Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage meten met parallele poort

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb hier een zelf gemaakt windmeter liggen, die aangesloten is op een simpel generatortje. Deze wekt dus een spanning op van 0~12v, nu heb ik er nog niks voor gemaakt maar ik wil deze dus aansluiten aan de pc dmv een parallele/seriële poort. Heeft iemand misschien een schema hoe ik dit het beste kan doen, en kan een parallele poort eigenlijk een voltage meten? Of kan die alleen maar meten of er wel of geen spanning is?

Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
Er is vast wel een IC die een spanning omzet naar een digitaal signaal (binair).
Heet zoiets niet een A/D-converter? :?

Verwijderd

Parralelle poorten zijn digitaal.

Je hebt dus een ADC nodig, het gemakkelijkste is waarschijnlijk eentje met een serieele uitgang te gebruiken. Daar is een heel leuk ic'tje voor, zal zo even kijken of ik het typenummer kan vinden.
[edit]
Gevonden ! De TLC 549, een 8 bits DAC. datasheet.
Staat beschreven in de Halfgeleidergids van Elektuur 1988 pag 127.

Uref+ en Uref- gewoon aan de +5 en de 0 en meten maar ... :) Wel even een spanningsdeler + overspanningsdiode'tjes aan de ingang als je meer dan 5V wilt meten.

Wil je parralel kijk dan eens naar de ADC 0804.

[edit 2]
Als je generator wisselspanning (fietsdynamo ?) maakt is het misschien simpeler een frq-meting te doen. Een optocoupler (of meer dan 1 ) is in alle gevallen wel een goed idee om je PC te beschermen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 08:24 ]

Verwijderd

je had beter voor je windmetertje een read relais kunnen gebruiken, maargoed een ADC 0804 kan naar mijn idee ook goed werken,

/me te laat Xavyer creeerd echo

Ben je er niet zo in thuis, dan heeft naar ik dacht in de Electuur ook een projectje gestaan met een windmeter op een gelijkstroom motortje.

@AJWS: let je wel op dat die TLC op 5v voeding maximaal aangestuurd worden met -0,3V en +0,3V, meer vind ie echt niet leuk

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 08:27 ]

Verwijderd

@AJWS: let je wel op dat die TLC op 5v voeding maximaal aangestuurd worden met -0,3V en +0,3V, meer vind ie echt niet leuk.
Er staat in de spec's: -0,3V to VCC+0,3 V.

Sorry, het Uref gebeuren stond hierboven in mijn post eerst wat onduidelijk..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 08:42 ]

Verwijderd

Maargoed, waar het om gaat is dat je het op de moeilijke manier kan doen (naar ons blijven luisteren en zelf ontwerpen) en de makkelijke, er zijn namelijk legeo ontwerpen verkrijgbaar op het www.

klik

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
deze lijkt eerlijk gezegd heel erg op mijne:)
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/axxes/anemo/windmtr.jpg

Maar wat is nou de makkelijkste manier? Kan je misschien dat nog een keer vertellen van die 5v port :>
Pagina: 1