PC start enkel soms op na reset Cmos.

Pagina: 1
Acties:

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik twee systemen besteld die op details na gelijk aan dit systeem is, de best buy guide Juni 2003 Office/Internet PC: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juni 2003

Relevant:
Processor: AMD Athlon XP 2200+
Moederbord: MSI K7N2G-L (MS-6570) nForce2 18G
Geheugen: 2 x 256 MB PC2100 DDR SDRAM
Videokaart, geluidskaart en netwerkkaart: Onboard

Eén systeem draaid perfect, als een zonnetje.
Bij het tweede systeem is de speaeker één van de weinige tekens van leven. Als ik de PC wil starten piept hij achter elkaar en geeft geen beeld.

Wat ik heb geprobeerd:
• Een nieuwe CPU(!)
• Geheugen verwisseld.
• Moederbord ingewisseld, maar hij bleek in de winkel het gewoon te doen.
• Een andere CPU erin (Athlon 1100GMHz)
Natuurlijk zo kaal mogelijk, zonder Cdromspeler of hard disk.
Eén ding leek het wel te doen: Als ik de Cmos reset (dmv batterijtje of jumpertje) starte soms de PC wél! Echter, nadat ik deze rebootte/resette gebeurde precies het zelfde als ervoor: Piep :{

Wat mij opviel als ik kijk naar het verschil van beide mobo's: Het werkende mobo heeft in de socket, aan het mobo een dingetje zitten wat de CPU raakt. Wat het is: daar heb ik geen flauw iedee van. Ik ben niet zo'n hardwarefreak. ;)
En: de hendel van de Socket is anders (kunststof ipv ijzer).

Ik word helemaaal gek hiervan. Na weken wachten op een nieuwe CPU (dacht dat het daar eerst aan lag) en wachten op andere onderdelen wil ik dat ding draaiende hebben. ARGH! :'(
Ik hoop dat iemand mij hier een advies kan geven van wat er mogelijk verkeerd is en hoe ik het kan oplossen, dit persoon zou ik enorm dankbaar zijn. _o_

.edit:
O ja, er zit ook nog een troubleshooter bij het moederbord. Deze blijft hangen mij "Memory Detection Test"...

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 05-11-2003 22:56 . Reden: MHz natuurlijk. 8)7 ]

🌞🍃

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Soms wel soms niet doet mij heel erg denken aan slechte contacten.. Probeer alles nog eens stevig aan te drukken, misschien dat dat iets helpt :)

Heb je trouwens ook al geprobeerd de voeding te wisselen? Slechte voedingen kunnen ook opstart problemen veroorzaken..

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Wat voor piepjes geeft ie?

Zoek dan in de faq even wat ze betekenen, et voila daar heb je dan waarschijnlijk je probleem :)

Dat 'dingetje' onder je cpu is waarschijlijk een temp sensor.

Verwijderd

Is je geheugen wel compatable met je moederbord en je hebt een n-force moederbord misschien zitten er bij net zoals bij mijn MSI K7n2 Delta-l wel jumpertjes tussen je agp -slot en kijk ov er dan 1 bij zit waarmee je je fsb op safe mode kan zetten en 1 voor fsb100 open jumper haal die er dan ook af haal ook iederekeer de stekker van je voeding af en clear je cosmos.

Het zou ook nog je vga-kaart kunnen zijn probeer eens n andere

ik zal me hier morgen wel ff wat meer in verdiepen.

Suc6

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 22:20 ]

• kamerplant
  • Niet online
Helaas, ik heb de voeding net verwisseld maar dit maakt geen enkel verschil. ;(
De aangesloten meuk (het meeste is onboard) moet lijkt me toch wel goed zitten? De memory heb ik meerdere keren vastgezet en kan eigenlijk ook moeilijk los zitten, idem met de processor en de rest is nog niet eens van belang.

Beep code: Het is enkel: "Piep,... Piep,... Piep,... etc. etc.". 1-1-1-1 dus. Staat er niet tussen, maar sowieso: Het mobo zal lijkt me gewoon 'denken' dat het bij het memory mis gaat, wegens die troubleshooter.

