Toon posts:

Problemen met bootloader - help !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik FreeBSD wilde installeren, heb ik 1 vd 2 schijven leeggegooid (zooi van 8 gig naar 80 gig + win98 er af gedonderd).

Ik was nl van plan die 80 gig los te koppelen zodat ik hem niet kon verneuken met die vage FreeBSD installer fdisk...

Nu wil Windows Xp op die 80 gig niet meer booten, het schijnt dat de bootloader op een partitie van die 8 gig stond (Windows XP installeert schijnbaar de bootloader standaard op C: |:( )

Ik heb dus nog wel al mijn partities met belangrijke zaken + Windows partities.

Nu heb ik de Windows XP Recovery Console wel aan de praat gekregen en met een aantal commando's de boot.ini gerepaired/aangepast en bootfix uitgevoerd. Dat werkt nog niet en daar ga ik maar niet verder op door hier in NOS.

Ik wil het nu als volgt oplossen: GRUB op die 8 gig zetten (daar kan ik nu toch mee experimenteren), en die 8 gig zowel Windows XP als FreeBSD in de toekomst te laten booten. Ik heb gezocht naar GRUB en nu blijkt dat er alleen een betaversie is te downloaden, en wel vanaf de GNU site ! Terwijl allerlei HOWTO's reppen over versie 0.5xx oid staat er op die site van GNU 0.3xx :?

Volgens GNU zou hun GRUB ook problemen hebben met latere FreeBSD versies, en ik herinner me dat ik 4.9 rc3 op CD heb...

Als iemand mij rondom GRUB wat duidelijkheid zou kunnen verschaffen, is dat van harte welkom :/....

En als ik die horde heb genomen, hoe install ik die bootloader zonder van Linux gebruik te moeten blijven maken ? Ik kan Knoppix, Win98 booten + de recovery console van XP gebruiken + Windows XP / 2k / 98 / FreeBSD/ en een oudere versie van Mandrake tijdelijk installen....

Kan iemand mij vertellen hoe ik dus dit aan zou moeten pakken als ik WinXP en mogelijk FreeBSD zou wilen kunnen booten zonder gevaar voor gegevensverlies op die WinXp schijf ?

PS

Ik heb ook de beschikking over een boot CD van Acronis PartitionExpert dus ik kan aan mn partities sleutelen in principe....

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Juist de bootloader van FreeBSD kan je verder helpen. Installeer FreeBSD op die 8 gig schijf (eventueel zonder die 80gig schijf aan de pc). Installeer gewoon de Bootloader tijdens het installatie proces.
Als dit gedaan is kun je de 80 gig schijf erbij hangen, maar zorg dat het bios van de 8 gig schijf boot. De bootloader vraagt je van welke partitie je wilt booten.

Gelukkig is het bootproces van zowel FreeBSD als van Winxp niet zo ingewikkeld als bij linux. Als het goed is krijg je bij de bootloader voor elke primaire partitie een keuze optie. Je moet hiermee windows kunnen booten en later eventueel later nog voor grub kiezen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
thx voor je reactie
Juist de bootloader van FreeBSD kan je verder helpen. Installeer FreeBSD op die 8 gig schijf (eventueel zonder die 80gig schijf aan de pc). Installeer gewoon de Bootloader tijdens het installatie proces.
Juist, alleen dat blijft hangen bij de Xfree86 configuratie (moet handmatig refreshrate monitor zien te vinden terwijl Knoppix die foutloos lijkt detecteren)
Als dit gedaan is kun je de 80 gig schijf erbij hangen, maar zorg dat het bios van de 8 gig schijf boot. De bootloader vraagt je van welke partitie je wilt booten.
Hier zit em de kneep denk ik...

In het BIOS kan ik instellen Boot 1 (- x) : HDD-(0-4)

Wat ze met die volgorde bedoelen in mij totaal onduidelijk, ze zeggen niet primary master = 0 ofzo want dat werkt niet....

Ondertussen heb ik in knoppix maar zoveel mogelijk settings gebackupt (van WinXP) want ik heb uiteraard een aparte WinXP boot partitie :). Die partititie gedelete en gelijk wat resizes gedaan en alle ReiserFS partitities (die ik ooit zorgvuldig heb uitgemeten ;( /usr zoveel etc. ...) er af gekukeld (die hebben we toch niet nodig >:)). WinXP kan ik booten en de FreeBSD bootloader. Gewoon wat HDD's testen in het BIOS en HDD-1 blijkt (zit nu op school, weet ik niet uit m'n hoofd) te werken voor WinXP en HDD-3 voor FreeBSD (wat je 'bootloader' noemt :o).
Gelukkig is het bootproces van zowel FreeBSD als van Winxp niet zo ingewikkeld als bij linux. Als het goed is krijg je bij de bootloader voor elke primaire partitie een keuze optie. Je moet hiermee windows kunnen booten en later eventueel later nog voor grub kiezen
Ik heb nu een primary master 80 GB met 1 WinXP boot partitie, 1 FAT32 Swap, 1 FAT32 Temp, 1 WinXp prog, 1 Resources + een 8 gb met FreeBSD in automatische partitie verdeling (ik daar nu ook niet nog eens aan beginnen...)

