Notebooks met 4200 rpm schijf aanrader?

Pagina: 1
Acties:

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik ben momenteel op zoek naar een goeie notebook met goeie grafische mogelijkheden en een 15 inch SXGA+ scherm. Ik denk aan een Asus L5800C, Fujitsu-Siemens D7830 of een Jewel Brilliant 2775. De Asus en Fujitsu notebooks worden geleverd met een 4200 rpm schijf. Is het verschil tussen een 4200 rpm en een 5400 rpm schijf duidelijk merkbaar? Er zijn zo weinig reviews te vinden op internet. Heeft iemand nog links naar sites waar één van de bovengenoemde notebooks worden getest?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

Beaves

Usque ad Finem

Toevallig laatst nog een nieuwtje gelezen op T.net waarin diverse notebook HDD's worden getest, zie deze link.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tja, een 4200rpm schijf is op zich nog wel goed te gebruiken hoor.
Videocapturen via firewire gaat ook goed naar mijn 4200rpm notebook hdd, dus echt een probleem is het niet. 5400rpm is uitraard wel een stuk sneller, maar of je het echt nodig hebt moet je uiteraard zelf beslissen.

Verwijderd

MegaJurk schreef op 05 november 2003 @ 00:41:
Ik ben momenteel op zoek naar een goeie notebook met goeie grafische mogelijkheden en een 15 inch SXGA+ scherm. Ik denk aan een Asus L5800C, Fujitsu-Siemens D7830 of een Jewel Brilliant 2775. De Asus en Fujitsu notebooks worden geleverd met een 4200 rpm schijf. Is het verschil tussen een 4200 rpm en een 5400 rpm schijf duidelijk merkbaar? Er zijn zo weinig reviews te vinden op internet. Heeft iemand nog links naar sites waar één van de bovengenoemde notebooks worden getest?
Het is beduidend sneller, maar voor grafische toepassingen, wat bedoel je daarmee, games of video/foto bewerking etc. ? In dat geval zou ik lekker een firewire externe 7200rpm schijf nemen. Dan heb je voor de volle max plezier van snelheid.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 22:26

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb dit probleem dus ook en ook al eerder hier tussen neus en lippen door verteld. In mijn notebook die ik de 18e definitief ga bestellen kiezen voor een 40GB 5400 RPM schijf of een 60GB 4200 RPM schijf. Ik denk toch dat ik voor die 20GB meer ga...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Met grafische toepassingen bedoel ik feitelijk games zoals Grand Prix 4, Max Payne etcetera. Verder gebruik ik notebook vooral voor internet en tekstverwerken. Ik neem wel een snelle P4 op minimaal 2,66 ghz. Is zo'n SXGA+ scherm overigens aan te raden? Ik heb die Jewel gezien en zo'n hoge resolutie scherm ziet er wel erg gaaf uit.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

MegaJurk schreef op 05 november 2003 @ 01:15:
Met grafische toepassingen bedoel ik feitelijk games zoals Grand Prix 4, Max Payne etcetera. Verder gebruik ik notebook vooral voor internet en tekstverwerken. Ik neem wel een snelle P4 op minimaal 2,66 ghz. Is zo'n SXGA+ scherm overigens aan te raden? Ik heb die Jewel gezien en zo'n hoge resolutie scherm ziet er wel erg gaaf uit.
Ik heb een Inspirion 8600 (1,5GHz Pentium-M, 512MB RAM, 15,4" scherm en een GeforceFX Go 5650) met daarin een 60GB 4200rpm HDD en ik kan gewoon Max Payne 2 en andere nieuwe games spelen. Geen enkel probleem, alleen zal het laden van een chapter iets langer duren als bij een snellere HDD. Dat 15,4" scherm heeft een resolutie van 1680 x 1050 (breedbeeld) en het werkt gewoon heerlijk. Een SXGA (ik weet niet wat de resolutie daarvan is, ik geloof 1400 x 1050) is ook veel beter als al die XGA schermen die je in de goedkopere modellen tegen komt.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Kan het zijn dat de Asus L5800C geleverd wordt met een 40GB harddisk die wel op 5400 rpm draait? Volgens de pricewatch wel, maar die info klopt vaak niet.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 22:26

Royz

Kleurenblind!!

Beaves schreef op 05 november 2003 @ 08:59:
[...]

