Toon posts:

Supertweeters (tannoy)

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag de st25 van tannoy gekocht.
Verder heb ik de tannoy mercury range kwa boxen en de marantz 4300 als receiver en marantz dv4300 als dvd speler. Die ik overigens op 96k nu heb ingesteld in het menu.

Drie vraagjes omdat er op internet nog heel weinig over te vinden is:

1 ik heb geen sacd of dvd audio. In hoevere heeft het effect op dolby en/of dts?

2 in hoevere komt het mijn normale audio cd's ten goede? (volgens de verkoper wel)

3 op de achterkant kan je de sensitivity(db) aanpassen om de tweeters op je luidsprekers aan te passen. 3 posities 85db 89db 93db mijn boxen zijn 87db. Wat moet ik nu dus kiezen 85db of 89db?

Alvast bedankt,
maikel

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 20:36 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Wat jij het beste vind klinken...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Vraag eens of je ze mag beluisteren (thuis). ALs hij gelijk heeft dan hoor je verschil en kun je eens testen wat het best klinkt en of dat alles het geld waard is.

Edit: Oeps, my mistake. Je hebt ze dus al gekocht. Dan moet je ze idd zo zetten dat jij het lekker vind klinken zoals eerder gezegt.

Ik denk dat DTS er wijnig profijt van heeft. Of normale cd's dat hebben zou ik niet weten maar dat zou best kunnen. Luister gewoon en laat het ons weten :). Wij zijn ook razend benieuwd (hehe, situatie omdraaien om jezelf er uit te redden.... meesterlijke methode >:) ).

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 21:45 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

JWO

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 20:22:
Ik heb sinds vandaag de st25 van tannoy gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor ja ,dat ik het antwoord zelf moest leveren ;) ,hopelijk komt er nog een expert voorbij.
Maar zover ik weet heeft juist dts wel profeit en dolby niet. Een dts film gaat namelijk tot 96k en een dolby tot 48k. Ook heeft dts 24bits 96k dvd's voornamelijk voor music (concerten). Dus over dts twijfel ik eigenlijk niet zo, meer over dolby. Misschien dat het nieuwe formaat van dolby, Dolby digital EX wel tot 96k gaat????
Wel bedankt voor de reacties maar een reactie als: "wat jij het mooiste vind" daar heb ik weinig aan :)
Ok ik wacht de reactie weer af.............

• voodooless
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Jou nieuwe tweeters zullen niet meer weergeven dan voorheen met normale audio CD's en DVD's (afgezien van de misschien betere geluidskwaliteit). Audio CD heeft een sampling rate van 44,1 KHz, dus de maximale frequentie zal dan ook 22,05 KHz zijn. Daar zal ook geen enkele DSP of upsamping wat extras aan kunnen geven (wat er niet is kun je ook niet toveren). Zelfde geld voor DD en DTS, die gebruiken doorgaans, 48 KHz, dus dan kun je al tot 24 KHz horen (al kom je door de compressie vaak niet veel verder dan 16 tot 18 Khz). Met de DTS 24/96 standaard kom je natuurlijk tot 48 Khz. Pas dan zul je dus echt verschil gaan horen. Voor SACD geld hetzelfde. deze gaat geloof ik zelfs tot 100 KHz. Anyway, boven de 20 KHZ is een mens erg doof, dus of je het verschil echt gaat horen is nog maar de vraag. De hogere sampling rates zijn er alleen maar om de geluidsgolven beter te kunnen modeleren. Kijk maar naar een 22,05 Khz golf op 44,1 KHz gesaples: Dat wordt gewoon een zaagtand i.p.v een sinus. Door schaping methodes (simpelste is een laagdoorlaat filter), wordter van de driehoek weer een mooie sinus gemaakt. Maar wat nu als er wel een zaagtand bedoeld was? Nouja, dan zul je een hogere sampling rate moeten gebruiken. Hogere samplingrates zoregen er dus gewoon voor dat vooral de hote tonen beter gereproduceerd worden. Het extra bereik is dan gewoon mooi meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 05-11-2003 09:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

