Toon posts:

cpu snelheid wisselt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik mijn pc opstart en ik gebruik gigabyte easytune4 dan zie ik een maal 1596 Mhz en de andere keer 3232 Mhz. Wat is hier van de oorzaak en hoe los ik het eventueel op? is mijn cpu stuk? of mijn moederbord?

normaal heb ik een 3,2 Ghz intel pentium 4
moederbord gigabyte 8knxp

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Wat zegt de computer als je boot? Meestal is dat wel betrouwbaarder dan een programma die je in Windows gebruikt.

Verder kan je ook kijken of in je BIOS je multiplier en FSB wel goed staan en deze niet zomaar kunnen veranderen, misschien dat ie soms terug springt. Jumpers zouden het ook kunnen zijn, maar dan zou het niet de ene keer wel normaal zijn en de andere keer niet :)

The devil is in the details.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Het kan zijn dat je processor te warm word en zichzelf daardoor omlaag klokt. Kijk eens naar de temperatuur onder gewone, en volle belasting.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zegt hypertreading je iets?

Hier een AMD'er en ik ben een beetje uit de Intel-wereld weg dus kan het niet 1, 2, 3 uitleggen. Ik zoek wel even.

Op de site van Intel staat het allemaal uitgelegd:
http://www.intel.com/products/ht/hyperthreading_more.htm

Alvast wat info:

'Performance will vary depending on the specific hardware and software you use. See your PC manufacturer for details on specific system configurations and performance.'

[ Voor 81% gewijzigd door Guardian Angel op 05-11-2003 23:33 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
In verband met de hitte kan het niet zijn ik draai constant aan 39 graden en heb een warning op 60 graden.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
ik denk dat je je bios battery moet vervangen aangezien die 1596 de helft is van de 3.2, denk ik dus dat je fsb ineens op 100mhz staat ipv 200mhz

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 23:37:
In verband met de hitte kan het niet zijn ik draai constant aan 39 graden en heb een warning op 60 graden.
Volgens mij heb je de artikelen over Hypertreading niet gelezen. Warmte heeft er i.i.g. niet echt veel mee te maken.

ARME AOW’er

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:49

Sick Nick

Drop the top!

GuardianAngel schreef op 05 november 2003 @ 23:43:
[...]

Volgens mij heb je de artikelen over Hypertreading niet gelezen. Warmte heeft er i.i.g. niet echt veel mee te maken.
Volgens mij snap jij HT niet :p Dat geeft echt niet ineens de helft van je Mhz weer ofzo. Het enige wat het doet is meerdere (2) threads tegelijk afhandelen. Het is niet zo dat je 2 cpu's van elk 50% van de Mhz hebt of dat windows dat op die manier interpreteert. Hij ziet het gewoon als 1 CPU met bijbehorende snelheid maar met 2 logische core's die dus 2 threads kan afhandelen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sinds het lezen van de Intel documentatie online, was redelijk wat, snap ik het helemaal.

Het zou denk ik eerder kunnen dat dat programma wat de TS gebruikt hypertreading niet snapt.

Wat staat er op de site van Gigabyte 'If any of the readings marked red in color, that means there's an abnormal readings occured. A warning message will also be display on the System Display region.'

Dus kennelijk KAN of ZOU er iets niet goed kunnen zijn met de werking van dit programma in combinatie met dit moederbord of de processor. Just trying to help.

Ik zei al in het begin, ben niet zo meer thuis in Intel.

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 05-11-2003 23:57 ]

ARME AOW’er

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:11

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij zit het zo: Zodra de CPU te warm wordt klokt hij zichzelf terug om te voorkomen dat 'ie doorfikt.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 05-11-2003 23:51 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
de bios batterij vervangen lijkt mij ook niet nodig aangezien bij die gigabyte easytune de fsb wel op 200 blijft staan maar enkel dus de cpu snelheid naar ongeveer de helft zakt. Het programma leest trouwens de juiste waarden want ik het daarna ook een 3dmark 2003 uitgevoerd en de cpu scores vergeleken en die waren idd ook de helft van de 3200 mhz cpu.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 05 november 2003 @ 23:49:
[...]

Sinds het lezen van de Intel documentatie online, was redelijk wat, snap ik het helemaal.

Het zou denk ik eerder kunnen dat dat programma wat de TS gebruikt hypertreading niet snapt.
Sorry GA, je zit er echt HEEL erg naast met je HT.
HT uit of aan maakt niet uit, je FSB en MP blijven namelijk hetzelfde.

Met performance varies (zoals in jouw 1e post stond) bedoelen ze niet je kloksnelheid, maar puur de prestatiewinst die je kan krijgen als er af en toe 2 threads tegelijk uitgevoerd worden.

Ontopic:
Je CPU is denk ik niet stuk. Check die info eens met andere programma's of in BIOS. Een plaatje sisoft of CPUID ken nooit kwaad.

