Scheikundeonderzoek "wonderzeepje"

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 11:22

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ik ben voor een PO scheikunde bezig om een proef uit te denken om uit te vinden hoe het zogenaamde "wonderzeepje" werkt. Ik zal eerst uitleggen wat dat is:

Het wonderzeepje is een metalen 'zeepje' (stuk roestvrij staal in de vorm bvanm een zeepje). Volgens de fabrikant is het zo dat je, als je geurtjes aan je handen hebt, je die eraf kunt 'wassen' door je handen onder de kraan te houden terwijl je er met je zeepje langs wrijft (zoals met een 'gewoon' zeepje).

Ik heb al een aantal fabrikanten gebeld, en eentje heeft al teruggebeld om te melden dat het een 'gewoon, roestvrijstaal zeepje' was 'zonder een speciale laag ofzo'.

Kan iemand me tips geven voor verder onderzoek over de werking?
Ikzelf zat buijvoorbeeld yte denken aan het feit dat roestvrij staal misschien wel een katalyserende weerking heeft op esters die de geuren veroorzaken ofzoiets...

Sjongejonge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Theorie 1: Het zeepje werkt niet.

Theorie 2: Het zeepje heeft geen ander nut dan er voor zorgen dat men zijn handen goed met water wast. Door de 'inzeep'-bewegingen te maken is men langer bezig met handen wassen, doet men het grondiger, en zal dus een groter deel van het vuil verdwijnen dan wanneer je geen wonderzeepje gebruikt.

Theorie 3: Het zeepje heeft twee effecten; ten eerste dat van theorie 2, tn tweede zorgt het er op een mechanische manier voor dat een deel van het vuil van je handen af wordt gesopt. (Gewoon doordat je er met het zeepje langswrijft dus.)

Het vervelende van deze theorieen is dat zij scheikundig niet zo boeiend zijn. :)

LD

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:59

boner

misantropisch altruïst

roestvrij staal is een zeer inert materiaal. Het primaire kenmerk van een inerte stof is dat ie chemisch inactief is. Het reageert met helemaal niks.

Dus ook geen chemische reacties met vuil. LD heeft dus, weer eens, gelijk.
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:26

Elvhenk

/me hartje GO

Ik heb wel een soort wonderzeepje, maar niet van roestvrijstaal :P Ik weet niet precies wat erin zit, maar volgens mij in elk geval koffiedik. Een heksezeepje dus. :)
Het haalt inderdaad alle geurtjes van je handen: ui, knoflook, vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

ik weet een hoop van chemie, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Dit zal wel in de kategorie waterontkalking met een magneet-veld horen.

Ik denk persoonlijk dat het een broodje aap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
ik weet een hoop van chemie, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Dit zal wel in de kategorie waterontkalking met een magneet-veld horen.
hmm.... die vergelijking maakte mijn sk docent ok al :)
Ik heb indd het vermoeden dat het te maken heeft met de bewegingen enzo, maar we gaan voor ons onderzoek dan ook proberen onze handen te wassen met bijvoorbeeld een stukje ebbenhout ofzo. in ieder geval ga ik een rotte vis op de Cuyp kopen :) (dat het werkt is echt zo, maar of het nou werkt omdat het een SPECIALE werking heeft... ach... de fabikanten zeggen ook van: "ja, we snappen het ook niet maar..."

Sjongejonge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
dan heb ik nog wat: heeft iemand die ook geen leven heeft :P toevallig de reclame gezien voor dat plaatje waarmee je zilveren, koperen en gouden objecten schoonmaakt?

het is gewoon een metalen plaatje, dat leg je in warm water met wat keukenzout opgelost, en als er dan bijvoorbeeld een zilveren kan met het plaatje in aanraking komt, wordt het zilver dat onder water zit meteen schoon.

het is behoorlijk vaag, maar het zal in ieder geval wel wat helpen, als je de spotjes ziet... ze kunnen je niet heel hard belazeren natuurlijk.

hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17191

Reclame gezien.

Dit werkt doordat de gebruikte plaat van een onedel metaal is, of een legering van verschillende onedele metalen, waardoor een deel van de plaat in oplossing gaat en zich zo a.h.w. 'opoffert' voor het zilver.

Het zout dat wordt toegevoegd is waarschijnlijk om het water geleidend te maken, zodat de reactie aan het zilveroppervlak gemakkelijker gaat.

Misschien is het in de VS gepatenteerd; dan zou je de samenstelling bij de US patent office kunnen vinden - als je het nummer kunt vinden.

Ik zou zelf denken aan metalen als zink, magnesium, aluminium en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

over dat zeeppie
heeft dat niet met positieve en negative ionen te maken ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op donderdag 07 december 2000 23:35 schreef fortran het volgende:
Reclame gezien.

Dit werkt doordat de gebruikte plaat van een onedel metaal is, of een legering van verschillende onedele metalen, waardoor een deel van de plaat in oplossing gaat en zich zo a.h.w. 'opoffert' voor het zilver.

Het zout dat wordt toegevoegd is waarschijnlijk om het water geleidend te maken, zodat de reactie aan het zilveroppervlak gemakkelijker gaat.

