Toon posts:

Publisher -> PDF... Logo als enige verneukt?!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We willen visitekaartjes laten drukken, en na wat knutselen in Publisher hebben
we een basic, maar toch wel grappig kaartje gemaakt. Het logo wat we hierin
hebben gebruikt is:

Afbeeldingslocatie: http://www.rickmolema.nl/af.gif
plaatje is clickable...

Omdat Publisher niet kan exporteren naar PDF, en onze drukker dit wél nodig
heeft, heb ik Adobe Acrobat 5.0 weer es geinstalleerd, en daarbij ook de PDF
printer. Alles gaat goed en blijft lekker scherp, alleen bovenstaand logo is verneukt :(

Afbeeldingslocatie: http://www.rickmolema.nl/afscreen.jpg

Zoals je ziet blijft de tekst wél scherp, hoewel hij hier ook een "plaatje" van heeft
gemaakt... Het logo is gemaakt in Xara3D... Moet ik anders exporteren vanuit
Xara3D? Anders printen?....

Ik hoor het wel van jullie! :)

Edit:
Misschien Adobe Acrobat 6.0 kopen ipv 5.0?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 19:19 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Misschien eens proberen uit te printen naar de PDF printer vanuit publisher?? Als ik dat plaatje van jou open in Mozilla en even afprint op Acrobat 6 PDF printer ziet hij er gewoon goed uit..

[edit]
Hier ff goede PDF van het logo: http://www.xs4all.nl/~heynsber/af.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 05-11-2003 19:20 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 05 november 2003 @ 19:19:
Misschien eens proberen uit te printen naar de PDF printer vanuit publisher?? Als ik dat plaatje van jou open in Mozilla en even afprint op Acrobat 6 PDF printer ziet hij er gewoon goed uit..
Dat doe ik dus ook, vanuit Publisher printen naar de PDF printer...

Welk plaatje bedoel je? Bovenstaand? Hoe heb jij je printer dan "ingesteld?"

Hou er ook rekening mee dat het plaatje niet zó groot is op het kaartje als dat
je hem voor je neus hebt in dit topic he :) En welke versie van Adobe Acrobat
heb je?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je pdf is waarschijnlijk geoptimaliseerd voor het drukken op 300 dpi, maar je logo niet. Die is gewoon op schermkwaliteit, 72 dpi. Een pdfwriter verwacht van jou dat jij er afbeeldingen van 300 dpi in gooit, en niet van 72 dpi. Die begint dus pixels te slurpen om ze in die pdf te krijgen en komt er plotseling achter dat je plaatje nog van veel hogere kwaliteit moet zijn maar de pixels op zijn. Oeps, probleem.
Met letters gaat dat anders; die staan in je document, het zijn kleine vectortjes die opgerekt kunnen worden, dus die kan hij makkelijk naar 300 dpi opgooien.

Ik raad je dus aan je mooie logo niet in Xara 3D te maken... daar is het niet voor. Ook met deze geribbelde randen... geen antialias... het ziet er niet uit, ook die grote versie al niet.
Je kunt het beter in Illustrator namaken, of ga aan de slag met een 3D modeller die wél gelijk op 300 dpi kan renderen (Vue d'Esprit kan het, maar helaas geen tekst, hoewel... maar Max moet het iig kunnen.)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 05 november 2003 @ 19:22:
Je pdf is waarschijnlijk geoptimaliseerd voor het drukken op 300 dpi, maar je logo niet. Die is gewoon op schermkwaliteit, 72 dpi. Een pdfwriter verwacht van jou dat jij er afbeeldingen van 300 dpi in gooit, en niet van 72 dpi. Die begint dus pixels te slurpen om ze in die pdf te krijgen en komt er plotseling achter dat je plaatje nog van veel hogere kwaliteit moet zijn maar de pixels op zijn. Oeps, probleem.
Met letters gaat dat anders; die staan in je document, het zijn kleine vectortjes die opgerekt kunnen worden, dus die kan hij makkelijk naar 300 dpi opgooien.

