Toon posts:

Passieve sub bij stereo, filteren/aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren op een "nieuwe" stereoset, en wil eigenlijk twee standmounted speakers biampen met een rotelcombinatie die ik goedkoop kan krijgen (RC870BX met twee keer RB870BX eraan, biamping dus).
Nu vroeg ik mij vanmiddag af, wat als ik nou een derde rotelbak op de kop kon tikken, en daarmee bridged een passieve diy sub aan wil sturen. Ik zit te denken aan een gesloten kast met een 10 of twaalf inch shiva/dynaudio oid. Kan dat?
Ik zoeken, en ik kom er niet uit.
Tenminste, ik ben erachter gekomen dat het wel kan, maar hoe ik dat dan moet gaan aansluiten is me niet duidelijk. De derde eindtrap zal alle frequenties naar de sub sturen, tenzij ik voor die eindtrap alles hoger dan bijv 100Hz er al uit filter (kan dat?) En is dat nuttig, of kan ik net zo goed het versterkte signaal in de sub filteren (met een scheidingsfilter, toch?).
Een mooie gedetailleerde foto van het binnenwerk van een passieve sub zou het voor mij ook al verduidelijken.

De sub is trouwens voornamelijk bedoeld om mijn speakers wat te ontlasten als mn huisgenoot weer een gekke bui heeft en rare stampmuziek wil horen...
Ik luister zelf meer naar rock/metal/liveopnames/vinyl

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat je beter een apparte subwoofer verserker kun nemen i.p.v een derde rotel. Die zijn nameljk speciaal voor het doeleinde gemaakt. Hoef je ook niet zelf met filters te gaan kloten. Bovendien kun je vaak een heleboel instellingen doen, die je anders mist.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Via de Hi-level input van de sub lijkt me dit geen probleem. Die sluit je direct aan op de speakerterminals van je eindbak.

Corrigeer me gerust als ik het fout heb, helemaal zeker ben ik niet. :)

Music Addicted

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Als je dan toch drie stereo eindversterkers gaat hebben, waarom maak je het dan niet meteen helemaal actief? Dus helemaal niet meer gebruik maken van passieve filters.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je Jag?
Eerst filteren en dan pas versterken?
Kan ik de filters die ik daarvoor nodig heb zelf maken?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ja hoor, line level filters zijn heel makkelijk te maken, zeker als je het passief houdt. Ook goedkoper dan speaker level filters.
Bovendien kan je een hoop andere leuke dingen doen als je voor actief gaat. Zoals delayen, EQ-en en verschillende type crossovers gebruiken.
Pagina: 1