Toon posts:

Ook zo zat van de brom op je audio?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n PC aangesloten op m'n Denon versterker, dit leverde een portie brom op waar je niet goed van word, ongeacht hoe ik de boel ook aarde of mantelstroom filters die ik gebruikte, het geheel bleef brommen als een gek. Als ik de laptop op de denon aansloot was de brom minder, tenzij ik de laptop in een randgeaard stopcontact douwde, dan werd ie weer net zo erg als via de PC.

Van een maat van me kreeg ik een of ander 3,5 mm adaptortje van Dell, dat zou al mijn problemen oplossen en inderdaad was 90% van de brom verdwenen, helaas ook 90% van m'n bassen en hoge tonen, niet echt een oplossing dus :(

Nu heb ik het voor elkaar, ik heb bij de firma amplimo 2 professionele audio scheidings trafo's gekocht (type TM8), deze hebben een doorlaat curve van 30 - 25.000 Hz en kunnen tot 2V audio signaal verwerken (+8 DBm). In en uitgangs impedantie zijn keurig 600 ohm. Deze heb ik in een aluminium kastje gebouwd, de primaire wikkelingen en het kastje zelf zijn verbonden met een 3,5 mm plug naar de lijn uitgang van de PC, de secundaire wikkelingen heb ik aangesloten op 2 geisoleerde tulp chassis delen, van hieruit loopt de audio kabel naar de Denon versterker.

Het geheel klinkt beregoed, de bassen komen zuiver door en de hoge tonen vallen ook niet weg, zowel met hard als zacht volume. De brom is volledig verdwenen, als ik mijn volume regelaar helemaal open zet hoor je nog geen brom, alleen wat eigen ruis uit de versterker (en met 2x 180 watt continu zul je dat niet gauw doen met muziek!). Bij het afspelen van mijn MP3 van de Bolero van Ravel (224 kbit highest quality) kon ik geen verschil horen met het origineel op CD.

Met deze oplossing heb ik voor mijzelf een op afstand bedienbare jukebox gecreeerd met zo'n 10.000 nummers. Als er meer mensen zijn die dit probleem ervaren hebben dan hoop ik ze hiermee op een idee te brengen. De totale bouwkosten van deze 2 kanaals galvanische scheiding tussen mijn PC en m'n versterker bedroegen minder dan 100 euro en 2 uurtjes knutselen. Als afspeel software gebruik ik WinAmp Classic 2.81 met WaWi 7.5.10. Mijn audio installatie bestaat uit een Denon PMA1060 versterker met 2 Klipsch Tangent 500 luidsprekers.

_/-\o_

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Een vraagje welke geluidskaart heb je in je computer zitten ?

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een MoBo met ingebouwde NVidia NForce Dolby Digital soundcard, een van asus als ik het mij goed herinner

Verwijderd

Wat dacht je van de signaal tot ruis verhouding van die geweldige onboard
geluidschip van je? Koop dan een Creative Audigy II, die zal gegarandeerd
beter zijn... (o.a. THX certificaat, maar neem dat niet té serieus) :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 15:13:
geluidschip van je? Koop dan een Creative Audigy II, die zal gegarandeerd
beter zijn... (o.a. THX certificaat, maar neem dat niet té serieus) :)
Nou mijn audigy II heeft ECHT geen ruis hoor...en 2ms latency _/-\o_ aangezien ik muziek maak ben ik erg blij met de Audigy :)

Verwijderd

Nou die Audigy heb ik aan een DateQ profi megtafel hangen. In een echte radio studio wel te verstaan. Niet een goedkoop thuis studio-tje.
Reken maar dat je dan ruis hoor wat er op de andere schuiven van de tafel niet is.

Ook een lichte brom laat de VU meters uitslaan.

Er is bijna niet aan te ontkomen zonder trafo's
De bottelnek zit hem ook nog eens dat ze de jack inlet's op de geluidskaart direct op die metale bezeltjes monteren.

