Toon posts:

[Recht] Wijziging prijs, na online bestelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een moederbord van 200 euro kopen via internet.

Ik kreeg direct een automatische mail met bevestiging en kostenopgaaf.
Een paar uur later kreeg ik een persoonlijke mail waarin mijn aankoop wederom werd bevestig met opnieuw keurige opgave van de kosten en kostenbetaling.
Tot dusver prima...

Echter, Na weer een uur kwam er weer een mailtje, ditmaal met een wijziging:

-mail-
Helaas moeten we u mede delen dat de online prijs verkeerd was.
De juiste prijs is: 350 euro
Wilt u uw order door laten gaan?
-/mail-

Het nieuwe bedrag is 150 euro hoger.
Natuurlijk een jammerlijke fout van het bedrijf, maar toch, daar gaat een droompie.

Graag zou ik willen weten hoeverre ik in mijn recht sta om de originele prijs te kunnen afdingen (danwel verlaging van de huidige). Dit omdat in eerste instantie tot 2x toe met de oude prijs is onderhandeld volgens de officiele zin.

Turen op het internet levert ietwat tegenstrijdige informatie op, daarom deze post.
Zoeken in tweakers levert alleen resultaten op van problemen met prijsafhandeling nadat het product al in bezit is.
Het bedrijf is een gerenommeerd bedrijf.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat denk je dat er gebeurd als je naar een winkel toe gaat en daar hetzelfde meemaakt :? Overigens hebben veel online winkels dit probleem juridusch afgedekt; en heb jij geen enkel 'recht' op de prijs van 200 Euro

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-02 21:25

Hu9o

Schokkend

Lijkt me gewoon dat je nu de koop kan verbreken of de nieuwe prijs accepteren.

Dat het product 75% te laag geprijst was had je zelf kunnen nagaan... (hier valt natuurlijk over te twisten)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Offerte is bindend. je mag het artikel dus voor de opgaaf bestellen en ontvangen. Er is dus al een overeenkomst gesloten voor dat bedrag. Het risico is voor de ondernemer

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Was 200 euro een reëel bedrag voor dat moederbord? Zijn er algemene voorwaarden van toepassing (ook echt 'ter hand gesteld', oftewel, daadwerkelijk over je beeldscherm heengerold)?

Verwijderd

De winkel heeft je een aanbod gedaan. Jij bent er op in gegaan, kortom: de koop is tot stand gekomen. De vraag dient zich dan aan of jij erop mocht vertrouwen dat de prijs redelijk was, waarvoor het goed werd aangeboden. De klant heeft wel een zekere onderzoeksplicht daarin.

edit: de algemene voorwaarden kunnen niet een beding bevatten dat de prijs "zomaar" mag veranderen. Althans, dagprijzen mogen wel gehanteerd worden. Één uur lijkt me wat kort.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 17:54 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:58

GaMbiNo

1337

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 17:39:
Offerte is bindend. je mag het artikel dus voor de opgaaf bestellen en ontvangen. Er is dus al een overeenkomst gesloten voor dat bedrag. Het risico is voor de ondernemer
Niet als dit een dusdanig laag bedrag is dat de koper had kunnen voorzien dat er een fout gemaakt was.
Of hier sprake van is zou ik niet weten maar een offerte is dus niet altijd bindend!

Verwijderd

Eénmaal de aankoop bevestigd is rechtsgeldig.

In dit geval, je krijgt de mail met de aankoop bevestiging van €200,- voor het moederbord, je bevestigd dit nogmaals door het te accepteren.

De koop staat vast.

De verkoper ziet naderhand dat de facturering niet juist was, een verkopers foutje.

Daar kun jij niets aan doen, maar de verkoper probeert wel degelijk om de prijs te krijgen wat het daadwerkelijk kost.

Concluisie: Jij staat volledig in je recht, de aankoop is immers al bevestigd voor €200,-

René

Verwijderd

Spider.007 schreef op 05 november 2003 @ 17:36:
Wat denk je dat er gebeurd als je naar een winkel toe gaat en daar hetzelfde meemaakt :? Overigens hebben veel online winkels dit probleem juridusch afgedekt; en heb jij geen enkel 'recht' op de prijs van 200 Euro
Ik vind de vergelijking met een normale winkel niet opgaan. Zet de situatie maar eens in een normale winkel:

1. De klant ziet een produt met bijbehorend prijskaartje.
2. De klant pakt het product en gaat naar de kassa.
3. Bliep, de prijs wordt automatisch bevestigd door de kassa.
4. De verkoper zegt: "Dat is dan xxx euro xx a.u.b." (het persoonlijke mailtje)
5. Je rekent af en bent pleitte.
6. Een uur later belt de manager van de winkel, omdat er een prijsfoutje in het systeem geslopen was, of je even 150 euro wil komen brengen....

