Toon posts:

Yamaha CRW-F1 hoe krijg ik hem werkende?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben hier nieuw, ik heb even de FAQ's enzo gelezen. Ik heb al op internet gekeken, al diverse personen nagevraagd. Al bij computerzaken geweest en Yamaha op de hoogte gesteld maar die kunnen me ook niet helpen.

Daarom kom ik als "rookie" maar jullie om advies vragen.

Wat is het probleem? Ik heb meer dan een half jaar geleden deze brander aangeschaft, maar kreeg hem nooit werkende. Ik heb al op diverse manieren de IDE-kabels, geluidskabels, met Slave en Master zitten klooien met de cd rom en de brander dus. Maar ik krijg steeds of foutmelden als "boot from atapi cd rom: failure" of een fixatieprobleem in Nero. Ik heb daarvan ook al updates geinstallerd etc. etc. en blijf problemen houden.

Ik heb helaas maar 1 ingang op het moederbord voor de IDE kabel. Dus wie weet ligt het daaraan, de andere twee gebruik de diskettedrive al.

Maar ik dacht mooi een fixatieprobleem, daar weten de computerzaken wel wat van. Helemaal niet dus. Ze hebben er nog NOOIT van gehoord. Dus ik was ten einde raad, dus heb ik yamaha gemaild. Ik kreeg een email met beschrijvingen wat ik moest doen. Die heb ik uitgevoerd (tevens XP opnieuw geinstalleerd, want daar maak ik gebruik van). Maar wederom bleven de fouten maar blijven. Yamaha kwam tot de conclusie dat in de brander een fabrieksfout zat.....dachten ze, want ik heb een nieuwe van ze gekregen. Maar ook deze doet het weer niet.

Aangezien jullie wel heel veel verstand van computers hebben, kunnen misschien jullie me helpen. A.U.B. niet met allemaal moeilijke benamingen komen, want ik weet totaal bv. niet van een RAID inhoudt.

Alvast enorm bedankt :)

Verwijderd

Geeft die nieuwe writer precies dezelfde fouten als boot from atapi cdrom failure en een fixatieprobleem? Fixatieprobleem heb ik alleen met writers gehad die na veel branduren moeite hebben met het zien van cds. Is een hint dat de writer het aan het begeven is of dat deze gewoon kaduk is.

Heb je de writer als eens in een andere pc geprobeerd?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nog even wat andere vragen dan :)

- Leest de drive cd's in windows wel goed uit?
- Heb je ook andere brandprogramma's geprobeerd?
- Heb je ook andere CD-r's geprobeerd?
- Zijn je moeder-bord drivers in orde?

Dit soort zaken kunnen ook van belang zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 05 november 2003 @ 21:41:
Nog even wat andere vragen dan :)

- Leest de drive cd's in windows wel goed uit?
- Heb je ook andere brandprogramma's geprobeerd?
- Heb je ook andere CD-r's geprobeerd?
- Zijn je moeder-bord drivers in orde?

Dit soort zaken kunnen ook van belang zijn :)
Dat eerste begrijp ik al niet :/
Dat tweede heb ik in feite niet geprobeerd. Ik heb namelijk een nero cd bij de brander gekregen. Ook yamaha gaf me in een email aan, dat ik Nero moest gebruiken.
CD-r's heb ik genoeg hier liggen
dat vierde heb ik geen idee eerlijk gezegd..hoe kan ik dat nachecken eigenlijk?