Ik raad je dus aan je mooie logo niet in Xara 3D te maken... daar is het niet voor. Ook met deze geribbelde randen... geen antialias... het ziet er niet uit, ook die grote versie al niet.
Je kunt het beter in Illustrator namaken, of ga aan de slag met een 3D modeller die wél gelijk op 300 dpi kan renderen (Vue d'Esprit kan het, maar helaas geen tekst, hoewel... maar Max moet het iig kunnen.)
Het ziet er in Xara3D zelf wél uit, maar moest wel ff opslaan als gif voor op het
forum... Randen zijn uiteraard strak (d0h, 't is een vector) Illustrator heb ik idd
ook al vaker gehoord... Maar dé oplossing zou zijn de dpi van het plaatje omhoog
gaan gooien? Tot 300 dpi?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
als je het logo op 600 dpi maakt en de PDF ook op 600 dpi zet is het gewoon te doen voor drukwerk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gekeken, en kan geen dpi instellen :( Alle quality settings staan op highest,
Anti-Aliasing is aan, en True perspective (wat is het :?) ook... Of kan het op een andere
manier wél op dpi worden gezet M4RTiN?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

M4RTiN schreef op 05 november 2003 @ 19:26:
als je het logo op 600 dpi maakt en de PDF ook op 600 dpi zet is het gewoon te doen voor drukwerk
uche, 600 dpi is nogal overtrokken voor het drukken van een visitekaartje... ;)

Je zegt alleen te kunnen exporteren als x3d, swf, png, gif en jpeg. kijk als je naar een 3d formaat anders dan x3d zou kunnen exporteren zou ik nog kunnen kijken of ik het hier in Vue kan importeren en renderen. Maar dat lijkt me ook niet zo gaan lukken...

Ik heb dat zwikkie van je nu even met Photoshop heel ranzig naar .eps geëxporteerd, wat wil zeggen dat het nu wel een .eps is maar voor het behouden van het shiny gehalte heb ik niet alleen het pad maar ook de afbeelding zelf erin moeten laten zitten. Conclusie, een ranzig grote .eps en een logo wat éigenlijk niet schaalbaar is omdat er nog altijd een bitmap in zit. Sorry voor alle abracadabra, maar ik denk serieus dat dit visitekaartjesgebeuren een beetje overmoed is.

20 kaartjes de man, niet weten wat .eps is (nou dat kan vrij common zijn, maar toch), en het logo mag 'zo zijn of ongeveer zoiets' . Ik zie er geen heil in Rick.

Iig, ik ga zwemmen. Happily ever after en ik lees het straks wel weer. :w

[ Voor 72% gewijzigd door Dark Blue op 05-11-2003 20:20 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 19:29:
Ik heb ff gekeken, en kan geen dpi instellen :( Alle quality settings staan op highest,
Anti-Aliasing is aan, en True perspective (wat is het :?) ook... Of kan het op een andere
manier wél op dpi worden gezet M4RTiN?
Vector gebaseerde illustraties zijn niet afhankelijk van dpi, pas als er gedrukt wordt gaat de RIP van de drukker de informatie omzetten heb jij weinig mee van doen.

Welk formaat importeer je in Publisher? zolang dat bestand gevectoriseerd is zou de pdf dat over moeten nemen, zorg er wel voor dat de PDFcreator niet afdrukt als image (printen is in veel gevallen voor drukwerk not done, handmatig distillen is een pre; in Publisher kun je wel exporteren naar .ps en desnoods naar .eps en die handmatig in je distiller slepen)

Nieuwe versie Acrobat kopen zou niet nodig moeten zijn, v.a. acrobat 5.0 kun je gecertificeerde pdfjes bouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door NijntjeRocks op 05-11-2003 20:24 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
Zucht... Het wil gewoon niet... Heb bijna alle print opties al geprobeerd, bijna op alle
manieren het logo in Publisher gezet... In Publisher zien ze er allemaal gewoon goed
uit, maar zodra ik print, met die Adobe Printer / Adobe Destiller (:?) gaat et fout...