Deze zitten weer aan de metale kast waar alle andere spullen van de pc ook ongetwijfeld aarde pakken.

Vragen om problemen dus.

Wat de Audigy echt beter liet werken was toen ik dus inderdaad dat metale frontje eraf geschort heb.

Maar de trafo's ertussen haalde pas echt alle troep weg.

En dit is bij alle studio's het geval geweest met verschillende soundcards, pc's en tafels.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 15:01:
Ik heb m'n PC aangesloten op m'n Denon versterker, dit leverde een portie brom op waar je niet goed van word, ongeacht hoe ik de boel ook aarde of mantelstroom filters die ik gebruikte, het geheel bleef brommen als een gek. Als ik de laptop op de denon aansloot was de brom minder, tenzij ik de laptop in een randgeaard stopcontact douwde, dan werd ie weer net zo erg als via de PC.

Van een maat Nu heb ik het voor elkaar, ik heb bij de firma amplimo 2 professionele audio scheidings trafo's gekocht (type TM8), deze hebben een doorlaat curve van 30 - 25.000 Hz en kunnen tot 2V audio signaal verwerken (+8 DBm). In en uitgangs impedantie zijn keurig 600 ohm. Deze heb ik in een aluminium kastje gebouwd, de primaire wikkelingen en het kastje zelf zijn verbonden met een 3,5 mm plug naar de lijn uitgang van de PC, de secundaire wikkelingen heb ik aangesloten op 2 geisoleerde tulp chassis delen, van hieruit loopt de audio kabel naar de Denon versterker.

Het geheel klinkt beregoed, de bassen komen zuiver door en de hoge tonen vallen ook niet weg, zowel met hard als zacht volume. De brom is volledig verdwenen, als ik mijn volume regelaar helemaal open zet hoor je nog geen brom, alleen wat eigen ruis uit de versterker (en met 2x 180 watt continu zul je dat niet gauw doen met muziek!). Bij het afspelen van mijn MP3 van de Bolero van Ravel (224 kbit highest quality) kon ik geen verschil horen met het origineel op CD.
had je de PC niet digitaal kunnen aansluiten op je versterker?

[ Voor 20% gewijzigd door j-w op 05-11-2003 15:25 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
t'ja het heeft toch een reden dat geluidskaartjes op de usb zijn uitgevonden ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Digitaal aanluiten lijkt me ook wel een oplossing idd. Maar ik weet niet zeker of je daarmee brom enz voorkomt.

Verwijderd

Geluidskaartje op USB is heel mooi,
Alleen als je realtime bewerking / filtering etc wilt op het geluid gaat je CPU belasting flink omhoog.

Wat dan zo jammer is is dat die USB Audio ook heel wat cpu gebruikt i.v.t. de kaarten die het hardwarematig oplossen.

Het is zo jammer dat via USB je geluid zo gaat stotteren omdat je geen priorteit aan je USB Audio driver kan geven en door een ander proces gewoon volledig zijn nek omgedraaid kan worden.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 14:45
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 15:30:
Digitaal aanluiten lijkt me ook wel een oplossing idd. Maar ik weet niet zeker of je daarmee brom enz voorkomt.
Als je het optisch aansluit wel ja. Dan is een en ander namelijk galvanisch gescheiden. En dan krijg je geen brom meer.

Ik heb een Hercules Gamesurround Fortissimo II met optical in/out. De rest van die kaart kan me niks schelen: extra outpouts, het zogenaamde 'game' in de naam, dat doet er niet toe.
Het ging alleen om optical in en optical out. Deze twee aangesloten op een oude Sony DTC-55ES DAT-recorder die nu dienstdoet als externe A/D- en D/A converter en deze met de analoge kabels aangesloten op de Tape in/out van mijn stereo.

Gevolg: met niet al te duur materiaal een loepzuiver, bromvrij geluid.

