:
Cat 5(e) kabels en tieraps is zowiezo een nono..:) je zult geen professioneel bedrijf tegenkomen die cat5 kabels bijelkaar houdt met tieraps, omdat tieraps de interne structuur (plaatsing van de aders) van de kabels verstoord, zelfs trekken aan cat5 tijdens het leggen is uit den boze..:) het komt allemaal de kwaliteit van de kabel niet ten goede.. ik zou persoonlijk dubbelzijdig klittenband gebruiken om de boel bijelkaar te houden.. bijvoorbeeld [afbeelding]
of http://www.nedelko.nl/0701.html
Ik vind persoonlijk dat klitteband heel mooi staat enzo, maar dit klemt gewoon niet goed om netjes kabel te kunnen leggen/trekken, dit is mijn mening uit persoonlijke ervaringen.. ik ga toch voor het tape, dat is ook netjes, afwerking met klitteband is wel heel mooi

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ga je de kabels nog laten nameten? Ik heb recent eens een sessie van Avaya gehad. Daar lieten ze aanwezigen een aantal connectoren knijpen, patchpanelen doggen enzo. Als er van de 10 stuks 1 goedgekeurd werd, was het veel :P (op Cat5e. Op Cat5 was de score aanzienlijk beter). Was best een eye opener...

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 06-11-2003 21:59 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• sko

sko

melvie schreef op 06 november 2003 @ 21:49:
[...]

Ik vind persoonlijk dat klitteband heel mooi staat enzo, maar dit klemt gewoon niet goed om netjes kabel te kunnen leggen/trekken, dit is mijn mening uit persoonlijke ervaringen.. ik ga toch voor het tape, dat is ook netjes, afwerking met klitteband is wel heel mooi
het voordeel van klittenband t.o.v. tape dat de kabels onderling beter kunnen schuiven, vooral met bochten kan dit best handig zijn :)

• SED
  • Laatst online: 16-08 17:22

SED

Trekken van kabels werd hierboven al terecht als slecht genoemd.

Met een fluke 620 kun je prima testen in dit soort projecten. Kost ca 800 euro en is best de moeite waard met zoveel aansluitingen om in je begroting mee te nemen. Je weet dan meteen de kabellengte en of alles goed werkt.
( 4 euro per student)

Copyright and left by SED...

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Kun je de dozen met kabel aan een bezemsteel rijgen (=bezemsteel door midden van de doos) ? En kun je ze dan makkelijk afrollen ?
Wellicht kun je ze dan afrollen zonder twist. Zo niet, dan denk ik dat je het handigste als een touwslager kunt gaan werken: de kabeldozen per 6 (of 8, al naar wat nodig is) op een atletiekbaan (studenten sporten toch gratis) afwikkelen, "ont-twisten" en samenvoegen (ik zou dan ook plakband nemen; klittenband is leuk maar relatief duur) - als je dit ten minste in de kabelgoot krijgt.

Uiteraard heb je een testapparaat nodig voor de gemaakte verbindingen (en gebruik inderdaad bij allemaal dezelfde kleurvolgorde).

60 kabels in 1 goot: routertjes (per kamer, of per paar kamers) een oplossing ? Spaart je ook kabel en verkeerd bevestigde connectors.

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 06-11-2003 23:14 ]

eagle

• iGadget
-slik- Ik word nu toch weer een beetje angstig mensen... Als ik bovenstaande replies lees, moet je CAT5e bijna met fluwelen handschoentjes behandelen :/

Dat gaat nooit lukken vrees ik, de kabel is al dikker dan verwacht, en geld voor bredere goten is er domweg niet. Guess this separates the amateurs from the pro's ;(

-zucht- Ik vrees dat ik m'n gigabit-toekomst-droom dus wel kan vergeten. Ohwell, als 100mbit maar werkt, dan mag ik denk ik allang dankbaar zijn.

