Voeding/aarde

Pagina: 1
Acties:

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:19
Ik heb een vraagje betreffende het nut van de aarde bij een computer.
Bij de computer van mijn broer is de voeding al tot 2 keer net buiten de garantie kapot(witmerk/vobis-zooi(idd zooi, van ongeveer 2/3 jaar geleden). Nu is hij langs de winkels geweest, en die zeggen allemaal iets van dat het kan liggen dat hij niet aan de aarde hangt(geen geaarde stopcontacten). Maar naar mijn weten is de aarde voor de veiligheid van de gebruiker(zodat er geen spanning op de buitenkant van de kast staat). Ook werd erover en opmerking gehad, over peik spanning beveiliging, maar mijn computers zijn daardoor nog nooit kapot gegaan(die vaker aanstaan dan die van mijn broer), en ligt ook niet aan de aarde.

Dus waar kan het aan liggen: gewoon omdat het een witmerk/vobis/zooi voedingen zijn, of is het een van de bovenstaande of een andere reden?

Verwijderd

Mijn PC's werken ook altijd zonder aarding... Eentje, een am386 werkt al vanaf 1991, en een andere, en P!!! doet het ook al vanaf 1999 perfect. Ik maak me erzelf niet zo druk om om die aarding.

Maar voor instabiele voedingen en netspanningen kan het mischien wel handig zijn. Ookal heb ik zelf nog nooit problemen gehad met de hardware.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 18:46 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

wat ie ie 2x buiten de garantie :? die zin maak je niet af.
overleden :?
kan aan de voeding liggen, ik weet niet wat voor merk ze gebruiken.

en het nut van aarde :?
ik en me vriendin hadden telkens de vreemste foutmeldingen in windows.
toen hebben we andere kontaktdozen gehaald en de aarde aangesloten en we hadden nergens meer last van.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

Aarding van je computer is sterk aan te raden voor je eigen veiligheid, comfort bij het aanraken van je kast en het behoud van je gevoelige componenten in je PC.

• Scorpion1984
chucky666 schreef op 05 november 2003 @ 18:47:
wat ie ie 2x buiten de garantie :? die zin maak je niet af.
overleden :?
kan aan de voeding liggen, ik weet niet wat voor merk ze gebruiken.

en het nut van aarde :?
ik en me vriendin hadden telkens de vreemste foutmeldingen in windows.
toen hebben we andere kontaktdozen gehaald en de aarde aangesloten en we hadden nergens meer last van.
Sorry, moet kapot staan ;)

• Scorpion1984
IvoB schreef op 05 november 2003 @ 18:49:
Aarding van je computer is sterk aan te raden voor je eigen veiligheid, comfort bij het aanraken van je kast en het behoud van je gevoelige componenten in je PC.
Maar daardoor kan toch niet de voeding ZELF kapot gaan?

• Sine
  • Laatst online: 20-05 19:22
de voeding zelf kan daar best tegen,

Maar componenten die met de buitenwereld communiceren kunnen er minder goed tegen
(modems, nics, ed) die krijgen namelijk 115 V tussen hun net lijn en massa te verwerken.

Ook de spanning die zo ontstaat tussen de pc en de rand apparatuur kan schadelijk zijn.

Als je echt geen mogelijkheid ziet om je apparatuur te aarden zorg dan iig dat ze allemaal op het zelfde potentiaal liggen. maw koop een geaarde stekkerdoos en steek daar je apparatuur in, zo liggen de aardes van alle apparaten aan elkaar en kunnen daar iig al geen spannings verschillen meer optreden.

Overspannings beveiligingen hebben zonder aarde ook totaal geen nut, de meesten sluiten de te hoge spanning naar aarde kort (en die ontbreekt dan gewoon).

Overspannings beveiliging in het algemeen : 80% van de schade aan computers ontstaat niet door overspanning op het lichtnet maar door piek spanningen op data en telefoon lijnen.
Zorg dus dat je daar ook een overspannings beveiliging installeert.

Repareren doe je zo.

• Banzi
  • Laatst online: 19-05 08:00

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

haha zo te horen heb ik echt een primitieve aarde, ik zit in de kelder, dus ik heb gewoon een gat door de fundering geboord, ijzeren staaf er dooor.... HOP AARDE!!
(had geeen zin om de bedrading helemaal te gaan vervangen, aangezien we in de kelder geen geaarde stopcontacten hebben)

• Scorpion1984
Er is meer aan de hand, mijn broer had een nieuwe voeding in laten bouwen>> 5 minuten na ut aansluiten was hij weer kapot, dus hij staat momenteel bij de winkel
Pagina: 1