[geluidskaart] Vreemde aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Afbeeldingslocatie: http://www.thebigsite.nl/~bigsite/img/got/thumb__vage_aansluiting_betere-foto.jpg
Heeft iemand enig idee wat die gele tulp-aansluiting is die met de pijl wordt aangewezen?

Logisch gezien lijkt mij dit namelijk een video in- of uitgang, maar het is vreemd dat dat dan op een geluidskaart zit. :P

[ Voor 2% gewijzigd door Joen op 05-11-2003 09:22 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Misschien audio in/out ? hier stond iets achterlijks

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 09:25 . Reden: achterlijkheid ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
merk? type? model?

kan alleen gokken dat het een digitale coax aansluiting is, al hoort die eigenlijk oranje te zijn, maar ja.

edit: is het niet een of andere 'combi' kaart zoals je die ook wel eens ziet in aldi-pc's ? ik zie nml geen videokaart?

[ Voor 33% gewijzigd door BuG2FiX op 05-11-2003 09:25 ]

Verwijderd

BuG2FiX schreef op 05 november 2003 @ 09:23:
merk? type? model?

kan alleen gokken dat het een digitale coax aansluiting is, al hoort die eigenlijk oranje te zijn, maar ja.

edit: is het niet een of andere 'combi' kaart zoals je die ook wel eens ziet in aldi-pc's ? ik zie nml geen videokaart?
Misschien zit die wel on-board ? Maar idd merk type model zou wel makkelijk zijn.

• Joen
Ik heb de PC waar die in zit pas gisteravond laat gekregen. Eventjes opengehaald, maar ik kon zo snel geen kernaam en type vinden op die kaart.

De videokaart zit btw 1 slot hoger, beetje onduidelijk en verborgen achter die pijl ;)

En idd, misschien wel een combi...

Verdere specs die ik op dit moment weet:
Pentium Celeron 433Mhz
ATI videokaart
56k Modem
Onbekend merk geluidskaart
6GB HD

Mn pa had em voor €20,= overgekocht, omdat de vorige eigenaar vond dat ie het niet meer deed (is dan ook nogal een n00b :P) en die wilde em bijna in de container mieteren :9

Maar niemand die op dit moment een concreet idee heeft?
Dan zal ik er eerst zsm Windows op proberen te zetten en kijken of ik er achter kan komen wat kaart het is en of er drivers voor zijn en dan kijken of ik een extra monitor krijg te zien bij de beeldscherminstellingen?

Of kan het ook zijn dat dit voor 1 of ander digitaal signaal is?

[ Voor 1% gewijzigd door Joen op 05-11-2003 09:36 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Het lijkt me duidelijk dat dit de coaxiale uitgang is.

• Joen
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 09:35:
Het lijkt me duidelijk dat dit de coaxiale uitgang is.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar wat kan ik doen met die coaxiale uitgang? Kan ik daar mono geluid uit halen oid?

Verwijderd

Idd Coaxiale digitale uitgang voor bijvoorbeeld Dolby digitall 5.1 / DTS versterker ofzo

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

een coaxiale uitgang is een bepaald type digitale uitgang. Het geluid wat daar uit te halen is kan mono zijn. Dat is afhankelijk van de bron!

• Joen
OK, bedankt voor de informatie.

Ik zal zo snel mogelijk even Windows er op zetten en het een en ander proberen.
Zodra ik uitgevogeld heb wat ik er nu daadwerkelijk mee kan, laat ik het nog wel even weten ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Rum schreef op 05 november 2003 @ 09:39:
een coaxiale uitgang is een bepaald type digitale uitgang. Het geluid wat daar uit te halen is kan mono zijn. Dat is afhankelijk van de bron!
Krijs :r ... wat een vage uitleg. Een coaxiale uitgang is de tegenhanger van de optische digitale uitgang. Beiden spugen ze SPDIF uit, de eens elektrisch, de andere via licht. Met mono of stereo heeft dat weinig te maken... Je kunt, als je een juiste versterker of speakerset hebt, die via deze uitgang digitaal aansturen dus.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

deepspace schreef op 05 november 2003 @ 09:51:
[...]