Dus wie nog een ouwe DAT-recorder (of DCC, of MiniDisk) heeft staan, kan zo'n truc ook wel uithalen.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 05-11-2003 15:37 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Kijk, dan ben je klaar met een kabeltje van een paar tientjes, dan hoef je niet helemaal dingen te gaan bouwen. Ik zou het wel weten :)

Verwijderd

Topicstarter
Digitaal aansluiten zou inderdaad de oplossing zijn, zij het dat mijn versterker nog niet is uitgerust met een digitale ingang en een losse D/A omzetter is nog steeds stukken duurder dan dit.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Brom is idd heel irritant. Zeker als je met hele grote complexe (prof) geluidssystemen werkt kan het heel lastig zijn om de oorzaak ervan te vinden. Maar thuis is het goed te voorkomen door de CAI aansluitingen galvanisch te scheiden. PC galvanisch scheiden met trafo's kan natuurlijk ook, maar dat is best een prijzige oplossing (goede trafo's zijn best duur zoals je zelf al ondervonden hebt). En het wordt natuurlijk ook lastig als je 6 kanaals audio vanuit je computer laat lopen, heb je 6 trafo's nodig :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, gelukkig is mijn versterker dan ook maar 2 kanaals.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ik ga een USB geluidskaart kopen, USB verlengkabel en dan op 30cm van me amp lekker alles omzetten naar optisch :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 15:13:
geluidschip van je?
Wat heeft signaal-ruis verhouding (SNR) in vredesnaam te maken met brom? Helemaal niets.
Ik heb hier ook onboard nForce2-sound en ik moet zeggen dat hij niet superstil is (zoals mijn RME-kaartje :9~ ernaast), maar als ik mijn versterker half open zet, dan is de ruis onderhand zo hard, dat ik de brom er echt niet bovenuit hoor.
Als ts een duidelijke dikke brom hoort (boven het ruisniveau uit dus), dan is er toch iets mis met zijn aarding ergens denk ik.

• dreamscape
  • Laatst online: 07-08 14:45
TheLemon schreef op 05 november 2003 @ 18:02:
[...]

Wat heeft signaal-ruis verhouding (SNR) in vredesnaam te maken met brom? Helemaal niets.
Ik heb hier ook onboard nForce2-sound en ik moet zeggen dat hij niet superstil is (zoals mijn RME-kaartje :9~ ernaast), maar als ik mijn versterker half open zet, dan is de ruis onderhand zo hard, dat ik de brom er echt niet bovenuit hoor.
Als ts een duidelijke dikke brom hoort (boven het ruisniveau uit dus), dan is er toch iets mis met zijn aarding ergens denk ik.
Daar ging het dan dus ook over! |:(

Alleen kwam _Brake_ met die SNR aanzetten omdat die gigantische anti-brom truc misschien iets te overdreven was bij een on-board geruiskaart. ;)
En zo kwamen we op die discussie.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
dreamscape schreef op 05 november 2003 @ 18:08:
[...]

Daar ging het dan dus ook over! |:(

Alleen kwam _Brake_ met die SNR aanzetten omdat die gigantische anti-brom truc misschien iets te overdreven was bij een on-board geruiskaart. ;)
En zo kwamen we op die discussie.
Ik zou hem niet overdreven willen noemen, de brom is volledig verdwenen en dat was het doel waarvoor ik de trafo's had aangeschaft. Het was dus een regelrechte aardlus en die is hiermee voor 100% verholpen zonder dat dit de kwaliteit van mijn audio signaal aantast. Van ruis heb ik zo weinig last dat dat voor mij geen issue is, verder ben ik behoorlijk content met deze NForce chipset welke niet op het moederboard zin maar op een apart riser boardje (geen mrb iig)

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 17:20

Nibbz

Postmaster General

JT schreef op 05 november 2003 @ 16:01:
Ik ga een USB geluidskaart kopen, USB verlengkabel en dan op 30cm van me amp lekker alles omzetten naar optisch :Y)
Doe het dan gelijk goed en koop gewoon een Optische Geluidskaart...

