[XP]met 2 sweex kaarten in het netwerk = verbinding weg

Pagina: 1
Acties:

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik heb een vaag probleem waar ik niet uit lijk te komen.
Ik heb een sitecom wl-018 routertje, en 2 computers met een sweex wireless kaartjes erin.
Nu zijn er geen problemen als er 1 van beide aanstaat, en elk heeft dan gewoon toegang tot het internet.
Zodra ze beide aanstaan valt er van 1 de verbinding steeds ff weg.
Echt merken doe je het niet met gewoon internetten (behalve dat irritante infotipje dat steeds opduikt), maar het is toch wel vervelend met bijv een spelletje spelen ivm lag.
De wireless service van windows heb ik al uitgezet, maar dat hielp niet voor dit probleem.
De ping is nu wel constanter op beide computers zolang ze niet beide tegelijk aanstaan.
De computers kunnen elkaar wel vinden op het netwerk alleen gaat dat supertraag (ongeveer 2 kb/s)
Ik begin echt moedeloos te worden want zodra een maat van me langskomt met zijn laptop met wireless kaartje erin, is de verbinding tussen de laptop en elke willekeurige computer wel goed. (ongeveer 300 kb/s)
Het zou toch eigenlijk niet mogen dat een netwerkkaart van een andere computer de verbinding verstoort?
Ohja... het maakt niet uit of je beide computers zegmaar 'bovenop' de router zet, dus aan de ontvangst ligt het niet.

Lekker op de bank

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Wat gebeurd er wanneer jij jouw 'hobbelende' Sweex wireless kaart in de laptop van je maat zet ?

Misschien is er een driver probleem of is één van de sweex kaartjes gewoon brak. Kortom probeer is een driehoeks test.
Je weet maar nooit, ms is er een conflict met dubbele IP addressen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik kan niet de netwerkkaart in de laptop zetten want het is een pci kaart :)
Dubbele ip's zijn het niet. De DHCP geeft op MAC-Adress de ip's 192.168.123.1/2/3 en dat gaat allemaal goed. Zover weet ik nog wel genoeg van netwerken, ik ben er alleen geen master in, en weet dat soms kleine dingen voor rare vage problemen kunnen zorgen.
De 2 netwerkkaarten verwisselen helpt niets. Het lijkt er gewoon op de ze elkaar verstoren ofzo, net alsof ze allebei hetzelfde signaal uitzenden (weet niet of dat kan?)
Is het een bekend probleem dat je niet precies dezelfde kaarten moet nemen voor meedere computers met de wat goedkopere wireless netwerkkaartjes?
Klinkt misschien allemaal wat vergezocht, maar ik weet het anders echt ook niet meer :?

Dus nog ff kort samengevat:
Alleen die 2 computers kunnen mekaar niet uitstaan
Het is (jammer genoeg) niet een overduidelijke fout, want ze kunnen wel elkaar zien en benaderen (alleen heel langzaam en slecht)

edit:

alle drivers die ik kon vinden heb ik al geprobeerd en die hielpen niet

[ Voor 6% gewijzigd door ZaZ op 06-11-2003 11:05 ]

Lekker op de bank

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Tja lastig. Je hebt dus vaste kaarten ws. met zo'n antenne achterop.

Gebruik maken van verschillende merken kaarten was (vooral vroeger) van toepassing wanneer drivers geen dubbele kaarten ondersteunden. Dus in jouw geval met 1 kaart per PC is dat niet nodig.

Klinkt gek maar probeer 's een van die PC's op een ongeaard stopcontact te zetten. Hiermee sluit je uit dat ms. de antenne ground (zou niet moeten maar je weet nooit)de storing veroorzaakt. Zorg er ook voor dat de PC's geen andere verbinding heeft met iets anders wat gemeenschappelijk is zoals bijv. een TV antenne.

Probeer de PC's wanneer je dicht bij elkaar staan, wat verder (4-5m) uit elkaar te zetten.

Probeer/zet je accesspoint 's op een ander channel. Misschien is het channel waarop je zit toevallig een storende (interferentie) factor.

Probeer met hulp van die te onderzoeken of beide sweex kaarten dezelfde kwaliteit hebben. Dit doe je dan door FF, hoe heet dat ook al weer, de direct van wireless naar wireless te gaan naar de laptop van je maat dus zonder gebruik te maken van een accesspoint. Ms. ontdenk je wel een verschil.

Controleer dat de antennetjes of andere onderdelen van de PCI kaart niet per ongeluk ergens tegen aan zit.

Kortom ut zal een onderzoekspartijtje worden en ik begin te vermoeden dat gewoon één van de sweex kaartjes ms wel brak is. Probleem is dus uit te vinden welke (of ms beide).

Kijk en laat is weten wat de Wireless accessrate is van de PCI kaarten. Je moet ergens een (zendsterkte etc.) statusscherm naar voren kunnen toveren.

Wanneer je gaat testen, zet voor de zekerheid evt. WEP protectie uit. Security is pas van later zorg.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results