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:00

tozzke

aka tozzert

is er nergens iets te vinden als "prijzen onder voorbehoud"?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Tozzman schreef op 05 november 2003 @ 17:59:
is er nergens iets te vinden als "prijzen onder voorbehoud"?
Een prijsverhoging binnen 3 maanden staat op de zwarte lijst (indien het in AV gebakken zit) tenzij je de koop dan kan ontbinden. Dat laat onverlet de discussie of een dergelijk beding met ontbindingsrecht an sich niet onredelijk bezwarend is.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er op het prijskaartje een verkeerd bedrag staat wat best een kennelijke vergissing kan zijn mag de koper de koop alsnog afwijzen.

Maar, volgens mij sta jij in dit geval in het recht; jij hebt een 2e bevestiging gehad van de verkoper met daarin de boodschap dat de koop door gaat als ik het goed heb. Dan gaat de verkoper schriftelijk welliswaar overeen met de prijs van €200,-. Ik heb geleerd dat de koopovereenkomst dan gesloten is (eigenlijk al iets eerder, maar dan wel met de kennelijke-vergissing voorwaarde) en de plicht is in dat geval van de verkoper om het product te vrijwaren en te leveren. Hier houd ik geen rekening met handelingsbekwaamheid enzo. ;)

De verkoper kan wel gaan zeuren over de prijs... maar hij heeft ongelijk. Als het bedrag echt fout was moest 'ie geen bevestiging sturen, maar eerder duidelijk maken dat het hier ging om een kennelijke vergissing.

Verwijderd

Aikeleer schreef op 05 november 2003 @ 18:09:
Maar, volgens mij sta jij in dit geval in het recht; jij hebt een 2e bevestiging gehad van de verkoper met daarin de boodschap dat de koop door gaat als ik het goed heb. Dan gaat de verkoper schriftelijk welliswaar overeen met de prijs van €200,-. Ik heb geleerd dat de koopovereenkomst dan gesloten is (eigenlijk al iets eerder, maar dan wel met de kennelijke-vergissing voorwaarde) en de plicht is in dat geval van de verkoper om het product te vrijwaren en te leveren.
Juist :)

Verwijderd

Topicstarter
Reactie op:
>- over het nagaan of het een correcte 'redelijke' prijs was:
De prijs was inderdaad goedkoop, echter was er nog een bedrijf wat het product aanbood voor zelfs een lagere prijs.
Na 2 dagen gevolgd en onderzocht te hebben, met geen prijsveranderingen, heb ik de 3e dag pas de order pas geplaatst.
Na de mailwisseling was in 1x alles aangepast, inclusief pricewatch van tweakers.net waar nu in 1x de prijzen netjes rond de 300 euro liggen.
(Daarom ook voorzichtige taal, aangezien de verkoper dit wellicht meeleest)

>- is er nergens iets te vinden als "prijzen onder voorbehoud"?
-knip-
De prijs op moment van bestellen wordt gehanteerd, zodat u altijd precies weet wat u betalen moet. Prijzen vermeld op onze website en in onze mail zijn inclusief 19% BTW en onder voorbehoud van zet-typefouten en prijswijzigingen
-plak-
echter, dit staat niet in de automatische mail, en ook niet in de bevestiging mail, maar wonder boven wonder in 1x wel in de correctie mail.

>- product al betaald?
nee, dit gebeurde allemaal binnen 3 uur, en na de bevestiging leek alles ok en betaalde ik via girotel, maar na de correctie mail heb ik de betaling geannuleerd.

Verwijderd

Nu wordt er wel besproken wat de rechten en plichten zijn, echter waar blijft de verplichting tot betaling? van de koper?

Die is er namelijk niet, rembours kan gewijgerd worden, bestellen kan en betalen kan je "vergeten" waardoor een online order open blijft staan.

Wat zegt de wet hierover?
Pagina: 1