[VMS] DCL programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een online tutorial of referenceguide voor DCL programmeren (op VMS dus).
Waar ik nu specifiek naar zoek zijn de F$... functies (zoals F$EXTRACT en F$DIRECTORY) en vooral wat er nog meer voor functies zijn.
Kan iemand mij daar wat aanbevelen?

Maarten

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

is op de HP site (bah, wat klinkt dat raar eigenlijk...) niks te vinden?

bv: http://h71000.www7.hp.com/doc/ ?

edit:

Ik zie dat het gewoon in de user manual staat! (ik heb zelf een 'oude' dec manual, maar het staat ook in de online pdf's.

http://h71000.www7.hp.com...ON/PDF/OVMS_731_USERS.PDF

(hfdst 13 + 14)

staat er niks voor je in de dcl dictionary?

DCL Dictionary PI

http://h71000.www7.hp.com...PDF/OVMS_731_DCL_REF1.PDF

DCL Dictionary PII

http://h71000.www7.hp.com...PDF/OVMS_731_DCL_REF2.PDF

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 46945 op 05-11-2003 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Tja, HP. :/ Is gelukkig wel beter dan Compaq 8)7

Maar die manuals zijn heel behulpzaam! _/-\o_ Ze zullen hier vast ook wel ergens rondslingeren, maar je weet hoe dat gaat. En vooral als de machines al 5 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mdeen schreef op 05 november 2003 @ 21:40:
Tja, HP. :/ Is gelukkig wel beter dan Compaq 8)7

Maar die manuals zijn heel behulpzaam! _/-\o_ Ze zullen hier vast ook wel ergens rondslingeren, maar je weet hoe dat gaat. En vooral als de machines al 5 jaar oud zijn.
Vind je hp beter dan compaq?

Nee, vind ik niet. Ik vind het beleid wat HP nu voert echt _vreselijk_

puur ter interesse: wat voor machines zijn het en welke vms draaien ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055

offtopic:
Wow, iemand die VMS gebruikt in /23 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055 schreef op 06 november 2003 @ 12:41:
offtopic:
Wow, iemand die VMS gebruikt in /23 :D
Ik sinds kort ook (helemaal into retro dec spullen :) )... Ik neem een VAX mee naar de NOS LAN :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Anoniem: 46945 schreef op 06 november 2003 @ 11:47:
[...]

offtopic:
HP == Compaq hoor sinds ruim een jaar ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BezurK schreef op 06 november 2003 @ 20:08:
[...]

offtopic:
HP == Compaq hoor sinds ruim een jaar ;)
Nee? Meen je dat? Ja, ik kom net na 2 jaar uit me grot gewandeld :+

Er is toch zeker een scheiding Compaq (DEC) en HP. Het lijkt er gewoon op (vind ik) dat HP de Compaq/DEC hw/software er uit gaat gooien (kijk maar, de alpha staat al gepland op uitsterven, het liefst willen ze ook dat iedereen overstapt naar hp machines en hpux....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 14:57
heej cool, op mijn stage bedrijf hebben ze net een heleboel van die DEC meuk weggepleurd :P Ik heb er een stel DECRepeaters en VAXservers uitgehaald..die lampjes zijn zoooo kewl als ie opstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Anoniem: 46945 schreef op 06 november 2003 @ 22:03:
[...]

Nee? Meen je dat? Ja, ik kom net na 2 jaar uit me grot gewandeld :+

Er is toch zeker een scheiding Compaq (DEC) en HP. Het lijkt er gewoon op (vind ik) dat HP de Compaq/DEC hw/software er uit gaat gooien (kijk maar, de alpha staat al gepland op uitsterven, het liefst willen ze ook dat iedereen overstapt naar hp machines en hpux....)
De merknaam Compaq wordt nu alleen nog maar gebruikt voor de low-end apparatuur. Dus laptops en pc's voor thuis of kleinzakelijk gebruik. Workstations, servers en zelfs de wat snellere PC's worden allemaal onder HP's merknaam geproduceerd... Je had het hoofd van mijn stagebegeleider moeten zien toen hij dit nieuws hoorde toendertijd. (ja, ik liep toen stage bij een Compaq service provider en mijn stagebegeleider was/is nogal een compaq-fan en was dus niet blij met dit nieuws) :D

maargoed, verder on-topic mensen want dit slaat nergens op :P

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomaat schreef op 06 november 2003 @ 22:12:
heej cool, op mijn stage bedrijf hebben ze net een heleboel van die DEC meuk weggepleurd :P Ik heb er een stel DECRepeaters en VAXservers uitgehaald..die lampjes zijn zoooo kewl als ie opstart ;)
Vind dat echt vreselijk... Zulke super hardware word zo vaak zo maar weg gepleurd... (veel bedrijven zien er de waarde ook niet van in, kwa waarde voor retro hobbyisten, maar ook kwa geld)

Gelukkig heeft sommige Dec HW al een mooi tehuis gekregen in mijn computer kamertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
Dan heb ik een vraagje..als dit de juiste plaats hiervoor is ;)

Hoe kan ik een DECreapeater 90TS configureren middels de console poort? als ik er namelijk met hyper terminal naar probeer te connecten, krijg ik geen output.

