Toon posts:

Brander vreet 100% CPU tijdens branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ja, ik heb gezocht, maar niets relevants gevonden >:)

Ik heb al een hele tijd het probleem dat mijn branders tijdens het branden van een cd 100% vcan mijn CPU opeist. Tevens brand ie erg traag (16X-20X), terwijl mijn brabder 48X moet kunnen en mijn (nashua) cd`s ook. Ook andere merken cd`s gaan traag en vreten 100%.
Ik heb het met allerlei programma`s gebprobeerd (o.a. Nero, Clonecd en Alcohol120%).

Iemand enig idee hoe ik dit probleem op kan lossen? Zowel het snelheidsprobleem als het cpu-probleem.

bvd.

JanWillem

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
DMA modus aanstaan?!?
Je zet er niet bij welk OS je gebruikt, onder XP is het in te stellen bij de IDe controllers.
Mocht DMA aan staan, zet het dan eens uit, misschien dat dat een oplossing biedt...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
dat ligt aan je instellingen van je speler(s)

Staat je brander soms op PIO mode te draaien?

Edit: even wat sneller typen enzo... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Banshee op 04-11-2003 20:03 ]

Verwijderd

hoe kopier jij
als je on the fly kopieert moet je ervoor zorgen dat de cdrom en brander niet op dezelfde ide kabel zitten, als dat niet is kan je niet 48x branden (tenminste: ik niet)

dat ie zoveel cpu vreet is volgens mij normaal

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 20:08 ]

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 23:08
Kijk eens of je brander wel op ATA staat en niet op pio, laatst ook een vergelijkbaar probleem gehad met een hd in een bracket, ook een hele cpu in gebruik en max 5 mb/sec ofzo.

Als hij in pio staat en je hem niet in ata krijgt moet je net als ik kijken of in je bios een manual setting is voor de ata/pio mode van het kanaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Falconey op 04-11-2003 20:06 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, niet duidelijk genoeg geweest :9

Ok. DMA aan? Geen idee, hoe zie ik dat?
PIO mode? Ook geen idee, hoe zie ik dat? :P
Enne ATA? Hoe zie ik dat? ;)
Ik kopieer idd on-the-fly, maar het is zowel vanaf een van mn hdd`s als vanaf mn cd speler erg traag. En mijn cdspeler en brander zitten allebei op een andere IDE kabel.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 23:08
Dat zie je bij windows 2000/XP bij apparaatbeheer/device manager.

Je kan het precies zijn bij de eigenschappen van het betreffende kanaal (primary of secondary).

Edit:
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://members-2.home.nl/falconey/images/ata-setting.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Falconey op 04-11-2003 20:19 ]

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 12:45
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn 16x brander. Ook 100% verbruik. Had ook mijn DMA aanstaan van mijn drives, maar ik had ook de dvd-speler en de brander op dezelfde kabel.
Bij verdween pas deze klacht nadat mijn systeem opnieuw had geinstalleerd.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Verwijderd

Topicstarter
Falconey schreef op 04 november 2003 @ 20:11:
Dat zie je bij windows 2000/XP bij apparaatbeheer/device manager.

Je kan het precies zijn bij de eigenschappen van het betreffende kanaal (primary of secondary).
Afbeeldingslocatie: http://www.jwbierman.nl/stuff/ide.jpg
Zeg het maar, wat is er fout :) Volgens mij heb ik deze instellingen altijd al zo gehad...

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
App. beheer > IDE ATA/APTAPI-contollers (bij Win2K en WinXP) > eigenschappen

Helaas heb ik dit probleem ook...
DMA heb ik uit staan, want als ik hem aanzet, wordt mijn cd niet gebrand zoals ik hem wil hebben. Bijv. GIF/JPEG pics worden gebrekkig, en MP3s krijgen ruis. :?

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Wat zijn de SPECS van je PC?
Heb je een viruscanner of firewall of kazaa aanstaan tijdens het branden?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 18:59
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 20:20:
[...]