13:37

• wmeester
  • Laatst online: 06-08 16:14
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.amplimo.nl/media/TM8.jpg

Ik heb idd ook gigantisch last van ruis.

Maar voor de goede orde: je hebt er twee nodig omdat je een linker en een rechtersignaal hebt?
Is het dan niet makkelijk om hier een universeel kastje van te maken met 2x tulp in en twee keer tulp uit?
Zou wel makkelijk zijn, dan kan ik tenmisnte weer mp3tjes afspelen op mijn versterker.......
Zijn die dingen ergens anders niet goedkoper te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op 06 november 2003 @ 13:59:
Deze dus:
[afbeelding]

Maar voor de goede orde: je hebt er twee nodig omdat je een linker en een rechtersignaal hebt?
Is het dan niet makkelijk om hier een universeel kastje van te maken met 2x tulp in en twee keer tulp uit?
Zou wel makkelijk zijn, dan kan ik tenmisnte weer mp3tjes afspelen op mijn versterker.......
Ja die, en je hebt er inderdaad 2 van nodig voor stereo. Ik heb de ingang uitgerust met een 3,5 mm plug omdat ik daarmee ook gelijk het metalen kastje "aard". Uiteraard kun je hier natuurlijk ook 2 tulp pluggen voor gebruiken, als de uitgangs tulp pluggen maar geisoleerd zijn t.o.v. de ingangs tulp pluggen.

Of dit ook tegen ruis helpt weet ik niet, het helpt iig tegen brom ten gevolge van aardlussen.

• wmeester
Uh, ik bedoel inderdaad BROM

Maar die dingen zijn redelijk aan de prijs. Bestaat zoiets niet in goedkopere versies oid?
Of heb je speciale korting kunnen krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op 06 november 2003 @ 14:07:
Uh, ik bedoel inderdaad BROM

Maar die dingen zijn redelijk aan de prijs. Bestaat zoiets niet in goedkopere versies oid?
Of heb je speciale korting kunnen krijgen :)
nee, heb gewoon 30 euro ex per stuk betaald. Ze zijn er wel goedkoper maar of de kwaliteit ook het zelfde is betwijfel ik.

• wmeester
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 14:09:
[...]

nee, heb gewoon 30 euro ex per stuk betaald. Ze zijn er wel goedkoper maar of de kwaliteit ook het zelfde is betwijfel ik.
Ja ja, dan wordt het wel een duur grapje....... :|

Heb jij hier trouwens buitengewoon verstand van ofzo dat je op deze dingen bent gekomen?

En wat betreft die kwaliteit en prijs, op de site van Amplimo is dit de goedkoopste. Wat zou een iets minder kwaliteits-apparaat dan kosten? 25 euro of 5 ?

Intressant dit......

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op 06 november 2003 @ 14:15:
[...]

Ja ja, dan wordt het wel een duur grapje....... :|

Heb jij hier trouwens buitengewoon verstand van ofzo dat je op deze dingen bent gekomen?

En wat betreft die kwaliteit en prijs, op de site van Amplimo is dit de goedkoopste. Wat zou een iets minder kwaliteits-apparaat dan kosten? 25 euro of 5 ?

Intressant dit......
Ik ben van oudsher radio en tv technicus.
Er zijn zeker goedkopere types te vinden vanaf 5 euro (300-3500 hz), en ook fors duurdere. Ik heb voor amplimo gekozen omdat ik weet dat dit merk al minstens 20 jaar een uitstekende prijs/kwaliteits verhouding heeft (vroeger heetten ze ILP). Zoals ik al zei in mijn initiele posting heeft dit project mij minder dan 100 euro gekost, net iets minder maar desalniettemin minder.

• wmeester
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 14:37:
[...]