Ik mag hopen dat die 2 nu als primaire partities worden gezien...

In Acrononis PartitionExpert kan ik sommige partities als Active aanmerken ik neem aan dat ze dan primary zijn, iig kan ik ze nu beide booten lijkt het...

Nu is mij vraag dus eigenlijk hoe krijg ik FreeBSD aan de praat. Ik wil achteraf gezien toch liever versie 5.1 ipv 4.9 RC 3, hoe kan ik dat tijdens de installatie met de boot CD aangeven ? Ik heb de versie string uiteraard aangepast en install vanaf FTP server gekozen maar dan kan hij niks vinden uit de 4.9 RC 3 branche zegt ie (terwijl ik 5.1-STABLE heb ingevuld)

Hoe moet ik die XFree86 aan de praat krijgen, gewoon niet handmatig configureren oid ?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 10:29:
thx voor je reactie

Juist, alleen dat blijft hangen bij de Xfree86 configuratie (moet handmatig refreshrate monitor zien te vinden terwijl Knoppix die foutloos lijkt detecteren)
en wat heeft dat met de bootloader te maken? Bedoel je dat het installatie proces daar stok loopt? Volgens mij is na het partitioneren met de FreeBSD installer het installeren van een mbr de eerst volgende stap. Hij mag dan nog wel op zijn bek gaan, maar het interessante werkt is dan al gebeurd.

Wat ze met die volgorde bedoelen in mij totaal onduidelijk, ze zeggen niet primary master = 0 ofzo want dat werkt niet....
Wazig, ook de cryptische manier waarop je dingen uitlegt, maja je zat ff op een andere pc heb ik begrepen.
Ondertussen heb ik in knoppix maar zoveel mogelijk settings gebackupt (van WinXP) want ik heb uiteraard een aparte WinXP boot partitie :). Die partititie gedelete en gelijk wat resizes gedaan en alle ReiserFS partitities (die ik ooit zorgvuldig heb uitgemeten ;( /usr zoveel etc. ...) er af gekukeld (die hebben we toch niet nodig >:)). WinXP kan ik booten en de FreeBSD bootloader. Gewoon wat HDD's testen in het BIOS en HDD-1 blijkt (zit nu op school, weet ik niet uit m'n hoofd) te werken voor WinXP en HDD-3 voor FreeBSD (wat je 'bootloader' noemt :o).
Zoals ik het begrijp boot je van de secondary master (de freebsd bootloader) en heb je je 80 als primary master. Dit kan ook niet andersom als je windows geïnstalleerd had op de primary master. (windows zou gek worden als je hem ineens als secondary master aankoppelt lijkt me)
Ik heb nu een primary master 80 GB met 1 WinXP boot partitie, 1 FAT32 Swap, 1 FAT32 Temp, 1 WinXp prog, 1 Resources + een 8 gb met FreeBSD in automatische partitie verdeling (ik daar nu ook niet nog eens aan beginnen...)

Ik mag hopen dat die 2 nu als primaire partities worden gezien...
Mij lijkt van wel. Windows en FreeBSD (kernels) zijn alleen te booten vanaf een primaire partitie.
In Acrononis PartitionExpert kan ik sommige partities als Active aanmerken ik neem aan dat ze dan primary zijn, iig kan ik ze nu beide booten lijkt het...
alleen primaire parties kunnen actief zijn. Let wel op: de FreeBSD bootloader zet de laats gestarte primaire partitie op een schijf op actief. Je hebt waarschijnlijk maar een primaire partie per schijf, maar toch.
Nu is mij vraag dus eigenlijk hoe krijg ik FreeBSD aan de praat. Ik wil achteraf gezien toch liever versie 5.1 ipv 4.9 RC 3, hoe kan ik dat tijdens de installatie met de boot CD aangeven ? Ik heb de versie string uiteraard aangepast en install vanaf FTP server gekozen maar dan kan hij niks vinden uit de 4.9 RC 3 branche zegt ie (terwijl ik 5.1-STABLE heb ingevuld)
geen id :(
Hoe moet ik die XFree86 aan de praat krijgen, gewoon niet handmatig configureren oid ?
$su
#xf86cfg

suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
en wat heeft dat met de bootloader te maken? Bedoel je dat het installatie proces daar stok loopt? Volgens mij is na het partitioneren met de FreeBSD installer het installeren van een mbr de eerst volgende stap. Hij mag dan nog wel op zijn bek gaan, maar het interessante werkt is dan al gebeurd.
Ja dat weet ik wel, maar dat was een ander probleem. Zoals ik al zei heb ik de hoop opgegeven met Windows, en de WinXP boot partitie geformatteerd. Nu werkt ie wel terwijl ik op diverse manieren de bootsector hebt hersteld :(...