deepspace schreef op 05 november 2003 @ 08:56:
Jou nieuwe tweeters zullen niet meer weergeven dan voorheen met normale audio CD's en DVD's (afgezien van de misschien betere geluidskwaliteit). Audio CD heeft een sampling rate van 44,1 KHz, dus de maximale frequentie zal dan ook 22,05 KHz zijn. Daar zal ook geen enkele DSP of upsamping wat extras aan kunnen geven (wat er niet is kun je ook niet toveren). Zelfde geld voor DD en DTS, die gebruiken doorgaans, 48 KHz, dus dan kun je al tot 24 KHz horen (al kom je door de compressie vaak niet veel verder dan 16 tot 18 Khz). Met de DTS 24/96 standaard kom je natuurlijk tot 48 Khz. Pas dan zul je dus echt verschil gaan horen. Voor SACD geld hetzelfde. deze gaat geloof ik zelfs tot 100 KHz. Anyway, boven de 20 KHZ is een mens erg doof, dus of je het verschil echt gaat horen is nog maar de vraag. De hogere sampling rates zijn er alleen maar om de geluidsgolven beter te kunnen modeleren. Kijk maar naar een 22,05 Khz golf op 44,1 KHz gesaples: Dat wordt gewoon een zaagtand i.p.v een sinus. Door schaping methodes (simpelste is een laagdoorlaat filter), wordter van de driehoek weer een mooie sinus gemaakt. Maar wat nu als er wel een zaagtand bedoeld was? Nouja, dan zul je een hogere sampling rate moeten gebruiken. Hogere samplingrates zoregen er dus gewoon voor dat vooral de hote tonen beter gereproduceerd worden. Het extra bereik is dan gewoon mooi meegenomen.
_/-\o_ voor deze duidelijk uitleg. Ik ben het er volledig mee eens.

Ik heb nu ook een tijdje de mogelijkheid gehad om ze te beluisteren en het frappante is dat je het pas heel erg merkt als je ze ontkoppelt. Dan mis je ineens een ontzettend deel hoog (bij zowel CD's als DVD's) terwijl je normaal gesproken weinig extra's opmerkt.

Maareh... is het niet zo dat je een ontzettende hoog boost creëert door deze extra tweeters er bij te schroeven? Ervanuit gaande dat je de crossover frequentie van de supertweeters op 14 KHz hebt staan en met ongeveer gelijke gevoeligheid als je main speakers zul je dus vanaf 14 KHz uit 2 verschillende bronnen hetzelfde horen, oftewel 2 x zo luid. Er gebeurt dus in het hoog weinig extra's (voor zover het menselijk oor kan horen) maar je krijgt wel een hoog boost erbij wat wel degelijk anders klinkt.

Of heb ik iets over het hoofd gezien :?

Kwalitatief gezien kan ik weinig extra's merken. Persoonlijk vind ik de investering het niet waard, maar er zijn vast mensen die er anders over denken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog ff een toevoeging voor als mensen gaan vragen wat dan de sampling rate is bij SACD: die is rond de 2 Mhz (!) :P . Echter is de sampling 1-bit i.p.v 16 of 24, en dat maakt het weer heel anders... uiteindelijk kom je dan weer uit op een bereik van 100 kHz, echter ook met een gigantisch dynamisch bereik. De kwaliteit is dan te vergelijken met de allerbeste oude bandrecordes van vroeger (professionele zooi dus). Vandaar dat je ook al veel oude zooi op SACD uit, simpelweg omdat de rest digitaal, in eigenlijk slechtere kwaliteit gedaan is. Oude zooi is vaak nog op tape bewaard (kijk naar de nieuwe SACD van Pink Floyd, Dark side of the moon, het orgineel is van '73 :) ). Jammer heb ik nog niet het genoegen gehad ernaar te luisteren.