Ik ben van oudsher radio en tv technicus.
Er zijn zeker goedkopere types te vinden vanaf 5 euro (300-3500 hz), en ook fors duurdere. Ik heb voor amplimo gekozen omdat ik weet dat dit merk al minstens 20 jaar een uitstekende prijs/kwaliteits verhouding heeft (vroeger heetten ze ILP). Zoals ik al zei in mijn initiele posting heeft dit project mij minder dan 100 euro gekost, net iets minder maar desalniettemin minder.
Aha, maar zou je mij nog andere kunnen aanraden die iets minder goed zijn. (500-10.000 hz ofzo)
En goedkoper dus....... :)

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op 06 november 2003 @ 15:01:
[...]

Aha, maar zou je mij nog andere kunnen aanraden die iets minder goed zijn. (500-10.000 hz ofzo)
En goedkoper dus....... :)
'
UTMG

• wmeester
hmmm, niet dus........

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 15:17:
[...]
Nou mijn audigy II heeft ECHT geen ruis hoor...en 2ms latency _/-\o_ aangezien ik muziek maak ben ik erg blij met de Audigy :)
jaja... heb je dat nagemeten.... Moet je eens doen... ;) Dan zul je zien dat getallen uit de praktijk nogal anders zijn dan op de doos staat vermeld.
Los van die meting doet het geluid wat uit je speakers komt er ook nog eens zo'n 2 ms over om bij je oor te komen. (als je ongeveer 1 meter van je speakers af zit.)

Wil je een betere geluidskaart dan moet je niet Creative Labs zijn maar eens beginnen bij Terratec. En nou zeg ik niet dat Terratec de beste maakt, maar wel betere!
wmeester schreef op 06 november 2003 @ 13:59:
Deze dus:
[afbeelding]

.......
Ze helpen niet tegen ruis! Daarvoor moet je een betere geluidskaart kopen!

Duur... wat is duur. Volgens mij is Amplimo de enige die tegen deze prijs 100% galvanisch gescheiden trafo's levert -die het goed doen-, dus bandbreedte goed en karakteristiek zo plat als mogelijk.
Goedkoper betekend meteen inleveren aan kwaliteit... Dus wat wil je... minder klinkende audio door 10 euro minder uit te geven (per kanaal)?
Ik zou het wel weten.

Die amplimo trafo's gaan lang mee, ik werk bij een lokale omroep waar we er al een stel zeker 6 jaar (non-stop) in gebruik hebben. 25 uur per dag, de hele week staat er audio op... En eigenlijk staat de audio er nog te hard op ook.. maar ja, ook daar kunnen ze dus goed tegen.

Er zijn dus goedkopere, maar ik ga het er niet eens mee proberen. Waarom iets zoeken als je het antwoord al hebt...

Hoewel:Behringer heeft dit: http://www.behringer.com/...ndex.cfm?id=DI20&lang=eng

2 channel DI box... kost 29 eurotjes... Maar of hij deze ground loop problemen echt op kan lossen?...

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 06-11-2003 19:15 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Ok ik snap best van die galvanische scheiding. Maar zijn dit nu
smoorspoelen, of band filters. Ja ja met galvanische scheiding ja.

En dit benne toch passieve componenten dus ja die slijten niet.
Nou ja deze stelling klopt inderdaad niet, maar ik zie niet wat
er slijt. Ja lostrillen van een magneet.... Het zal wel een trafo zijn zo'n Palomino.
Of inderdaad voormalig ILP, die ken ik nog wel dan.

Eeh radio techneut.... Je zegt soms is de radio te hard.
Eeeh M > 1 ?? Maw te hard moduleren, ach hoe zat dat ook al
weer met die M of moest die max een 1/2 zijn. ??

Oh en kijken of je met een draad van je PC kast naar de kachel resultaat
krijgt wat beterft brom is ook een optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 16:07:
Ok ik snap best van die galvanische scheiding. Maar zijn dit nu
smoorspoelen, of band filters. Ja ja met galvanische scheiding ja.