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 23:18
gaat het wel goed als je gewoon op papier afdrukt?

ik kreeg deze link net vandaag, een variant/concurent van pdf-printer:
www.pdf995.com
das geen spam, misschien werkt deze printer beter met je plaatje.

edit, laat maar werkt ook niet

[ Voor 71% gewijzigd door Chainsaw op 05-11-2003 22:57 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb niet echt het idee dat je logo vector is. Maar ok.. das voor een volgende keer. Kijk anders eens naar je distiller-settings. Daar kun je ook aangeven op wat voor een manier en hoeveel dpi je afbeeldingen in je pdf uiteindelijk moeten zijn.

Maar je afbeelding is een .gif en dus RGB. Begin eerst eens met daar een CMYK .eps bestand van te maken. Importeer die in Publisher en check dan de settings van distiller/acrobat en maak dan je pdf.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Logo is alleen een vector in Xara3D zelf, zodra het daarbuiten komt, is het "normaal"

Wat kan ik volgens jou allemaal góed instellen in die Distiller-settings? Want ik heb
dit namelijk nog nooit eerder gebruikt... En wat is een CMYK .eps bestand? Beetje
duidelijker aub :)
'Ik heb dat zwikkie van je nu even met Photoshop heel ranzig naar .eps geëxporteerd, wat wil zeggen dat het nu wel een .eps is maar voor het behouden van het shiny gehalte heb ik niet alleen het pad maar ook de afbeelding zelf erin moeten laten zitten. Conclusie, een ranzig grote .eps en een logo wat éigenlijk niet schaalbaar is omdat er nog altijd een bitmap in zit. Sorry voor alle abracadabra, maar ik denk serieus dat dit visitekaartjesgebeuren een beetje overmoed is.
't Ziet er idd nog niet uit... :/ En waarom zou het overmoed moeten zijn? Ik kan het toch
gewoon ook uit nieuwsgierigheid willen weten / kunnen??
20 kaartjes de man, niet weten wat .eps is (nou dat kan vrij common zijn, maar toch), en het logo mag 'zo zijn of ongeveer zoiets' . Ik zie er geen heil in Rick.
Godzijdank hebben we jou om alle mensen met een IQ <100 op te vangen of niet dan :/

Het zijn 20 ( ! ) kaartjes, en dan mag het logo van mij wel idd "ongeveer zo" zijn...
En dat hele *.eps, boeiend :s

Kunnen we ontopic verder gaan en kan iemand mij écht helpen met m'n probleem?

half-half heb ik niet zoveel aan... Alvast bedankt!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 05:11:
Logo is alleen een vector in Xara3D zelf, zodra het daarbuiten komt, is het "normaal"

Wat kan ik volgens jou allemaal góed instellen in die Distiller-settings? Want ik heb
dit namelijk nog nooit eerder gebruikt...
Daar kun je de manier instellen hoe hij compressie moet toepassen op het moment dat je een bestand bijvoorbeeld print naar de pdf-writer. Zie ook de hullup van Acrobat. Meestal kun je net als je normaal printerinstellingen aanpast dit bij Distiller ook doen vanuit je print-venster en dan iets bij advanced settings ofzo.
En wat is een CMYK .eps bestand? Beetje duidelijker aub :)
Nou een beetje dan, maar er zit geen Google op mijn voorhoofd geplakt. EPS = Encapsulated Post Script. 1 van de (en naar mijn idee beste) bestandsformaat om te drukken. Drukken gaat verder in Cyaan Magenta Yellow en Black dus vandaar de CMYK. RGB printers/plotters/drukpersen bestaan niet.
[...]