Dat even terzijde... Ik zou idd even naar de tweeter kijken. Als je er natuurlijk een filter bij maakt moet het allemaal geen probleem zijn d8 ik zo.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier staat wat uitleg erover, kwam ik in Super audio cd??? tegen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ook zoiets die crossover van 14khz 16, 18. wat moet ik daar precies mee?
Ik heb net al tannoy nederland gebeld, maar ja krijg je alleen maar als antwoord, "ja dat is persoonlijk" met andere woorden ik zou het niet weten :-) jullie vast weer wel...........toch?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De crossover zorgt ervoor dat iedere unit in je speaker je juiste frequenties voor zijn kiezen krijgt, en je dus geen uitschieters hebt in je karakterestiek.

Verwijderd

Topicstarter
maar je weet toevallig niet hoe ik hem het beste voor mijn boxen kan instellen?
Keuzes db 85, 89, 93 boxen zijn 87db
keuzes crossover 14,16,18 khz, kan er in mijn boxen boekje niks over terug vinden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, heb die dingen ff opgezocht, en je kunt dus op je speaker de dB's en freq instellen zie ik.

Als je zeakers 87 dB zijn, moet je deze ook rond dat getal houden, 85 of 89 dB dus. Voor een goede corssover pak je die, die het beste bij je huidige speakers passen (die zullen wel tot 20 Khz gaan, dus dan is 18 Khz het beste). Wil je het nog beter hebben, zul je voor je normale speakers een laagdoorlaat filter moeten zetten tot 14,16 of 18 Khz (3e orde, net als het filter in de tweeter). Je mag dan kiezen wat jij wil.. Ik zou in dat geval voor de 14 Khz gaan, zodat de tweeters in iedergeval nog enigssinds wat hoorbaar geluid afgeven :P

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 05-11-2003 19:59 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

De meeste mensen horen slecht of niet boven de 18Khz, enkele uitzonderingen daargelaten.

Het is ook niet dat de specifieke kracht van supertweeters dat je de tonen boven de 20KHz nu wel kunt horen. De eventuele kracht van supertweeters is dat de verschillen van twee (of meer) harmonische tonen die op zich boven de 20Khz liggen (en dus door de supertweeter weergegeven kunnen worden) nu hoorbaar zouden kunnen worden doordat de verschiltoon in het hoorbare bereik komt.

Je merkt misschien dat ik het voorzichtig omschrijf. het nut ervan staat namelijk niet vast.

Veel goede tweeters kunnen sowieso al weergeven boven de 20Khz. indien je daar een supertweeter bijzet loop je de kans dat die uit fase loopt met je tweeter waardoor het geluid minder natuurlijk is (verstoring van het geluidsbeeld). Of het beter klinkt is de vraag, dat mag ieder voor zich bepalen. Te veel hoog kan ook resulteren in luistermoeheid (het klinkt in eerste instantie wel goed maar is vermoeiend om naar te luisteren)

Ik heb een luidspreker met een vifa ringradiator die tot 50Khz zou moeten kunnen weergeven (en kan DVD-A en SACD afspelen) Die klinkt echter minder mooi dan een Seas KT27F die toch echt ophoud bij 25Khz en waarschijnlijk nog iets minder, ook bij SACD en DVD-A . Dat wil echter niet zeggen dat je geen baat kunt hebben bij een supertweeter. Het grote voordeel van SACD en DVD-A is, naar mijn mening, een betere resolutie en niet de tonen tot 50 of 100Khz

De instelling moet je proefondervindelijk bepalen, maar vanwege interferentie met je normale tweeter zou ik de 18Khz en 85DB instelling als eerste proberen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Inboubt, je hebt bijna helemaal gelijk! Echter geeft chucky22 al aan dat ie alleen maar 44,1 en 48 kHz geluid beluisterd (CD en DVD). De harmonischen waar jij hebt over hebt zul je hierbij niet vinden omdat deze simpelweg niet in het geluidssignaal voorkomen (boven de 22,05 of 24 kHz is er niets....).

