[BIOS] dood na bios flash?

Pagina: 1
Acties:

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb zojuist mijn bios geprobeert te flashen met de AMIFlash utility die het Live-Update programma had binnengehaald, omdat auto-power down niet werkte na afsluiten.

Ik heb toen een bios rescue disk gemaakt die een eventuele fout weer zou kunnen verhelpen.

Die fout is dus gekomen. Nu blijkt echter dat na een reboot mijn pc helemaal niet meer wakker wordt? Hij gaat wel aan en piept, zoekt naar een floppy en reboot dan weer.

Wat kan ik hier aan doen?
Het betreft hier een MSI 655 Max-FISR (aldus de doos), met een P4 3.06 HT

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

In ieder geval even de search gebruiken. Je bent niet de eerste met dit vervelende probleem: [search=bios flash mislukt]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:22
BIOS Recovery Feature

For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

bron: http://www.msi.com.tw/html/support/bios/note/boot.htm

Had je ook zelf wel kunnen vinden ...

[ Voor 4% gewijzigd door biobak op 04-11-2003 20:09 ]

• MindStorm
biobak schreef op 04 november 2003 @ 20:08:
BIOS Recovery Feature

For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

bron: http://www.msi.com.tw/html/support/bios/note/boot.htm

Had je ook zelf wel kunnen vinden ...
Ook de floppy wordt niet gevonden...terwijl ie er toch echt inzit

• biobak
MindStorm schreef op 04 november 2003 @ 20:12:
[...]

Ook de floppy wordt niet gevonden...terwijl ie er toch echt inzit
Heb je wel beeld of ook dat niet? Je kan nog proberen om je bios instellingen te resetten door de batterij er een tijdje uit te halen of de reset jumper (zie boekje) te gebruiken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum: Hoe recover ik een mislukte BIOS flash? :) Heb je ook de mobohandleiding geraadpleegd en evt andere toetsencombinaties geprobeerd?

• MindStorm
biobak schreef op 04 november 2003 @ 20:17:
[...]

Heb je wel beeld of ook dat niet? Je kan nog proberen om je bios instellingen te resetten door de batterij er een tijdje uit te halen of de reset jumper (zie boekje) te gebruiken.
Nee ik heb ook geen beeld. Er gebeurd totaal niets. Heb zojuist de knoopcelbatterij eruit gehaald om m te resetten. Ik heb echter geen boekje waar ik direct op kan terugvallen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb het zelfde probleem gehad met een MSI moederbord, zelfs een bios uit een identiek werkend moederbord gehaald, daarna beiden dood. (KT3 pro-ru, AMD 2400+)

Bij toeval had ik een reparatie hier liggen met een AMD1800+, CPU ff overgezet en tot mijn verbazing werkte deze normaal, meteen vriend opgebeld welk moederbord ook dood was door bios overhevelen en bij hem ook 1800 geplaatst, werkte ook weer gewoon, kon daarna ook weer 2400 er op plaatsen.

verklaring heb ik niet maar is natuurlijk wel de moeite waard te proberen.

Succes

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Ik vraag me wel af of het volgende echter ook nog werkt nadat de BIOS is geflashed:
...
Als het goed is zit er inderdaad zo'n jumpertje op het moederbord die je om kan zetten. Als je dat gedaan hebt start je de PC op. Dan doet ie niets. Wacht ff tien sec. en zet de PC weer uit. Zet het jumpertje weer goed en kijken of het werkt.
...

• MindStorm
intermusic schreef op 04 november 2003 @ 20:37:
Ik vraag me wel af of het volgende echter ook nog werkt nadat de BIOS is geflashed:
...
Als het goed is zit er inderdaad zo'n jumpertje op het moederbord die je om kan zetten. Als je dat gedaan hebt start je de PC op. Dan doet ie niets. Wacht ff tien sec. en zet de PC weer uit. Zet het jumpertje weer goed en kijken of het werkt.
...
Kan iemand toevallig ergens vinden welke jumper dit is? Ik heb al een tijd gezocht maar kan het niet vinden. Ik heb er net wel een geprobeerd maar dit heeft als gevolg dat de pc niet meer op de powerknop reageert.