Ik heb de officiele 'Installation and Configuration' handleiding erbij, en precies gedaan wat daarin staat...helaas zonder succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25021

@Tomaat: port instellingen goed? is het wel/geen nullmodem kabel? probeer is minicom, dat werkt stukken betrouwbaarder dan hyperterminal. (en als je toch windows neemt, neem dan procomm plus, die werkt trouwens ook in 'dos modus', en dan kan je dus een antieke laptop gebruiken als portable terminal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
Anoniem: 25021 schreef op 07 november 2003 @ 20:21:
@Tomaat: port instellingen goed? is het wel/geen nullmodem kabel? probeer is minicom, dat werkt stukken betrouwbaarder dan hyperterminal. (en als je toch windows neemt, neem dan procomm plus, die werkt trouwens ook in 'dos modus', en dan kan je dus een antieke laptop gebruiken als portable terminal)
Ja, alles staat goed. Ik gebruik een Cisco console kabel. Zo'n blauwe met aan de ene kant een D9 en andere kant een RJ45 8pin's connector.

Ik heb zowel hyperterm als minicom gebruik..beide zonder resultaat.

Nu hoorde ik van een collega van mij, die vroeger veel met DEC apparatuur heeft gewerkt, dat die DECrepeaters eerst van een VAXserver moeten booten, en dat je ze dan pas kan configgen..is dat waar?

Zo ja, ik heb een VAXserver, maar die lijkt stuk te zijn..want de LEDjes van de console poorten blijven constant knipperen..wat dus duidt op een fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:48
@Tomaat: Vaak moeten dat soort "terminal servertjes" ergens een immage file vandaan halen, om op het netwerk te kunnen werken. Wel kan je vanaf je comp vaak via het commando Arp in dos een ip toewijzen aan een mac-adres.
Kheb zelf op stage eergister een Lantronixs terminal server geinstalleerd.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
IJnte schreef op 07 november 2003 @ 21:41:
@Tomaat: Vaak moeten dat soort "terminal servertjes" ergens een immage file vandaan halen, om op het netwerk te kunnen werken. Wel kan je vanaf je comp vaak via het commando Arp in dos een ip toewijzen aan een mac-adres.
Kheb zelf op stage eergister een Lantronixs terminal server geinstalleerd.
Ook dat heb ik geprobeerd. Helaas hebben ze al een IP..maar ik weet dus niet welke, ik had er namelijk 1 waar een sticker op zat met het IP, ik kon hem ook pingen, maar toen had een collega die sticker eraf gehaald en hem tussen de rest van de DECrepeaters gelegd..allemaal zonder sticker dus...and yes, I was pretty mad :/

Ik heb ook al geprobeerd een sniffer er tussen te hangen, maar de DECrepeaters geven geen enkel broadcast verkeer or what so ever..het blijft dus helemaal stil

Maar weet jij misschien hoe ik aan zo'n image file kan komen? want dan zou ik die dus m.b.v. van een BOOTP server naar die DECrepeater kunnen laten sturen. De MAC adressen van de DECrepeaters weet ik wel, want die staan gewoon aan de voorkant.

/edit
Ik heb op de FTP van digital een aantal MIB's gevonden..zijn dit de bootfiles voor o.a. die DECserver en DECrepeater?
code:
1
2
dec_hub90_vendor_mib_v20
dec_server_acctg_mib_v10

/edit2
Het lijkt er niet op..aangezien het gewoon ASCII files zijn :/

[ Voor 17% gewijzigd door Tomaat op 08-11-2003 11:31 . Reden: typo ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
*kickje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tomaat. Zelfde probleem hier. Ik heb 4 x DECServer 90TL, en geen image firmware. Al heb ik wel weer het geluk dat ik via de console kan zien _dat_ ie broadcasts verstuurd. Om eventueel te achterhalen wat het ip is, zou je nog het volgende kunnen doen:
Hang de decserver via een cross-kabel aan een machine. Stel op de machine de default-route in op het interface (route add default dev eth0). Vervolgens kun je 0.0.0.0/255.255.255.255 poort / ping / arp scannen. Al betwijfel ik of die een ip krijgt, aangezien ie nog geen firmware geladen heeft...