Idd is het interessant werk dan al gebeurd. Ik moet zeggen dat ik het een en ander heb aan te merken op de FreeBSD installer, het komt er op neer dat het heel vaag is en grondige voorkennis van de verdere procedure vereist. Ik heb het dan niet over technische kennis (bijv. van partities of Unix), want dat heb ik wel genoeg. Eerder dat hij dingen niet verteld die van belang zijn en dat je al helemaal niet een keer een dialoog verkeerd moet beantwoorden want dan lijkt de procedure gewoon verder te gaan terwijl je later ineens weer terug kan gaan naar het bewuste dialoogvenster :?

Je zal wel voorbeelden willen maar ik kan niet meer dan vaag zijn je zal wel weten wat ik bedoel. Als je eenmaal wat ervaring hebt dan werkt de installer echter prima.

Wazig idd. Maar ik wilde het helemaal correct zeggen zodat daar geen misverstand over ontstaan. Helaas het werd wat wazig dan ja.

Zo zit het:
Ik heb een stuk of 4 entry's in mijn BIOS. Volgens die volgorde loopt hij het bootproces af. In die entry's kan je (oa) kiezen HDD-0, HDD-1, HDD-2, HDD-3, enz.
(---> vandaar die x en haakjes)

Mij is echter onduidelijk wat ze met die laatste cijfers bedoelen. Staat HDD-0 gelijk aan de Primary Master ? Het was dus gokken (en hopen) dat ik een OS kon booten want zonder Bootmanager in het MBR moet ik direct die partitie aanspreken...

Je begrijpt dat ik daarom in de toekomst een goede en moderen bootmanager wil hebben. GRUB is daar heel geschikt voor, alleen de GRUB die ik vind na googlen lijkt wat anders te zijn dan waar ze in die vele Linux-HOWTO's over spreken. Zo klopt de versienummering helemaal niet heb ik de indruk. De rest staat ook in mijn andere posts, lees die er nog eens op na voor meer duidelijkheid.
Zoals ik het begrijp boot je van de secondary master (de freebsd bootloader) en heb je je 80 als primary master. Dit kan ook niet andersom als je windows geïnstalleerd had op de primary master. (windows zou gek worden als je hem ineens als secondary master aankoppelt lijkt me)
Beiden booten, na het wijzigen van de HDD-verwijzing in het BIOS. Windows zal denk ik best booten als je de Primary master omwisseld etc, alleen dan zou ik waarschijnlijk boot.ini aan moeten passen. Zo brak is Windows nou ook weer niet, de bootloader zelf is veel brakker (oa overschrijven lilo bootrecord als je WinXP na Linux installeerd, volgens MS bestaat er geen ander OS :().
quote:

geen id
Dit heb ik inmiddels al opgelost, ik heb 4.9RC3 geboot en via FTP wat rondgestruind op de ftp.nl.freebsd.org server en vond toen een txt waarin stond dat je met 2 images van floppies ook FreeBSD 5.1 kon installeren vanaf FTP. Ik als Unix newbie met dd aan de slag :D en warempel, het is me gelukt _/-\o_ !

Alleen...

Ik krijg x nog steeds niet aan de praat.... Ja dat commando ken ik wel alleen hoe moet ik het instellen ? Het lijkt er op dat ik handmatig mijn refreshrate moet instellen etc, maar dan nog zegt hij "it seems the configuration has failed, try again ?" in het sysinstall menu van XFree86 Configuration...

startx geeft als output dat screen0 niet is ingesteld ofzo. Iig geen grote fouten dat mn hele configuratie naar de maan is, als ik maar wist hoe dat anderen dit aan pakken - die weten toch ook niet precies hun monitor settings ?

Verwijderd

Topicstarter
AT LAST !

Tot u spreekt een gelukkige FreeBSD user :) !

Het schijnt dat de sysinstall XFree86 config niet goed werkt en wel vaker problemen geeft....

Dus ik heb het opgezocht en vond toen veel vergelijkbare gevallen van personen die ook X niet aan de praat kregen.

Blijkt dat je XFree86 handmatig moet gaan zitten configureren |:( !

En echte domper, zoiets kan toch wel wat wizardachtiger ?? Wie weet er nu de Horizontale Frequentie en de Verticale Refreshrate uit zijn hoofd ?!

Ik heb maar de waardes die knoppix automatisch detecteerde ingevoerd tijdens de procedure die het FreeBSD team al duidelijk beschreef op hun site, en het werkt :) !

GNU schijnt niet dynamisch te zijn oid en de FreeBSD bootloader wel. Daarnaast zit er nog steeds geen FreeBSD 5.1 support in schijnt het dus dat laat ik maar even voor wat het is.....

Nu dit toch een geheel off _ topic ;) dreigt te worden: hoe voorkom ik dat de fonts in KDE zo vreemd zijn ? Daarmee bedoel ik ongelijkmatige letters soms dikker dan de ander en soms ook deels ipv een hele letter anders ??
Pagina: 1