[Dual AMD] MSI K7T Master-D kapot?

Pagina: 1
Acties:

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-03 21:25
Na aanleiding van dit topic: Flashen van een HP Netraid 2M naar LSI
lijkt het niet aan mijn scsi raid kaart te liggen dat ik XP niet kan installeren.
Zelfs met een normale scsi kaart wil het niet.
Wat is het probleem:
bij installatie van XP krijg ik diverse blauwe schermen (meldingen als IRQ not less en page meldingen): dit gebeurt al bij het installeren. Ook krijg ik spontane reboots.
Het is me 1 keer gelukt XP te installeren: ik had de jumper van 133 mhz op 100 mhz gezet. Zodra ik iets wou doen in XP, kreeg ik al een reboot. Verder heb ik het geprobeerd:
-andere scsi kaart
-ander geheugen (met en zonder ecc)
-andere videokaart (zowel agp als pci)

Verder is het systeem kaal op een cd-rom speler na dan.

Verder specs:
-MSI K7T Master-D (bios 1.82)
-2 x AMD MP 1800+ (de echte MP, geen mod)
-431 watt Enermax voeding
-ATI 8500 videokaart
-Chieftec tower kast

Iemand enig idee waar het verder aan kan liggen?
Zegt het iets dat ik XP wel heb kunnen installeren met de jumper op 100mhz?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
En als je het met 1 processor doet?
En heb je wel eens een andere voeding geprobeerd of na gemeten?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• wezep
The_Greater schreef op 05 november 2003 @ 07:35:
En als je het met 1 processor doet?
En heb je wel eens een andere voeding geprobeerd of na gemeten?
Met een andere voeding wou ik nog gaan proberen.
Maar wat heeft het voor zin om met 1 cpu te proberen?? Stel dat het dan wel werkt, wat dan? Dan weet ik zeker dat het mobo kapot is?

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Als het met 1 proc werkt weet je nog niet helemaal waar het wel aan ligt maar dan weet je wel waar het niet aan ligt >:)

Ik heb het gevoel dat het niet aan het mobo ligt.
Ik zit meer te denken aan de voeding of proc (koeling)
kan je ergens de voltages meten??
heb je het Bios al gereset??

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Als je zo leest dan kan denk ik ook dat het de voeding is.
Dan wil 1 proc nog wel helpen omdat je dan minder van je voeding gebruik maakt.

Wat zit er nog meer in het systeem behalve een scsi kaart en wat schijven?
En heeft het systeem hiervoor wel gewoon gewerkt.

Misschien een gek idee maar in welk slot probeer je je scsi kaart.
pci64/66 of pci32/33, want misschien kan je kaart geen 66 MHz pci bus aan :?

• ronny

ronny

Trotse vader

Als de kaart geen 66 Mhz aan kan wordt de bus terug gezet naar 33 mhz.
bovendien kan geen enkele kaart 2 maal zo hard lopen als gespecificeerd en dan toch nog heel windows op de hd's krijgen.
Je kan ook eens kijken of je een knopix kan draaien dus hele scsi er uit en alleen CD rom en kan eens kijken of hij dat wel stabiel doet.

• The_Greater
wezep schreef op 05 november 2003 @ 07:45:
[...]

Met een andere voeding wou ik nog gaan proberen.
Maar wat heeft het voor zin om met 1 cpu te proberen?? Stel dat het dan wel werkt, wat dan? Dan weet ik zeker dat het mobo kapot is?
Het kan zijn dat 1 cpu niet helemaal lekker loopt. Dus je probeerd er eerst 1 en dan de andere. Mocht het dan niet stabiel lopen dan kan het wel eens het moederbord wezen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:26
Misschien dom antwoord van mij maar zijn alle condensatoren nog heel? Aangezien dit ook een K7T serie board is :/

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:12
Als een FSB van 100Mhz wel werkt en 133Mhz niet, en je bovendien BSODs van die soort krijgt, lijkt het mij aan het traject geheugen -> CPU te liggen. ECC en non-ecc had je al geprobeerd, ook registered en non-registered? En wat zijn je geheugenvoltage lijnen?

Zowiezo is proberen met maar 1 CPU ook geen slecht idee. Als je beide sockets gebruikt en dat werkt, en bovendien maar 1 van de CPU's errors geeft, weet je al waar het aan ligt :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• wezep
FragFrog schreef op 06 november 2003 @ 00:33:
Als een FSB van 100Mhz wel werkt en 133Mhz niet, en je bovendien BSODs van die soort krijgt, lijkt het mij aan het traject geheugen -> CPU te liggen. ECC en non-ecc had je al geprobeerd, ook registered en non-registered? En wat zijn je geheugenvoltage lijnen?
Heb registered en non-registered al geprobeerd: alle ecc bankjes die ik heb zijn ook registered.
Hopelijk heb ik komend weekend wat meer tijd om hier mee verder te gaan. Heb gisteravond al Knoppix gedownload, dus die kan ik ook proberen.