't Ziet er idd nog niet uit... :/ En waarom zou het overmoed moeten zijn? Ik kan het toch gewoon ook uit nieuwsgierigheid willen weten / kunnen??
Zolang je maar beseft dat ook dit soort werk een vak is. Ik heb ook niet graag dat een DTPer eens een dag de neurochirurg uit gaat hangen omdat ie wel nieuwsgierig is. Het waren mijn comments dan wel niet, wel mijn gedachte een beetje.
[...]
Godzijdank hebben we jou om alle mensen met een IQ <100 op te vangen of niet dan :/ Het zijn 20 ( ! ) kaartjes, en dan mag het logo van mij wel idd "ongeveer zo" zijn... En dat hele *.eps, boeiend :s

Kunnen we ontopic verder gaan en kan iemand mij écht helpen met m'n probleem?

half-half heb ik niet zoveel aan... Alvast bedankt!
Is het getal 20 de oplage of het aantal verschillende kaartjes? Als je 20 kaartjes (als oplage) laat maken dan laat je ze sowieso niet drukken via offset-methode (de meest mooie) en zelfs voor digitaal drukken kun je dan net zo goed 200 kaartjes drukken gezien opstartkosten.

Wellicht kom jij dus terecht bij DarkBlue en de copyshop, maar dat heeft met drukken niets te maken. Eerder met printen. En dan nog, dat zijn vaak laserprinters en dan ziet het er nog niet strak uit.

Zijn het 20 verschillende met behoorlijke oplage en is het offset/raster 60 dan zou ik gewoon even de drukker bellen en eens vragen naar de specificaties want het worden dure kaartjes, die fullcolor kaartjes van je.

Verder moet je niet zo erg zeiken. Mensen geven je in dit topics genoeg hints en je kunt niet verwachten dat ze je een complete cursus DTP en drukwerkvoorbereiding geven omdat jij iets wil doen waar je geen kaas van gegeten hebt.

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ik denk zelf dat Xara helaas volkomen gecastreerd is qua 3d-export-opties (m.a.w., het zit er dik in dat je je lettervormen niet als gangbaar 3d formaat kan opslaan), en ik walg iets teveel van dergelijke software om er dan ook daadwerkelijk mijn licht over op te steken, maar waar je misschien aan zou kunnen denken (Als je dus wel een 3d-model hebt van de tekst) is Swift3D. Dit wordt normaal gebruikt om 3d-spul geschikt te maken voor Flash-animaties (het sterke punt is vooral een bizar groot aantal complexe gradients - kleurovergangen - zodat het net echt lijkt te 'glanzen') en dit zou dus je logo 1) in vectorformaat en 2) redelijk gelijkend op wat je nu met Xara hebt gedaan. Over de artistieke waarde van 't logo valt nog te discussiëren, overigens, maar als jij 't 1 op 1 wil hebben met wat erboven staat zou ik dat proberen.

http://www.swift3d.com/ < kijk maar eens wat ze kunnen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yoozer op 06-11-2003 16:24 . Reden: elitair gezeur voor de lieve vrede weggehaald. ]

teveel zooi, te weinig tijd

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Xara3D komt niet hoger dan 72 dpi. Enige oplossing is om het logo belachelijk groot te maken in Xara3D, exporteren en daarna in Photoshop de resolutie op 300 dpi zetten, hou je nog een redelijk formaat over. En opslaan zoals hierboven al te lezen is (CMYK EPS).

20 visitekaartjes laten drukken? Meer inschiet dan visitekaartjes... 8)7

Als het echt een kleine oplage is, print ze thuis gewoon uit op een goede kleurenprinter. Even lamineren en toch een leuk, goedkoop visitekaartje wat ook nog eens koffiebestendig is.

edit:
Zetfouten

[ Voor 3% gewijzigd door RèLF op 06-11-2003 17:06 ]

Obviously you're not a golfer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 19:21:
[...]
En welke versie van Adobe Acrobat
heb je?
Sorry, ben een beetje druk bezig geweest de afgelopen tijd, maar ik zal nog ff antwoorden op die laatste vraag :)

Ik heb Adobe Acrobat 6 Pro.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 08 november 2003 @ 21:09:
[...]

Sorry, ben een beetje druk bezig geweest de afgelopen tijd, maar ik zal nog ff antwoorden op die laatste vraag :)

Ik heb Adobe Acrobat 6 Pro.
Dan probeer ik dat ook nog ff...

De rest "bagataliseert" m'n geknutsel toch :r |:( :Z

:/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 15:37 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 02:37:
[...]