[ Voor 30% gewijzigd door Voutloos op 06-11-2003 00:01 ]

{signature}

Verwijderd

HT klokt de CPU echt niet omhoog of omlaag. (Dat is speedstep)

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Ik weet zo niet specifiek wat het is,

als ik jouw was zou ik even de bios resetten via jumper op het moederbord,
bios updaten als dat kan,
misschien even alles goed schoonmaken op je mobo / cpu,
alle instellingen in de bios standaard laten staan, en even nalopen,
cpu even erin en eruit ofzo,

als dat allemaal niet werkt,
kan je eventueel windows herinstalleren maar dat lijkt me vrij nutteloos als hij het al in de bios aangeeft.

Dus dan ben ik bang dat er iets mis is met je mobo of cpu.
Misschien gekke dingen proberen zoals pci kaarten eruit.. ander agp kaartje erin, ander geheugen.

Alles even proberen, het zal er wel niet aanliggen, maar ik zou het zo niet weten. Hoop dat je het opgelost krijgt. suc6 ermee.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 10:15
Hmm glazenbol modus heeft hier niet zoveel nut , merk je ook daadwerkelijk dat de computer de ene keer langzamer loopt dan de andere keer ? Die informatie ontbreekt namenlijk.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

M1lamb3r schreef op 05 november 2003 @ 23:43:
ik denk dat je je bios battery moet vervangen aangezien die 1596 de helft is van de 3.2, denk ik dus dat je fsb ineens op 100mhz staat ipv 200mhz
als die op 100 zou staan zou die ook niet specifiek 2 snelheden weergeven.
Kijk wat ie zegt als je boot, en kijk even wat WCPUID of CPUZ weergeeft, en je bent er al snel uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen alles wat in de bios op auto staat zelf ingegeven. ondertussen boot hij steeds aan 3200, maar zekerheid zal ik pas hebben als ie een weekje draait aan dezelfde snelheid.

@Keesk

je merkt idd dat hij veel minder snel loopt wanneer ie dat aangeeft, in cpu benchmark geeft hij ook duidelijk het verschil aan.

@t!mP

wat bedoel je met WCPUID of CPUZ 8)7

Verwijderd

CPU-z en WCPUID zijn progjes waarmee je je CPU kan zien(snelheid, fsb en hoeveelheid cache en dat soort dingen)

Verwijderd

Bios veranderingen:
- Fixed system sometimes can't boot with Willamette CPU when CMOS is cleared
- Update CPU 0F29h Micro code to 11h
...
mss eens updaten mocht je lager als bios F5 hebben

Verwijderd

Batterij moet je alleen vervangen als de computerklok (uren, minuten, seconden en NIET MHz) teveel verkeerd staat of als de BIOS de instellingen vergeet.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 08:15:
Heb ondertussen alles wat in de bios op auto staat zelf ingegeven. ondertussen boot hij steeds aan 3200, maar zekerheid zal ik pas hebben als ie een weekje draait aan dezelfde snelheid.
Als je het zelf opgeeft, dan zit het helemaal goed. Einde probleem.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
@ VOUTLOOS

sorry hé maat dat er mensen zijn die moeten werken en die dus niet gans de dag achter hun pc kunnen zitten en uittesten, ik zal zelf wel bepalen wanneer mijn probleem is opgelost of niet.

Ik heb gisteren ook een mail gepost aan gigabyte taiwan en nederland, hopend dat die mensen mij kunnen helpen.

De bios die op mijn systeem staat is ook een bios die nergens weer te vinden is op de site van gigabyte nl: intel i875 agpset bios for 8knxp fb :?

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 12:32:
@ VOUTLOOS

sorry hé maat dat er mensen zijn die moeten werken en die dus niet gans de dag achter hun pc kunnen zitten en uittesten, ik zal zelf wel bepalen wanneer mijn probleem is opgelost of niet.

Ik heb gisteren ook een mail gepost aan gigabyte taiwan en nederland, hopend dat die mensen mij kunnen helpen.

De bios die op mijn systeem staat is ook een bios die nergens weer te vinden is op de site van gigabyte nl: intel i875 agpset bios for 8knxp fb :?
Maar heb je nu al gekeken met die programma's die ik gepost heb of niet ?? Want die progs die bij je mobo's geleverd worden zijn niet altijd even betrouwbaar.
Asl je zulk soort dingen niet test kan je ook geen dingen uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
@t!mP

ja ik heb die progies idd al getest en het resultaat is hetzelfde dan wat mn easytune weergeeft

Verwijderd

Als je bios FB hebt dan heb je de enigste versie die voor je moederbord uit is, dan heb je ook rev2.0 ipv van de eerste reeks...

Verwijderd

Topicstarter
@ hbb

dus als ik het goed begrijp moet ik dus niet proberen van ergens anders een biosupdate te vinden en moet ik het dus stellen met deze?

dus is ofwel mijn mobo of mijn cpu stuk, en ligt het daar niet aan dan zijn het de biosinstellingen?

Verwijderd

Er is gewoon geen andere, je zult het inderdaad met deze moeten stellen.

Ik weet niet als je mobo/cpu stuk is, probeer eens andere tips die hier gegeven werden.

Verwijderd

volgens sommige sites zou een 8knxp moederbord maar tot 3 ghz gaan qua processors... een 3,2 ligt daar net boven dit zou ook het probleem kunnen veroorzaken.... ;)
Pagina: 1