En ja het blijft een K7T mobo: heb van de week nog een PC van m'n schoonvader ontvangen: kapot mobo: MSI K7T Pro2 :(

Verwijderd

ik denk dat het het niet is, maar kijk f je condensatoren na of ze niet bol / lekkend zijn.

een tijd terug had een vriendjuh :D van mijn ook zelfde probleem.. f nieuwe dr op en hij kon weer volgas :)

Verwijderd

Als het met 1 cpu wel werkt, en op een FSB 100 ook, dan lijkt het me ook de voeding.
Heb zelf met 2 1500Mp's problemen gehad met een 400w antec, en nu met een 550w enermax geen problemen meer.
Lijkt me ook niet overdreven veel die 431, zeker met scsi.... Check de connector ook es op bruin/zwarte plekken: icm met de Tyan Tiger MP (2460) zijn er diverse gevallen bekend waarbij de connector aan het mobo is 'vastgelast' vanwege het te hoge stroomverbruik van dergelijke combo's voor die connectoren.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36

GigaTexel_BE

AMD MP²

ik heb exact hetzelfde aan de hand gehad!

ik heb wel een asus a7m266-d met 2 echte MP's van 1800+
was reteonstabiel, wou enkel booten bij fsb van 100MHz, met 133MHz was hij ofwel zo onstabiel als je maar kan denken, ofwel bootte hij zelfs niet
xp installeren op 100MHz was trial en error, tot het een keer goed lukte
wilde maar niet werken dat rotding, tot ik ermee naar de winkel stapte en die even 2 zwaardere coolers monteerde (volcano7 cu+)
gevolg: systeem werkt perfect en is retestabiel

Siesteem Spekkies!

• ronny

ronny

Trotse vader

Dat het een MSI is uit de K7T serie is onzin omdat het helemaal niets gemeen heeft met de oude K7T serie's.
Ik weet niet hoeveel SCSI schijven hij er aan heeft hangen maar 400 Wat kom je al een heel eind mee hoor.
Ik heb tijden lang een Dual 1200 @1350 gedraait op een Target 300 Watt voeding.
Wel is het zaak om te zorgen voor goede ventilatie in de kast.
Zeker de oude Palamio kunnen goed warm worden en dus een kachel vormen met twee van die dingen. Dus zeker twee fans is aan te raden. Want zonder extra koeling met een singel fan voeding draait het bij mij niet lang voor hij het op geeft.
Maar dat zijn zaken die prima in het BIOS gevolgt kunnen worden.

• wezep
Hier weer even een update, heb een goede week geen tijd gehad om eraan te werken.

Heb de procs nu op 100mhz staan. Verder 1 scsi schijf en een u2w LSI controller
Knoppix start op en loopt goed.
Vervolgens Windows Server 2003 geinstalleerd: loopt ook goed.
Nu nog even proberen op 133 mhz.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Enig idee hoe warm de processoren worden ? Ik ben zelf ook met een Dual Athlon systeem bezig, maar dan met 2 Athlon MP 2000+ processoren. Ik heb XP wel kunnen installeren en verder nog geen onstabiele toestanden ontdekt. Alleen geeft de BIOS van mijn Gigabyte GA-7DPXDW dat de processoren 55 en 65 graden worden, terwijl ze nog eigenlijk niets aan het doen zijn, ik weet dat het nog niet echt gevaarlijk is aangezien ze 90 graden mogen worden, dan wordt het pas kritisch. Maar mogelijk dat jouw processoren nog warmer worden en daardoor instabiel. Als je de FSB terug zet van 133 naar 100 zullen ze ook minder warm worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• wezep
_Dune_ schreef op 16 november 2003 @ 17:01:
Enig idee hoe warm de processoren worden ? Ik ben zelf ook met een Dual Athlon systeem bezig, maar dan met 2 Athlon MP 2000+ processoren. Ik heb XP wel kunnen installeren en verder nog geen onstabiele toestanden ontdekt. Alleen geeft de BIOS van mijn Gigabyte GA-7DPXDW dat de processoren 55 en 65 graden worden, terwijl ze nog eigenlijk niets aan het doen zijn, ik weet dat het nog niet echt gevaarlijk is aangezien ze 90 graden mogen worden, dan wordt het pas kritisch. Maar mogelijk dat jouw processoren nog warmer worden en daardoor instabiel. Als je de FSB terug zet van 133 naar 100 zullen ze ook minder warm worden.
Dergelijke temperaturen worden niet gehaald (misschien bij full load).
Heb 1 proc op max 45 graden zien staan (met 133 mhz fsb).
Het leuke is wel dat er een groot verschil tussen biede proc's is: soms wel 10 graden.
Welke koelers gebruik je? Gebruik zelf Whisperrock's.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik heb nu ook een MSI K7D Master-L met een sloot geheugen, en bij mij loopt hij tot nu toe retestabiel.
Heb er ook MP1800+ in zitten, met een 350Watt voeding, twee MAP10k's en een WD120 en een Hitachi Deskstar 81Gb.