Krijs :r ... wat een vage uitleg. Een coaxiale uitgang is de tegenhanger van de optische digitale uitgang. Beiden spugen ze SPDIF uit, de eens elektrisch, de andere via licht. Met mono of stereo heeft dat weinig te maken... Je kunt, als je een juiste versterker of speakerset hebt, die via deze uitgang digitaal aansturen dus.
Tja, TS geeft al aan dat hij er weinig verstand van heeft, dus ik vond t overbodig om de optische digitale uitgang erbij te halen. De TS vroeg zelf of het mono zou zijn, en daar gaf ik antwoord op.

• Joen
Ik heb geen Dolby 5.1 set of zow, dus voor mij zal het wel een nutteloze uitgang zijn neem ik aan. :P

Ik heb wel vaak genoeg iets gehoord over optische digitale uitgangen (die zien er volgens mij toch uit als een klein vierkant zwart blokje?), maar ik wist niet dat ze ook coaxiaal bestonden.

En achteraf gezien: volgens mij zit er ook zo'n coaxiale digitale uitgang op mn DVD-speler...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Krijs :r ... wat een vage uitleg. Een coaxiale uitgang is de tegenhanger van de optische digitale uitgang. Beiden spugen ze SPDIF uit
'scuse me? Als je iemand corrigeert moet je het zelf wel goed zeggen natuurlijk...
Een coaxiale digitale in spuugt net zo min SPDIF uit als een RS232 interface Centronics uitspuugt. Want dat is wat je zo ongeveer zegt.
Een coaxiale digitale uitgang zoals op de foto afgebeeld is heet een S/PDIF, wat staat voor Sony/Philips Digital Interface Format. Dit is een digitale audio interconnect, gebasseerd op coaxiale kabel en RCA pluggen.
De optische variant heet TOSLINK, wat weer staat voor Toshiba Link. Deze is gebasseerd op SPDIF, maar dan uitgevoerd met een optische fiber.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Joen
Het klopt, hij spuuwt inderdaad SPDIF uit.
Ik heb de PC gisteravond nl. de PC uit elkaar gehad en er stond op het printplaatje van de geluidskaart ter hoogte van die gele aansluiting inderdaad SPDIF.
Dat is het bewijs dus ;)

Bedankt voor al jullie info en het topic kan gesloten worden ;)

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2025

Fox2

Spanning!

Nog even ter info: er zijn ook converters coax->optisch en optisch->coax te koop (of zelf te maken, zie de Elektuur).

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 12:15

iop

Fox2 schreef op 06 november 2003 @ 10:12:
Nog even ter info: er zijn ook converters coax->optisch en optisch->coax te koop (of zelf te maken, zie de Elektuur).
elektuur? Ik kan wel zon ding gebruiken maar waar kan ik zo'n converter lrijgen?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

mphilipp schreef op 06 november 2003 @ 00:27:
[...]

'scuse me? Als je iemand corrigeert moet je het zelf wel goed zeggen natuurlijk...
Een coaxiale digitale in spuugt net zo min SPDIF uit als een RS232 interface Centronics uitspuugt. Want dat is wat je zo ongeveer zegt.
Een coaxiale digitale uitgang zoals op de foto afgebeeld is heet een S/PDIF, wat staat voor Sony/Philips Digital Interface Format. Dit is een digitale audio interconnect, gebasseerd op coaxiale kabel en RCA pluggen.
De optische variant heet TOSLINK, wat weer staat voor Toshiba Link. Deze is gebasseerd op SPDIF, maar dan uitgevoerd met een optische fiber.
Hmm, moet ik je toch weer corrigeren. Zoals je al zegt, S/PDIF staat voor "Sony/Philips Digital Interface Format"! En idd, het is een format. Zegt dus iets over het protocol of codering die op een bepaalde lijn gebruikt wordt, of dat nu optisch of electrisch is, het maakt niet uit. De optische kabel heet idd toslink, maar de signale die over optisch en electisch gaan heten gewoon S/PDIF!

(anders had mijn Sony MD ook geen optische S/PDIF ingang B) )

----------

Electuur is een electronica tijdschrift waar altijd van die leuke brousels in staan die soms ook nog wel eens nuttig kunnen zijn....

Je kunt die convertors ook kopen in de betere audio/video-speciaalzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 06-11-2003 10:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hierin moet ik deepspace volledig gelijk geven :) .
Pagina: 1