[afbeelding]
Zeg het maar, wat is er fout :) Volgens mij heb ik deze instellingen altijd al zo gehad...
Apparaat 1 op je Secundaire IDE kanaal staat op PIO-modus en dat is eigenlijk niet goed. PIO is vele malen slomer dan DMA, zet apparaat 1 dus eens op 'DMA, indien beschikbaar' en reboot eens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 04-11-2003 20:29 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gedaan: DMA, indien mogelijk. En toen gereboot. Nu staat die optie aan, maar daaronder staat PIO modus. Hij kan dus kennelijk geen DMA mode ofzo |:(

Ik heb NAV2003 draaien en draai op mn pc geen firewall, die staat op de router.
Heb een P4 2.53Ghz met 2x 512MB PC2100 ram een Soltek mobo (weet zo niet welke). 1x 80GB WD en 1x 20GB WD. Verder een standaard netwerkkaartje, een ti4200 128MB en een audigy2 player. Meer info nodig? O+
Ik draai naast het branden geen programma`s (normaal wel, maar met 100% gebruik is dat niet te doen)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OH --> OM.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

verwijder de ide controller (secundaire) + de writer eens uit device manager en dan rebooten. 2k / XP hebben de fijne gewoonte een cd writer / dvd station / cdrom / etc op PIO mode te "locken" na een x aantal leesfouten. Erg vervelend als je een licht beschadigde cd probeert te lezen en daarna wil gaan branden, staat ie fijn op PIO mode... :(

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Nvidiot schreef op 04 november 2003 @ 20:41:
verwijder de ide controller (secundaire) + de writer eens uit device manager en dan rebooten. 2k / XP hebben de fijne gewoonte een cd writer / dvd station / cdrom / etc op PIO mode te "locken" na een x aantal leesfouten. Erg vervelend als je een licht beschadigde cd probeert te lezen en daarna wil gaan branden, staat ie fijn op PIO mode... :(
Daar hebben we wat aan! Ik brand nu netjes op 3% cpu gebruik, dat is leuker :) Ik brand nu met clonecd en hij brand op zo`n 16X, maar dat probleem heb ik wel vaker met clonecd. Zal zo even met Nero proberen en kijken of hij ook boven de 16x uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Brander gaat nog steeds niet snel genoeg :( Een volle cd duurt bijna 5 minuten, terwijl het in 3 minuten moet kunnen.
Dus als iemand hier nog iets op weet...
Maar het hoofdprobleem is iig opgelost... bedankt! :7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dat had je ook op eigen houtje kunnen oplossen wanneer je in de FAQ van het juiste subforum had gekeken ;) Kijk in OM FAQ/Beleid onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows" :)

Wat betreft het tweede "probleem": de resterende 2 minuten zijn zo ongeveer normaal voor het maken van een bestandsindex en het afsluiten van een CD :) Je ziet toch wel dat de voortgangsindicator (in ieder geval bij Nero) de eerste 3 minuten snel opklimt richting 100% om vervolgens even de tijd neemt om de CD te finalizen B)

Verwijderd

Topicstarter
Uh na 3 minuten staat ie pas rond de 60%... Lijkt me niet normaal dan. Zeker niet als je kijkt dat ik eerst alle cd`s rond de 3 minuten kon branden.

Verwijderd

Topicstarter
2:56 :o Hij werkt weer kennelijk :*)
Bedankt iedereen!

Verwijderd

Welk soort IDE kabel gebruik je met je brander (40 of 80 aderig ?)
Ik had een vergelijkbaar probleem met een lite-on 12 speed brander en een 40 aderige ide(ging niet sneller dan 8 X)
Dit vervangen met een 80 aderige ide kabel en ik kon op ongeveer 11X branden.

Verwijderd

Topicstarter
80 aderig.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem.
Alles zit met een 80 aderige kabel aangesloten.

IDE0: DVD speler
IDE1: ZIP-100
IDE2: CD-ROM
IDE3: DVD-ROM

RAID0: HDD1
RAID1: HDD2
(niet in een array)

Wanneer ik nu bij de properties van mijn Secondary IDE controller kijk in Windows XP, dan zie ik dat deze ingesteld staat op DMA if available, maar daaronder staat PIO mode. Why?

Wanneer ik ook een CD brand en ik luister een mp3tje dan klinken die dingen net als een casette speler waarvan de de batterijen leeg raken.
CPU ligt rond de 35%.

System specs, zie sig.

Iemand tips voor dit probleem???

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Eventjes je IDE controller onder Windows device manager verwijderen en opnieuw opstarten... dan detecteerd ie hem opnieuw, maar dan met DMA aan.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Joeppie het werkt!!

Zoals hierboven m'n instellingen nagekeken. En beide IDE apparaten stonden op PIO only. en dat schiet natuurlijk niet op.

XP 2800+
1024 MB PC2700
en 52X brander

Een cd-tje deed hij 14 minuten over, m'n oude PIII deed dat nog sneller. Beide apparaten op DMA gezet en hollen als een trein. Nabij de 2,5 min.

THX
Pagina: 1