Vraag over standaard van 10Base2

Pagina: 1
Acties:

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:35

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ik ben momenteel de MCSE trainingskit networking essentials plus aan het doornemen en ik stuit op groot vraagteken omtrend 10Base2 (thinnet coax dus). Ik weet het, deze technologie zal momenteel meer en meer verdwijnen, maar er zijn nog genoeg bedrijven die hier minstens nog een stuk van in gebruik hebben.

Het gaat namelijk over het volgende:

Je kan maximaal 5 segmenten aan elkaar koppelen door middel van 4 repeaters. Van deze 5 segmenten mag je in maximaal 3 segmenten computers (of andere netwerktoestellen zoals printservers) aansluiten. Dit weer met een maximaal aantal van 30 toestellen per segment. Hieruit kan je dus concluderen dat er maximaal 90 toestellen in zo'n netwerk kunnen gebruikt worden.

Toch is er sprake dat er een maximaal aantal toestellen mogelijk is van 1024 :?

Hoe komt men hier aan? Ik kan nog veronderstellen dat men verschillende van deze gekoppelde segmenten onderling kan verbinden door middel van bridges of routers. Maar vanwaar komt dan die 1024?

Ik kan hier blijkbaar nergens duidelijkheid over vinden. Is dit een fysische beperking van de kabel op zich, of zit het nog ergens anders in? Ik weet het niet meer (en mijn begeleiders die instaan om verder te helpen met vragen weten het ook niet meer }) )

Volvo Classic Club Belgium

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
bij die 5 4 3 regel ging et volgens mij om het verlengen van een segment met hub,
zodra er een router tussen in kwam begon de regel weer overnieuw meen ik.

is al een tijd geleden dat ik het op school hebgehad dus ik kan het best fout hebben

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
drienties schreef op 05 november 2003 @ 10:55:
bij die 5 4 3 regel ging et volgens mij om het verlengen van een segment met hub,
zodra er een router tussen in kwam begon de regel weer overnieuw meen ik.

is al een tijd geleden dat ik het op school hebgehad dus ik kan het best fout hebben
Daar ga ik ook vanuit, dus volgens de 5 4 3 regel maximaal 90 toestellen en hiervan een reeks aan elkaar koppelen (via routers of bridges) zou maximaal tot 1024 toestellen kunnen gaan.

Dit zou dus betekenen dat je 12 van de genoemde segmenten mag hebben, maar in het laatste segment mogen dus slechts 34 toestellen worden opgenomen of je gaat over de 1024.

Ik vraag me dus af vanwaar die beperking van 1024 toestellen komt.

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Youk schreef op 05 november 2003 @ 11:04:
[...]
Ik vraag me dus af vanwaar die beperking van 1024 toestellen komt.
Uit het altijd handige goupsarchief van google: :)
http://groups.google.com/...hyt3qb.fsf%40ptavv.es.net

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
dus die 90 klopt wel. die 1024 geeft gewoon de maximale hoeveelheid aansluitingen en physiek mogelijk zijn omwille protocol redenen( back-off time zoals genoemd wordt)

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Die 90 klopt idd, en na wat leeswerk op de gegeven googlelink ben ik erachter gekomen dat die 1024 voor elk ethernet netwerk geldig is, speelt geen rol welke bekabeling gebruikt is (dus ook voor 10baseT, ...).

In de cursussen/boeken die ik kon naslaan stond die 1024 enkel vermeld bij 10base2 wat dus voor verwarring zorgde.

En wat die google groups betreft, deze had ik nog nooit gezien, nu heb ik weer een extra searchplace erbij TNX 8)

Verwijderd

Deze 1024 is idd een richt getal gebaseerd op de protocol overhead per broadcast domain.

Niet strak gedefinieerd dus, maar ja je moet wel een grens adviseren dus vandaar.
Youk schreef op 05 november 2003 @ 19:43:
Die 90 klopt idd, en na wat leeswerk op de gegeven googlelink ben ik erachter gekomen dat die 1024 voor elk ethernet netwerk geldig is, speelt geen rol welke bekabeling gebruikt is (dus ook voor 10baseT, ...).

In de cursussen/boeken die ik kon naslaan stond die 1024 enkel vermeld bij 10base2 wat dus voor verwarring zorgde.

En wat die google groups betreft, deze had ik nog nooit gezien, nu heb ik weer een extra searchplace erbij TNX 8)
Pagina: 1