Dat 15,4" scherm heeft een resolutie van 1680 x 1050 (breedbeeld) en het werkt gewoon heerlijk.
Hoe komt dat uit in games, die vaak 1024x768, in ieder geval andere verhoudingen draaien? Ben ik erg benieuwd naar, heb een 17" breedbeeld besteld...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• LosserNL
  • Laatst online: 20-05 06:21
4200 naar 5400 rpm merk je wel als je druk bezig bent met meerdere vensters open, en vooral swappen gaat veel sneller...Ik heb zelf 7200 rpm en merk maar weinig verschil met een desktop systeem :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Och, het meeste draait vanuit het geheugen, dus in principe boeit een HD niet zoveel. Tuurlijk start alles sneller en kan je sneller swappen, maar die invloed op overal bureau-performance is niet zo groot als de CPU zelf. Kijk voor laptops als eerste naar schermen en CPU's, doe daarna geheugen en GPU... de volgende stap zou batterij en hadnteerbaarheid moeten zijn en als je dan nog keuze overhoudt kijk je pas naar een HD. Een droomlaptop wordt iig meestal niet gemaakt door de HD.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Royz schreef op 06 november 2003 @ 00:43:
[...]

Hoe komt dat uit in games, die vaak 1024x768, in ieder geval andere verhoudingen draaien? Ben ik erg benieuwd naar, heb een 17" breedbeeld besteld...
Die worden (als je dat tenminste wilt) een beetje uitgerekt. Je merkt er weinig van en als je dat toch doet en je vindt het klote kan je in de driver ook opgeven dat je niet wilt dat het beeld passend gemaakt wordt. Dan zit je alleen met zwarte balken te werken.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beaves schreef op 06 november 2003 @ 11:30:
[...]

Die worden (als je dat tenminste wilt) een beetje uitgerekt. Je merkt er weinig van en als je dat toch doet en je vindt het klote kan je in de driver ook opgeven dat je niet wilt dat het beeld passend gemaakt wordt. Dan zit je alleen met zwarte balken te werken.
Is eh... het nut van zo'n breedbeeld scherm dan niet een beetje ver te zoeken?? Met twee zwarte balken aan de zijkant?!

Ik bedoel, lang geleden nog eens een breedbeeldtelevisie gezien waar toevallig GTST op aan stond, toentertijd zelfs nog met Katja. Nou, niet normaal wat een dikke kont dát mens kreeg! (en nee, dat was in 't echt niet zo :)).

Volgens mij heeft zo'n breedbeeld alleen dan zin, wanneer je veel films op je laptop kijkt!? Of mis ik een aantal superhandige toepassingen?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22

LopeZ

Too much is never enough

Ecteinascidin schreef op 06 november 2003 @ 11:17:
Och, het meeste draait vanuit het geheugen, dus in principe boeit een HD niet zoveel. Tuurlijk start alles sneller en kan je sneller swappen, maar die invloed op overal bureau-performance is niet zo groot als de CPU zelf. Kijk voor laptops als eerste naar schermen en CPU's, doe daarna geheugen en GPU... de volgende stap zou batterij en hadnteerbaarheid moeten zijn en als je dan nog keuze overhoudt kijk je pas naar een HD. Een droomlaptop wordt iig meestal niet gemaakt door de HD.
Niet mee eens, de hardeschijf is en blijft het langzaamste onderdeel van de hele pc. Ik zou hier dan ook nooit op gaan besparen. Tuurlijk als het eenmaal in je geheugen zit gaat het wel maar het is niet zo dat ik maar eens per uur een programma start, ik switch regelmatig en dus moet hij regelmatig opnieuw de zooi laden.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja, maar het probleem is dat veel laptops toch met 4200 rpm schijven worden geleverd, misschien door de slechte verkrijgbaarheid van snellere schijven. Jewel notebooks worden wel geleverd, indien gewenst, met 5400 rpm schijf.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb vanavond de Jewel Brilliant 2775 gekocht, ben er erg tevreden over. Alleen duurt het heel lang nadat Windows XP opstartscherm is verschenen, de rest van Windows opstart, je krijgt dan wel een minuut een zwart scherm. Ik heb XP er zelf opgezet, ging allemaal goed. Iemand enig idee?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik heb er gewoon 2x512 intern inzitten ipv 2x256. Vooral de hoeveelheid intern geheugen wil nog weleens compenseren voor een trage hdd. Verder merk ik de traagheid wel maar dat komt omdat ik op mijn desktop met een r0 array werk. Alles werkt verder prima je moet alleen langer wachten zo af en toe.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1