Jeej, niet zo pessimistisch. Dit is gewoon niet jouw pakkie-an, jij vraagt om hulp, en er wordt hulp geboden, maar op het moment dat de termen jou te moeilijk worden ben je niet meer bereid te luisteren maar ga je direct in de aanval.

Als je een vraag stelt kun je toch altijd van het antwoord leren, als je het even niet volgt, kun je het gewoon vragen en hoef je niet te gaan schelden. Je praat over nieuwsgierigheid maar volgens mij houdt bij jou de nieuwsgierigheid op waar 'nieuws' begint.

Visitekaartjes ontwerpen zal niet je specialiteit worden, het drukken ook niet, who knows, het is de mijne ook niet! Ik leg je uit wat ik weet, en voor de do's en don'ts voor strak afgeleverd drukwerk moet je weer bij OzBoz zijn, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ieder zn meug en wat je niet kunt valt te leren, mits het zinvol is.

Ik zit hier niet om arrogante betweterige praatjes te houden, des te meer om anderen te helpen al schijnt dat niet altijd zo over te komen :? .

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
[...]
Jammer dat je dat zo ziet... want er staan hierboven echt wel nuttige tips en opmerkingen.

Obviously you're not a golfer

• OzBoz

OzBoz

[...]

Gelukkig moedig je ondergetekende erg aan, je nog eens een keer van een lap uitleg te voorzien. :X

[ Voor 12% gewijzigd door OzBoz op 10-11-2003 11:00 ]

• OzBoz

OzBoz

-oopz-

[ Voor 132% gewijzigd door OzBoz op 10-11-2003 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk staan er wel nuttige tips in over bijvoorbeeld dpi instellingen, en misschien ben ik
iets té generaliserend geweest, maar "je wil maar 20" "je weet niet wat eps is" "je weet
niet wat CMYK is" en "daar gebruik je Xara3D toch niet voor" vind ik niet echt bemoedigend
in dit topic...

Maar goed, ik blijf het ook wel proberen!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Zucht... :O

Ook in Acrobat kun je aangeven welke resolutie moet worden gebruikt voor het prakken van de verschillende onderdelen in de PDF-file. Zo kun je text op 300dpi zetten en plattjes/foto's op 1200dpi. Lukt het niet met de officiële Acrobat, probeer dan eens PDFcreator.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Verwijderd

Topicstarter
JHMvP schreef op 10 november 2003 @ 15:40:
Zucht... :O

Ook in Acrobat kun je aangeven welke resolutie moet worden gebruikt voor het prakken van de verschillende onderdelen in de PDF-file. Zo kun je text op 300dpi zetten en plattjes/foto's op 1200dpi. Lukt het niet met de officiële Acrobat, probeer dan eens PDFcreator.
??

En wat ik ook nog wil proberen, is met Adobe Acrobat 6.0 Pro (eerst ff kopen) om
het plaatje in de PDF te plaatsen, dat zou ook moeten werken toch... Heb alleen
nog maar de printeroptie van Adobe Acrobat gebruikt :Y)

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

?? ??

Nogmaals, PDFcreator (sourceforge.net/projects/pdfcreator) doet precies wat jij wilt in resoluties die jij verkiest.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Verwijderd

Topicstarter
JHMvP schreef op 10 november 2003 @ 16:53:
?? ??

Nogmaals, PDFcreator (sourceforge.net/projects/pdfcreator) doet precies wat jij wilt in resoluties die jij verkiest.
I'm sorry!

give it a try!

• Fluxie
  • Laatst online: 16-08 17:19
Als je het logo echt vector wil maken is het waarschijnlijk handiger om het logo te renderen als wireframe, dit te tracen met adobe streamline (of de silhouette plugin voor illustrator) en dan in illustrator het logo verder inkleuren. Al denk ik zelf dat dan het namaken in illustrator nog sneller gaat, aangezien het om standaard tekst gaat.

Als verder in het bedrijf geen nut is voor acrobat 6 zou ik dat niet als optie aangeven, het lijkt mij een vreemd initiatief om 140 euro (uitgaande van de upgrade) extra te spenderen aan het drukken/printen van 20 kaartjes.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

Pagina: 1