En ik had dus eerst een brander gekocht (deze crw f1 dus). Maar ik heb van yamaha weer een nieuwe crw f1 gekregen. En die doet ut ook niet. Hoewel ik als ik in het boekje kijk, alles juist aangesloten heb.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 21:52:
Dat eerste begrijp ik al niet :/
Als je gewoon een cdrom in de drive doet met programma's erop, is die normaal te gebruiken? (kun je programma's installeren vanaf die drive?)
Dat tweede heb ik in feite niet geprobeerd. Ik heb namelijk een nero cd bij de brander gekregen. Ook yamaha gaf me in een email aan, dat ik Nero moest gebruiken.
Op zich zou nero natuurlijk ook moeten werken, maar het kan nooit kwaad om een ander programma te proberen. Op die manier kun je uitsluiten dat het een software probleem is :)
CD-r's heb ik genoeg hier liggen
Ik bedoelde eigenlijk ook andere merken :)
dat vierde heb ik geen idee eerlijk gezegd..hoe kan ik dat nachecken eigenlijk?
Dat hangt een beetje van je moederbord af.. Heb je een moederbord met bijvoorbeeld een intel chipset, dan kun je het beste de inf-utility van de intel site downloaden, en de intel application accelerator. Heb je een via chipset dan kun je via de via-site de laatste drivers downloaden en installeren.

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 21:32:

Ik heb helaas maar 1 ingang op het moederbord voor de IDE kabel. Dus wie weet ligt het daaraan, de andere twee gebruik de diskettedrive al.
<-- ho hier gaat iets heel erg mis

[ Voor 3% gewijzigd door jedel op 05-11-2003 22:07 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 6 verschillende merken inmiddels geprobeerd. Dat laatste ga ik even proberen overigens. Misschien ligt ut daaraan. Bedankt

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 21:52:
[...]

Dat eerste begrijp ik al niet :/ --kan je de brander wel als "gewoon"cdrom station gebruiken in windows?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 21:32:
ehm..leg eens uit!

een modern moederbord heeft 2 plaatsen naast elkaar waar je IDE kabels (voor harddisk en cdrom's) kunt inprikken. Primary Channel en Secondary Channel.
deze tellen 40 pinnen per aansluiting.

daarnaast heb je nog 1 aansluiting op je moederbord voor een floppydrive. Deze telt 34 pinnen.

Rode draadje/ader van de kabels komt overeen met PIN1 van de desbetreffende aansluiting op je moederbord, en ook met pin1 van je apparaat (cdrom/harddisk).

geen idee wat je fout doet dus. meer gedetailleerde informatie is nodig. Kan dit niet, zoek dan je heil bij een fatsoenlijke computerwinkel om de boel aan de gang te laten krijgen.
Als je nog andere cdrom-drives hebt zou je kunnen proberen deze op de plek (aan de kabel) van je brander te plaatsen, om vast te stellen dat het probleem bij je brander zelf moet liggen.

(systeem + cdromdrive/dvd/brander/whatever --> werkt alles)
(systeem + Yamaha CRW-F1 --> brander werkt niet)

Verwijderd

Topicstarter
Even kijken. Ik heb dus die twee naast elkaar. eentje loopt naar het diskettestation. Die daarnaast liep normaal naar de cd rom. En dan zit er nog 1, in het verlengde van diegene voor de cd rom, Die loopt dacht ik ook naar het diskette station, of tenminste dat ding wat er boven het diskettestation zit. Helaas ben ik een leek op computergebied (tenminste wat er in de kast zit), mijn vaardigheden liggen op een ander gebied.

Helaas leest hij momenteel niks met die CRW-F1.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ga eerst even heel lullig naar een faq wijzen: http://gathering.tweakers..._message/16985205#idebrak

Want als ik het allemaal zo lees, zet ik mijn twijfels ofdat je hem juist hebt aangesloten.

Hoe heb je hem aangesloten beschrijf dat eens.
Hangt hij aan de kabel bij de CD-rom of juist aan die van de hardeschijf.

Wat zijn je master/slave settings?

Herkent hij hem wel in de bios (als je IDE op auto zet)?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 22:27:
[...]

Die loopt dacht ik ook naar het diskette station, of tenminste dat ding wat er boven het diskettestation zit. <-- laten we dat ding voor het gemak even je Hardeschijf noemen

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-03 16:26
niet lullig bedoeld hoor, maar als ik jou was zou ik iemand zoeken die je direct kan helpen met dit probleem.

