[gentoo] GCC / Portage / Make werkt niet meer: src_compile

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Sinds kort draai ik Gentoo als desktop distributie. Ik ben er erg tevreden over, en ik draai alles lekker nieuw, snel en up-to-date.
Nu loop ik echter ineens tegen een heel vreemd probleem aan: Sinds 3 dagen kan ik een groot aantal packages niet meer emergen / compilen.

Het probleem lijkt bij alle packages hetzelfde te zijn, namelijk dat GCC tegen fouten aanloopt, en dan stopt:
!!! ERROR: sys-devel/gcc-3.3.2-r2 failed.
!!! Function src_compile, Line 354, Exitcode 2
!!! (no error message)
Zoals te zien in de bovenstaande quote heb ik al een verwoede poging gedaan om de huidige C-compiler (GCC-3.3.2-r2) opnieuw te compileren, maar dat ging mis. Make en Portage zijn wel opnieuw gecompileerd zonder fouten, maar ook zonder succes.

Vlak voordat GCC stopt met compileren lijken er een aantal syntaxfouten op te treden in de C-source:
{standard input}: Assembler messages:
{standard input}:31: Error: missing or invalid immediate expression `' taken as 0
{standard input}:31: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:31: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:33: Error: missing or invalid immediate expression `' taken as 0
{standard input}:33: Error: suffix or operands invalid for `cmp'
{standard input}:33: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `
Het lijkt dus echt om een fout binnen GCC te gaan, maar ik snap er weinig van. Ik heb al geprobeerd mijn optimalisatielevel voor athlon XP weg te halen, maar dat hielp helaas niet.

Ik heb al wat proberen te zoeken, maar ik kom alleen op fouten bij specifieke packages, niet bij algemene fouten als deze.

Weet iemand wat deze errors veroorzaakt, en hoe ik mijn systeem weer werkend krijg?

[ Voor 4% gewijzigd door dawuss op 04-11-2003 21:13 . Reden: toevoeging ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

dawuss schreef op 04 november 2003 @ 21:11:
Sinds kort draai ik Gentoo als desktop distributie. Ik ben er erg tevreden over, en ik draai alles lekker nieuw, snel en up-to-date.
Nu loop ik echter ineens tegen een heel vreemd probleem aan: Sinds 3 dagen kan ik een groot aantal packages niet meer emergen / compilen.

Het probleem lijkt bij alle packages hetzelfde te zijn, namelijk dat GCC tegen fouten aanloopt, en dan stopt:

[...]

Zoals te zien in de bovenstaande quote heb ik al een verwoede poging gedaan om de huidige C-compiler (GCC-3.3.2-r2) opnieuw te compileren, maar dat ging mis. Make en Portage zijn wel opnieuw gecompileerd zonder fouten, maar ook zonder succes.

Vlak voordat GCC stopt met compileren lijken er een aantal syntaxfouten op te treden in de C-source:

[...]

Het lijkt dus echt om een fout binnen GCC te gaan, maar ik snap er weinig van. Ik heb al geprobeerd mijn optimalisatielevel voor athlon XP weg te halen, maar dat hielp helaas niet.

Ik heb al wat proberen te zoeken, maar ik kom alleen op fouten bij specifieke packages, niet bij algemene fouten als deze.

Weet iemand wat deze errors veroorzaakt, en hoe ik mijn systeem weer werkend krijg?
* smokalot is ook sinds enkele weken met gentoo begonnen

Je moet op de een of andere manier binaries van gcc zien te krijgen... Ze staan als het goed is op een van de installatiecds, en dan met emerge -k kun je als t goed is de package installeren. Ik hoop dat je fouten dan gefixt zijn, dan kun je evt nog een keer emerge gcc doen, en hopen dat t dan wel goed gaat.

edit:
als ik t goed begrijp staan ze idd op een van de installatiecds, heb ze net ff binnengehaald, zal kijken of ik de package eruit kan vissen...

Ik haal ze met 8MB/s binnen, jij doet er vast uren over...

edit2:
zucht, staat natuurlijk geen package van gcc op, die zit in de stages verwerkt...

ik doe wel even een emerge --buildpkg gcc voor je. Heb ook een athlon (ik neem aan dat je een XP hebt btw? anders doet SSE het niet).

edit3:
mmm, nu ik het nog eens goed lees, gcc werkt wel goed, anders kun je make en portage niet zomaar compileren, maar je assembler (bin86 denk ik) geeft fouten. Je moet die even proberen opnieuw te emergen.