Over die firmware. Die is onvindbaar (zowel op google, de openvms cd's als op de tru64 cd's.) Iig voor de DECServer 90TL. Zie ook deze tru64-unix-managers posting.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 13055 op 10-11-2003 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom denken jullie dat die dingen TCP/IP draaien... :P

Die dingen draaien meestal LAT , en MOP om te booten.

lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945 schreef op 11 november 2003 @ 10:22:
Waarom denken jullie dat die dingen TCP/IP draaien... :P

Die dingen draaien meestal LAT , en MOP om te booten.

lol :P
Mij heb je nooit horen zeggen dat dat ding alleen tcp/ip aankan. Echter is en blijft het feit dat bijna niemand hier thuis decnet heeft, dus is het voor de discussie (die overigens alweer totaal offtopic is geraakt :P) niet echt relevant, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055 schreef op 11 november 2003 @ 10:43:
[...]

Mij heb je nooit horen zeggen dat dat ding alleen tcp/ip aankan. Echter is en blijft het feit dat bijna niemand hier thuis decnet heeft, dus is het voor de discussie (die overigens alweer totaal offtopic is geraakt :P) niet echt relevant, denk ik zo.
Sorry, maar het heeft niks met decnet te maken.

MOP is een protocol voor het booten van machines (DEC VAX/ALPHA/MIPS), en voor de terminal servers, InfoServers enz enz...

Die dingen praten uitzichzelf helemaal geen tcpip, pas later als je er de software in hebt geladen.

<moest ik even kwijt>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945 schreef op 11 november 2003 @ 12:09:
[...]

Sorry, maar het heeft niks met decnet te maken.

MOP is een protocol voor het booten van machines (DEC VAX/ALPHA/MIPS), en voor de terminal servers, InfoServers enz enz...

Die dingen praten uitzichzelf helemaal geen tcpip, pas later als je er de software in hebt geladen.

* Anoniem: 13055 dacht altijd dat MOP onderdeel was van decnet. Net zoals TCP en UDP dat zijn van IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055 schreef op 11 november 2003 @ 12:36:
[...]

* Anoniem: 13055 dacht altijd dat MOP onderdeel was van decnet. Net zoals TCP en UDP dat zijn van IP.
Ik dacht van niet, maar ik zal het eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
Dus het is niet mogelijk een DECserver van bijvoorbeeld een Linux BOOTP / TFTP server te laten booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomaat schreef op 11 november 2003 @ 19:37:
Dus het is niet mogelijk een DECserver van bijvoorbeeld een Linux BOOTP / TFTP server te laten booten?
Nop :P

Er is een mopd voor unix, debian heeft hem standaard in de packages, en freebsd in de ports.

Je kan ze wel laten booten, maar dan om bv openbsd of netbsd te installeren

Tru64 en VMS moeten via een InfoServer :)

* Anoniem: 46945 is trots op zijn InfoServer 150VXT :P

@r3boot

Ik heb het gevraagd aan iemand die er wel goed verstand van heeft.

Zijn reactie was (ongeveer)

MOP en LAT staan tot DECNET als HTTP/FTP/TELNET staan tot IP. Het is dus niet direct een onderdeel, maar wel in dezelfde hoek/familie.

het is ook weer niet helemaal correct; mop en lat zijn LAN protocols, terwijl DECnet specifiek een WAN protocol suite was. tcp/telnet is bijvoorbeeld decnet/cterm, en niet LAT.

Beide beetje gelijk :P

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 46945 op 11-11-2003 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25021

Tomaat schreef op 08 november 2003 @ 10:51:

Ik heb op de FTP van digital een aantal MIB's gevonden..zijn dit de bootfiles voor o.a. die DECserver en DECrepeater?
MIB's zijn toch enkel voor SNMP?

Als dat ding boot gaat hij toch naar een of andere server op zoek, dan zou je dus bits over je kabel moeten zien vliegen.....

Zo'n cisco cable is een rollover (niet te verwarren met crossover) cable toch? moet die niet strait/cross zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Anoniem: 46945 schreef op 06 november 2003 @ 11:47:
[...]

Ik had het topic niet meer gevolgd...

Ik heb geen idee wat voor beleid HP volgt, ik keek meer naar afkomst. Compaq is voor mij een veredelde dozenschuiver, HP heeft een geschiedenis in workstations.

Het gaat trouwens om Alpha stations 4100. Een aantal zeker nog uit de DEC periode.
Bij mijn vorige werkgever was de Alpha het preferred system of choice om hun magazijnsysteem op te bouwen. Alleen zijn ze een jaar of twee overgestapt op Wintel. Is nog niet zo stabiel als Alpha, maar is blijkbaar goed genoeg.

Pagina: 1