AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT
Verwijderd
Ik zou het niet doen. Bovendien zorgt die coldplate ervoor dat de warmte over het hele peltier-element verdeeld wordt
Zonder coldplate kan je niet alle koelkracht uit je peltier trekken. Niet doen dus...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Stel: peltier is 2x2 = 4cm2
proc = 11mm2
Zonder coldplate kan je dus maar voor 11m2 aan koeling krijgen van je peltier.
11mm2 = 0,1cm2
Zonder coldplate: 0,1 / 4 = 2,5% effectief gebruik van je peltier element.
Coldplate verdeeld de warmte over een groot oppervlak waardoor je (bijna) 100% van je peltier kan gebruiken.
proc = 11mm2
Zonder coldplate kan je dus maar voor 11m2 aan koeling krijgen van je peltier.
11mm2 = 0,1cm2
Zonder coldplate: 0,1 / 4 = 2,5% effectief gebruik van je peltier element.
Coldplate verdeeld de warmte over een groot oppervlak waardoor je (bijna) 100% van je peltier kan gebruiken.
Verwijderd
zon peltier wordt aan 1 kant toch superheet ? en aan de anderekant superkoud ?
hebbie dan geen last van condensatie verschijnselen in je kast en waar laat je de warmte die weer van de peltier afkomt
hebbie dan geen last van condensatie verschijnselen in je kast en waar laat je de warmte die weer van de peltier afkomt
Als het goed is kan je die warmte afvoeren met een koeler. Een koeler kan nl. veel heter worden dan een cpu (die crashed nl dan) dus daarom heeft het nut. Je ken ook water koeling gebruiken om de warmte weg te krijgen.
Condensatie kan je voorkomen door de cpu ruimte luchtdicht af te sluiten.
Zonder coldplate heeft een peltier geen nut. Dat ding wordt ook niet gelijkmatig koud, dus je kan zelfs nog minder dan die 2.5% gebruiken.
Zonder coldplate heeft een peltier geen nut. Dat ding wordt ook niet gelijkmatig koud, dus je kan zelfs nog minder dan die 2.5% gebruiken.
Verwijderd
Das duf. Je kan dus nooit een peltier thuis gebruikenOp woensdag 06 december 2000 15:37 schreef Gert het volgende:
Yep.Op woensdag 06 december 2000 15:33 schreef t.e.n het volgende:
zon peltier wordt aan 1 kant toch superheet ? en aan de anderekant superkoud ?
Yep, maar als je hem goed inpakt hoeft dat geen probleem te zijnhebbie dan geen last van condensatie verschijnselen in je kast
Luchtkoeling of waterkoeling. Bij de 1e variant wordt casekoeling ook ineens heel belangrijk. Koudere kast kan je proc temp dan hard laten zakkenen waar laat je de warmte die weer van de peltier afkomt
Tuurlijk wel. Je hoeft alleen maar een stukje foam om je proc heen te vouwen (cru gezegd).Op woensdag 06 december 2000 15:42 schreef t.e.n het volgende:
[..]
Das duf. Je kan dus nooit een peltier thuis gebruiken(geef eens een link naar wat info over die dingen. nou wil ik w:Y) ook
cpu-ruimte is heel klein
Ik heb 2 stukjes foam. Eentje aan de achterkant van mijn slot 1, en eentje aan de voorkant. De voorkant heeft een gat voor de coldplate en peltier. Hele zwikje netjes dichtkitten met siliconenkit en dan foam+slot1+coldplate+peltier samendrukken tegen mijn alpha
proc met peltier koeling neemt nauwelijks mee r ruimte in dan eentje zonder. Maar je moet er natuurlijk wel een grote heatsink opzetten (bij voorkeur Alpha
Pagina: 1