even daargelaten of de printer een firewire aansluiting heeft:
• mijn Maxtor 5000XT (250GB, 5400rpm, oude versie) heeft twee firewire-poorten waarmee je de kabel kan doorlussen, ik denk dat dat met de nieuwe ook wel kan.
• als je printer ook twee firewire-poorten heeft kun je het ook eerst via de printer doen (ik raad het niet aan, want dan moet de printer ws. aanstaan om de data door te sturen terwijl de HD altijd aanstaat (bij mij iig.)
• een aparte firewire kaart kost tegenwoordig niks meer, merk maakt niet uit, maar ik geloof dat er wat problemen waren met een VIA-chip-firewire-kaart, zoek even in andere topics welke kaart je het beste kan nemen
• firewire is niet *supersnel* (USB 2.0 is nog langzamer) 7200rpm en 8MB cache zijn compleet overbodig als je er alleen maar films op zet. en zelfs voor spellen nauwelijks interessant.
mijn 5400rpm 2MB cache HD haalt via firewire op de eerste 3/4e van de schijf de maximale snelheid van ong. 35~40MB/s, pas daarna daalt de snelheid geleidelijk tot ~25MB/s omdat hij naar de binnenkant van de schijf gaat (kleinere omtrek, minder data per omwenteling) maar daar heeft nog nooit wat gestaan, dus ik haal altijd de maximale snelheid.
Bij jouw schijf zal hij dus niet sneller zijn, behalve dat laatste stuk dat ik nog nooit gebruikt heb. Alleen de accesstime zal lager zijn, want die is bij mij belabberd, maar dat komt ook door de firewire.
Dus als je een oude versie ruim goedkoper kan krijgen zou ik dat doen, want uiteindelijk gaat het bij dit geval alleen om opslagruimte
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.