Vervolgens weer teruggezet, het floppy wordt gelezen, maar ik heb nog steeds geen beeld. Nadat het floppy is gelezen krijg ik tien korte piepjes na elkaar, een korte tussenpauze, dan weer tien piepjes...enzovoort

HELP? :'(

• vierkant228
Je kan altijd je bios nog flashen in een adere PC, booten vanaf floppy (dos), bios eeprom omwisselen, flashen en uitzetten en orginele eeprom terug plaatsen.

doet hij het dan nog niet, probeer dan toch ff een veel langzamere CPU (van de buur ofzo), klinkt raar maar lees terug heeft bij mij gewerkt

PS, jumper vaak direct naast batterij

[ Voor 7% gewijzigd door vierkant228 op 04-11-2003 21:46 ]

• MindStorm
Vierkant228 schreef op 04 november 2003 @ 21:46:
Je kan altijd je bios nog flashen in een adere PC, booten vanaf floppy (dos), bios eeprom omwisselen, flashen en uitzetten en orginele eeprom terug plaatsen.

doet hij het dan nog niet, probeer dan toch ff een veel langzamere CPU (van de buur ofzo), klinkt raar maar lees terug heeft bij mij gewerkt

PS, jumper vaak direct naast batterij
Ik denk dat ik mn pc maar terugbreng naar de dealer om te flashen. Heb zelf geen mobo met dat type bios, dus dat moeten zij maar even doen.

Bedankt voor de hulp!

• vierkant228
hoeft niet identiek mobo te zijn, heb hier MSI met Asus mobo geflasht 8)

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
Vierkant228 schreef op 04 november 2003 @ 22:58:
hoeft niet identiek mobo te zijn, heb hier MSI met Asus mobo geflasht 8)
Maar moet wel de zelfde chip zijn! ;)
Als een bord zelfde chipset heeft heeft het vaak ook de zelfde bios eeprom. Dus dan kan het idd maar anders kan het moeilijk worden er zijn namelijk verschillende grote aan chips gelet op het geheugen dan. Fysiek verschil is er ook :z

[ Voor 35% gewijzigd door marrekau117 op 05-11-2003 00:05 ]

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 14:56
je kunt een nieuw bios bestellen (ga naar een goed hardwareboer)
wel een beetje duur

als je iemand kent met zo'n apparaat om eeproms te wissen en te beschrijven
laat hem het nieuwe bios er dan op zette

if it is not broken, don't fix it!

• MindStorm
white modder schreef op 05 november 2003 @ 00:16:
je kunt een nieuw bios bestellen (ga naar een goed hardwareboer)
wel een beetje duur

als je iemand kent met zo'n apparaat om eeproms te wissen en te beschrijven
laat hem het nieuwe bios er dan op zette
Jammer maar helaas: die ken ik niet :(

Verwijderd

heb dit ook gehad black screen off death noem ik het

moet je je gebackupte gedoe saven zo als de andere zeggen op een bootdisk die is ingestelt zo als in readme file van dat

stopt het flopy er in pc aan en w8 tot de auto reboot en dan doet ie het hopelijk

thats how i did,t

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 12:51:
heb dit ook gehad black screen off death noem ik het

moet je je gebackupte gedoe saven zo als de andere zeggen op een bootdisk die is ingestelt zo als in readme file van dat

stopt het flopy er in pc aan en w8 tot de auto reboot en dan doet ie het hopelijk

thats how i did,t
zeker alleen de first post gelezen ?
er staat duidelijk in de op volgende posts dat dit niet werkt ;)

mare ga gewoon trug naar de dealer onder het mom van hij doet het niet
verder niets bij zeggen
zij sturen hem trug en waarschijnlijk krijg je gelijk een nieuwe mee

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• biobak
MindStorm schreef op 05 november 2003 @ 10:41:
[...]

Jammer maar helaas: die ken ik niet :(
Bel met MSI Nederland:

Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050,5692
GA Son, The Netherlands.
E-mail: market@msi-computer.nl
URL: http://www.msi-computer.nl
TEL: 31-40-267-6600
FAX: 31-40-267-6699

• vierkant228
marrekau117 schreef op 05 november 2003 @ 00:03:
[...]

Maar moet wel de zelfde chip zijn! ;)
Als een bord zelfde chipset heeft heeft het vaak ook de zelfde bios eeprom. Dus dan kan het idd maar anders kan het moeilijk worden er zijn namelijk verschillende grote aan chips gelet op het geheugen dan. Fysiek verschil is er ook :z
heb met asus A7V8X de bios geflasht van MSI KT3, beiden 2MB, award, no problemo, heb ook met zelfde asus bord 1MB van geloof ECS geflasht, no problemo, wel ook award

gewoon met dos flop geboot, awdflash, en voila (wel na opstarten pas eeprom wisselen natuurlijk)

• MindStorm
Achteraf bleek ik toch iemand te kennen met zo'n eeprom schrijfgeval. Nu is het alleen zo dat de chip op mn mobo zit vastgesoldeerd :( Dat wordt dus creatief zijn :P

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

MindStorm schreef op 06 november 2003 @ 12:52:
Achteraf bleek ik toch iemand te kennen met zo'n eeprom schrijfgeval. Nu is het alleen zo dat de chip op mn mobo zit vastgesoldeerd :( Dat wordt dus creatief zijn :P
erm heb je wel de goede chip ?
want tegenswoodigs zijn ze meestal gewoon er uit te halen met een tang ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1