HDD Problemen

Pagina: 1
Acties:

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 11:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
Hoi,

ik zal vanaf het begin beginnen.

Ik heb een 160 gb hdd, opgedeeld in 6 Partities. Ik heb deze week dingen gedownload, en verplaatst met de optie "knippen/plakken" in windows xp. Dit ging goed, totdat op een gegeven moment windows vreemd ging doen. Heb toen backup teruggezet, en toen werkte het weer, totdat ik weer bestanden van partitie naar partitie ging verplaatsten.
Weer backup teruggezet, en nu alle partities gedefragmenteerd. Ging goed, tot de laatste schijf, de schijf waar ik de bestanden naar toe had verplaatst. Hij gaf aan dat er fouten gevonden waren, en of het omgezet moest worden in bestanden, ik heb voor ja gekozen.

En nu komt het probleem; de bestanden die windows heeft neergezet, krijg ik met geen mogelijkheid meer verwijderd. Hij blijft als ik het onder windows probeer zeggen dat hij de bestanden niet kan vinden. Als ik het onder dosprompt probeer geeft hij aan dat de Syntaxis problemen geeft. PRobeer ik het met een dos bootdisk zegt hij de bestanden niet te kunnen vinden, terwijl als ik m'n h-partitie dir ik wel de mappen zie staan.
Ik heb geprobeerd de nu FAT32 partitie te formatteren, maar dan geeft hij alleen aan hem te kunnen formateren in een NTFS partitie, terwijl het nu een FAT32 partitie is. Hij is nu opeens 35 Gb, terwijl hij volgens mij echt kleiner was eerst.

Ik heb zelf nu de indruk gekregen dat dit allemaal gekomen is door het verplaatsen van de bestanden.
Wat kan ik hieraan nog veranderen, kan het b.v. kwaad om 1 partitie te formatteren in NTFS terwijl de rest FAT32 is?

Edit: de partitie waar de fouten op staan, is niet de partitie waar windows op staat.
Edit 2: Als ik de schijf check met Scandisk dan krijg ik de fout:
[quote]Onherstelbare fout in map System Volume Information_restore{C0C1F170-01A2-42B0-B5Bf-8B3187905639}[/quote]
Edit 3: Net chkdks /f H: uitgevoerd, kreeg weer de foutmelding dat er fouten in de mappen zaten, deze keer ervoor gekozen om ze niet om de zetten in bestanden. En wonder boven wonder kon ik de mappen gewoon verwijderen, en als ik nu chkdsk uitvoer heb ik geen problemen meer! EXX bedankt iig voor je snelle reactie _/-o_

Bvd _/-o_

[update]

Nu zijn we al weer een paar weken verder, en ik blijf maar problemen houden :'(

Ik krijg toch zeker wel een paar keer per week dat er opeens een hele map weg is, of leeg is. En als ik dan weer op fouten ga checken, krijg ik weer de melding dat er onherstelbare fouten zijn gevonden. Hoppa weer een paar mappen weg :(

Dit heb ik dan meestal op meerdere partities tegelijk.
Wat kan het nou zijn? Kan ik er nog wat aan doen?
[/update]

[ Voor 32% gewijzigd door reuzekind op 23-11-2003 14:48 ]

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Dat kan, maar dan kun je vanuit DOS niet meer aan de partitie (tenzij je speciale software gaat gebruiken).

Het ziet ernaar uit dat je file system corrupt geraakt is. Als het helemaal gaar is helpt alleen nog maar opnieuw formatteren en backup terugzetten.

Overigens: het is Win XP die weigert partities > 32 GB met FAT32 te formatteren. Vanuit DOS (niet de XP DOS shell!) gaat het probleemloos.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
EXX schreef op 05 november 2003 @ 13:23:
Het ziet ernaar uit dat je file system corrupt geraakt is. Als het helemaal gaar is helpt alleen nog maar opnieuw formatteren en backup terugzetten.

Overigens: het is Win XP die weigert partities > 32 GB met FAT32 te formatteren. Vanuit DOS (niet de XP DOS shell!) gaat het probleemloos.
Het gaat niet om mijn partitie waar windows op staat, kan het dan nog zijn dat mij file system zo corrupt is geraakt dat ik moet formatteren?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, dat kan. Maar ik zie dat chkdsk het al voor je heeft opgelost. Typisch gevalletje van FAT wat het spoor een beetje bijster was. Wat dat betreft is NTFS een stuk robuuster.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
EXX schreef op 05 november 2003 @ 15:12:
Typisch gevalletje van FAT wat het spoor een beetje bijster was. Wat dat betreft is NTFS een stuk robuuster.
Kan dit gekomen zijn doordat ik bestanden geknipt/verplaatst heb, ipv van gecopieerd van partitie naar partitie?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 17:13
reuzekind schreef op 05 november 2003 @ 15:37:
[...]

Kan dit gekomen zijn doordat ik bestanden geknipt/verplaatst heb, ipv van gecopieerd van partitie naar partitie?
Nee want dan zou het telkens gebeuren als je een bestand zou knippen of moven :+ Zo erg het het gelukkig nou ook weer niet!

57696520646974206c65657374206973206e657264

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
Kleine update, zie beginpost :Y)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hmmmm. ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat de PC als geheel niet goed functioneert. Ik had ook ooit zulke problemen op een oude P-75 computer. Na testen met memtest86 bleek de cache kaduuk te zijn. Ik zou dus zeggen: draai eens een memory testke om te zien of de combinatie mobo/CPU/memory goed functioneert.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijns inziens zou het het beste zijn om je data te backuppen, de disk schoon te vegen en er opnieuw XP op installeren op één grote NTFS partitie. Als het dan nóg niet werkt kun je gaan testen of je inderdaad een hardwaredefect hebt. Zoals het er nu uitziet kan het ook nog een brakke Windows zijn, en dan zoek je je natuurlijk een ongeluk naar hardwarefouten.

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
Ok, ik ga van het weekend even alles back-uppen, en windows eropnieuw opzetten. Werkt dit ook niet goed, ga ik zoeken naar een andere fout dmv een memtest. Ik hou jullie op de hoogte :)

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Topicstarter
Het is wegens tijdgebrek wat later geworden, maar hetgeen ik gedaan heb is m'n harde schijf geformateerd, NTFS partities gemaakt met fdisk, en windows erop nieuw op. En het werkt weer als een trein, ik zou echt niet weten wat het geweest is, maar ben wel blij dat het allemaal weer werkt!

Thnx voor de hulp :Y)

Pagina: 1