[RH9] Functie van xinetd ?

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ben niet zo heel erg bekend op linux gebied, en er is 1 ding wat me niet helemaal duidelijk is.

Wat is precies de functie van xinetd ?

Ik lees vaak in how-to's dat je bepaalde processen kunt starten door een file aan te maken in /etc/xinetd.d.. zo ook voor vsftpd. Ik heb die file dus aangemaakt, maar toch wordt vsftpd niet automatisch gestart.

Wanneer ik chkconfig gebruik gebeurt dat wel.

Ook had ik problemen dat als ik handmatig vsftpd startte de config file /etc/vsftpd/vsftpd.conf keurig geladen werd. Wanneer ik vsftpd automatisch liet starten door deze aan te zetten in setup -> system services, dan werd deze config niet geladen en kreeg ik een anonymous-only ftp server.

Iemand die voor een beetje background info kan zorgen ?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
xinetd is een "superdaemon" die toegang tot vele gedefineerde services kan regelen.

Lees meer linux

lees meer inetd

En nu nog eens de FAQ lezen :X

[ Voor 3% gewijzigd door AlterEgo op 04-11-2003 20:34 ]

Verwijderd

xinetd kan je simpel uitgelegd als een tussenlaag zien tussen programma's (daemons) op de *nix machine die op een netwerkpoort moeten luisteren en de client die wil verbinden met die poort op de *nix machine. (x)inetd vangt het verkeer op en stuurt het door naar het betreffende programma.

Voordeel wat je hierbij hebt is dat je onafhankelijk van het programma, kunt loggen, rate-limiten, aantal verbindingen kunt limiteren, gebruik kunt limiteren, tcpwrappers (soort van firewall op programma niveau) hebt etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 20:51 ]

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hmmm.. linkjes doen nie veel..

maar wassie frequent ? dus toch.. damn ;)

Net ook nog even met chkconfig lopen stoeien en snap nu ook waarom ik bij system services 2 keer een vsftpd had staan.. tis me nu al een stuk helderder.. in ieder geval lees ik op veel sites dat voor rh8 en lager xinetd gebruikt kan worden en rh9 chkconfig, dus als stand alone.. dat heb ik dan maar gedaan.

thnx

Verwijderd

Mephix schreef op 04 november 2003 @ 20:24:
Ben niet zo heel erg bekend op linux gebied, en er is 1 ding wat me niet helemaal duidelijk is.

Wat is precies de functie van xinetd ?

Ik lees vaak in how-to's dat je bepaalde processen kunt starten door een file aan te maken in /etc/xinetd.d.. zo ook voor vsftpd. Ik heb die file dus aangemaakt, maar toch wordt vsftpd niet automatisch gestart.

Wanneer ik chkconfig gebruik gebeurt dat wel.

Ook had ik problemen dat als ik handmatig vsftpd startte de config file /etc/vsftpd/vsftpd.conf keurig geladen werd. Wanneer ik vsftpd automatisch liet starten door deze aan te zetten in setup -> system services, dan werd deze config niet geladen en kreeg ik een anonymous-only ftp server.

Iemand die voor een beetje background info kan zorgen ?
vsftp start je waarschijnlijk (en zeker als je de rpm voor RH9 gebruikt hebt) met het commando:

/etc/rc.d/init.d/vsftpd start

Wil je dat vsftp automatisch start dan doe je:

chkconfig vsftpd on

Een overzicht van alle deamons die geïnstalleerd zijn, en tevens welke door xinetd gestart worden is:

chkconfig --list

Suc6!

/edit
Verder is man vsftpd je grootste vriend.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 21:24 ]