Heb ook een tyan gehad, maar die ging om de dag op z'n bek. Mobo daarvan was volledig naar de klote. (heb er twee gehad, allebei op dezelfde manier kaduuk. --> geheugen errors).

Maar een goede voeding is wel aan te raden bij dual AMD, en vooral een bak met fans. Ik heb het hele gebeuren in een chieftec bigtower gestopt met een hele bak met fans erbij om de zaak koel te houden en dat gaat prima zo.

Check dus:
- voeding
- temps

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• JustDutch
  • Laatst online: 18-03 22:06

JustDutch

was ambtenaar :)

_Dune_ schreef op 16 november 2003 @ 17:01:
Ik heb een dual Mp1600+ en die wordt op full-load:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.b.g.kamminga/dash.jpg
Nu is mijn kamer redelijk koel, maar deze temps kunnen rustig richting 53graden gaan bij een warmere kamer. Mobo gaat dan richting 35 en HD richting 40 graden.
edit:
Owh ja. De FSB is licht OC'ed omdat ik met PI-fast zat te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door JustDutch op 17-11-2003 11:19 ]

Forza Mucca

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28
JustDutch schreef op 17 november 2003 @ 11:18:
[...]

Ik heb een dual Mp1600+ en die wordt op full-load:
[afbeelding]
Nu is mijn kamer redelijk koel, maar deze temps kunnen rustig richting 53graden gaan bij een warmere kamer. Mobo gaat dan richting 35 en HD richting 40 graden.
edit:
Owh ja. De FSB is licht OC'ed omdat ik met PI-fast zat te spelen.
Waarom is de ene core voltage hoger dan de ander???

• JustDutch
  • Laatst online: 18-03 22:06

JustDutch

was ambtenaar :)

Pakjebakmeel schreef op 17 november 2003 @ 11:25:
Waarom is de ene core voltage hoger dan de ander???
Weet ik niet. De core voltage wordt automagisch ingesteld. Verder maakt het in temps niets uit (beide proc zijn altijd hetzelfde, max 1 graad temp verschil) dus schenk ik er geen aandacht aan. Ook de negatieve-voltlijnen zijn vreemd.

Forza Mucca

• wezep
Draai nu op 133mhz: 1 keer normaal opgestart en even kunnen werken.
Bij een reboot was het al mis: blue screen.

Vervolgens 1 cpu eruit gehaald: ging ook even goed, vervolgens ook blue screen.

Temps zijn max 40 a 45 graden: idle dat wel.

Het enigste wat het nog kan zijn is de voeding: dit is een 430 W van Enermax, maar misschien is die neit OK: even een andere proberen.

Helaas heb ik vandaag van MSI gehoort dat ze geen support meer leveren naar eindgebruikers. Moet dus het mobo opsturen naar de winkel en die stuurt hem weer via de importeur naar MSI.

• The_Greater
Probeer eens de condenstatoren na te meten. Want net als hier boven eerder genoemd waren er condenstatoren die verkeer waren geproduceerd. Deze werden te warm. En een condensator kan kapot zijn zonder dat het aan de buitenkant kunt zien.

Verwijderd

wezep schreef op 19 november 2003 @ 16:53:
Draai nu op 133mhz: 1 keer normaal opgestart en even kunnen werken.
Bij een reboot was het al mis: blue screen.

Vervolgens 1 cpu eruit gehaald: ging ook even goed, vervolgens ook blue screen.

Temps zijn max 40 a 45 graden: idle dat wel.

Het enigste wat het nog kan zijn is de voeding: dit is een 430 W van Enermax, maar misschien is die neit OK: even een andere proberen.

Helaas heb ik vandaag van MSI gehoort dat ze geen support meer leveren naar eindgebruikers. Moet dus het mobo opsturen naar de winkel en die stuurt hem weer via de importeur naar MSI.
Het blijft de voeding hoor....
Nog een test: maak een zo minimaal mogelijk systeem, dus met bijv. alleen 1 HD (verder geen IDE/ATAPI app.), en alleen je videokaart. Als 'ie dan draait op FSB133 is het NOG duidelijker....
Pagina: 1