Enkel telnet van en naar cisco 2500 router

Pagina: 1
Acties:

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik hoop dat het hier mag staan, anders mag er gerust slotje op.

Tijdens datacommunicatie-labo (what a word :P ) moesten we van docent router zo instellen (met ACL) dat enkel telnet mogelijk was, van router naar any en omgekeerd. Mijn oplossing:

IN: access-list 101 permit tcp any host <ip router> eq 23
IN: access-list 101 permit tcp any host <ip router> gt 1024 <-- ms telnet server antwoordt met eigen poort hoger dan 1024
OUT: access-list 102 permit tcp host <ip router> any eq 23

Dit is een werkende oplossing, maar nu kan iedere pc een connectie leggen met router op poort > 1024 (volgens docent). Volgens mij gaat dit niet, omdat
1. Heeft geen acl die hem toelaat te antwoorden naar de pc
2. Er draait niks op een router boven poort 1024.

Heb ik gelijk of de docent?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 16:58
den 150 schreef op 05 november 2003 @ 10:04:
Ik hoop dat het hier mag staan, anders mag er gerust slotje op.

Tijdens datacommunicatie-labo (what a word :P ) moesten we van docent router zo instellen (met ACL) dat enkel telnet mogelijk was, van router naar any en omgekeerd. Mijn oplossing:

IN: access-list 101 permit tcp any host <ip router> eq 23
IN: access-list 101 permit tcp any host <ip router> gt 1024 <-- ms telnet server antwoordt met eigen poort hoger dan 1024
OUT: access-list 102 permit tcp host <ip router> any eq 23

Dit is een werkende oplossing, maar nu kan iedere pc een connectie leggen met router op poort > 1024 (volgens docent). Volgens mij gaat dit niet, omdat
1. Heeft geen acl die hem toelaat te antwoorden naar de pc
2. Er draait niks op een router boven poort 1024.

Heb ik gelijk of de docent?
Docent. Punt 1 klopt niet, en PC kan (niet per se mag, maar kan) best port 23 als source gebruiken. Punt 2: niet relevant in dit geval. Theoretisch kunnen er best processen draaien...

Ik weet niet waar die 2e regel van acl 101 voor is, maar volgens mij is het technisch gesproken geen telnet meer. Dan nog kan je het iets dichter zetten door er 'established' achter te zetten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als jij me kunt zeggen hoe da ge ms telnet server instelt om te antwoorden op poort 23 dan is dat zeker welkom.

En bij established laat hij enkel pakketjes toe zonder SYN, maar de eerste 3 geraken er dan niet door...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 16:58
Voor telnet naar de router:
In: van any naar router eq 23
out: van router eq 23 naar any established

Voor telnet van de router naar een andere host
Out: van router naar any eq 23
In: van any eq 23 naar router established

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...