Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] vreemde stroomproblemen -> voeding dood?

Pagina: 1
Acties:

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
de symptomen: wanneer ik stroom op mijn voeding (superflower 420W FPC Dual Fan) zet duurt het een roteind voor dat mn moederbord stroom krijgt... (ik zit alweer 3 minuten te wachten) Als het mobo dan eindelijk stroom krijgt, gaat automatisch mn ccfl aan, en alle fans gaan draaien. Ik heb dan mn pc nog niet aangezet... Sluit ik mijn pc af, dan wordt alles uitgezet, behalve (je raadt t al) de fans en de ccfl.

wat heb ik geprobeerd: alles los, voeding nagekeken, kan niks vreemds vinden. Om problemen ivm de waterkoeling uit te sluiten heb ik de waterkoeling er ook maar uitgehaald en mn HSF even teruggeplant. Nog steeds geen resultaat.
Voltages in de BIOS zijn ook niet abnormaal, en ik heb ook niet abnormaal veel in mn kast zitten (zie specs in sig)

heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

update: probleem is inmiddels opgelost, maar heb nog geen idee wat het probleem veroorzaakte :?

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 06-11-2003 00:22 ]

Launching containers into space

Verwijderd

duurt het een roteind voor dat mn moederbord stroom krijgt.
Kun je dat nader uitleggen? Maw wat zie/meet je wel, en wat niet?

Heb je de 5VStandBy afgetakt? Maak je gebruik van de 7V truuk? Is de PC geaard?

Als het weer voorkomt: even je spanningen nameten. Als die laag/nul blijven de ATX connector naar het mobo toe goed nakijken op brand/roet sporen. Eventueel voeding openmaken en ruiken/nakijken.

Wat je ook zou kunnen proberen is bepaalde dingen loskoppelen. Op die manier kun je uitsluiten dat het door je CCFL etc veroorzaakt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 00:38 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik denk ook dat het een of andere verkeerde lijn is, als je PC uit gaat zou de 5V en 12V van de molexen ook weg moeten zijn.

Als alleen de 3,3V uitvalt (harddisk blijft spinnen als de PC "uit" is) dan is er wat met de voeding aan de hand.

Kortsluiting of te zware belasting kan de voeding doen trippen, die valt dan even uit en probeert het na een tijdje weer.

Ik heb ook weleens gehoord dat sommige inverters of fansturingen de voeding doen flippen. Meestal is een elcootje (+/- 10uF) en een kleine (100nF) condensator parallel daarover genoeg. Verbind deze met de + en - van de inverter, zo dicht mogelijk erop.

Het kan ook zijn dat je inverter te dicht bij een ander component zit. Of dat inderdaad je voeding niet goed tegen de 7V methode kan als je dat hebt gebruikt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:51
Ik heb ook veel problemen met men pc gehad. Zo gauw ik men pc aanzette duurde het een minuut of 2 voordat men hdd's opspinden daarna resette het mobo en startte normaal op. Met een andere voeding werkte alles goed. Vandaag oude voeding uit elkaar gehaald. Toen bleken er 3 elco's geploft te zijn!! Dus ik zou ff je voeding van binnen bekijken.

Hail to the king baby!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat de voeding wel stroomt geeft aan je fans en CCFL na afsluiten kan wel kloppen, dat heb ik soms ook. En mijn optische muis blijft licht geven.

Helaas kan je niks meer opmeten omdat het al opgelost is, maar als het zich weer voordoet gelijk alles doormeten, misschien kunnen we er dan iets meer mee

[ Voor 9% gewijzigd door Kawaii op 06-11-2003 16:04 ]

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

An00bis schreef op 06 november 2003 @ 16:03:
Dat de voeding wel stroomt geeft aan je fans en CCFL na afsluiten kan wel kloppen, dat heb ik soms ook. En mijn optische muis blijft licht geven.

Helaas kan je niks meer opmeten omdat het al opgelost is, maar als het zich weer voordoet gelijk alles doormeten, misschien kunnen we er dan iets meer mee
is je optische muis niet aangesloten op een USB_hub die externe voeding heeft? dan heb je dat namelijk ook...

Dit alles klinkt inderdaad als een defectje in de voeding, een kortsluiting of ergens een snoertje verkeerd aangesloten.
Nu het probleem verholpen is kom je daar bijna niet meer achter.
Stroomproblemen lossen zichzelf soms op.... (iets maakt ineens weer contact oid).

Duimen dat het niet weer gebeurd. En indien dat wel het geval is de boel goed doormeten.... (of door laten meten) Eventueel de voeding vervangen (desnoods door een cheap ass voeding, of een leenvoeding van iemand...) kun je zien of het aan de voeding ligt of iets anders!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
ik vermoed dat het toch gaat om een los contact in de voeding. Inmiddels werkt alles goed, na wat gespeel met de powerkabel.

@An00bis: normaal blijven fans en ccfl niet aan, dus is het iig niet goed als dat ineens wel zo is. Ook mn optische muis gaat gewoon 'uit'.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
oke... het probleem is weer terug...

Verwijderd

Als je nog garantie op die voeding hebt: omruilen.

Indien geen garantie: openmaken en nakijken op beroette onderdelen, kapotte spoortjes / losgelaten soldeer, bolle condensators etc.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
heb mn voeding opengemaakt. Soldeerwerk was echt LELIJK :/ Even wat verbindingen opnieuw gesoldeerd... dat had resultaat.... voor 6 uur :( Nu doet ie t weer niet... ik verklaar em RIP...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:36

Exigence

dnkroz

Whieee schreef op 12 november 2003 @ 12:34:
heb mn voeding opengemaakt. Soldeerwerk was echt LELIJK :/ Even wat verbindingen opnieuw gesoldeerd... dat had resultaat.... voor 6 uur :( Nu doet ie t weer niet... ik verklaar em RIP...
Da's niet zo slim, nu heb je de garantie verspeeld. Hopenlijk ruilen ze hem nog, en hebben ze het niet door.
Pagina: 1