En dit benne toch passieve componenten dus ja die slijten niet.
Nou ja deze stelling klopt inderdaad niet, maar ik zie niet wat
er slijt. Ja lostrillen van een magneet.... Het zal wel een trafo zijn zo'n Palomino.
Of inderdaad voormalig ILP, die ken ik nog wel dan.

Oh en kijken of je met een draad van je PC kast naar de kachel resultaat
krijgt wat beterft brom is ook een optie.
Het zijn audio transformatoren van professionele kwaliteit.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb mijn pc ook fijn over optische bekabeling aangesloten :p, 10m pro optische bekabeling van elektronicaonline.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/CABLE-623.jpg
echt niet knikkend te krijgen die kabel, perfecto! :p

en ja ik kan mij dood ergeren aan een aardlus naar mijn versterker |:( , heb het zelfs zo erg gehad dat ik of een doodschok kreeg bij het aansluiten of de aardlek lag er steeds uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Dnc1n op 07-11-2003 19:17 ]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-08 11:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik had last van storing die echt overal vandaan komt. ik heb niet echt topspul staan, maar voor mijn geluid gebruikte ik dus een soundblaster AudioPCI128 en daar kwam dus echt een ongelofelijk brak geluid uit, het klinkt voor geen meter, en ik hoorde echt alles. hardeschijven, cdromdrives, optische draadloze muizen, alles stoorde de soundblaster. aangezien ik een arme scholier ben heb ik bij de lokale computerzaak een soundblaster AWE64 gold gekocht (hadden ze nog 3 stuks van, nieuw in doos, mocht ik voor 25 euro meenemen). das een ouwe isa kaart met vergulde tulp pluggen. en aangezien ik mijn Panasonic SC-AK17 stereo gebruik als boxen kwam dat ook nog eens goed uit. de storing is weg, en de ruis is een heel stuk minder. hij is zelfs alleen nog hoorbaar als de versterker op driekwart staat. en zo hard staat hij niet zo vaak.

Het enige nadeel is als ik geen geluid op heb staan, en ik heb mijn koptelefoon op (technics RP-F580) wordt ik helemaal gek van de ruis.
iemand een idee om dat op te lossen? (liefst zo goedkoop mogelijk)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Het enige dat ik heb moeten doen om van de aardlus af te komen was de coax van de radio van het kabelovernamepunt rukken. Werkte perfect. Daarvoor ook geprobeerd met cheapass mantelstroomfilters maar dat werkte niet. en ik luister toch bijna nooit radio thuis.
Waarom werkt dit bij jullie niet?

This title is for sale, please send me a PM

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat heel veel brom over het stoomnet komt. Huishoudelijke apparatuur, dimmers etc. op dezelfde groep als je apparatuur kunnen brom veroorzaken. Dan helpen filters tussen je geluidskaart en versterker ook niet, de brom komt gewoon je versterker binnen.
Wat betreft geluidskaarten: een van de betere oplossingen (maar ook gelijk een duurdere) voor analoge audio is een geluidskaart met de DA/AD converters in een breakoutbox; de kaart is daarmee in principe niet meer gevoelig voor storende elementen in de computer.

• Jag

Jag

Het gaat niet om storenden elementen in de computer of storingen op het lichtnet, maar om een aard probleem. En dat wordt meestal veroorzaakt door de CAI waarvan de aarde potentiaal meestal verchillend is van de aarde potentiaal van je pc.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 16:07:
.....knip....
.....knip....
eeeuuh... hier raak ik het spoor even bijster... bij die M.

En ik zei niet dat de radio te hard is. We sturen die trafo's gewoon harder in dan in de specs als max staat aangegeven. Dat zegt verder niets over te harde modulatie op de zender... Of begrijp ik je post volledig niet?? (het is al laat natuurlijk... :o )

Alles kan stuk.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou nee het ligt niet aan jou, dit is echt een van de slechtst leesbare posts die ik hier de afgelopen tijd gelezen heb :( .

