[FreeBSD] geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 21:17
Hallo beste tweakers,

Ik probeer freeBSD 5.1 op mijn compaq proliant 2500 te draaien maar het lukt niet echt. Het probleem is dat de kernel maar 16 MB van de 128 MB Ram detecteerd volgens mij.

Ik heb dus ontdekt met veel zoeken dat hiervoor de maxmem optie gebruikt moet worden tijdens het booten van de kernel.

Ik heb tijdens het booten van de installatie in dat menutje gekozen voor optie 6 (boot loader prompt) en heb dit gegokt:
boot /boot/kernel/kernel MAXMEM=131072
Dit werkte niet, dus heb ik het ook is met wat minder geheugen geprobeert, maar dat hielp ook niet.

Voor linux moest ik altijd mem=exactmap mem=640k@0 mem=15M@1M mem=112M@16M. Maar ja dat is linux.

heeft iemand tips of kan iemand me een beetje verder op weg helpen.
Alvast heel erg bedankt. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door High Quality king op 04-11-2003 22:12 . Reden: leesbaar maken ]

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

• High Quality king
Ow ik heb de oplossing tot het geheugen probleem inmiddels gevonden.

als je in de boot prompt zit moet je dit typen:
boot -options MAXMEM=en dan het geheugen wat je hebt. [ENTER]
en hij boot de kernel.

Maar dat is kennelijk ook niet de oplossing van het probleem want hij boot de kernel wel maar wil nog steeds /stand/sysinstall niet starten.

Tips zijn nog steeds welkom en weer heel erg bedankt.

Verwijderd

Wat voor error krijg je als je sysinstall probeerd te starten? Is het eventueel mogelijk om strace ergens vandaan te starten (dump een binary op een nfs export oid), om vervolgens sysinstall te stracen

• High Quality king
Hij geeft geen error eigenlijk. Nadat ik de dmesg van de kernel heb zien voorbijkomen staat er:
Mounting root from ufs:/dev/md0
/stand/sysinstall running as init on vty0

En daar blijft hij dan eeuwig in hangen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Algeprobeerd te booten met ACPI disabled? Ik had precies hetzelfde, maar zonder ACPI liep hij gewoon door.
Er zijn nog wat issues met ACPI onder 5.1

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• High Quality king
kenneth schreef op 05 november 2003 @ 13:05:
Algeprobeerd te booten met ACPI disabled? Ik had precies hetzelfde, maar zonder ACPI liep hij gewoon door.
Er zijn nog wat issues met ACPI onder 5.1
Ik denk niet dat dit het probleem is, maar hoe doe ik dat vanuit de boot prompt. Ik moet namelijk ook nog steeds de RAM geheugen grootte aan de kernel meegeven.

Als dat het probleem is lijkt het me dat hij de error al tijdens het booten van de kernel geeft (zoals op mijn laptop)

[ Voor 13% gewijzigd door High Quality king op 05-11-2003 14:04 . Reden: toevoeging ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

show acpi_load laat de setting zien
set acpi_load=xx zet de waarde (ik weet niet of het 1 of 0 moet zijn, maar iig een andere waarde dan die show laat zien :))

Edit: bij mij gaf hij ook geen foutmeldingen. Hij hing gewoon voordat hij sysinstall ging starten.

[ Voor 24% gewijzigd door kenneth op 05-11-2003 14:21 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• High Quality king
Ik heb het geprobbeert maar geeft ook helaas niet de oplossing.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
Je kan in de F10 Partitie/BIOS/Smartstart je server instellen wat voor een OS hij draaid. Verander deze eens in LINUX of UNIX. Dit kan een hoop problemen schelen

Ik heb ook nog de volgende informatie gevonden voor een installatie bij OPENBSD:

4.12.1 - My Compaq only recognizes 16M RAM
Some Compaq systems have an issue where the full system RAM is not detected by the OpenBSD second stage boot loader properly, and only 16M may be detected and used by OpenBSD. This can be corrected either by creating/editing /etc/boot.conf file, or by entering commands at the "boot>" prompt before OpenBSD loads. If you had a machine with 64M RAM, but OpenBSD was only detecting the first 16M, the command you would use would be:
machine mem +0x3000000@0x1000000

to add 48M (0x3000000) after the first 16M (0x1000000). Typically, if you had a machine with this problem, you would enter the above command first at the install floppy/CD-ROM's boot> prompt, load the system, reboot, and create a /etc/boot.conf file with the above line in it so all future bootings will recognize all available RAM.
It has also been reported that a ROM update will fix this on some systems.
Pagina: 1