Toon posts:

printer met printtegoed

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Hier op school hebben wij een systeem op school dat je alleen kan printen als je een kaart hebt van Xafax. Op de client systemen staat windows XP. Alle printers hebben hun eigen computer staan. Software van een of ander bedrijf.

Nou zijn er dus een aantal studenten die kunnen hun print opdrachten naar de printer sturen zonder daar voor te hoeven betalen. Hoe ze het doen weet ik niet niet, maar ik weet wel dat ze bij de HP laser printer een informatie sheet uit draaien en daarvan wat gegevens over nemen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan??

Verwijderd

Heb je wel afgeschermd dat ze zelf geen printers kunnen toevoegen/aanpassen/verwijderen?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk FTP'en ze hun documentje (Postscript) richting de printer, en loggen dan in via Telnet om de printopdracht te geven.

Verwijderd

Topicstarter
uhm nee ze kunnen zelf een printer toevoegen..dat komt omdat er in ieder lokaal een andere printer staat. Deze moeten ze zelf installeren

Verwijderd

Op een of andere manier sturen ze de printer dan dus direct aan lijkt me, en passeren dus de cue die is gekoppeld aan de kaart. Die adressering halen ze dan van de data sheet.

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 05 november 2003 @ 10:30:
Waarschijnlijk FTP'en ze hun documentje (Postscript) richting de printer, en loggen dan in via Telnet om de printopdracht te geven.
aha..dat wil ik wel eens ff proberen..ik heb alleen geen idee hoe..kan je het uitleggen?

--> Dus waarschijnlijk sturen ze dit direct naar het ip adres van de printer dan

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 10:32 ]

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Bij de HvA hadden we ook zo'n truuk.

Je printte het document naar bestand en converteerde het vervolgens naar postscript formaat oid. Dit verstuurde je met een speciaal programma naar de printer. Zo hoefde je altijd maar 10 guldencent te betalen om te kunnen printen.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Lijkt me niet de bedoeling dat we dat gaan helpen omzeilen...

Zie ook policy.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
uh nou omzeilen, het is juist de bedoeling dat ik ze ga tegen houden..maar dan moet ik eerst ff weten hoe ze het doen

en aangezien ik niet weet hoe, hoop ik dat iemand mij kan helpen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 10:38 ]

Verwijderd

ja precies de school heeft die kaart niet voor niets.
Oh je bent zeker zo een assistent systeem beheerder zeg maar als leerling?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 10:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja loop stage...mocht het uitzoeken

• Noork
  • Niet online
guanpedro schreef op 05 november 2003 @ 10:33:
Bij de HvA hadden we ook zo'n truuk.

Je printte het document naar bestand en converteerde het vervolgens naar postscript formaat oid. Dit verstuurde je met een speciaal programma naar de printer. Zo hoefde je altijd maar 10 guldencent te betalen om te kunnen printen.
Hier heb ik ook van gehoord. Nu moest je volgens mij in het postscript bestand het aantal pagina's veranderen in 1 zodat je maar 1 pagina hoefde te betalen.

Ik heb het nog wel eens geprobeerd, maar is me helaas niet gelukt.

• avon
Dan was je vast wel specifieker geweest met je uitlating betreffende software e.d.

Verwijderd

Iedereen kan zich natuurlijk voordoen als een goedwillende systeem beheerder zelf vind ik het allemaal niet zo een probleem maar goed regels zijn regels.

waarom vraag je het die studenten zelf niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja nou ik probeer gewoon een oplossing voor het probleem te vinden..
Maar mocht het allemaal tegen de regels zijn dan helaas...is er dan iemand die me kan helpen via de mail?

"waarom vraag je het die studenten zelf niet?"

Wat denk je zelf...wat zou jij doen als student en je kon gratis printen...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 10:42 ]

• avon
Vertel dan eerst maar is exact hoe het systeem in elkaar zit, als je dat weet kan je
de zwakke punten in kaart brengen en vervolgens hulp inroepen als je er niet uitkomt.

De universele truukendoos module betreffende het
omzeilen van dit soort dingen bestaat niet.

• Noork
  • Niet online
Maar weet je nou precies op welke manier ze gratis printen? Dan kun je toch wel goede maatregelen nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat weet ik dus nog steeds niet....niemand legt me ff uit hoe ze dat doen met die postscript

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Volgens mij lost een policy waarin ze geen handmatige printers mogen selecteren het meeste al op. Verder zou ik de leverenancier er eens op aanspreken dat ze half werk geleverd hebben.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm als ik dit zo lees staat er dus bij elke printer een Pc die als het ware als printserver dient op deze Pc staat software die het betalingsysteem verzorgt.

Tevens begrijp ik dat het printers zijn met een LAN aansluiting (interne netwerkkaart).

Ook kan men de printer eigenhandig toevoegen.

Als het een beetje moderne printers zijn heeft Windows XP de standaard drivers aan boord.