Tape... los van het feit dat dit een vreselijke kleefboel wordt als die stukjes tape 1 voor 1 weer los moeten als het niet blijkt te passen door de goot (wat me erg waarschijnlijk lijkt), vraag ik me af of ik op die manier alles wel zo goed bij elkaar krijg als met tie-wraps. Aan de andere kant.... als hiermee de boel een stuk minder beschadigd wordt, misschien wel een idee om te proberen :)

SED: Klinkt interessant zo'n Fluke, maar 800 euro joh... kan ik die dingen niet ergens huren? Op zich heb je wel gelijk dat het maar (ruim) 8 euro per persoon is (geen 4, want er wonen 98 jongeren -niet iedereen is student- in de flat en we voeren alles dubbel uit), maar van deze 98 man nemen hooguit een man of 80 tegelijkertijd de dienst af. Je houdt altijd een aantal digibeten en nozems die denken dat ze prima zonder retesnel en goedkoop internet kunnen leven. Ook staan er altijd wel wat kamers leeg, dus de 98 halen we nooit.
Daarnaast zullen we dit bedrag moeten voorschieten, want momenteel zijn we teruggezakt naar zo'n 45 betalende abonnees :( (we kunnen pas nieuwe mensen aansluiten als dit hele project erin ligt). En dat geld is er domweg gewoon niet. Sterker nog, ik heb inmiddels zelf al een paar duizen euri bijgelegd om dit hele project te kunnen realiseren. Dit geld krijg ik op termijn echt wel terug, maar ook mijn financiële middelen zijn beperkt helaas. Maar huren? Denk je dat dit mogelijk is?

Brothar: dit twist helaas net zo hard als dat je het 'gewoon' uit de doos trekt, want de boel is zo opgerold dat je het er makkelijker uit kan trekken. Bovendien weegt 1 doos al zoveel dat een bezemsteel niet echt volstaat voor dit doel ;)
Ik ben wel aan het stoeien geweest met dit idee, maar ik vrees dat ik dan een installatie mag gaan bouwen waar je U tegen zegt.

Dat touwslager idee doen we nu al een beetje in de kelder onder de flat, alleen is dit maar 33 meter dus echt handig is anders. Eens kijken of er een atletiekbaan in de buurt is waar dit zou kunnen :)

Wat betreft die routertjes... dat doen we in feit nu al. Momenteel ligt er een ster netwerk met als centrum een 24 poort Cabletron switch in het serverhok. Van hieruit lopen er 12 backbonekabels naar de verschillende flat 'blokken'. Dit zijn blokken van 2 à 3 woningen boven elkaar. In de bovenste of het middelste blok (afhankelijk van het aantal woningen) komt deze backbonekabels uit en gaan ze een 8- of 12 poort switch in, ook weer afhankelijk van het aantal woningen. Vanaf hier wordt de boel uitgesplitst naar de kamers.
Deze manier van werken bleek leuk op korte termijn, maar inmiddels beginnen we steeds meer de nadelen ervan te ondervinden. Vandaar dat we besloten hebben om per persoon 2 kabels te leggen die rechtstreeks naar het serverhok gaan. Voor dit doel hebben we een aantal waanzinnig mooie Bay Networks switches (100 poorten met dual reduntant voeding, glasvezel ATM en meer van dat soort ongein) op de kop weten te tikken voor vrijwel geen geld. Waarom 2 kabels en niet 1? Redundancy, uitbreidingsmogelijkheid voor hen die meer dan 1 computer hebben en geen performanceverlies willen, en de mogelijkheid om ook telefoon te patchen. Dus routertjes... no thanks >:)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Kun je je Bay Network switches halverwege "ophangen" (kost je wel glaskabel[?] uiteraard) ?
Dan halveer je de hoeveelheid kabel (in de kabelgoot, maar ook qua gebruik): de ene helft omhoog, de andere helft gaat omlaag.
De 'kabelboom' is dan ook makkelijker te hanteren, en zal minder knikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 07-11-2003 14:00 ]

eagle

• iGadget
Brothar: De switches en het hele serverhok staan al precies in het midden van de flat. Onze flat is niet hoog (3 verdiepingen max.), maar wel vrij breed. Dus met in de hoogte verplaatsen brengt meer problemen mee dan dat we d'r iets mee opschieten.

Pagina: 1