[ Voor 20% gewijzigd door smokalot op 05-11-2003 03:11 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik haal ze met 8MB/s binnen, jij doet er vast uren over...
Dat zal wel meevallen, ik zit op de UTwente, en haal soms uitschieters van 10 MB/s :D

Het lijkt inderdaad aan de assembler te liggen: Ik probeerde net bin86 te remergen en toen kreeg ik de volgende fouten:
{standard input}:40: Error: missing or invalid immediate expression `' taken as 0
{standard input}:40: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:40: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:44: Error: missing or invalid immediate expression `' taken as 0
{standard input}:44: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:44: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:48: Error: missing or invalid immediate expression `' taken as 0
{standard input}:48: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:48: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:150: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:150: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:153: Error: suffix or operands invalid for `mov'
{standard input}:153: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
make[1]: *** [typeconv.o] Error 1
vreemd genoeg lijkt de merge wel goed te gaan, dwz op het eind geeft hij geen fouten meer.

de assembler die GCC gebruikt heet trouwens binutils.
Helaas lijkt de merge daarvan wel weer stuk te lopen:
{standard input}:9: Error: suffix or operands invalid for `sub'
{standard input}:9: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `,'
{standard input}:11: Error: suffix or operands invalid for `lea'
{standard input}:11: Warning: rest of line ignored; first ignored character is `4'
make[1]: *** [lrealpath.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/binutils-2.14.90.0.7/work/binutils-2.14.90.0.7/libiberty'
make: *** [all-libiberty] Error 2
make: *** Waiting for unfinished jobs....
yes
updating cache .././config.cache
creating ./config.status
creating Makefile
creating lib/Makefile

!!! ERROR: sys-devel/binutils-2.14.90.0.7 failed.
!!! Function src_compile, Line 105, Exitcode 2
!!! (no error message)

[ Voor 34% gewijzigd door dawuss op 05-11-2003 07:33 ]

micheljansen.org

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 10:29
geen idee of het helpt, maar doe eens
ldconfig
env-update
source /etc/profile
kan veel problemen oplossen bij gentoo

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

dawuss schreef op 05 november 2003 @ 07:27:
[...]

Dat zal wel meevallen, ik zit op de UTwente, en haal soms uitschieters van 10 MB/s :D

Het lijkt inderdaad aan de assembler te liggen: Ik probeerde net bin86 te remergen en toen kreeg ik de volgende fouten:

[...]

vreemd genoeg lijkt de merge wel goed te gaan, dwz op het eind geeft hij geen fouten meer.

de assembler die GCC gebruikt heet trouwens binutils.
Helaas lijkt de merge daarvan wel weer stuk te lopen:

[...]
Ik haal ook wel eens 10MB/s, maar die isos haalde ik dus van de mirror van Utwente af ;)

Ben package aan het maken van binutils, kijken of dat helpt....

hier staat ie: ftp://131.211.232.126/binutils-2.14.90.0.7.tbz2

emergen met -k, of gewoon rechtstreeks naar de tbz2 wijzen (emerge binutils-2.14.90.0.7.tbz2).

[ Voor 11% gewijzigd door smokalot op 05-11-2003 14:58 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

In Gentoo Fora: Problems with gcc 3.3.1-r2? staat er een link naar een pagina met gcc binaries en een README.

Is misschien wel een opl voor je probleem.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
balk schreef op 05 november 2003 @ 08:20:
geen idee of het helpt, maar doe eens

[...]

kan veel problemen oplossen bij gentoo
dit helpt helaas niet.

Ik ga nu proberen de binary van smokalot te installeren.
edit:
dit lukte ook niet:
>>> emerge (1 of 1) sys-devel/binutils-2.14.90.0.7 to /
!!! CATEGORY info missing from info chunk, aborting...

[ Voor 23% gewijzigd door dawuss op 05-11-2003 17:40 ]

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Nadat ik de binaries op de link van Bonkie had gedownload en ge-remerged (volgens de README file) lijkt alles nu redelijk naar behoren te werken.

OK, dat had ik net te vroeg getypt :P

Nu blijkt het toch weer niet goed te gaan, maar nu met een ander package :?

[ Voor 30% gewijzigd door dawuss op 05-11-2003 17:58 ]

micheljansen.org

Pagina: 1