Geheugen niet compatable: Ik deed een reepje geheugen van het werkende systeem nog eens in de defecte en hij deed het :o.
Maar helaas, na een reset ging het wederom mis. :( En het stond in de Best Buy Guide, als het type geheugen niet compatable zou zijn zouden ze dat met het samenstellen hiervan toch wel door hebben gehad ook?
In de buurt van de AGP poort zit niet iets waar jij het over hebt. Wel de safe-mod jumper die geen verschil uit maakt helaas, dit had ik stiekem al eens geprobeerd ook.

Dank voor de input allen. :)
Heel stiemen zit ik toch te denken aan dat het mobo toch kapot is. Maarja.. dan zou informatique (de shop) natuurlijk ook wel het probleem tegen gekomen zijn dus nog een keer zenden (en totaal 20 euro verzendkosten lappen) is ook weer zo. :X

🌞🍃

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 21:33

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Klinkt stom, maar ga er eens mee naar de winkel:) Gewoon garantie terug vragen voordat je verder klooit en je garantie verpest. :)

• kamerplant
  • Niet online
Het is een webwinkel dus dat gaat nogal moeilijk :X :(

🌞🍃

Verwijderd

(Athlon 1100GHz)
Wow die wil ik ook, waar haal je die? :P

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 22:54:
[...]

Wow die wil ik ook, waar haal je die? :P
Vandaar dat hij het niet doet, m'n 1100GHz is heeft dat ding laten smelten 8)7
Flauw, edited. :+

🌞🍃

• kamerplant
  • Niet online
^kick^

Goed, ik belde de winkel van het moederbord weer (leuk dat m'n batterijen van m'n foon op waren toen ik eindelijk het juiste persoon aan de lijn had :P) en vroeg/drong aan om een nieuw mobo te krijgen.
Tja, dit persoon had hem meerdere malen getest inclusief randapparuur en zag eigenlijk het heil er niet van in. Enigzins begrijpelijk. Maar: Als er 3 CPUs, 4 Memory-modules en twee voedingen zijn geprobeerd die op een ander systeem wel goed functioneren kan het toch niks anders zijn dan het mobo, maar wat enorm raar en jammer dat hij het in de shop dan wél doet :?

Denkt iemand dat het toch best het mobo kan zijn (en evt. een verklaring), of zijn er nog andere tips?

🌞🍃

Verwijderd

Wat ik me afvraag is of er in de shop precies met dezelfde componenten als dat jij gebruikt getest wordt.

Kan misschien een compatabiliteits probleem zijn.
Aan je verhaal te horen heb ik zelf het vermoeden dat het ook echt aan je mainboard ligt maar jah.

Je kan altijd nog effe op de site van MSI kijken in het testrapport misschiend at je daar meer info uit kan halen.

Succes en groeten Jeppy

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Zijn beide mobo's wel dezelfde revisie? Het lijkt dat 1 bord ouder is dan de ander.

Heb je bij MSI al eens een nieuwere bios opgezocht en geprobeerd?

en anders neem je 'm maar eens mee van de week, dan kijk ik wel eens op je stage ;)

• kamerplant
  • Niet online
DJSmiley schreef op 09 november 2003 @ 23:17:
Zijn beide mobo's wel dezelfde revisie? Het lijkt dat 1 bord ouder is dan de ander.

Heb je bij MSI al eens een nieuwere bios opgezocht en geprobeerd?

en anders neem je 'm maar eens mee van de week, dan kijk ik wel eens op je stage ;)
Oeuwie oeeh.
Jij gaat morgen taart van mij krijgen, hij doet het gewoon nu zomaar door inderdaad die flash.

Niet aan gedacht, want ja, als het normaal gesproken niet wil starten gaat flashen ook moeilijk. Eigenlijk best dom dat ik het over het hoofd zag. :X

Maar iedereen, en vooral Djsmiley, bedankt. d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door kamerplant op 10-11-2003 22:35 ]

🌞🍃

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
DataBeest schreef op 10 november 2003 @ 20:38:
[...]

Oeuwie oeeh.
Jij gaat morgen taart van mij krijgen, hij doet het gewoon nu zomaar door inderdaad die flash.

Niet aan gedacht, want ja, als het normaal gesproken niet wil starten gaat flashen ook moeilijk. Eigenlijk best dom dat ik het over het hoofd zag. :X

Maar iedereen, en vooral Djsmiley, bedankt. d:)b
Mooi, doe maar een lekkere tompouce van de bakker. Wel zorgen dat ie er is als ik terugkom uit Utrecht :9

anders wordt dat een -puntje })
Pagina: 1