Ik denk dat men de configuratie van de printer heeft uitgeprint tevens de config. van de LAN-kaart. Vervolgens eigenhandig een printer installeerd het juiste type selecteerd, daarna kan de printopdracht direct naar het IP-adres van de printer gestuurd worden. Zo omzeil je de Pc (printserver) met de software voor het betalingsysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 05-11-2003 10:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Noork schreef op 05 november 2003 @ 10:38:
[...]

Hier heb ik ook van gehoord. Nu moest je volgens mij in het postscript bestand het aantal pagina's veranderen in 1 zodat je maar 1 pagina hoefde te betalen.
Ja idd daar had je ook een tooltje voor nodig. Het leuke is dat de printer intern wel ziet dat het om meerdere pagina's gaat. Op de Hva hebben ze dat overigens weten te beveiligen.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op 05 november 2003 @ 10:48:
mmm als ik dit zo lees staat er dus bij elke printer een Pc die als het ware als printserver dient op deze Pc staat software die het betalingsysteem verzorgt.

Tevens begrijp ik dat het printers zijn met een LAN aansluiting (interne netwerkkaart).

Ook kan men de printer eigenhandig toevoegen.

Als het een beetje moderne printers zijn heeft Windows XP de standaard drivers aan boord.

Ik denk dat men de configuratie van de printer heeft uitgeprint tevens de config. van de LAN-kaart. Vervolgens eigenhandig een printer installeerd het juiste type selecteerd, daarna kan de printopdracht direct naar het IP-adres van de printer gestuurd worden. Zo omzeil je de Pc (printserver) met de software voor het betalingsysteem.
aha...ik liep net een lokaal in, waar ik weet dat het gebeurd..en ik zag ze nog net een DOS scherm uitzetten..kan het wezen dat ze een printopdracht via dos geven naar een Ip adres van de printer..

• Noork
  • Niet online
Misschien doen ze iets van
copy blabla.ps >lpt1

Waarom disable je de dos promt dan niet gewoon? Misschien is het ook mogelijk om "print to file" te disabelen.

En als je er niet uitkomt kun je proberen om contact op te nemen met de hva en vragen wat ze daar allemaal hebben gedaan.

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-04 09:22

evaarties

Powerball @ 12.582

Bij mijn ex school ( Haagse Hogeschool) was het altijd heel makkelijk. Stuur een grote opdracht (zeg 400 pagina's) en annuleer de opdracht optijd. De rekening kwam nl pas op het eind en wordt bij een geannuleerde opdracht niet gemaakt :D.

Werkt theoretisch ook met kleine aantallen pagina's.. alleen dan ben je meestal wel telaat met cancellen.

[ Voor 20% gewijzigd door evaarties op 05-11-2003 11:06 ]

Verwijderd

Net use ip adres poort capturen naar localte poort, dan je bestandje copieren naar de poort en klaar is johannes de doper..

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Naar file printen en dan via het LPR commando onder een dox box printen.

vb:
LPR -S **ip adres invullen** -P lp bestandsnaam.prn

Misschien dat rechtstreeks printen onder windows via een lpr poort ook gaat lukken.. dit gaat namelijk buiten alle print servers om.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 10:55:
[...]

aha...ik liep net een lokaal in, waar ik weet dat het gebeurd..en ik zag ze nog net een DOS scherm uitzetten..kan het wezen dat ze een printopdracht via dos geven naar een Ip adres van de printer..
Dat zou kunnen, maar dat hoeft helemaal niet, ik zou het zelfs omslachtig vinden.
Je geeft zelf aan dat ze zelf printers kunnen installeren. Je kunt gewoon een netwerkprinter installeren en deze de documenten naar het IP-adres van de fysieke printer laten sturen.

Tijdens de installatie van de printer geef je geen naam van de printer of printserver maar het IP-adres van de fysieke printer, volgens mij moet hij dan gewoon alle printopdrachten netjes gaan verwerken :)
doen.
Je moet er in iedergeval voor gaan zorgen dat leerlingen standaard de printers krijgen waarvoor ze bevoegd zijn. Zorg dat er een beschrijving of locatie van de printer getoond wordt, zodat ze de juiste printer kunnen SELECTEREN. Zo mogen dan dus zelf geen printer installeren. En verder moet er ook zeker voor zorgen dat men geen DOS-box kan gebruiken.
Als je een DOS-box kunt openen kun je veel meer leuke dingen gaan

Het is misschien hard om te zeggen maar als je een DOS-box kunt openen heb je de beveiliging niet erg op orde... en dat is misschien zacht uitgedrukt...

[ Voor 62% gewijzigd door _Dune_ op 05-11-2003 12:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Om dit te beveiligen zou ik de printer aan een station hangen die als printserver fungeert. Dan gebruik je dus niet de interne netwerkkaart, maar heb je misschien wel betere beveiliging.
Pagina: 1