Toon posts:

Maxtor 'CAP' jumpersetting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde onlangs een maxtor 120 gig schijf (stampvol met files) uit een nieuw systeem in mijn PIII stoppen. Omdat de bios alleen schijven kleiner dan 32 gb aanvaardt, werd me aangeraden de 'CAP' jumpersetting te gebruiken.

Dit werkte fijn in bios, maar in windows werd mijn schijf ook als één van 32 gb gezien, en als ik toegang wilde krijgen tot de schijf kreeg ik de foutmelding 'deze schijf is niet geformatteerd, wilt u deze schijf nu formatteren?'.

Vervolgens heb ik mijn bios geflashed naar een nieuwere versie, maar het probleem blijft behouden. In partition magic wordt de schijf ook als één van 32 gig aanzien, zelfs na de bios flash én een windows herinstallatie.

Heb ik iets over het hoofd gezien ? zijn er mensen met hetzelfde probleem ? Of kan ik dit oplossen ?

thnx,

Pieter

ps.: het gaat om een Maxtor Diamondmax plus schijf van 120 gigabyte, 7200 rpm en 8 mb cache

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
heb je na die biosflash de jumper er wel weer afgehaald?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 06 november 2003 @ 01:10:
heb je na die biosflash de jumper er wel weer afgehaald?
ja hoor. Ik mag dan wel verstrooid zijn, maar zo'n elementaire dingen zie ik normaalgezien niet over het hoofd ;)

• TD-er
'kee dan :)

aangezien je mainboard-BIOS dus moeite heeft met > 32 GB, neem ik aan dat het een Award BIOS betreft.
Voor een hoop mainboards zijn er indertijd nieuwe BIOSsen uitgekomen, die dat probleem oplosten. (begin 2000 speelde dat probleem)

In principe zou je hdd dus volledig door de BIOS gezien moeten worden. (mits er een nieuwere BIOS was)
Als dat niet het geval is, zou ik niets in windows proberen te doen. (tenzij je files niet belangrijk zijn)
Is de partitie NTFS of FAT32? en wat voor windows staat er op je PIII systeem?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn (idd award) bios is dus geflashed, en geeft geen problemen bij het detecteren van mijn HD.

het is windows XP en de schijf is NTFS

er staat (hopelijk nog altijd) 120 gb aan films op mijn hd van een lanparty vorig weekend. Die zou ik dus niet graag kwijt zijn ....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 01:32 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Als je hem capt wordt hij echt niet in één keer groter in windows.
Je hebt hem namelijk zelf gecapt.
Hoe hard heb je gezocht om dit probleem op te lossen O-)?
Volgens mij hebben ze bij www.maxtor.com daar een prog voor geschreven. > Daar al gekeken? :?
Ik verwacht van niet dan , he :+ .
Ik zou zeggen zoek maar.

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 06 november 2003 @ 01:36:
Als je hem capt wordt hij echt niet in één keer groter in windows.
Je hebt hem namelijk zelf gecapt.
Hoe hard heb je gezocht om dit probleem op te lossen O-)?
Volgens mij hebben ze bij www.maxtor.com daar een prog voor geschreven. > Daar al gekeken? :?
Ik verwacht van niet dan , he :+ .
Ik zou zeggen zoek maar.
ik ben al 2 dagen aan het zoeken, dus ik denk niet dat je me dat kunt verwijten B) . Op de site van maxtor heb ik gevonden dat ik de CAP kan gebruiken bij oudere bios'en, maar niet hoe ik het boeltje weer normaal zet.

Er bestaat idd een programma (maxblast) maar dit dient om de schijf te formatteren, info weer te geven, en ervoor te zorgen dat er een shell geinstalleerd wordt bij bios'en die geen grote harde schijven aankunnen. Ik heb er niks gevonden over het weer herstellen van de originele inhoud van een HD na het gebruiken van de 'CAP' jumpersetting ...

• datkanveelbeter
Ik dacht toch echt dat maxblast niet iets in hte bios verandert maar in de mbr van je schijf :?

[ Voor 11% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-11-2003 01:52 ]

• TD-er
datkanveelbeter schreef op 06 november 2003 @ 01:52:
Ik dacht toch echt dat maxblast niet iets in hte bios verandert maar in de mbr van je schijf :?
Klopt het is (of is vergelijkbaar met) het aloude Ontrack discmanager.
Die plaatst een boot-tooltje die de BIOS-calls afvangt.
Maar neem maar aan dat als je dat soort dingen gaat gebruiken de kans heel klein wordt dat je de films nog kunt zien.

