Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort m'n eerste PDA aanschaffen. Heb aantal jaren geleden echter wel al enkele malen gewerkt met de PALM Pilot (prehistorisch).

Ik twijfel sterk tussen de Palm Zire voor +- €80,- en de Palm Tungsten E voor +- €201,-

Ook heb ik vernomen dat de Zire 21 (welke reeds in Amerika verkrijgbaar is) binnenkort ook in NL verkrijgbaar is, maar dat is pas in februari?

Ik ga in de 2e week van Januari 2004 voor een half jaar naar Zweden en ik wil m'n PDA voor die tijd aangeschaft hebben.

Ik heb niet al te veel geld beschikbaar en de Zire is voor weinig geld precies wat je als student nodig zal hebben. De Tungsten E is in min ogen net een beetje meer.
Zo heeft de Tungsten E software versie 5.2.1, waar de Zire slechts versie 4.1 heeft (wat is beter aan versie 5.2.1?).
De Tungsten E heeft een stuk meer mb's en kleurenscherm + hogere resolutie.

Wat raden jullie aan? En wat zijn jullie ervaringen met de Tungsten E?

mvg,
Bart

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06

Sick Nick

Drop the top!

Wil je perse een PDA met het palm OS? Kijk dan naar een goedkope sony clie, zijn best leuk.
Als palm os geen vereiste is kijk dan eens naar de iPaq 1910 (189 euro, pocketpc 2002, 64 mb ram, 65k kleurenscherm). Ik heb die 1910 en hij bevalt me prima, geheugenkaartje van 256 MB erin vol met mp3 en het draait als een gek :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb met beide (alle drie) geen ervaring maar omdat ik ook een PDA aan wil schaffen ben ik al geruime tijd aan het rondkijken.

Belangrijkste argument om voor de duurdere en iets geavanceerdere tungsten|e te gaan ten opzichte van de zire zijn volgens mij de grotere hoeveelheid geheugen, het kleurenscherm met hogere resolutie en de multimedia mogelijkheden (video, mp3). Wil je echter alleen afspraken bijhouden en aantekeningen kunnen maken, dan is de zire een voordeligere keus.

Rest de zire 21. Ik weet niet wanneer deze hier verkrijgbaar gaat zijn, maar het is gezien het OS5.2.1 een betere keus dan de originele zire. Overigens heeft de tungsten|e het "nieuwe" OS5.2.1 met iets geavanceerdere PIM functies en de zire 21 de oude versie, als ik de foto's bekijk.
Mijn advies: als je multimedia wilt: tungsten|e, geen multimedia: zire 21, mits op tijd in Nederland, anders kun je altijd nog de "gewone" zire kopen.

De sony SJ22 is misschien ook nog wat, deze is zelfs nog iets goedkoper in de pricewatch dan de tungsten|e. Het is wel een inmiddels iets ouder model, met palm OS4.1, maar het heeft wel een mooi kleurenscherm en genoeg mogelijkheden dankzij sony. OS4.1 verschilt volgens mij niet zoveel in het dagelijks gebruik, maar het kna iets nieuwere versies van handige programma's (met name docs to go, voor bewerken van (office)documenten) niet aan.

De ppc kan ook een optie zijn, zoals Sick Nick al aangaf, maar dat is persoonlijke voorkeur of je liever met PalmOS werkt of niet.

[ Voor 32% gewijzigd door breinonline op 04-11-2003 20:30 . Reden: Toevoeging ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ga voor specifiek advies naar http://www.palmclub.nl

Ik zou je willen adviseren de Zire en de Zire21 te laten voor wat het is, en even wat meer uittrekken voor een Tungsten|E. De Zire en Zire21 hebben geen backlight, wat zeer irritant kan zijn, en bovendien hebben ze geen uitbreidingsslots. Ook is het RAM wat beperkt, zodat je het wel kunt schudden fatsoenlijk Word en Excel bestanden (handig als student) mee te nemen. De Zire21 komt volgend jaar pas in Nederland, maar is in mijn ogen hopeloos verouderd voordat hij uberhaupt wordt uitgegeven.

Sony is de draad een beetje kwijt. Op dit moment kan niets de Tungsten|E verslaan wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Laat je niet verlokken naar de SJ22 van Sony, die heeft geen Intellisync/Pocketmirror en kan dus niet Syncen met Outlook, ook heeft hij geen DocsToGo, dus geen Word of Excel. En hij heeft maar 16 Mb geheugen, en draait op een verouderd besturingssysteem met een langzame processor (33 MHz vs. 124 MHz Tungsten), en geen MP3 mogelijkheden. En dat voor dezelfde prijs :-s

Kortom, ga voor de Tungsten|E.

Alors.