Mocht je uit Apeldoorn komen dan wil ik je wel helpen.

Afz: een zeer gelukkig CDRW-F1 gebruker ;)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 22:27:
[...]

Even kijken. Ik heb dus die twee naast elkaar. eentje loopt naar het diskettestation. Die daarnaast liep normaal naar de cd rom. En dan zit er nog 1, in het verlengde van diegene voor de cd rom, Die loopt dacht ik ook naar het diskette station, of tenminste dat ding wat er boven het diskettestation zit. Helaas ben ik een leek op computergebied (tenminste wat er in de kast zit), mijn vaardigheden liggen op een ander gebied.

Dat ding boven je floppy is dus de harde schijf (Waar je Windows XP op staat). De kabel die eraan hangt, is de primaire IDE kabel. De andere IDE kabel (naar je cdrom(s) ) is de secundaire IDE kabel. Als je op de ide kabel twee cdroms wilt aansluiten, dan moet de 1 op master en de andere op slave. Hierdoor heeft de master altijd voorrang op de slave.
Als dit goed is aangesloten, moet de bios de cdrom erkennen. Veelal zoekt de Bios automatisch naar aangesloten ide apparatuur en je cdrom-rw zal gevonden worden.
Als dit niet zo is, moet je zelf de instellingen op automatisch zoeken zetten of gewoon zeggen dat er op de secundaire ide een cdrom is aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke hoe zit nu alles aangesloten (ik krijg overigens nog steeds "boot from atapi cd rom: failure):

De IDE kabel van het diskettestation gaat naar IDE1
De kabel van de harde schijf gaar naar FDD
De andere IDE kabel voor brander en cd rom gaat als volg. Hij begint van brander, gaat door naar de cd rom (waar de 2e 40 pins aansluiting aan vast komt dus) en gaat door naar IDE 2

Dan heb je ook nog van die andere kabels (de naam daarvan weet ik niet) waar P1 t/m P5 opstaat. P5 gaat naar het diskettestation. P2 naar de cd rom en P4 naar de brander.

De brander staat op 'master', de cd rom op 'slave'.

Verder heb ik gekozen voor analoge aufio-outputs, die gaan ook naar het moederbord, waar ik 2 van die aansluitingen voor zag.

In de BIOS stond alles op auto (dus primary en secundary). Als de computer, dan een stukje verder opgestart is, dan zie ik bij secondary 2 maal een cd rom staan. Eentje voor master en een ander voor slave.

En helemaal dan onderin het scherm, komt dan boot from ATAPI cd rom te staan. Dan laadt hij even heb ik het vermoeden (duurt ongeveer een minuut ofzo) en dan komt erachter te staan: failure.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Want misschien zien jullie nu de fout en ik nog steesds niet. ;)

Verwijderd

past niet he ?
ik denk dat je de rollen die je hebt aangegeven met jumpers op cdrom en brander (Master/slave)
ff moet omdraaien.
master/slave setting impliceert meestal de positie v/h device op de kabel vanaf het moederbord geredeneerd.(1e master, 2e slave)

owja die bootfailure is niks hoor,
je bios probeert gewoon als eerst te booten van je cd omdat in je bios dat staat.
kan je gewoon veranderen. O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 23:02 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 17:49:
Oke hoe zit nu alles aangesloten (ik krijg overigens nog steeds "boot from atapi cd rom: failure):

De IDE kabel van het diskettestation gaat naar IDE1
De kabel van de harde schijf gaar naar FDD
Euuuuuhhhh Dit kan dus niet. de FDD moet altijd op een FDD poort zijn aangeloten. De FDD heeft niets met IDE te maken!

Dus
IDE1 -> Harde schijf

IDE 2 -> brander -> CD-rom.

FFD-poort -> FDD

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag ook al een fout in mijn tekst. Mijn harde schijf loopt naar de IDE1 en diskettestation naar FDD. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 11:28 ]

Pagina: 1