Verwijderd

Topicstarter
ik had dat dus ook geinstalleerd, maar veronderstelde dat dat ongedaan gemaakt werd door mijn bios te flashen ...

is er een manier om dat te resetten ?

• datkanveelbeter
TD-er schreef op 06 november 2003 @ 01:56:
[...]

Klopt het is (of is vergelijkbaar met) het aloude Ontrack discmanager.
Die plaatst een boot-tooltje die de BIOS-calls afvangt.
Maar neem maar aan dat als je dat soort dingen gaat gebruiken de kans heel klein wordt dat je de films nog kunt zien.
http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1299

Het kan dus.

Maar inderdaad > of je je bestanden dan kunt benaderen weet ik niet.
Kwestie van proberen.
Werkt het niet > kun je je orginele mbr toch terug zetten? ofnie?

Edit:mbr terug zetten met maxblast
http://maxtor.custhelp.co...r/olh_adp.php?p_faqid=639

[ Voor 10% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-11-2003 02:07 ]

• datkanveelbeter
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 01:58:
ik had dat dus ook geinstalleerd, maar veronderstelde dat dat ongedaan gemaakt werd door mijn bios te flashen ...

is er een manier om dat te resetten ?
Heeft toch niks te maken met het flashe van je bios?

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht - meen het ergens zo gelezen te hebben - dat er een soort maxtor-bios shell geinstalleerd werd die ervoor zorgde dat de originele bios 'om de tuin geleid werd' ...

• datkanveelbeter
datkanveelbeter schreef op 06 november 2003 @ 02:00:
[...]

Heeft toch niks te maken met het flashe van je bios?
Wel dus
http://maxtor.custhelp.co...r/olh_adp.php?p_faqid=522

• TD-er
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 02:02:
ik dacht - meen het ergens zo gelezen te hebben - dat er een soort maxtor-bios shell geinstalleerd werd die ervoor zorgde dat de originele bios 'om de tuin geleid werd' ...
klopt dat doet dat programmatje ook, maar de kans is vrij groot dat 'ie niet met elke partitie overweg kan die er eventueel op zou staan en dat 'ie dus voor de zekerheid de partities verwijderd heeft.
Kijk eens met een bootflop met Fdisk of er uberhaupt wel een partitie aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thnx, blijkbaar ben jij veel beter in het zoeken op die maxtor site (lijkt me niet zo intuïtief ;), zal ik morgen eens proberen

mvg,

pieter

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

ook ooit eens gehad..gewoon maxblast gebruikt..was prima te lezen (wil uiteraard niet zeggen dat het in 100% van de gevallen werkt)

Verwijderd

Topicstarter
Jimsterrr schreef:
IMHO wordt dit probleem prima in de OM FAQ beschreven:
toch niet... Ik had eerst dit probleem, maar door de jumper te veranderen kwam ik aan mijn huidig probleem 8)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hoe herkend de bios de hdd nu? Wel als 120GB?
Zoniet, dan lijkt hij toch nog steeds de capacitity-limit te hebben..
En maxblast maakt de schijf niet groter als die limit er nog op staat :)

• Jimster
  • Laatst online: 08:14
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 12:19:
[...]
toch niet... Ik had eerst dit probleem, maar door de jumper te veranderen kwam ik aan mijn huidig probleem 8)
Staat toch duidelijk in de faq:
Verder nog even de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een capaciteit limiet op de harddisk kunt instellen, zodat de oudere BIOS'en met deze harddisk overweg kunnen. Deze jumper zorgt er dus ook voor dat de schijfruimte gelimiteerd wordt! Check de handleiding, al dan niet online, voor een beschrijving van de jumperinstellingen.

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Twynn schreef op 06 november 2003 @ 12:23:
Hoe herkend de bios de hdd nu? Wel als 120GB?
Zoniet, dan lijkt hij toch nog steeds de capacitity-limit te hebben..
En maxblast maakt de schijf niet groter als die limit er nog op staat :)
nee, duh
de cap-limit moet er wel eerst af voor je maxblast erop los laat :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 19:35
Zet in je bios de HD op 'none'. Haal de CAP eraf en boot gewoon met je windows HD. In windows zelf zal dan wel de volle 120GB worden gedetecteerd. Zo lukte het ook met m'n 40GB WD op een BX440 bordje met een 32GB limiet. Enige nadeel is dus dat je niet vanaf die HD booten kunt.

[ Voor 10% gewijzigd door iets op 07-11-2003 16:27 ]

tvw

Pagina: 1