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Leuke oplossing, maar ik vraag me een ding af: Als je enigszins audiofiel bent (waarde hecht aan kwaliteitsonderdelen etc.), zou je dan niet beter het probleem bij de bron oplossen ?

Oftewel : Je pc op een geaard stopcontact (liefst eigen groep), en, als je bijv. een tv kaart hebt, zorgen dat er via je antennekabel geen aardlus ontstaat (CAI bij binnenkomst aarden, niet de officiele oplossing, maar werkt perfect).

Als je aan deze voorwaarden hebt voldaan en de ruis/brom blijft, dan stuurt je PC gewoon een slecht signaal uit. Dit kan je misschien wel verminderen met filters, maar de storingsbron zelf opzoeken en elimineren, of bijv. een andere geluidskaart nemen zou IMO een betere optie zijn.

Zij het dat als het goed klinkt dit natuurlijk ook een leuke oplossing is !

Concrete Loop Watercooling

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Dnc1n schreef op 07 november 2003 @ 19:16:
Ik heb mijn pc ook fijn over optische bekabeling aangesloten :p, 10m pro optische bekabeling van elektronicaonline.

[afbeelding]
echt niet knikkend te krijgen die kabel, perfecto! :p

en ja ik kan mij dood ergeren aan een aardlus naar mijn versterker |:( , heb het zelfs zo erg gehad dat ik of een doodschok kreeg bij het aansluiten of de aardlek lag er steeds uit.
He sorry ik ben n00b op audiaudio :P gebied maar dit zijn toch in principe dezelfde kabels als zo'n dunne zwarte :? Dus waar zo'n rood lichtje uit komt? (maar dan van hoge kwaliteit?) Waar kun je die halen? Ik wil er wel eentje van 1,5 meter want ik heb ook zo'n aansluiting maar met 40cm kan ik me pc niet bereiken.

En ik heb die brom verholpen door m'n radio eruit te halen :P

[ Voor 8% gewijzigd door kutkip op 09-11-2003 12:38 ]

• Jag

Jag

FreeRider schreef op 09 november 2003 @ 11:56:
Leuke oplossing, maar ik vraag me een ding af: Als je enigszins audiofiel bent (waarde hecht aan kwaliteitsonderdelen etc.), zou je dan niet beter het probleem bij de bron oplossen ?

Oftewel : Je pc op een geaard stopcontact (liefst eigen groep), en, als je bijv. een tv kaart hebt, zorgen dat er via je antennekabel geen aardlus ontstaat (CAI bij binnenkomst aarden, niet de officiele oplossing, maar werkt perfect).

Als je aan deze voorwaarden hebt voldaan en de ruis/brom blijft, dan stuurt je PC gewoon een slecht signaal uit. Dit kan je misschien wel verminderen met filters, maar de storingsbron zelf opzoeken en elimineren, of bijv. een andere geluidskaart nemen zou IMO een betere optie zijn.

Zij het dat als het goed klinkt dit natuurlijk ook een leuke oplossing is !
Je vermindert het niet met filters, je maakt een galvanische scheiding en daarmee los je het probleem ook gewoon bij de bron op. Maar ik ben het met je eens dat je dan beter een galvanische scheiding kan maken in de CAI aansluiting (waarom je die wel of niet zou mogen aarden weet ik niet), weet je iig zeker dat je geluid er niet onder leidt.

• lavaterrorr
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2025
Bij mij is het ook een combi van de PC aansluiting naar de versterker en de CAI aansluiting op de versterker.
Zodra deze tegelijk zijn aangesloten, gaat de boel brommen als een dolle.
Zodra ik 1 van beide loshaal, houdt de brom op.
Gelijk aardingsniveau regelen is me nog niet gelukt tot nu toe :?
Iemand ideeen?
Pagina: 1