[RedHat 9]: Terminal via SSH/Telnet ziet er niet goed uit

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb voor de test RedHat 9 op een machine gezet maar nu heb ik het volgende probleem: Als ik via SSH of zelfs telnet bv. MidnightCommander (mc) start dan kloppen de ASCII-graphics (framework) niet. Dus de niet alfabetische ASCII-codes worden verkeerd weergeven. Als ik direct op de console van de machine zelf inlog ziet het er overigens wel goed uit.

Ik ben dit probleem volgens mij bij oudere RedHat versies niet tegengekomen of ik moet iets stoms gedaan hebben. Ik heb al zitten zoeken maar er nog niks kunnen vinden. Wie helpt mij verder?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

export TERM=xterm-color?
export LANG=en_US?

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Je terminal-instellingen zijn idd fout... ik heb zelf nog niet kunnen fixen dat ik bij indrukken van HOME de daadwerkelijke functie krijg en NIET een ~ als ik die toets indruk via putty in SSH mode

• arnova

arnova

Topicstarter
RickJansen schreef op 05 november 2003 @ 20:54:
export TERM=xterm-color?
export LANG=en_US?
Dat was het. Thanx! Al snap ik alleen niet waarom dit verkeerd stond, kan mij niet herinneren dat ik hier iets aan heb gedaan toen ik destijds RH7.3 installeerde...

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• DanielB
Je setup zal 't gewoon hebben overschreven om één of andere domme reden... da's Red Hat! :)

• arnova

arnova

Topicstarter
Nou kwam ik die verwijzing tegen in /etc/sysconfig/i18n (LANG="en_US.UTF-8"). Is dit inderdaad de juiste plek om dit te veranderen (in "en_US). En weet iemand wat die file precies doet cq. is ?

• DanielB
Volgensmij is die instelling die daar staat gewoon goed hoor?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

master_artech schreef op 05 november 2003 @ 20:39:
Ik heb voor de test RedHat 9 op een machine gezet maar nu heb ik het volgende probleem: Als ik via SSH of zelfs telnet bv. MidnightCommander (mc) start dan kloppen de ASCII-graphics (framework) niet. Dus de niet alfabetische ASCII-codes worden verkeerd weergeven. Als ik direct op de console van de machine zelf inlog ziet het er overigens wel goed uit.

Ik ben dit probleem volgens mij bij oudere RedHat versies niet tegengekomen of ik moet iets stoms gedaan hebben. Ik heb al zitten zoeken maar er nog niks kunnen vinden. Wie helpt mij verder?
Vanaf RH8 gebruikt redhat utf8(unicode). De release notes van rh8 verklaren het probleem:
Red Hat Linux now installs using UTF-8 (Unicode) locales by default in languages other than Chinese, Japanese, or Korean.

This has been known to cause various issues:

· Line drawing characters in applications such as make menuconfig do not always appear correctly in certain locales.

· On the console, the latarcyrheb-sun16 font is used for best Unicode coverage. Due to the use of this font, bold colors are not available.

· Certain third party applications, such as the Adobe® Acrobat Reader®, may not function correctly (or crash upon startup) because they lack support for Unicode locales. Until third party developers provide such support in their products, you may work around this issue by setting the LANG environment variable at the shell prompt to C prior to typing the application name. For example:

env LANG=C acroread
Nou kwam ik die verwijzing tegen in /etc/sysconfig/i18n (LANG="en_US.UTF-8"). Is dit inderdaad de juiste plek om dit te veranderen (in "en_US). En weet iemand wat die file precies doet cq. is ?
Ja hiermee verander je het "system-wide".
Tijdens het opstarten wordt /sbin/setsysfont gedraait en die kijkt of er een utf8 language is ingesteld.

P.S. Op de Shrike-mailing list kun je veel vinden over dit probleem & oplossing van rh9 gebruikers./i1
Pagina: 1