Kortom, het is misschien wel leuk als je een SACD- of DVD-audio-speler (mits 96 of 192 kHz) hebt... maar verder heb je er niet zo veel profeit van denk ik zo (Tenzij je hoorervaring natuurlijk het tegendeel bewijst)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Indoubt schreef op 05 november 2003 @ 22:15:
Het grote voordeel van SACD en DVD-A is, naar mijn mening, een betere resolutie en niet de tonen tot 50 of 100Khz
Eindelijk eens iemand die het snapt :)

En wat de tweeters betreft: laat ze eerst een paar weekjes lekker inspelen en ga dan eens goed luisteren. Afhankelijk van de akoestiek van de kamer waarin ze staan moet je dan kijken op wat voor gevoeligheid je ze instelt. Nou moet ik wel zeggen dat zo'n schakelaar een hoop kwaad kan doen. Een vaste tuning van het filter is beter, maar goed... weinig mensen die het verschil horen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op 05 november 2003 @ 22:46:
[...]

Eindelijk eens iemand die het snapt :)
Dit zelfde zei ik eerder ook al, alleen misschien wat meer verstopt:
De hogere sampling rates zijn er alleen maar om de geluidsgolven beter te kunnen modeleren. Kijk maar naar een 22,05 Khz golf op 44,1 KHz gesaples: Dat wordt gewoon een zaagtand i.p.v een sinus. Door schaping methodes (simpelste is een laagdoorlaat filter), wordter van de driehoek weer een mooie sinus gemaakt. Maar wat nu als er wel een zaagtand bedoeld was? Nouja, dan zul je een hogere sampling rate moeten gebruiken. Hogere samplingrates zoregen er dus gewoon voor dat vooral de hote tonen beter gereproduceerd worden.
Met de rest ben ik het wel eens idd. Luister en oordeel zelf.

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 05-11-2003 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze nu op 85db en 18khz gezet, effe afwachten nu.....
Over dat het geluid zeer vermoeiend wordt ervaar ik inderdaad, je knalt je versterker open en geniet intense van je nummer, en als i afgelopen is zeg je pffff en draait snel het volume terug want een tweede nummer kan je niet meer aan :) , ik zeg het nu natuurlijk overdreven maar er zit inderdaad een kern in. Ook die boost , die eerder genoemd werd is er.
Maar mijn ervaring tot nu toe, is dat het wel degelijk hoorbaar is , alleen kan ik de vinger niet op leggen waar nu precies. Zowiezo dat de hoge tonen, helderder zijn, en het (lijkt) allemaal stabieler te blijven bij hoog volume.
Tot zo ver mij beleving tot nu toe.....wordt vervolgd , met dts enzo.

Dan zit er ook nog een aarde aansluiting op de tweeters, heeft het echt nut deze aantesluiten op de ground van de receiver? en zo ja natuurlijk waarom dan ? :*)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb ze terug gebracht, omdat ik vond dat het verschil nou niet echt hoorbaar was. Maar inderdaad nu zijn ze weg en dan hoor je het verschil duidelijk , het geluid is zekers minder, voor mijn gevoel. Dus kijk het nog even aan , en koop ze dan denk ik als nog :-) Ook zeker met de opkomende populariteit van sacd. Kortom "you don't know what you got untill it's gone" ;)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik hoor ze duidelijk..die super tweeters.... maarreh.. ik vind dat het geluid teveel gescheiden wordt (niet homogeen meer)

buiten dat is mijn tweeter die er nu in zit..best ok ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Is er nou vershil tussen een speaker die kant en klaar met zo'n tweeter geleverd wordt en zo'n losse?

Verwijderd

Topicstarter
nee hoor, die losse zijn gewoon voor boxen die er nog geen hebben.
Pagina: 1