Misschien is het in de VS gepatenteerd; dan zou je de samenstelling bij de US patent office kunnen vinden - als je het nummer kunt vinden.

Ik zou zelf denken aan metalen als zink, magnesium, aluminium en zo.
ik ken de werking van het opofferingsprincipe met verschillende metalen, maar dit werkt toch alleen preventief? als er al oxidatie is dan haalt het dat toch niet weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

ik ken de werking van het opofferingsprincipe met verschillende metalen, maar dit werkt toch alleen preventief? als er al oxidatie is dan haalt het dat toch niet weg?
Hangt ervan af of de reductor (lees: het opofferingsmetaal) sterk genoeg is om het oxyde te reduceren. Als dit zo is krijg je een gewone redoxreactie. Bijvoorbeeld: we gaan Ag+ reduceren tot Ag. E0=+0.800
Daarvoor is nodig: een reductor met maximaal E0=+0.5, m.a.w. tin of een nog onedeler metaal. Om koper te reduceren heb je er 1tje nodig met +0.2 of lager. Dit is goed te doen met de meeste metalen, zoals zink of gewoon ijzer. Wat je dus krijgt is een gewone redoxreactie tussen 2 metalen en hun zouten, waarbij voor de geleiding de zoutoplossing dient. Zolang er maar geen H+ in zit gaat dit wel denk ik...

Ik vraag me alleen wel af of je het hier ook mee schoonmaakt. Een beetje oxydatie wegkrijgen, ok, maar echt het vuil eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op vrijdag 08 december 2000 10:01 schreef Captain Proton het volgende:

[..]
Hangt ervan af of de reductor (lees: het opofferingsmetaal) sterk genoeg is om het oxyde te reduceren. Als dit zo is krijg je een gewone redoxreactie. Bijvoorbeeld: we gaan Ag+ reduceren tot Ag. E0=+0.800
Daarvoor is nodig: een reductor met maximaal E0=+0.5, m.a.w. tin of een nog onedeler metaal. Om koper te reduceren heb je er 1tje nodig met +0.2 of lager. Dit is goed te doen met de meeste metalen, zoals zink of gewoon ijzer. Wat je dus krijgt is een gewone redoxreactie tussen 2 metalen en hun zouten, waarbij voor de geleiding de zoutoplossing dient. Zolang er maar geen H+ in zit gaat dit wel denk ik...

Ik vraag me alleen wel af of je het hier ook mee schoonmaakt. Een beetje oxydatie wegkrijgen, ok, maar echt het vuil eraf?
tsja die reactie lijkt wel te kloppen maar als je een een koperen kan ofzo die vies is in warm water met wat zout erin legt op een metalen plaat dan wordt ie echt niet schoon.

en als je naar die filmpjes kijkt vliegt het vuil eraf.

ik zat eerst ook te denken aan een redoxreactie, maar volgens mij is dat niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is niet noodzakelijk vuil wat er op het zilver zit. Zilver kan behoorlijk zwart worden (zilveroxide is zwart), zonder dat het echt vuil hoeft te zijn. En iets anders dan een redoxreactie lijkt me in dat geval niet nodig.

------------------------------------------

Om nog even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, het wonderzeepje: roestvrijstaal is niet 100% inert. Er zijn een hele hoop soorten roestvrijstaal, maar ik neem aan dat met 'gewoon' roestvrijstaal 18/8 wordt bedoeld, dat bijv. voor bestek en zo wordt gebruikt. Als ik het goed heb staat 18/8 voor 18% chroom en 8% nikkel, de rest is ijzer. Nikkel wordt gebruikt als katalysator bij sommige processen, al weet ik niet of het in dit geval werkzaam zou zijn. En ijzer is ook wel tot een en ander in staat.

Zelf uitproberen is waarschijnlijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
mooi.... kan iemand nog een idee geven voor de uitvoering ofzo? (we hebben zelf al wat dingetjes, maar misschien zit hier een enorm licht ofzo ;) )

Sjongejonge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zou het eens kunnen proberen met dingen als uien en knoflook. Doorsnijden of fijnmalen, aan je handen smeren en dan maar hopen dat het zeepje werkt... :)

Objectieve meetbaarheid van vermindering van luchtjes is waarschijnlijk het lastigste punt; misschien kun je daarvoor een paneltje test-ruik-personen opstellen. Hoewel, als je de lucht helemaal weg krijgt het wel duidelijk is.

En probeer eventueel eens een vergelijkend onderzoek met een stuk zink, ijzer, tin etc. (liever niet lood, koper en ander giftig spul). Tin geeft trouwens van zichzelf een vreemd luchtje aan je handen, dus dat is minder geschikt. (Maar het is niet giftig; het kan zelfs als medicijn worden gebruikt.)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn moeder die wou ook zo`n zeepje kopen, maar die dacht ``ik ben slim``, en ging met d`r handen de kraan ``betasten :P `` (ipv het wonderzeepje dus). En wonder boven wonder werkt het wel :) . Nadat ze de kraan met d`r handen bewerkt :P heeft zijn de geurtjes van d`r handen verdewenen. Iets wat met gewone zeep nie lukt.
Rara hoe kan dit? :?

GreetZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6331

Het "zeepje" is van aluminium!!!!
Pagina: 1