Toon posts:

ACPI adres error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een athlon 1000 die onder XP spontaan vastloopt zonder reden. In eventlog heb ik gevonden dat er altijd een melding staat net voordat hij afslaat. Dit is een ACPI FOUT:

AMLI: ACPI BIOS probeert naar ongeldige I/O poortadres 0x70 te schrijven, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem.

Kan IEMAND mij vertellen waar dit moet veranderen, of wat er niet goed is.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Klinkt als geheugen fouten...

Draai eens een programma als memtest om het te controleren...
Anders ACPI in het BIOS uitschakelen, en kijken of het dan wel goed gaat.

[ Voor 71% gewijzigd door Brede P op 04-11-2003 19:16 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Er zijn een aantal moederborden waarbij het bios (en nou NET het ACPI gedeelte daarvan) niet helemaal werkt met XP. Zijn 2 oplossingen voor: ACPI uitzetten of bios updaten.

Uiteraard kan het draaien van memtest geen kwaad :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

heeft met je bios van je moederbord te maken, dat is dan niet compatible met XP, en kan leiden tot stabiliteitsproblemen. Je kan proberen of er n bios-update is op de website4 van je fabrikant.

een andere mogelijkheid is je pc installeren als "standaard pc"ipv "ACPI". Kijk maar eens in apparaatbeheer bij computer.

je mist dan wel een aantal functies zoals het automaties uitschakelen van de pc als je windows afsluit. Je zal dan zelf op de uitknop moeten drukken.
FF verder zoeken hoe dit precies moet, weet ik zo ook niet
edit:
NVidiot was me voor

[ Voor 6% gewijzigd door bratos op 04-11-2003 19:22 ]

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 04 november 2003 @ 19:16:
Klinkt als geheugen fouten...

Draai eens een programma als memtest om het te controleren...
Anders ACPI in het BIOS uitschakelen, en kijken of het dan wel goed gaat.
Als ik in het bios acpi uitzet start windows helemaal niet op, dus dat was voor mij geen optie.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 19:24:
[...]

Als ik in het bios acpi uitzet start windows helemaal niet op, dus dat was voor mij geen optie.
dat komt omdat je de boel eerst moet herinstalleren als je van acpi overstapt naar non-acpi. i've been there.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
P5ycho schreef op 04 november 2003 @ 19:31:
[...]

dat komt omdat je de boel eerst moet herinstalleren als je van acpi overstapt naar non-acpi. i've been there.
Wat is het toch ook een prutspakket op sommige vlakken. In ieder geval harstikke bedankt allemaal, ik ga even proberen bios te flashen als dat niet werkt windows opnieuw zonder acpi en daarna kom ik misschien wel weer huilen :'(

Verwijderd

Als je vanaf boot xp installeert gelijk in het begin tijdens harware scan op F5 drukken, standard pc selecteren en goorgaan, dan laat xp je bios de acpi beheren ipv het zelf te proberen, en acpi in bios disabelen as dat kan.
Pagina: 1