[DNS] doet het soms wel, soms niet.

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Ik heb een lokaal netwerkje aan internet hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                 inet 
                   |
                 eth0
         router/server (debian)
           eth1         eth2
       192.168.2.1   192.168.1.1
            |             |
       192.168.2.2   192.168.1.2
        dns-server    werkstation
         (debian)       (win2k)           .

Op de dns server heb ik BIND geinstalleerd / geconfigureerd, en vanaf de dns server zelf kan ik eigen domeinen (zoals yoyoyoyo.bla) pingen. Op het werkstation heb mijn eigen dns server als primaire dns server ingesteld, en die van mijn provider als secundaire; mijn dns server pc staat namelijk niet altijd aan. Over het algemeen werkt dat prima, en kan ik vanaf mijn werkstation naar yoyoyoyo.bla surfen in een browser.

SOMS kan dat helaas niet. Met name als ik zowel het werkstation en de dns opnieuw opstart, 's ochtends; yoyoyoyo.bla kan dan niet gevonden worden, globale site wel.

Als ik op de dns server inlog, en 'ndc reload' intyp werkt alles weer wel. Remote de dns herstarten heeft geen effect. Het is net of de dns niet gestart wordt als je niet eerst evenlokaal bent ingelogd, maar als ik remote de lopende processen bekijk, staat named er gewoon bij... Als ik direct na het inloggen weer uitlog, werkt alles ook nog prima.
Rarara.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Haal de dns server van je isp uit je configuraties. Stel 'm daarna als forwarder in bij BIND (of installeer betere software) sorry, kan het niet laten ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
De dns server IS al forwarder, het probleem is dat die pc niet altijd aanstaat, vandaar die 2 dns ip's op m'n werkstation. En ik heb geen zin om om de haverklap dns ip's op m'n werkstation aan te passen, omdat windows vindt dat je daarna moet rebooten...

Verwijderd

Waarom installeer je BIND niet gewoon op je router dan??
Dan staat ie altijd aan! :D

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

klokop schreef op 05 november 2003 @ 21:03:
De dns server IS al forwarder, het probleem is dat die pc niet altijd aanstaat, vandaar die 2 dns ip's op m'n werkstation. En ik heb geen zin om om de haverklap dns ip's op m'n werkstation aan te passen, omdat windows vindt dat je daarna moet rebooten...
Wel, windows vindt dat niet zo fijn. Het is namelijk niet zo slim wat dit betreft: als de ene dns server een antwoord terug geeft (bijv. NXDOMAIN, domain bestaat niet), dan neemt ie dat aan als zijnde waar. Dus als 'ie voor jouw domein de nameserver van je isp gevraagd heeft, weet 'ie niet beter dan dat jouw domein niet bestaat. Als 'ie het aan je eigen nameserver vraagt werkt het natuurlijk wel. AFAIK is het ook niet helemaal lekker met dns servers die niet werken, maar daar ben ik niet zeker van.

Ergo: dns server op je router installen, forwarder instellen, en op je clients alleen je router als nameserver installen. Dat is de enige manier om dit netjes werkend te krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Allemaal leuk en aardig, maar originele het probleem was dus eigelijk dat als ik mijn pc en dns aanzet, ik vanaf de pc geen adressen kan opzoeken via mijn eigen dns, dat kan op de een of andere manier pas als ik ff ingelogd ben geweest op de dns... Misschien ligt het eraan dat ik de pc eerder opstart dan de dns (zal ik zo testen), en dat het allemaal wel werkt als ik de dns eerst opstart.

Ik begrijp dat het invullen van de sec. dns op een werkstation eigelijk alleen maar dient om eventueel uitval van de prim. dns op te vangen? Het is dus niet zo dat als een adres in de prim. dns niet gevonden kan worden, er in de sec. dns gekeken wordt? Hmmm. Raar systeem, maar weer wat geleerd.

Dus nu is het zaak een scrippie voor mijn werkstation te maken dat bij het opstarten checkt of de prim. dns wel online is, en zo nee, dat adres te vervangen door een ander....

Oh, en waarom ik bind dan niet gewoon op de router installeerd? Euh... ik dacht ik doe het eerst ff ter test op die andere bak, router is ook soort van primitieve 'productie webserver'. Maar goed, blijkbaar werkt het, en kan ik 'em nu op de router installeren...

Ga ik nu weer Crying Freeman kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door klokop op 05-11-2003 22:49 ]

Pagina: 1